Ние като граждански организации сме готови да подкрепим действията на ведомствата, но не бихме се примирили с пренасочването на средствата на децата към други сектори. Това заявяват от Национална мрежа за децата по повод отклоняването на средства от Домовете за деца и прехвърлянето им за заплати в кръвните центрове.
С настоящото становище ние от Национална мрежа за децата изразяваме нашата позиция по отношение на предложението за оптимизиране на разходите по програма „Медико-социални грижи за деца в неравностойно положение” на Министерство на здравеопазването (МЗ) чрез намаляване числеността на персонала в домовете за медико-социални грижи за деца (ДМСГД). По този повод още през месец юли ние алармирахме с писмо за предстоящите проблеми свързани с оптимизирането на капацитетите на Домовете.
Според бюджета на Министерството на здравеопазването за 2012 г. по програми, разходите за персонал по Програма 12 „Медико-социални грижи за деца в неравностойно положение” са 20,3 млн. лв. Общият брой на персонала на ДМСГД съгласно ПМС № 256 на МС от 2009 г. е 2 888 длъжности. Средно годишните разходи на длъжност са 20,3 млн / 2 888 = 7 хиляди лв.;
Намаляването на 462 щатни бройки означава, че ще се спестят 3,2 милиона лева. Тези средства, вместо да се реинвестират в грижите за деца, ще отидат за покриване на нужди в други бюджетни пера.
Ние сме сериозно притеснени, че продължава тенденцията спестените средства от оптимизацията на персонала в домовете за деца да не се инвестират в програми и дейности за децата, а средствата да се пренасочват към други дейности. Според доклада на министър Десислава Атанасова и предложеното Постановление се посочва, че общата численост на персонала на домовете за бебета ще бъде намален с 462 щатни бройки. Това означава, че от домовете за бебета в рамките на здравното ведомство ще бъдат спестени 3 259 872 лв. от фонд работна заплата. От медийните изяви стана ясно, че се предвижда тези средства да бъдат пренасочени към Програма 11 „Осигуряване на кръв и кръвни съставки“ след протеста на медицинските специалисти от кръвните центрове в страната.
Същата тенденция за икономии от парите за деца се наблюдават и миналата година. Общият размер на държавното и общинско финансиране за 2011 е 65,6 млн. лева. Финансирането за 2010 е 72,4 млн. лв. т.е. разликата от закритите домове и намалените капацитети е в размер на 6,6 млн. лв., които „потъват” в централния бюджет вместо да бъдат инвестирани в качествена грижа за децата и подкрепа на семействата.
От Националната мрежа за децата настояват да се предприемат действия в следните три направления:
Средствата определени за децата в риск в рамките на здравеопазването да останат за децата. Съгласни сме с финансовата оптимизация в рамките на програмата, но не сме съгласни с начина, по който се планира да бъдат изразходени средствата към други програми в министерството.
Да се започне вътрешна реформа в рамките на програма „Медико-социални грижи за деца в неравностойно положение” по преструктуриране на дейността за развитие на нови услуги за децата и семействата в риск, тъй като годишно над 2500 бебета постъпват в домовете. В България липсват достъпни услуги свързани с детското психично здраве и ние нееднократно сме поставяли този въпрос . Към настоящия момент в страната няма мрежа от специализирани услуги с грижа за психичното здраве на децата. Не съществуват и програми за психичноздравно благополучие, както и такива за грижа за деца с психични разстройства. Няма системност в дейностите по промоция на психичното здраве и предотвратяване на употребата на наркотици. Липсват заведения и стандарти за лечение на деца със зависимост от наркотични вещества. Освен услуги по психично здраве е необходимо и да се развият услуги по ранна интервенция на рискови бременности, медико-социални дейности в рискови общности и др. Все още има огромен брой деца и жени, които не са необхванати от системата на здравеопазването. Редица жени раждат, без да са посещавали профилактични прегледи по време на бременността, а хората от малките населени места и труднодостъпните райони не могат да разчитат на качествена и навременна медицинска помощ. Необходимо е пълно обхващане на бременните жени в програма „Майчино и детско здравеопазване”, което да гарантира проследяване на бременността и да осигурява услуги по превенция на изоставянето, ако се установи подобен риск. Освен това необходимо е да бъдат напълно обхванати и всички деца в системата на здравеопазването (ОПЛ, педиатър), както и въвеждане на стандарти във всички неонатологични отделения за превенция на изоставянето на деца с увреждания.
1. Министерството на здравеопазването да спазва поетите ангажименти в Националната стратегия и плана за действие „Визия за деинституционализация на децата в Република България”. В документът се казва, че реформата на ДМСГД „е фокусирана върху разкриването на услуги по превенция, които да гарантират ограничаване на настаняванията във всички специализирани институции за деца, както и към осигуряване на интегрирани здравно-социални услуги.”
Поставяйки тези критични въпроси, ние се надяваме на смислено решение от страна на държавните институции. В случай, че не се предприемат посочените мерки по-горе, това означава, че се нарушават поетите ангажименти във „Визия за деинституционализация на децата в Република България” и като цяло процеса на деинституционализация е застрашен.
Ние като граждански организации сме готови да подкрепим действията на ведомствата, но не бихме се примирили с пренасочването на средствата на децата към други сектори.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.