Last news in Fakti

30 Октомври, 2013 15:50 2 154 0

Откриха изложбата с гравюри на Гоя "Ужасите на войната"

  • гоя-
  • гравюри-
  • "ужасите на войната"-
  • софийска градска художествена галерия-
  • петър стоянович-
  • йорданка фандъкова-
  • изложба

Цикълът за пръв път се показва у нас, ще може да се види до 8 декември

Откриха изложбата с гравюри на Гоя "Ужасите на войната" - 1
Снимки: Министерство на културата

Министърът на културата д-р Петър Стоянович бе сред официалните гости на откриването в Софийска градска художествена галерия на изложбата с цикъла от гравюри „Ужасите на войната“, създаден от великия испански художник Франсиско де Гоя и Лусиентес (1746-1828).

В официалното откриване на изложбата в СГХГ участие взеха и кметът на София Йорданка Фандъкова, както и посланикът на Кралство Испания у нас Н.Пр. Дон Хосе Луис Тапиа. На откриването на експозицията присъстваха и заместник-кметът на Столична община Тодор Чобанов, както и представители на дипломатическия корпус.

Кметът Фандъкова благодари на организаторите и подчерта, че през последните няколко месеца столичани са имали възможността да видят картини на Жул Паскин и Рафаело. Изложбата на Франциско де Гоя безспорно ще допринесе за кандидатурата на София за европейска столица на културата за 2019 г.

Цикълът от гравюри „Ужасите на войната“, създаден от великия испански художник Франсиско де Гоя и Лусиентес, се показва за първи път в България. Изложбата е организирана от Институт „Сервантес“ и Академията за изящни изкуства „Сан Фернандо”, неин куратор е Хуан Бордес. До момента експозицията е гостувала в различни центрове на Институт „Сервантес“ по света като Токио, Пекин, Ню Делхи, Варшава и Краков. Последната точка от пътуването е в София, в залите на Софийска градска художествена галерия.

В изложбата са включени 82 гравюри, като стремежът е да се допринесе за популяризирането и изследването на тази толкова важна серия отпечатъци. С тази цел отпечатаните творби от цикъла са придружени от фотографии и на съвременни фоторепортери, които предприемат същите антивоенни подходи, които гениално и с поразителна изразна мощ подема Гоя.

Серията гравюри „Ужасите на войната” (1810-1820) са замислени като акт на пацифизъм, чрез който художникът не взима ничия страна, а излага на показ варварството и на двете страни в един военен конфликт. Те са породени от Испанската война за независимост (1808-1814), избухнала като реакция срещу нашествията на Наполеон. Гоя се опитва да излезе отвъд историческите факти. Идеята му хрумва в Сарагоса, където отива по покана на генерал Палафокс, за да разкаже за героичната защита на обсадения от френските войски град, но вместо това заварва развалини.

„Ужасите” могат да се разделят на три части. В първата Гоя илюстрира разкази за реални събития с безспорна достоверност, но в гравюрите надхвърля конкретните факти, натоварвайки ги с по-общ критически заряд. Във втората част художникът изобразява преживяването на войната по улиците на Мадрид, показвайки ужасите на гладната 1811 г., описвайки войната чрез отражението й върху всекидневния живот на хората. Накрая изработва няколко гравюри в символичен код, които нарича „категорични капризи”. В тях Гоя се фокусира върху политическата обстановка в следвоенния период, критикувайки установяването на абсолютизма и скъсването с идеалите на конституцията.

През 1862 г. Кралската академия за изящни изкуства „Сан Фернандо” се сдобива с осемдесетте плочи на цикъла „Ужасите на войната”. През 1863 г. тази серия гравюри се отпечатва за първи път. Дотогава „Ужасите на войната” са били познати само по трите налични екземпляра от серията и по малобройни пробни отпечатъци, направени приживе на големия художник. Оттогава досега са отпечатани шест копия на цикъла, допълнен през 1870 г. с две нови плочи от французина Пол Лефор.

Чрез тези гравюри стават известни по света и вижданията на Гоя за ужасите на войната. Създадените в тях образи на собствените му преживявания до голяма степен предвещават фотографския език, тъй като се възприемат като снимки. Липсва предварително обмислената композиция, която да ги оприличи на нагласени сцени или да смекчи сърцераздирателното им послание.

Освен това гравюрите съдържат пространства без информация – ефект, който фотографът ще постигне с разфокусирането или светкавицата. И накрая, също като при фотографията, Гоя засилва документалния характер на сцените със заглавия като „Аз го видях”, „И това също” или „Така се случи”.

82-те гравюри, съставящи цикъла „Ужасите на войната”, се показват групирани в 7 раздела – „Фронтът“, „ Жертвите“, „Екзекуциите“, „Масовите преселения и плячкосванията“, “Гладът“, „Жената“, „Следвоенният период“. Целта е да се откроят основните теми и преплетените с тях идеи, които Гоя развива в цялата серия.

Изложбата с цикъла от гравюри „Ужасите на войната“ ще продължи в Софийска градска художествена галерия до 8 декември 2013.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА