21 Април, 2017 07:59 13 118 15

Превъртането на километража - бизнес за милиарди

  • километраж-
  • бизнес
Превъртането на километража - бизнес за милиарди - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Много собственици на автомобили манипулират данните за пробега на автомобила, преди да го обявят за продажба. Технически това е лесно изпълнимо, но е незаконно.

В интернет се продават като "уреди за диагностика" или за "настройка на тахометри". Струват около стотина евро. Но е по-правилно да ги наричаме уреди за манипулиране на данни, коментира Дойче веле.

Бизнесът процъфтява

Пред вестник "Зюддойче цайтунг" Райнхард Колке от германския автомобилен клуб ADAC разказва как се извършва манипулацията: уредът се включва с кабел към букса до волана и след няколко натискания на бутони пробегът на колата е намален, от примерно 200 хил. километра на само 98 хиляди. Цялата операция отнема само няколко секунди. "Една от най-предпочитаните стойности е малко под сто хиляди километра", казва Колке.

Ще рече, че ако искате да вземете малко повечко пари за стария си автомобил, трябва да се погрижите той да не е на повече от, примерно, 98 хиляди километра - нищо че в действителност има навъртяни двеста хиляди или дори повече километри. И понеже цялата операция по връщането на километража е толкова проста, бизнесът процъфтява.

В Германия има дори мобилни групи, с които можете да се наговорите да ви извършат "услугата" срещу 50 евро - нощно време, на някой паркинг край магистрала. Други пък предпочитат манипулацията да бъде извършена в някой сервиз. От това печелят всички по веригата: собственикът на колата за продажба, търговците на коли втора употреба, както и тези, които извършват самата "услуга". Има обаче и губещ: следващият собственик на автомобила. Ако той има късмет, може да му се размине само с платената по-висока цена. Но последиците могат да са и много по-сериозни. Какъвто е случаят с едно старо БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртяни от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.

1/3 от старите коли са манипулирани

Експертите смятат, че около една трета от всички употребявани коли имат реално навъртени много повече километри, отколкото показва километражът. Това вдига цената на колата средно с 3 хиляди евро. Щетите от това се изчисляват на около 6 милиарда евро годишно.

Специално в Германия пробегът на автомобила фигурира и в документите от извършените технически прегледи (TÜV). Но по закон продавачът е длъжен да представи само последния такъв документ, а манипулирането на километража може да е било извършено преди последния технически преглед. "По този начин без голямо усилие могат да се спечелят немалко пари", казва Колке.

На експерта от ADAC му се струва странно това, че превъртането на километража е забранено в Германия, но пък техническите уреди, с които се извършва този вид манипулация, се продават свободно. Затова той предлага властите да започнат да се интересуват повече от офертите в мрежата. Много подозрително е и това, че някои от търговците днес са в интернет, а утре вече ги няма. Забраната за превъртане на километрите в Германия влезе в сила през август 2005 година. Но тя лесно може да бъде заобиколена - в съседна Холандия, например, действието не е криминализирано.

Какво е решението на проблема?

Дъщерната компания на Бертелсман - "Арвато" - има идея как да се противодейства на явлението. От фирмата са разработили специална база данни, в която да се нанасят оригиналните километри на всички атомобили. Но проектът не може да тръгне, тъй като липсва политическа подкрепа. Едно от предположенията, защо производителите на автомобили и политиците не са заинтересувани от проекта, е че те се опасяват да не лъснат измамите, вършени дотук с манипулирането на километражите. А след аферата "Дизел-гейт", политиката просто не желае още един голям скандал в бранша.

Друго решение предлагат от атомобилния клуб ADAC - специален чип може да предпазва електронно колите от манипулирането на данните за пробега. За това обаче е нужно да бъдат спечелени производителите на атомобили, които да започнат да вграждат въпросните устройства. Един HSM-чип струва едно евро, което за прозводители като Мерцедес или БМВ би оначавало допълнителен годишен разход от около два милиона евро.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ха ха ха

    30 11 Отговор
    Публикувано във факти.бг: БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртяни от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.
    -----------------------------------
    БМВ на 250000 - Надин !!!

    Коментиран от #2

  • 2 Живко

    15 6 Отговор

    До коментар #1 от "Ха ха ха":

    Ти какво си мислиш, че на твоя леген къде го караш като претупаш консумативи след предписан пробег няма да имаш проблем с колата ли?
  • 3 Бай Тошо

    25 1 Отговор
    Добре де, какво лошо има да показва 1000000 км аз лично се гордея с моя пасатор който показва малко над 500000км и се кара само на ГАЗ не е такси де, и си е в идеално здраве при положение че хич не го жаля. Да ми показва 160000км щото бил върнат от 600000км някоя колица и да почне да се разпада на тия километри какво мнение ще имате след това за марката ???
  • 4 начо

