3 Ноември, 2011 10:54 836 0

Омбудсманът: Да се възобнови издаването на европейска здравна карта

  • нзок-
  • омбудсман
Омбудсманът: Да се възобнови издаването на европейска здравна карта - 1
Снимка: Архив

Във връзка с постъпили в институцията жалби, омбудсманът Константин Пенчев изпрати до управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) д-р Нели Нешева препоръка за подобряване качеството на административното обслужване на здравноосигурените лица, съобщиха от пресцентъра на институцията.

В част от жалбите, хората се оплакват от неспазване на сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства, поради което в продължение на месеци се налага лекарствата да бъдат закупувани от пациентите. Има и сигнали, свързани с времето, което хронично болните лица трябва да отделят за заверка на протоколи, както и за непрофесионално и недопустимо грубо отношение от страна на служители на касата.

Друг проблем, който поставят гражданите, е свързан с издаването на европейска здравноосигурителна карта за пътуване в страни от Европейския съюз. Въпреки уверенията, че издаваните временни удостоверения заместват успешно европейската здравноосигурителна карта, хора, на които се е налагало да потърсят медицинска помощ по време на престой в страна – членка на ЕС, твърдят, че лекарите, към които се обърнали, не са уважили издаденото им удостоверение и се е наложило да заплатят оказаната им медицинска помощ. В писмото, изпратено до управителя на НЗОК, Константин Пенчев пише: "Поставянето на гражданите в подобно положение, води до накърняване на достойнството им и до нарушаване на правата им на здравноосигурени лица".

До омбудсмана постъпват и оплаквания, във връзка с достъпа до формуляри, необходими за избор и смяна на общопрактикуващ лекар. В София например има само две определени места, където хората могат да ги закупят. "Избраният начин за предоставяне на услугата затруднява гражданите и ограничава достъпа им до административната услуга" – категоричен е Константин Пенчев.

По повод констатираните лоши практики в работата на касата, националният омбудсман препоръчва:

- да се спазват сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства. На пациентите да се осигури достъпна и достатъчна информация за документите, необходими за издаване на протокол, с което да се избегне удължаването на срока за издаването им;

- допуснатите технически грешки в протоколите да се отстраняват служебно, с което да се съкрати времето по заверяването им;

- да се облекчи достъпът на гражданите до формуляри на НЗОК, в това число и чрез образци на заявления, поместени на интернет страницата на касата;

- да се подобри вътрешната комуникация на административните звена на НЗОК с цел предоставяне на навременна, точна и ясна информация на здравноосигурените лица;

- да се възобнови издаването на европейска здравноосигурителна карта за всички българските граждани, пътуващи в страни – членки на Европейския съюз.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА