19 Януари, 2016 07:30 11 113 20

По пътищата на Сърбия си европеец, а в България - чукча

  • пътищата-
  • сърбия-
  • европеец-
  • българия-
  • чукча

Мнението е на Петър Кичашки от Институт за модерна политика

По пътищата на Сърбия си европеец, а в България - чукча - 1
Снимка: БТА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Според данни на ЦРУ брутният вътрешен продукт на Сърбия за 2014 г. е 43,87 милиарда долара. За България същият източник сочи, че БВП на страната ни за 2014 г. е 55.82 милиарда долара. В Сърбия безработицата е над 20 процента, у нас е около 10 на сто. Сърбия е държава, срината от дългогодишно ембарго, разрушителни бомбардировки, разкъсващи етнически и политически конфликти. И въпреки това...Това коментира Петър Кичашки от Институт за модерна политика.

Наложи ми се по работа да ида от София до Западните покрайнини в Сърбия и да се върна обратно в рамките на ден. С колеги и приятели обиколихме почти 2/3 от Сърбия по границата с България. На излизане от България през Калотина – сняг, лед, дори един обърнат в канавката ТИР до разклона за Опицвет. ОК, ще си каже човек, в крайна сметка снегът току беше спрял, предполагаше се, че през деня ще се изчисти.

На влизане в Сърбия всичко беше чисто, пътищата бяха на асфалт, снегорини сновяха като мравки навсякъде. Дори из планинските пътища беше чисто, а екипи своевременно изрязваха клоните на многото паднали от тежкия сняг дървета. Впрочем екипите бяха на българска фирма, която оперира и в Сърбия. Добре, човек си казва, че може и да не е валяло толкова много в Сърбия и затова всичко е чисто и нормално.

Късно вечерта тръгваме обратно към България, в Сърбия вали обилен мокър сняг и въпреки това всичко продължава да е чисто – снегорините са много, пътищата са нормални, условията са добри. Стигаме отново до Калотина и на 8-10 километра от границата започва опашка от тежкотоварни камиони. Оказва се, че понеже пътищата в България не са почистени и нашите не пускат ТИР-овете през границата. Стотици и стотици камиони стоят и чакат някой у нас да си свърши работата.

Стигаме ГКПП „Калотина“ – от сръбската страна на границата всичко свети, снежинка няма, от българската страна са едни преспи, едно чудо, митницата прилича на иглу. Дори и в Сърбия някой да каже, че е валяло по-малко (което не е вярно), то на самото ГКПП със сигурност е валяло в Сърбия толкова, колкото и в България. Минаваме границата и тръгваме към София. Пътят е също толкова непочистен колкото и сутринта. За 12-15 часа не е минал и един снегорин. Снегът по пътя се е заледил и всичко е пързалка. Обърнатият в канавката ТИР от сутринта си е все още там, никой не го е мръднал. Усещането на излизане от Сърбия и влизане в България е като на напускането на европейска държава и навлизането в размирна страна, на чиято територия се води гражданска война.

Разказвам всичко това не само защото съм го видял в първо лице и го намирам за разгневяващо. Разказвам го, за да сме наясно всички, че за да живеем по-добре, не винаги е въпрос на пари. По всички макроикономически показатели Сърбия е осезаемо по-бедна от България, Сърбия няма достъп до огромните еврофондове, Сърбия беше разрушена икономически от ембарго и физически от унищожителни военни конфликти, България е мирна и „стабилна“ държава.

И въпреки това в Сърбия, гледайки състоянието на пътищата, човек се чувства в Европа, а в България, отново по същия показател, се чувства като чукча. Всичко това на фона на увеличаване на винетките, опипване на почвата за въвеждане на тол-такси по магистралите, изсипване на огромни национални и европейски пари в инфраструктура. Не, не е въпрос на пари. Въпросът е на грамотно управление, на желание реално да свърши работа, а не да се отбие номер, на осъзнато, премислено и искрено желание територията наречена България да придобие характеристиките на държава – организъм, който работи за гражаданите си. Вместо това властта се вживява като безхаберен бирник, който го касае само осмукването на ресурс, ако може без да се дава нищо в замяна. Това са „видимите резултати“ от това управление. И другия път като излезе министър да размахва назидателно пръст, че много сме били преувеличавали проблемите със снегопочистването, да бъде така добър да иде до Сърбия и да види с очите си как нещата могат да се случват. Ако въобще успее да стигне до границата, разбира се.

