Приходите от задължителната застраховка "Гражданска отговорност" не стигат, за да се покрият щетите от катастрофите. Това става ясно от анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), публикуван на сайта на регулатора.
Проучването на КФН обхваща времето от 2012 до 2017 г.
и е направено по обобщени данни, предоставени от застрахователните компании. Представени са показатели за четири рискови групи: леки коли, товарни коли до 5 тона, камиони над 5 тона и автобуси, седлови влекачи и в последната група - всички останали.
Изводът на КФН е, че за най-масовите категории - леки коли, камиони и автобуси, събраните премии не достигат, за да покрият разходите на застрахователните компании. Според един от използваните методи за анализ, камионите и автобусите са донесли загуба на застрахователите от 7,8 млн. лв. Основната причина за това е, че те причиняват доста големи щети.
По тази причина възможно е ново поскъпване на задължителната застраховка. През последната година това се случи на няколко вълни. От началото на 2017 г. застраховката поскъпна с около 25-30%, особено в някои сегменти - в зависимост от възрастта на водача, големината на населеното място и обема на двигателя на автомобила.
На практика под 200 лв. няма цена на застраховката.
Най-голямо е вдигането на цените в столицата, която е и най-рисковият за шофиране град. То започва от 20 - 30 лв. и надхвърля 50 лева. Продължават ударно да растат и сумите, които Гаранционният фонд плаща за щети в чужбина, причинени от автомобили с българска регистрация без "Гражданска отговорност" или с полици, които имат ниско покритие на фона на големите обезщетения, които се присъждат. От началото на тази година парите, които фондът трябва да плати заради злополуки в други държави, са се увеличили с около 20%, съобщиха източници от фонда.
Сериозно нарастват и обезщетенията, които се присъждат в България, обясняват застрахователни брокери. Това е и една от причините застрахователните компании, които дълго време задържаха цените на полиците заради голямата конкуренция, сега масово да вдигат премиите, които трябва да плащат шофьорите.
Според данните, обобщени от КФН, между 2013 и 2016 г. премиите в първата рискова група – тази на леките коли, са били достатъчни за покриване на разходите по застраховката. Но през 2017 г. вече има потенциал за значителна загуба на база данните за предявените претенции. Брутните премийни приходи в общото застраховане за 2017 г. са били 1,752 млрд. лв., а общата сума на заявените претенции е над 3 млрд. лв..
Според КФН, неимуществените претенции се характеризират с изключително ниска честота на събитията – делът им в общата честота на изплатените претенции е едва около 3%. За разлика от имуществените претенции обаче, тяхната средна стойност е няколко пъти по-висока – при средна претенция за имуществена вреда пазара от 1 602 лв., средната неимуществена претенция е в размер на 43 751 лв., или с 26 пъти повече от средната имуществена претенция. Въпреки ниската честота на събития по отношение на неимуществените претенции, тяхната средна стойност е висока, поради което делът им в крайната загуба общо за пазара е малко над 50%.
През 2017 г. са застраховани 2 394 268 автомобила.
За сравнение, година по-рано, през 2016-та, застрахованите автомобили са били 2 415 039. Застрахованите през 2017 г. мотоциклети и АТВ-та са 28 876.
Като цяло, анализът установява дали общо за пазара е налице достатъчност на премиите по автомобилната застраховка, а не дали премията е достатъчна за всеки отделен застраховател на база неговите индивидуални резултати.
Данните от анализа са разпределени в четири рискови групи: леки автомобили и товарни автомобили с допустима максимална маса до 5 тона; товарни автомобили с допустима максимална маса над 5 тона и автобуси; седлови влекачи; моторни превозни средства, различни от посочените в първите три рискови групи.
В табличен вид за разглеждания период са представени средният брой автомобили по рискови групи за периода 2012-2017 г., средната честота на претенциите и средният размер на изплатените претенции, както неимуществените такива и техният дял в общо броя на претенциите.
Още по-неприятно е, че прословутата система "бонус-малус", която е предназначена да поощрява добрите шофьори и да наказва онези, които причиняват произшествия, едва ли ще заработи и тази година, както бе обещано.