    17 2 Отговор
    в германия пенсионерите са 16% от населението.всички имат коли и не ги карат кой знае колко. отделно,много семейства са с по 2 коли и едната от тях също не се ползва през повечето време. така,че излизат и добри коли,но си държат и цената.проверка бързо може да се направи по телефона с обслужващия автосервиз. тия у нас,по автокъщите на по 120 000 са купени от автокъщите в германия където са били на по 200,250 и нагоре километри.всеки го знае,но купува заради цената
  • 5 петър

    19 4 Отговор
    повечето коли по нашите автокъщи вече са от италия.познавам човек от такава автокъща който за себе си отиде и купи кола от германия
  • 6 onq s konq

    10 30 Отговор
    Превъртяният километраж няма никакво значение за двигатела,ЗАЩОТО КУПУВАЧЪТ ПРОБВА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО КОЛАТА преди покупката и вижда как дърпа,дали пуши,и евентуални тракания от амортисьори,криви носачи и т.н.По-нататък обаче фалшивите километри си казват своето,когато започват да си казват важни/и скъпи/ възли че са за смяна.Лично при БМВ-то ми двигатела е пълен отличник-на 10 хил.км доливам няма и литър масло,но демпферна шайба,маховик,дискове със накладки,носачи,тампони,съединител комплект с помпа и т.н.-всичко смених с ново за 2-3 год.
  • 7 ГЕРБ

    16 10 Отговор
    Какъв е извода? БМВ - кенеф! Нали така мите:) кой прави дивгател 2 пъти? Моя цлс показва 180 хил. Но е поне на 250 хил ако не и на 300 хил но е перфектен. Айде чао:)
  • 8 filo

    29 7 Отговор
    Аман от тъпи статии. Една кола на 50000 км. може да е за моргата и на 200000 км. да е отлична. Най-важни са поддръжката и експлоатацията.
  • 9 вбгдф

    1 4 Отговор
    а да сте чували за carfax
  • 10 ЖПеец

    8 1 Отговор
    Абе хората са толкова заблудени,че няма накъде повече.Как си мислят,че кола нов внос на 12-13 г. може да е 130000км. не знам.Аз у нас където през седмицата ползвам служебна,и личната я карам само през уикенда навъртам около 15000 на година при нашите разстояния.Според мен е рядкост кола от среден и висок клас внесена у нас да е на по-малко от 350000км,тези коли на Запад не спират и за ден,за градските автомобили по може да са на реални километри.
  • 11 doe

    10 0 Отговор
    Бях в Германия за година и половина.От това което видях е,че аудита бмв -та и мерцедеси,тези от висок клас коли на по 5 години са навъртели по 200 000 + км,само за има няма 5 години.Представете си нашите на колко са.
  • 12 Шак

    10 4 Отговор
    Ужас само ви чета коментарите и се чудя родителите ви гордеят ли се с вас,със тези мисли. Стига глупости повечето от вас не са имали повече от една кола и тя даже сигурно им е или наследствена или е теглил кредит да купи някой съборетляк. Като не искате да ви лъжат си копува те по една нова колица и сте спокойни. Но повечето трябва да продадат бащината къща а и тя няма да им стигне. Да не говорим че някой нямат и собствен дом за ипотека.
  • 13 гощо

    2 0 Отговор
    Всичко зависи как е подържана една кола! Само като я видиш и се разбира отношението на предишният собственик! Аз си купих 3 годишна кола на 200000км. Няма протъркани седалки,няма изтрит волан! Тук идват коли гонещи милион километри и после тая марка така оная марка еди си как. Тук е дин колега написал една глупост,как колите в Германия били по добри! В Германия отиват за продажба коли от цяла европа! Аз лично дадох старата ми кола на търговец там,с един договор колата ми се указа с немски номера и един руснак си я купи и вероятно сега обяснява някъде как в Германия колите са най добри! Просто там е най големият пазар и всички карат там колите!
  • 14 THE Black Cat

    0 0 Отговор
    Здряавейте , На всички , както обикновенно е пълно с ,,мъдри'' мисли , не оспорвам мненията всеки има право на такова , проблемът е че е почти невъзможно да се върне километраж на автомобил с електронно табло , ОБЯСНЯВАМ >>> данните се записват на ROM чипове при които триенето на данни е абс. невъзможно , ест съществува и варианта да се подмени въпросният чип но няма да Ви струва 50 евро а поне 500 , повярвайте ми пробвал съм го и за това го казвам , отделно от това почти всички нови автомобили имат така нареченият ,,скрит километраж'' също невъзможен за манипулаций , там тънкоста в да знаете как да го видите , обикновенно е комбинация от натискане на няколко бутона по арматурното табло + известно боравене с контакният ключ , другият вариант е диагностична апаратура , но не легална а някакъв вид ,,пиратка'' която обаче може да доведе автмобила Ви до състояние никога повече да не тръгне , всеки сам решава и преценява това беше просто ... забележка... съвет ... както искате го приемайте. Поздрави на всички !!!!

    Коментиран от #15

  • 15 THE Black Cat

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "THE Black Cat":

    Извинявам се за правописните грешки пиша от телефон и е малко кофти с клавиатурата !!!