Last news in Fakti

23 Февруари, 2015 13:09 4 318 3

Актьор в рокля бичува 7 гневни жени

  • диана добрева-
  • "къщата на гнева"-
  • "домът на бернарда алба"-
  • театър "възраждане"-
  • спектакъл-
  • георги златарев

Новият спектакъл на Диана Добрева по Домът на Бернарда Алба на Лорка е като изящна живопис в театъра

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Висококаратен режисьорски театър, който би украсил достойно всеки фестивален подиум в Европа, е новият спектакъл на Диана Добрева „Къщата на гнева“ по една от най-известните драми на Федерико Гарсия Лорка - „Домът на Бернарда Алба“. Това бутиково представление за ценители е като изящно бижу и в миниатюрното пространство на Театър „Възраждане“, разсечено от полегнал обемен черен кръст, под чиято повърхност дебне и избуява женско съперничество, плетат се сестрински интриги, кипят и бълбукат смъртоносни страсти, потъват животи... Това е тежкият кръст, „залостил“ живота на вдовицата Бернарда Алба и нейните пет неомъжени дъщери, обречени на 8-годишен траур след смъртта на стопанина. Един мъж, присъстващ задочно в копнежите и страховете на самотните жени – Пепе ел Романо, превръща застиналия печален свят, в който в началото всичко монотонно и тягостно се повтаря, в арена на забранени желания, омраза и любов. Защото една от тях е наречена да се омъжи за него, но друга ще го има.

За да „втвърди“ още повече образа на деспотичната Бернарда Алба, Диана е избрала мъж за ролята: без ни най-малък опит да присади нежност върху окастрената женска природа на героинята, Георги Златарев е достолепен матриарх: толкова убедителен, че след първите минути на спектакъла едва ли някой се пита защо актьор играе женска роля. Без да преекспонира на висок тон властта, която има - достатъчно е само на моменти да размаха като бич черната траурна кърпа, която държи в ръцете си...

Равностойна нему по мощ на овладяна ярост е гост-актрисата Жана Рашева като слугинята Понсия, която подмолно дърпа конците. Ключова сякаш в тази версия на пиесата е нейната реплика към Бернарда: „Гордостта слага на очите ти превръзка“. Социалните и религиозни табута, принудата на обществото над свободната воля на индивида са онези вериги, в които някои се чувстват комфортно, освободени от нуждата да се бунтуват, а други – като младата Адела – (се) разкъсват. Силна, с дълбок подтекст, е почти безмълвната сцена между Бернарда-Златарев и Понсия-Рашева, когато двете в миг на привидно спокойствие запалват цигари в полумрака: уж нищо човешко не им е чуждо, но истинските сърдечни трепети на другите остават неусетени, пренебрегнати, разтерзани, стъпкани или заметени под килима, за да бъде всичко на повърхността, за хорските очи, наред.

Великолепни актьорски изпълнения се раждат с песенния речитатив и стилизираното, но не уеднаквено присъствие на момичетата Алба – Донка Аврамова-Бочева, Филипа Балдева, Николина Янчева, Яна Кузова, Лиляна Шомова. Ивет Радулова е лудата майка на Бернарда – Мария-Хосефа, чието безумие е посято в дъщеря й и внучките. А може би то е копнежът по отсъстващия мъж.

В своята работа, която се доближава до живопис в театъра, режисьорката проектира вътрешната идентичност във видимия свят, тя визуализира същността на персонажите не само с избора Бернарда да е мъж актьор: Понсия е вярното куче, което злостно лае и нарежда, само когато господарката отсъства; кръстът догма прорязва дрехите; ангел (малката Алесия Йосифова) раздипля и дърпа нишката на живота и т.н.

Автор на костюмите е самата Добрева. Неин е и уникалният грим, който буквално дорисува състоянието на образите: когато затворят очи, героините сякаш ги подбелват в транс на удоволствие или в предусещане за смърт. Със силата на отделен персонаж е и музиката на Петя Диманова.

В спектакъла са използвани и стихове на Лорка, Рафаел Алберти, Мигел Ернандес и самата Диана Добрева. Естетстко творение, което би оказало чест на всеки фестивален подиум по света, продължавайки смислово и като форма изящната „Йерма“ на Лорка-Добрева в Театър „Българска армия“, удостоена с Голямата награда за най-добро представление на Междунадорния театрален фестивал в Скопие 2014 г., но оказало се недооценено от комисията за номинациите „Икар“, откроила в своята почетна тройка други, далеч по-спорни като послание и реализация постановки.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 панайот от гълъбово

    0 0 Отговор
    Звучи интересно, ще го гледаме.

    Коментиран от #2

  • 2 незабравка

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "панайот от гълъбово":

    спектакълът е много силна метафора на диктатурата , която намира тотален израз в образа на Бернадра - "жената-мъж".
  • 3 дупничанка

    0 0 Отговор
    Пиесата ще гостува ли в Дупница?