По официална статистика, публикувана от МВР, при ПТП
през 2017-та в страната са регистрирани 6888 тежки пътно-транспортни произшествия
(ТПТП), при които са загинали 682-ма и са ранени 8680 души, от които 6737 леко и 1943 тежко. За сравнение, през 2016 г. ТПТП са били 7404 – с 516 повече, загиналите са били 708 – с 26 повече, а ранените са били 9374 – с 694 повече (леко ранени 6871 – със 134 повече; и 2503 тежко ранени – с 560 повече).
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Коментар
ЩОМ ОВЦИТЕ СИ ТРАЯТ ВДИГАЙЙЙЙ.
Коментиран от #78
09:35 24.07.2018
2 Teo
Коментиран от #43
09:37 24.07.2018
3 Schmidt
Ами да вдигнат само застраховките на камионите и автобусите...пък да смъкнат на останалите...
Коментиран от #26
09:39 24.07.2018
4 1234
Коментиран от #6
09:43 24.07.2018
5 Луд с кирка
09:47 24.07.2018
6 Teo
До коментар #4 от "1234":
Да ти кажа честно дали ще караш кола с 50 к.с. или с 500 к.с. ще го усетиш най-много при данъка и при разхода, но кефа цена няма. И все пак и с едната и с другата спокойно можеш да вдигнеш 100-140 км/ч и да се размажеш, даже повечето катастрофи са с коли под 150 к.с., защото те си мислят че много надува турбото и върви на 2-ра, ама като не може да изпревари с кошницата на Кресненското дефиле и това е края.09:49 24.07.2018
7 kurty
09:53 24.07.2018
8 ШИКЗЬШ
Коментиран от #67
09:58 24.07.2018
9 пост
10:04 24.07.2018
10 куку руку ку
10:04 24.07.2018
11 Sky fan
Коментиран от #59, #66, #81
10:09 24.07.2018
12 onq s konq
Коментиран от #21
10:10 24.07.2018
13 smeh
10:12 24.07.2018
14 123
10:15 24.07.2018
15 да бе
10:30 24.07.2018
16 Расулюлах
10:33 24.07.2018
17 Иво
10:36 24.07.2018
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 незнайко
10:50 24.07.2018
20 Ядеитн
10:56 24.07.2018
21 незнайко
До коментар #12 от "onq s konq":
Сега прочетох коментара Ви. Щом го теглите с кон, защо да плащате ? То все едно и циганите с каруци да плащат гражданска !!!10:57 24.07.2018
22 filo
11:12 24.07.2018
23 Вуна
ПЪК ДА ВИДИМ КАКВО ЩЕ НАПРОВЯТ ТИЯ БЕЗБОЖНИ РЕКЕТЬОРИ !!!!!!!!!??????????
В ЛИЦЕТО НА ШИБАНАТА ДЪРЖАВА И ТЕХНИТЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ДРУЖЕСТВА !!!
11:14 24.07.2018
24 Усмивката
11:35 24.07.2018
25 abv
ФОРМУЛАТА Е СУПЕР ПРОСТА ЗА ПРОСТИ ХОРА.
КОЙТО ПРЕДИЗВИКВА ПТП ДА СИ ПЛАЩА, КОЙТО Е С ПОВЕЧЕ ПТП-та ДА ПЛАЩА ДВОЙНО И ТРОЙНО ВЪРХУ БАЗОВИЯ РАЗМЕР.
НЕ ИСКАМ ДА ПЛАЩАМ ЗАРАДИ САМОУБИЙЦИ И УБИЙЦИ ПО ПЪТИЩАТА!!!!!!!
КАТО ВЗЕМАТ ДА СИ ПЛАЩАТ НАРУШИТЕЛИТЕ КАКТО ТРЯБВА ПАРИТЕ ЩЕ СТИГАТ, ЧЕ ДАЖЕ ЩЕ ОСТАНАТ ЗА ОЩЕ ПО-ГОЛЕМИ ПЕЧАЛБИ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ.
11:42 24.07.2018
26 СтарТИРаджия
До коментар #3 от "Schmidt":
Ами миналата година на влекач беше 1800 лв. От началото на тази плащаме, отбележи си го и не припадай, 3500 лв за ГО ... Вероятно автомобила ти не струва толкова. Та предложи още с колко да ни я увеличат ГО?Коментиран от #47
11:49 24.07.2018
27 Reptile
Според мен няма как да има 3 милиарда обем на исковете, но от друга страна не виждам, как от 2.5 млн автомобила са събрали 1.7 млрд приходи... повече от 500 млн няма как да са събрали... ама дори при 500 млн и 7К инцидента излиза, че средният размер на иска трябва да е 71К, а те казват, че имущестрвените са средно 1.6К, а неимуществените са 43К... отново разликата е в ПЪТИ!
