Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Генетичен убиец унищожава раковите клетки без химиотерапия

Съществува механизъм, чрез който всяка клетка в човешкото тяло може да бъде програмирана за унищожаване, включително и тези на рака

Публикувана: 29 Ноември, 2018 18:46
Снимка: shutterstock

Съществува молекулярен ключ-убиец, който може да унищожи раковите клетки, ако бъде активиран. Това твърдят учени от Катедрата по биохимия и молекулярна генетика на Чикагския Северозападен университет в ново изследване.

Според екипа, микро РНК може да се използва за изпращане на съобщения за самоунищожение към раковите клетки, което те не могат да пренебрегнат. Включването на този механизъм в терапията за борба с рака, е ключът към лечението на коварното заболяване. Благодарение на него лекарите ще могат да освободят пациентите от техните тумори, без да се налага химиотерапия.

Клетките в човешкото тяло постоянно се създават и умират. Всяка минута в телата ни умират около 300 милиона клетки и се заменят с нови. Това е за защита на тялото срещу потенциални повреди в стареещи или болни клетки. Проблемът е, че раковите клетки могат да оцелеят, защото имат способността да игнорират тези самоунищожителни инструкциите, изпратени от имунната система. Въпреки това, резистентността им не означава непременно, че няма начин да получат съобщението.

Генетичен убиец унищожава раковите клетки без химиотерапия

В предишно проучване, учените от Северозападния университет описват механизъм, чрез който всяка клетка в тялото може да бъде програмирана за унищожение. Щом организма почувства, че клетката е мутирала в ракова, смъртоносният код се освобождава и изпраща, за да я унищожи.

Генетичен убиец унищожава раковите клетки без химиотерапия

Сега същият изследователски екип съобщи, че е постигнал прогрес по отношение на предходното си откритие и е успял да пробие "кода", необходим за включването на този механизъм.

Генетичен убиец унищожава раковите клетки без химиотерапия

В статия, публикувана в списание Nature Communications, авторите съобщават, че инструкциите за клетъчна смърт са достъпни в рибонуклеиновата киселина (РНК) и в микро РНК.

Кодът е включен в големите протеино-кодиращи рибонуклеинови киселини (РНК) и в малките РНК, наречени микро РНК. Токсичните малки молекули РНК също се задействат от химиотерапията и учените смятат, че те са еволюирали преди повече от 800 милиона години, отчасти, за да защитават организма ни от рака.

Те използват малки интерфериращи (Small interfering — si) РНК, за да предизвикат отравяне в раковите клетки - процес, който обикновено се активира чрез химиотерапията. Преди да стигнат до правилната формула - съставена от шест нуклеотида, част от малките РНК - изследователите проверяват 4 096 различни комбинации от нуклеотидни бази.

Генетичен убиец унищожава раковите клетки без химиотерапия

Молекулите, използвани в изследването, поставят ударение върху няколко гена в раковите клетки, инициирайки самоунищожаващата последователност за четири изследвани човешки и миши клетъчни линии. Тъй като молекулите унищожават едновременно множество гени, нужни за оцеляването на клетките, ракът не може да развие резистентност.

"Сега, когато знаем кода-убиец, можем да задействаме механизма, без да се налага да използваме химиотерапия и без да бъркаме в генома. Можем да използваме тези малки РНК директно, да ги въведем в клетките и да задействаме ключа", обяснява водещият автор на изследването Маркъс Питър, професор по метаболизма на раковите заболявания в Медицинската школа Фейнберг към Северозападния университет.

Най-често срещаните вариации на рак са рак на гърдата, рак на белия дроб, рак на простатата, рак на дебелото черво и ректума, рак на кожата, рак на пикочния мехур, неходжкинов лимфом, рак на бъбреците, рак на ендометриума, левкемия, рак на панкреаса, рак на щитовидната жлеза и рак на черния дроб.

Терапията най-често включва лечение с химиотерапия. Проблемът с нея е, че тя води до тежки и ужасни нежелани реакции, тъй като, докато се бори с раковите образувания, тя уврежда и здравите клетки.

Изследователите се надяват, че сега, с помощта на откритите от тях молекулярни "пратеници", битката с рака ще е много по-лека.

САЩ