 


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 navi

    3 1 Отговор
    За съжаление това е голата истина. При нас и снежинките ловиха във въздуха.................
  • 2 инж

    3 0 Отговор
    Господин Кичашки, за съжаление Вашата столетна партия, за която тъй яростно агитирате, не показа повече грамотност да управлява България от сегашното правителство. Имахте много повече възможности да поведете страната ни по пътя, по който на всички хора от народа ни се иска и да ни изведете от мизерията, в която се намираме. Аз си спомням много добре, че по Ваше време в дупките по пътищата между градовете се побираха цели автомобили, а за нови пътища и инфраструктура никой не говореше.
  • 3 гост

    3 1 Отговор
    Пеше, не че нещо, ама миналата нова година я карах в Сърбия и положението с пътищата беше плачевно - в града, в който бяхме нямаше една почистена улица, а трябваше да стигнем до един отдалечен хотел и джипа ми с чисто нови гуми, 4х4 и всякакви системи за сигурност се пързаляше като шейна. Напиши и за таксите по магистралите - верно, че са дребна сума ама състоянието на пътя беше като, че не е пипан от 20 години.
  • 4 гост

    1 1 Отговор
    У нас всичко се политизира, навсякъде се обясняват проблемите с партиите и кой на кого е човек.
    А това е най-отвратителното, не трябва да е така. Трябва да се работи за една цел, а не за мандат или за някоя определена фирма.
    При нас е объркано цялостното разбиране, без значение кое е редно и кое не. Проекти се правят само ако са одобрени от партията, само ако са на оределена фирма и тогава всеки си прави каквото иска, без проверки, без ангажименти по договорите, защото са безнаказани.
    При никога няма да се оправи със смяна на партията, всички са такива и в парламента, министерствата или общините.
    Затова пуснете си гласа за референдума на Слави, най-обещаващата стъпка за промяна, трябва всички да се ангажират да променим системата.
  • 5 Димитров

    2 1 Отговор
    Партията няма значение - хората нали са едни и същи и по един и същи начин никой не иска да работи. Днес си син, утре - червен после - пембян и накрая ....(всеки да си постави каквото иска). Много се обидих навремето Г-н Сакскобурготски като ни квалифицира чипа, но прав си е бил. Супер са ни новите пътища, ама как живота им е максимално по година, трябва да питаме инж. Докато не се подреди държавата и хората да работята за хората, снега ще ни е последния проблем.
  • 6 БлБлагов

    2 0 Отговор
    Винаги съм давал пример за Сърбия. Преди много години ходихме до Пирот да продаваме . През нощта всичко ставаше . Веднъж крадец открадна от една жена , ние се развикахме и дойде полицай ,който хвана крадеца ,записа ни като свидетели и сутринта в 8часа и половина в полицейското пред съдия дадохме показания и крадеца беше наказан 15 дни затвор . Сложиха му белезници и го откараха в затвора! Толкоз. Е за това тази държава е подредена и има повече ред от тук!
  • 7 Иванкович

    3 1 Отговор
    Не съм съгласен с автроа на статията. Газил съм 10 см киша и сняг по магистралата в Сърбия в района на Парачин. Зависи как ги свариш и там.
    Има и още нещо дето автора не споменава. там магистарлата е с тол такси(путарина). Ниш-Белград е 20 лв.(10 евро) в посока.
  • 8 Мото

    1 0 Отговор
    Глупасти!
  • 9 Десислава Димитрова

    1 3 Отговор
    тва че в българия има проблем с услугите е вярно,особено тези с обществени поръчки като сметосъбиране или снегопочистване,но сърбия не е добрия пример.може да са почистили един участък по-добре ,но там ситуацията е трагична по отношение на пътища извън основния маршрут на платената им магистрала.има цели региони дето хич не са малки дето зимата си остават затворени,а и такива дето и през лятото е вече трудно да се преминат.