И не забравйте, че това е размер на ИСКОВЕ, а не на реално покрити суми.
11:51 24.07.2018
28 ба ги другарко
12:13 24.07.2018
29 Гост
Ето тук е заровено кучето! Ето за това трябва да се борим!Въпросната система трябва да заработи максимално скоро! До тогава - не чакайте намаление и справедлива оценка на размера на ГО!
12:15 24.07.2018
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Райчо циганина
как да стигнат парите , като има 700 000 държавни чиновници , и продължават да се увеличават ,,МНОГО ВОЖДОВЕ , МАЛКО ИНДИАНЦИ ,,
12:37 24.07.2018
32 Шаран БГ
12:38 24.07.2018
33 Ангел
12:39 24.07.2018
34 Бай Благой
Докато не се въведе бонус малус така ще е....а и след това джигитите ще намерят "начини" да минат между капките.
12:43 24.07.2018
35 ТНВ
13:04 24.07.2018
36 PlimP
13:05 24.07.2018
37 гост
13:07 24.07.2018
38 666
Коментиран от #61, #68
13:09 24.07.2018
39 filo
13:12 24.07.2018
40 Селяндур
Като започнете да конфискувате автомобили на пияни рецидивисти, системни нарушители и започнат да влизат в затвора каращите с отнета книжка нещата ще тръгнат към добро, но НЕ ИСКАТЕ... така ви устройва.
ПС: защо гаранционен фонд (ние плащащите) да плаща за тези, които нямат ГО - съд и труд за изработване на щетите...
13:17 24.07.2018
41 Иванов
13:18 24.07.2018
42 Мартин
Преди 2-3 седмици петрола се вдигна с 3% и веднага вдигнаха горивата, от тогава е паднал с 5%, ама цената не е паднала..
Застрахователите тихомълком си я вдигнаха гражданската и то стабилно. Преди 3 години полицата ми беше 156 лева, миналата година ми стана 223-4, онзи ден си направих и за тази година - 241 лева. Винаги избирам най-евтината - винаги.
13:19 24.07.2018
43 ХВН
До коментар #2 от "Teo":
Плюс ток, бензин, увеличиха , хляба, утре може да очакваме и цените на месото, млекото / нали има някаква чума по овцете, козите, прасетата /. Още какво не са ни увеличили тихомълком, и не са ни измислили. Къде е държавата и тез които ги избираме ?Коментиран от #54
13:31 24.07.2018
44 дразнещ се
Ето това трябва да се спре. Защо в Плевен или Видин трябва да му е по евтина застраховката, като колите си ги карат в София и живеят в София, но само защото регистрацията му не е софийска и той плаща по евтино
Коментиран от #55
13:32 24.07.2018
45 Ердо
13:37 24.07.2018
46 СссереМ
13:42 24.07.2018
47 Schmidt
До коментар #26 от "СтарТИРаджия":
3500 лв ги изкарваш с един курс до Германия така че не ми казвах колко висока ти е ГО...Когато обаче заспиш на аутобана и спреш в има няма 10 автомобила с 20 пострадали човека и недай си боже някой загинал застрахователната компания ще трябва да плати 1 милион лева за щети...Не случайно са ви толкова високи полиците...14:01 24.07.2018
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Гост
Коментиран от #50, #56, #60
14:21 24.07.2018
50 Тъп
До коментар #49 от "Гост":
Колега автомобилът не е лукс.Необходимост е.При забързаното ежедневие .Нали станахме хамстерите в колелото на т.н.либерална икономика.14:26 24.07.2018
51 асддса
Как всички застрахователни фирми печелят ако са на загуба постоянно ? Кой ги финансира ?
оФците, кой.
