Любомир Дацов: 5 реформи на бюджетния процес, които трябва да продължат

22 Юли, 2025 16:02 1 751 8

  • любомир дацов-
  • фискален съвет-
  • евро-
  • еврозона

Новата архитектура е базирана на средносрочните фискални рамки

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Автор: Любомир Дацов, член на Фискалния съвет

През последните шест месеца се случиха две събития, които предполагат съществени промени, както във вътрешното законодателство на страната, така и в институционалната структура за планиране, бюджетен процес, институционален капацитет и т.н. Безспорно, работата на администрацията, свързана с приемането ни в еврозоната от 1 януари 2026 г. има нужда от адаптация, по-скоро техническа, но промените свързани с новата икономическа рамка, изискват съществено развитие на административния капацитет. Именно той трябва да изпълни със съдържание изготвянето на средносрочните фискално-структурни планове като основен инструмент за съгласуване на фискалните и структурни политики.

Новата архитектура е базирана на средносрочните фискални рамки (MidTerm Fiscal Framework), която е позната на българската бюджетна практика. Страната ни има сравнително дълъг период на ползване на концепцията на тези рамки, макар те да остават предимно гъвкави цели, с които се полагат бюджетни тавани за разходи.

Първата рамка беше изготвена с бюджета за 1999 г. По-късно, в периода 2002 – 2007 г., бяха направени опити за същностно реформиране на системата за планиране. Имаше промяна и в методите за бюджетиране – в опит да се съчетае средносрочен хоризонт с подобряване ефективността на бюджетните разходи, чрез въвеждане на т.нар. програмно бюджетиране.

Със Закона за публичните финанси, който замени приетия през 1996 г. Закон за устройството на държавния бюджет, бяха направени опити за регламентиране процеса на средносрочно бюджетно планиране и промяна на бюджетния процес с въвеждане на програмно бюджетиране, но близо 10 години след въвеждането му, законът продължава да бъде неизпълнен със същностно съдържание и повечето от бюджетните процедури са повърхностни.

По отношение на институционалния капацитет, България загуби скорост след първоначалните опити за изграждане на такъв през периода 2002-2007 г., в областите свързани със стратегическо бюджетиране. Проблемът с административния капацитет на системата е значително предизвикателство, което трябва да бъде адресирано много приоритетно. Факт е, че това в голяма степен е предопределено от политическото търсене и наложените политически практики при съставяне и одобрение на бюджета.

Постигането на структурни промени в бюджетирането изисква реформиране и промяна на процедурите в следните пет области:

Развитие на средносрочните фискални рамки, създаване на капацитет за стратегическо планиране и обвързване със структурните секторни реформи;

Въвеждане на ниво министерство на средносрочни разходни рамки (MidTerm Expenditure Framework), с акцент върху секторен подход като рамка и механизъм за истинско програмно бюджетиране;

Въвеждане на преглед на публичните разходи (Public Expenditure Review) като инструмент за оценка на секторното ниво и отделните програми. Използването му за оценка на ефективността на секторните разходи и отделните програми и механизъм за въвеждане на нови и отпадането на неефективни програми от бюджетния лист;

Същностна промяна на процеса на програмно бюджетиране, отказ от бюджет по икономически елементи и приемане за първостепенните разпоредители на годишен бюджетен финансов закон само във формата на програмно бюджетиране;

Капиталовото бюджетиране, регламентирането му в бюджетния процес, създаване на капацитет за планиране, програмиране, въвеждане на ясни правила и стъпки за управление. Регламентиране на ясен и прозрачен метод на избор на значими и ефективни процеси на базата на добавената стойност на всеки проект.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 8 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Първа реформа

    15 1 Отговор
    Всички пенсионери на заплата в МВР - аут !
  • 2 гост

    15 0 Отговор
    Вижте го Дацов, вече и второто копче на ризата не му хваща врата. Сакото отдавна не може да го закопчее, а как ли си закопчава панталоните? Всеки ден наддава по 2-3 килограма, окръглил се е като нова месечина. Фискалният съвет добре храни, а колкото до мненията - за каквото му плащат - това казва! А иначе, може да е останала и капка съвест, НО НЕ Е СЪГЛАСЕН С НЕЯ!
  • 3 Сзо

    9 0 Отговор
    Преди всички реформи в бюджетната сфера трябва да се спрат кражбите.
  • 4 Програма

    9 1 Отговор
    Този не се умори. Едно и също всеки ден, едни и същи теоретични постановки, банални клишета, но конкретно нищо. Като това: "Регламентиране на ясен и прозрачен метод на избор на значими и ефективни процеси на базата на добавената стойност на всеки проект." Или за въвеждането на "капиталовото бюджетиране" ...... Ами нали същото е вътре в програмите на първостепенните разпоредители. И това програмно бюджетиране вече работи години наред.




    България
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Петното остава

    4 0 Отговор
    за винаги. Какво спечели от това че ни вкара с дружината си в еврозоната , видимо едни 40 кг свръхтегло. Никой няма да му публикува " бюджетиранията и фискалните рамки" , ако няма коментари към тях.
  • 7 безпартиен

    5 1 Отговор
    Този дали знае каква разликата между времето преди 10.11.1989 и сега 36 години по-късно?А разликата е само една -преди заплати се определяха от ЦК на БКП,а сега от децата и внуците им! На 6.2 млн.останали в територията има 2.1 млн.пенсионери, около 700 хил.чакащи заплати от държавния и общинския бюджет, около 650 хил. малолетни и непълнолетни,1 млн.без образование и професионална квалификация и без трудови навици ц..г@ни!Светло бъдеще?Не и тук с този матрял!
  • 8 ха ха

    3 0 Отговор
    бюджетиран евро боклук