7 Април, 2023 16:32 1 583 14

Бъдещето на сервирането в ресторантите са роботите

  • робот-
  • роботи-
  • сервитьори-
  • ресторант-
  • заведения-
  • технологии-
  • обслужване

Собственик на ресторант казва, че инвестицията в робот си заслужава, защото един роботизиран сервитьор струва 15 хиляди долара, докато човешкият персонал струва по 5 хиляди на месец

Бъдещето на сервирането в ресторантите са роботите - 1
Снимки: Shutterstock

Може би вече сте ги виждали по заведенията дори и в България - машини на ръст до човешки пояс, които посрещат гостите, водят ги до масите им, доставят храни и напитки и носят използваните съдове и прибори до кухнята. Някои имат лица като на котки и дори мъркат, ако ги погалиш по главата, писа Асошиейтед прес.

Но дали роботите са сервитьорите на бъдещето?

Ресторантьорството все по-усилено се опитва да отговори на този въпрос, пише БТА.

Мнозина смятат, че роботите сервитьори са решението за недостига на персонал в индустрията. Продажбите на този вид роботи се увеличиха рязко през последните години и вече десетки хиляди сервират из заведенията по цял свят.

За мен няма съмнение, че светът се движи в тази посока, каза Денис Рейнолдс, декан на колежа "Хилтън" в университета на Хюстън. Ресторантът на колежа прибягва до услугите на робот през декември миналата година и според Рейнолдс той е облекчил натоварването на персонала и е направил услугите по-ефективни.

Други казват, че роботите сервитьори не са нищо повече от трик, и че има дълъг път до момента, когато биха могли да заместят хората. Те не могат да вземат поръчки, в много ресторанти има стълбища, летни градини и други физически препятствия, към които роботите не могат да се адаптират.

"Ресторантите са доста хаотични места, затова е много трудно да се внедри автоматизация по наистина резултатен начин", каза Крейг льо Клер, вицепрезидент на консултантска компания "Форестър" по изследвания в автоматизацията.

Въпреки това роботите се разпространяват. Калифорнийската компания "Беър роботикс" представи през 2021 г. робота си Серви и до края на годината се очаква 10 000 такива робота да заработят в 44 американски щата и в чужбина.

Китайската "Пуду роботикс", създадена през 2016 г., вече е осигурила над 56 000 робота сервитьори по света.

"Всяка верига ресторанти се насочва към колкото е възможно по-голяма автоматизация", каза Фил Чжън от производителя "Ричтек роботикс", базиран в Остин, Тексас. "В следващата година или две вече ще ги виждаме навсякъде".

През лятото на 2021 г. Ли Чай не успява на наеме персонал за ресторанта си "Нудъл топия" в Мадисън Хайтс, щата Мичиган и купува робота БелаБот от "Пуду роботикс". Роботът се справя така успешно, че Чай купува още два и сега един робот води посетителите до масите им, докато другият разнася купите с горещи блюда. Служителите подреждат използваните прибори върху третия робот, който ги пренася до кухнята.

Сега Чай се нуждае само от трима служители за същия обем работа, за който преди е наемал петима или шестима души. Това му спестява и средства.

Роботът му струва около 15 000 щатски долара, а разходът за служителя е 5000-6000 щатски долара на месец.

Чай каза, че роботите дават възможност на хората сервитьори да обръщат повече внимание на клиентите, а това увеличава бакшишите им. Клиентите често публикуват снимки с роботите в социалните мрежи и това подтиква и другите да посещават заведението.

Отношенията между роботите и хората служители са различни. Бетси Гирон Рейноса, която работи с БелаБот в "Суши Фектъри" в Уест Мелбърн, щата Флорида, казва, че роботите може да са проблем. "Не можеш да му кажеш да се премести или нещо друго", каза тя. Казва, че има и клиенти, които не искат да общуват с робота. Но като цяло го отчита като плюс. Спестява ѝ курсове до и от кухнята и ѝ дава повече време за клиентите.

Недостигът на работна ръка ускори навлизането на роботите глобално, каза Льо Клер. В САЩ в ресторантьорската индустрия са заети 15 милиона души по данни от края на миналата година, което е с 400 000 по-малко в сравнение с времето преди пандемията, сочат данни на Националната асоциация на ресторантите. Според неотдавнашно проучване 62 на сто от ресторантьорите казват, че не разполагат с достатъчно персонал, за да задоволят нуждите на клиентите.