14:31 24.07.2018
52 Гост
14:39 24.07.2018
53 Да да
14:40 24.07.2018
54 Teo
До коментар #43 от "ХВН":
Всичко се вдигна, само заплатите не. Не знам защо не излезем пак на протести, ако хората не работят, онези няма да лапат, но явно никой не смее.14:40 24.07.2018
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 столиченин илич ленин
До коментар #49 от "Гост":
ела у софето ако не си гей14:56 24.07.2018
57 ХАХА АЗСЪМ КУКУ
15:37 24.07.2018
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 ванката
До коментар #11 от "Sky fan":
пии си хапчетата колега че може и по зле да станеш...15:42 24.07.2018
60 hmhmhm
До коментар #49 от "Гост":
Ама ти наистина ли си там я помисли колко ресурс отива за рециклиране на стара кола и колко за производство на нова и последвал рециклаж и помисли човека където не си е сменял колата 10г и този дето на 3 години си сменя помисли и после пиши15:43 24.07.2018
61 Пешо
До коментар #38 от "666":
Така е, както казваш! В чужбина коли не карат, все пеша ходят! Луд ли си?Коментиран от #65
16:27 24.07.2018
62 Иванчев
Коментиран от #92
16:29 24.07.2018
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 666
До коментар #61 от "Пешо":
Не, карат ако могат да си го позволят. Майка ми живее в Австрия от 20г. Заплатата и е 5000€ чисто на месец и ходи на работа с метрото. Преди години имаше Audi A3 но го продаде защото не и трябва и е голям разход.17:46 24.07.2018
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 КАТ
До коментар #8 от "ШИКЗЬШ":
Мисля, че са изплатени доста повече от 20 милиона, но в общи линии си прав и 200 милиона да са изплатени, останалите 300 милиона???Коментиран от #70
17:58 24.07.2018
68 ДО ЕВРОПЕДАЛА
До коментар #38 от "666":
Ами стой си у ивропата бе манафче необлизано и не се занимавай с нас.Аман от европедали.18:32 24.07.2018
69 Иванов
18:33 24.07.2018
70 333
До коментар #67 от "КАТ":
То там пише, бе! 1.7 милиарда приходи, и 3 милиарда претенции.18:48 24.07.2018
71 РЕВЛЬО
18:50 24.07.2018
72 Тойота
3 000 000 полици по 250 лв= 750 млн.
6888 ПТП по 300лв. ср щети = 2млн. лв приблизително
682 загинали по 50 000лв = 34 млн, лв приблизително
2000 тежко ранени по 20 000лв. = 40 млн.
Всичко са изплатили приблизително 76млн., дори 100млн. ги сложи къде са 750млн. Няма кой да ги търпи повече.
18:55 24.07.2018
73 Бат Стан
19:16 24.07.2018
74 гостенин
Коментиран от #87, #88
19:22 24.07.2018
75 1234
20:06 24.07.2018
76 vasik atanasova
НИЕ СИ МЪЛЧИМ И НЕ СЕ ВДИГАМЕ
НАРОДОПСИХОЛОГИЯ
Я ДА ИЗЛЕЗЕМ ВСИЧКИ НА УЛИЦАТА ДА ВИДИМ ЩЕ ВДИГАТ ЛИ ?
20:08 24.07.2018
77 Горан
20:21 24.07.2018
78 нико
До коментар #1 от "Коментар":
дали някоя от овците си эадава въпроса-А эащо държавата вдига цената на
эастраховката щом всички эастракователи
са частни а не ДЭИ......
21:48 24.07.2018
79 Колю
21:53 24.07.2018
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Бухал
До коментар #11 от "Sky fan":
Й мухльо купи си самолет22:19 24.07.2018
82 gnida
22:32 24.07.2018
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 кхгхг
00:26 25.07.2018
85 Uflaf
08:16 25.07.2018
86 Иво
10:13 25.07.2018
87 Иво
До коментар #74 от "гостенин":
Къде направи тази застраховка за 3400, като на мен ми дават най ниска цена 3800. Иначе си прав за всичко.10:18 25.07.2018
88 Иво
До коментар #74 от "гостенин":
Къде направи тази застраховка за 3400, като на мен ми дават най ниска цена 3800. Иначе си прав за всичко.10:20 25.07.2018
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Като са толкова вътре да се откажат
15:48 25.07.2018
91 румен асенов
18:58 25.07.2018
92 .Д.Кънев
До коментар #62 от "Иванчев":
Не е вярно,че застраховката е евтина.Нашите управници са лакоми.И ти си един капачките.06:27 26.07.2018
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Изнервен
Щом е задължителна тогава да се плаща според доходите на застрахования-другото си е рекит. Нема не искаш плащаш. Ама нямаш възможност-ми няма да караш колата си.Е това ако не е рекет.
15:20 28.08.2018
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Този коментар е премахнат от модератор.