    Коментиран от #10, #15

  • 10 Той

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "Десислава Димитрова":

    Айде стига си се обяснявала, като ти разправят истини ще слускаш. То стига само с дериктивите от Козяк.
    П.П. Пуснал съм ти картите в онази тема, тичай да ги разглеждаш. И после пак, нали, до Козяк.
  • 11 Иво

    4 1 Отговор
    Да кажа и аз , който съм пътувал през Сърбия почти всяка година последните 5. Това са пълни глупости и опит за политическа пропаганда. Магистралата през цяла Сърбия при снеговалеж и след него беше като третокласен път. Чак на Суботица, което на практика е Унгария беше почистено. Между другото и насред Австрия по магистралата към Залцбург беше като тук при обилен снеговалеж. Просто колкото и машини да минат, като продължава да вали и навява ползата не е голяма. А и последно - тол таксата в Сърбия е 25 лева до Белград в едната посока...
  • 12 Видял

    0 2 Отговор
    Сърбия е най-корумпираната държава в Европа. Не ти се е налагало да стоиш по границите им и да видиш какво означава мафия в мега размери. Как държавата и разни мутри изнудват организирано преминаващите транзит хора и автомобили. Там просто няма държава.
  • 13 Галина

    2 0 Отговор
    Тази сутрин в 7:55 ч минах по същия този път,авторът на статията е прав в България карахме по замръзнала киша,в Сърбия и главния път и магистралата бяха почистени до асфалт и на места почти сухи,дори малките улички във едно малко градче,което посетих бяха на асфалт,за разлика от квартала,в който живея в София,близо до центъра,където леда и снега са толкова високи,че мога да се кача на тротоара с колата,където паркират само джипове
  • 14 Киро

    1 1 Отговор
    Я да каже чуждопоклонничето - авторче, колко плати "путарина" (пътна такса), докато обикаляше пътищата на Сърбия?

    50 лева да идеш до Унгарската граница и обратно? Само за веднъж, а? А тука за цяла година 97 лева са много, нали?!

    Ааааа, ако тука му поискат 50 лева за да иде и да се върне до Варна, например, ще квичи, ще скимти и ще кълне!

    Авторче, в случай, че не си разбрало, всяко нещо струва пари. И като скимтите, че винетките не трябвало да поскъпват, ще карате у преспите и ще си мълчите!

    Коментиран от #20

  • 15 Рачко Пръдлето

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Десислава Димитрова":

    Деска, така и ще си пукнеш неграмотна с претенции. Сега успя и България да напишеш с малка буква, което показва колко упорито, магарешки си се заинатила непременно да пишеш все по-неграмотно и неграмотно. Между другото, стигнах до България с малка буква и повече не четох, не знам какво си искала да кажеш и не държа да зная.

    Коментиран от #16, #17

  • 16 Смях

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "Рачко Пръдлето":

    Десито е руса :):):)
  • 17 Десислава Димитрова

    0 3 Отговор

    До коментар #15 от "Рачко Пръдлето":

    рачко,не е голяма загуба, че не си чел кво съм писал.така или иначе няма как да го разбереш.
  • 18 ооооооо

    1 0 Отговор
    ... и въпрос на кражби.
    Масови, повсемесни, в особено големи размери.
    Вижте сега какви огромни суми ще се платят на фирмите за ден-два работа и то - през куп за грош.
    няма такава крадлива пасмина като българските управляващи на всички нива и по места, няма.
  • 19

    1 1 Отговор
    Няма такава крадлива пасмина управляващи, също няма и толкова разединен и заспал народ като български, тиквока ша излезе прав че не сме добър материал..... Един ден наследниците ни ще ни съдят за овчедушието ни, ако останат такива....
  • 20 nasko

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Киро":

    Понеже си много компетентен да пресечеш Сърбия до Унгария цената е 11евро а годишна винетка в Унгария е 9100 флоринта или 30,20 евро