Тревогите от пандемията по отношение на хигиената и възприемането на нови технологии като менюта с QR код подготвиха почвата за навлизането на роботите, каза Картик Намасиваям от бизнес колежа на щатския университет на Мичиган.

"След като ресторантьорът започне да разбира и да работи с една технология, другите технологии вече не го плашат толкова", каза той. Намасиваям отбелязва, че общественият прием на роботите сервитьори вече е доста висок в Азия. "Пица Хът" например има 1000 робота сервитьори в Китай.

В САЩ роботите навлизат по-бавно в ресторантите, но някои вериги вече ги изпробват.

Намасиваям очаква, че около 30 на сто от ресторантите ще продължат да наемат хора сервитьори и ще бъдат възприемани като по-луксозни, а останалите ще разчитат все повече на роботи в кухнята и в салоните. Икономическите фактори също са на страната на роботите според него - цената на човешкия труд ще продължава да расте, но разходите за технологии ще спадат.

Това обаче не е бъдещето, което всички биха искали да видят. Сару Джаяраман, която защитава за по-високо заплащане за персонала в заведенията като президент на "Уан феър уейдж", казва, че ресторантите лесно биха могли да решат проблемите си с недостиг на персонал, като плащат повече на служителите си.

"Хората не ходят на ресторант, за да им сервира технология", каза тя. "Те ходят заради преживяването - своето и на хората, на които държат, да бъдат обслужвани от човек".


Поставете оценка:
Оценка 1.2 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    17 0 Отговор
    Моля
    Изкуствения Интелект не Може да замени Човекът
  • 3 Терминатор 3

    5 1 Отговор
    И не могат да ви плюят в супата, преди да ви я донесат.

    Коментиран от #4

  • 4 Джипко бибитков

    17 0 Отговор

    До коментар #3 от "Терминатор 3":

    Ама готвача може
  • 5 Знаете ли какво ги чака

    22 0 Отговор
    На бизнесите които ще вземат роботи вместо хора на работа , пълен банкрут и заклеймяване от нормалния човек
  • 6 ха ха

    5 14 Отговор
    Един човек влиза в заведение. Отива на бара, а там вместо барман зад плота стои робот и го пита:
    - Колко е Вашето IQ?
    - 150 – казва посетителят.
    Роботът веднага му сипва 15-годишно уиски и започва разговор за квантова механика, нанотехнологии, нелинейни диференциални уравнения и т.н.
    Човекът останал много впечатлен от вечерта и затова на другата вечер решава да тества робота. Когато роботът го пита за неговото IQ, той казва - 90. Роботът му сервира бира и го заговаря за футбол, любими ястия, карти, жени и пр.
    Все така заинтригуван, човекът на следващата вечер отново пристига, влиза и на обичайния въпрос отговаря: 0 (нула).
    Роботът веднага налива двойна ракия, две кебабчета и с намигване му прошепва:
    - И ся к’во прайм на 2-ти април? Възраждане, нали?

    Коментиран от #9

  • 7 Спрете с тия

    16 0 Отговор
    Гейски работи на запада , дигитализация , роботи , само тъпизми
  • 8 Горките човеци

    14 0 Отговор
    докъде изпаднаха, тенекии да им сервират храната? По-точно, търсят зрелище и навалица, за да си продават бок...ците. 🙈🙈🙈
  • 9 хи хи

    16 0 Отговор

    До коментар #6 от "ха ха":

    Продължение: На още по-следващата вечер диалогът започва по същия начин, но клиентът посочва стойност минус 30. Роботът подскача от радост и измъква изпод тезгяха едно осемцветно байраче с възгласите "ПП - ДБ! ПП - ДБ! (...)"...
  • 10 Сори

    13 1 Отговор
    Никога няма да посетя заведение с роботи. Вместо нормалното човешко общуване да комуникирам с тенекии...отврат.
  • 11 Гост

    4 1 Отговор
    То, като не можеш да я пощипнеш.....
  • 12 Хаха

    1 8 Отговор
    Браво тиквениците с големите усти съвсем скоро ще са обратно на нивата !

    Коментиран от #13

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Човечеството

    3 0 Отговор
    се самоунищожава. Ама, по - добре и без това вече сме по-лоши от зверове. Хубавото е, че няма да доживея да ми сервират роботи, да летят коли във въздуха, да се храня с плъхове и да пия нафта. Горките деца обаче.