Нещо странно се случва с музикалния ни вкус, след като минем 30-те

Скорошно изследване разкрива, че след тази възраст спираме да търсим нова музика

Публикувана: 15 Юни, 2018 10:27
5 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1015
Нещо странно се случва с музикалния ни вкус, след като минем 30-те
Снимки: shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ

Има си причина вашите баби и дядовци все още да слушат Елвис, майка ви все още да обича Бон Джоуви, а вие все още да изпитвате странна привързаност към глупавите групи, които сте харесали, когато сте били на 14 години, пише Том Хейл в статията си, публикувана в сайта IFLScience.

Неотдавнашно проучване на компанията за музикален стрийминг Deezer, проведено във Великобритания разкрива любопитни неща за музикалните ни предпочитания и вкусове. Анкетата била проведена сред 1000 души, които трябвало да разкажат за своите музикални предпочитания и да споделят какво слушат.

Снимки: shutterstock

Според резултатите от допитването хората сякаш преживяват "музикална парализа" малко след 30-тия си рожден ден. Те престават да слушат нови изпълнители или жанрове и са по-склонни да се придържат към познатото.

Музикалните открития се случват средно до 24 години и 5 месеца, въпреки че жените обикновено достигат този връх около година по-рано. На тази възраст почти 75% от анкетираните съобщават, че са проверили 10 или повече нови песни на седмица, а 64% заявяват, че слушат 5 или повече нови изпълнители всеки месец. Около 60% от хората се борят да се откъснат от слушането на едни и същи стари изпълнители отново и отново.

Снимки: shutterstock

През 2015 г. блогът Skynet & Ebert разглежда данните на потребители на US Spotify и Echo Nest. Той установява, че след 33-годишна възраст е по-вероятно никога повече да не слушаме нова музика.

Вероятно за мнозина това звучи познато.

Няколко проучвания отбелязват, че хората стават по-малко отворени за нови преживявания с напредването на възрастта. Едно проучване, публикувано в Psychology and aging, установява, че отвореността към преживявания нараства през тийнейджърските години, а след това намалява след началото на двадесетте години.

Снимки: shutterstock

"Отвореността за преживявания" е една от обобщените пет личностни черти. Тя включва нашето чувство за любопитство, нашето предпочитание към разнообразието, нашата оценка на естетиката и нашето желание да изпитаме неизвестни неща. Тъй като тази черта изглежда намалява с възрастта, тя може да обясни защо нашите музикални навици стават по-закостенели, когато остареем.

Снимки: shutterstock

Възможно е да има и други фактори. През по-младите ни години, особено като тийнейджъри, сме най-силно повлияни от музиката.

Според мнението на икономиста Сет Стивънс-Давидович, изразено в The New York Times, песните, които са били популярни в нашите тийнейджърски години, особено между 11 и 14-годишна възраст, е най-вероятно да останат най-често слушаните ни песни.

Снимки: shutterstock

Например, жените в момента на възраст 41 години ще предпочитат песента "Just Like Heaven" на The Cure, която е била пусната, когато са били на 11. Жените на 69 години — мелодията "Pretty Woman" на Roy Orbison, също излязла, когато са били на 11. Тази тенденция може да се открие между всички възрастови групи и полове.

Някои изследвания показват, че слушаме едни и същи песни отново и отново поради музикална носталгия. Например, едно голямо проучване, публикувано в списание Memory & Cognition, установява, че музиката има много мощен ефект върху съзнанието за изплуването на спомените от миналото в училище или университета.

Снимки: shutterstock

Що се отнася до въпроса защо се случва това, изследванията показват, че любимите ни песни стимулират центъра на удоволствието в мозъка ни като освобождават допамин, серотонин, окситоцин и други хормони на щастието. Колкото повече харесваме песен, толкова повече от тези химични вещества текат през тялото ни.

Това се случва при всички, но през юношеските години нашите мозъци преминават през много промени. Тогава сме невероятно хормонални и чувствителни, така че ако чуем песен, която наистина обичаме, е по-вероятно да остане с нас завинаги.

Снимки: shutterstock

Това не означава, че няма да чуете нова песен, която да харесате по-късно в своя живот. Това не е изключено да се случи, но тя няма да предизвика същата силна реакция, защото вече не сте такава "гъба", заключава Линдзи Доджон в Business Insider.

Снимки: shutterstock

Великобритания

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.