13 Август, 2024 12:44 1 935 9

Находки на динозаври бяха открити край Трън (СНИМКИ)

• находки-
  • динозаври-
  • трън

Изследователите събраха 30 нови вкаменелости от гръбначни животни

Находки на динозаври бяха открити край Трън (СНИМКИ) - 1
Снимката е илюстративна. Източник: Shutterstock

Седмата палеонтологична експедиция на Националния природонаучен музей при БАН до находището на динозаври и друга гръбначна фауна с къснокредна възраст край град Трън се проведе от 2 до 10 август 2024 година, пише dariknews.bg.

Екипът с ръководител доц. Латинка Христова включваше ас. Владимир Николов и Ралица Богданова от НПМ-БАН, проф. Марлена Янева и доц. Любомир Методиев от Геологическия институт „Страшимир Димитров“ на БАН, както и доброволците Гергана Велянова от Института по минералогия и кристалография на БАН и Георги Севов.

В резултат на извършените от екипа дейности бяха събрани над 30 нови вкаменелости от гръбначни животни, които не само обогатяват палеонтологичната научна колекция на НПМ-БАН, но и ще позволят на палеонтолозите да разкрият повече детайли за това как е изглеждал животинският свят в района преди повече от 80 милиона години.

Откритите фосилни находки са разнообразни, но и тази година най-многобройни са фрагментите от коруба на костенурки. Сред по-интересните образци е почти изцяло запазена кост от едро влечуго, вероятно динозавър, открит от палеонтолога Ралица Богданова от НПМ-БАН. Костта е относително добре запазена, но силно напукана, което наложи да бъде извадена от скалата с помощта на предпазен гипсов калъп. Така тя ще бъде транспортирана безопасно до София, където предстои да бъде почистена и да бъде определен вида на животното. Интересен факт е, че в скалата, в която беше намерена костта, са откривани единствено останки от земноводни и риби и то при изследване на седиментни проби в лабораторни условия.

Други фосили, открити от палеонтолозите са три зъба от крокодилоподобни, два зъба и една люспа от костни риби, както и фрагменти от кости от крайниците на земноводни. Освен останки от гръбначни животни палеонтолозите откриха множество фосилизирани семена и ядки от растения, които подсказват, че растителността в района е била доста разнообразна.

Много любопитни са два миниатюрни фосила с неуточнена за момента таксономична принадлежност, които приличат на вкаменелости, откривани в горнокредните седиментни скали в Централна Европа, за които се смята, че представляват яйца на насекоми. Ако това се потвърди, то находките от Трънско ще се окажат първите следи от мезозойски насекоми в България.

В допълнение към работата си в находището, изследователите извършиха обходи около Трън и близките села, в търсене на нови скални разкрития на отложения, съдържащи фосили от гръбначни животни. На една от посетените локации бяха установени седиментни скали, чиито характеристики изглеждат сходни с тези на скалите с останки от динозаври, в които се откриват растителни останки, подобни на намерените в находището. Въз основа на събраните от учените скални проби ще бъдат извършени анализи, за да се установи възрастта на седиментните отложения и особеностите на природната обстановка, в която са натрупани. Резултатите ще покажат дали тази локация ще се окаже ново находище на гръбначна фауна от горната креда в България.

Седмата експедиция до палеонтологичното находище край град Трън е финансирана от Национален фонд „Научни изследвания“.

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

• 1 ганчо

Пра българите са се хранели с динозаври. Ние сме по тези земи преди динозаврите
  • 2 Ламята Спаска

А някой майедонски дракон, не намериха ли? Или поне яйца.
  • 3 Абсурдистан

"Открити са находки"!!! За да измислиш такъв израз, вероятно трябва да си учил дълги години български език!
  • 4 лъжата няма граници

Трън - градът на динозаврите !
  • 5 Мдаа

Намерили: люспа, два зъба и костенурка! Много зор не са си дали- една седмица! Сега могат да отидат на почивка и харчат незаслужено получените си заплати!

Свободни съчинения си правят, да си оправдаят заплатите и длъжностите
  • 7 хах

До коментар #5 от "Мдаа":

Преди седмица намериха крокодил в София и то жив.
  • 8 Глафчо Трънски

Сакат да им отпуснат средства от някой европейски фонд, а всъщност си копат за ... всички знаем кой е ценния метал в Трън.
  • 9 Забелязано в Трън

Трънски циганин е уловил в полите на планината Руй
    едър динозавър останал жив след метеоритна атака през мезозойската ера. Натоварен със златна руда динозавъра е преведен на каишка през центъра на града. В края на населеното място, циганина е яхнал динозавъра и на галоп се е отправил в неизвестна посока !