31 Октомври, 2022 11:28 2 576 1

• река-
  • антарктида-
  • антарктика-
  • ледници

Течението на реката увеличава обема на разтопените ледници

Учени откриха 460-километрова река под ледовете на Антарктида - 1

Екип от международни експерти откри 460-километрова река под ледовете на Антарктида. Резултатите от изследването са публикувани в "Нейчър", пише БГНЕС.

Реката е открита по движението на ледената покривка. Изчислявайки структурата, скоростта и посоката на сателитните изображения, учените са съставили карта на потока от лед в западната част на Антарктида, недалеч от морето Уедъл.

Особено внимание е обърнато на тези региони, където скоростта на движение на леда е висока.

Оказало се, че под тях има река, която по воден обем отговаря на английската Темза.

Изследователите също така забелязали, че участъци от ледници, разположени над реката, губят повече маса от съседните. Това предполага, че такива реки ускоряват процеса на "плъзгане" на ледниците в океана, което увеличава скоростта на тяхното топене.

В бъдеще авторите искат да извършат допълнителни измервания в други региони на Антарктида.

През октомври 2022 г. австрийски и германски учени откриха в седименти край Антарктида следи от древна ДНК, чиято възраст се оценява на около милион години.

• 1 Вместо да харчим пари