Last news in Fakti

18 Декември, 2013 12:45 1 030 0

Левски в Топ 3 на най-търсените думи в Europeana

  • europeana-
  • европейска виртуална база-
  • културно наследство-
  • "онтотекст"-
  • софтуер-
  • търсене

Най-търсеният израз в дигиталното хранилище е

Левски е сред трите най-търсени резултата през 2013 г. в европейската виртуална база за културно наследство Europeana. Тя е създадена от Европейския съюз, за да обедини на едно място дигитални копия на различни документи, снимки, паметници на културата и разнообразна свързана с тях информация.

Това съобщиха от българската компания за семантичен софтуер „Онтотекст”, чиято технология е залегнала в изграждането на проекта Europeana (data.europeana.eu). Цифровата база позволява на интернет потребителите от целия свят да изследват дигиталните ресурси на хиляди европейски галерии, музеи, библиотеки, архиви и аудиовизуални колекции.

През отиващата си година в Europeana.eu са осъществени милиони заявки за търсене. Обобщавайки резултатите, става ясно, че най-често търсеният израз в дигиталното хранилище за европейското културно наследство е „пластична хирургия“ (plastic surgery). На второ място по брой търсения е името на българския национален герой Левски (изписано на латиница), следвано от думата “woodcuts“, която означава „гравюра на дърво“.

В челната петица на резултатите попадат още Япония, за чиято култура също има информация в Europeana, както и френският писател Виктор Юго. Сред двадесетте топ резултати попадат също френската столица Париж, бележитият художник Пикасо, изследователят Марко Поло, името на германската автомобилна компания Volkswagen VW и композиторът Моцарт.

Припомняме, че при изграждането на Europeana (data.europeana.eu) е използвана семантичната база данни OWLIM на българската фирма „Онтотекст“. Сред останалите проекти в сферата на културното наследство, които работят със софтуер на „Онтотекст“, са сайтовете на Националния архив на Великобритания, на Британския музей, Полския дигитален национален музей (Polish Digital National Museum) и др.

„Онтотекст“ предоставя основни семантични технологии с висока производителност, мащабируемост и съвместимост. Компанията е известна с няколко свои продукта: KIM (популярна платформа за семантична анотация и търсене), OWLIM (семантична база данни, доказала се като най-бърза и мащабируема RDF система).

Решенията, създавани с технологиите на „Онтотекст“, пестят значително време и финансови ресурси в процеса на достъп и обработка на текст и данни от множество източници в сферата на науките за живота (фармацевтика, медицина, биология), издателската дейност, търговското разузнаване (Business Intelligence), телекомуникациите, набирането на персонал и т.н.

Сред клиентите на „Онтотекст“ са организации като BBC, Press Association, AstraZeneca, Wiley, Coca-Cola Испания, Korea Telecom, Johnson Controls USA, Организацията на обединените нации, Британският парламент и други.

През последните десет години „Онтотекст“ се наложи и като важен участник в редица значими проекти с отворен код като GATE и Sesame. Компанията е една от най-иновативните и успешни български софтуерни фирми и е част от Сирма Груп Холдинг.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА