5 Август, 2024 23:32 5 605 20

Защита на населението?! Половината телефони не пищят при бедствие

  • пожар-
  • бг алерт-
  • bg alert-
  • бедствие-
  • взрив-
  • елин пелин-
  • пиротехника

Именно в тези елементи е проблемът и със съобщенията, разпратени при взривовете край Елин Пелин

ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Около половината от мобилните телефони не пищят при известие за бедствия и аварии. Причината в повечето случаи е старо устройство без функцията за прием на съобщения в режим „клетъчно разпръскване“, какъвто ползва националната система BG-ALERT за разпространение на съобщения за предупреждение на населението.

Това писа „Телеграф“, позовавайки се на експерти.

В много случаи обаче дори и нови телефони не приемат съобщенията, тъй като функцията, макар и налична, е изключена. В някои случаи това е умишлено направено от самия потребител, а в други идва като производствена настройка на устройството, а потребителите не са знаели за това. Отделно системата не работи при изключен телефон, както и на места с липсващ обхват.

Именно липсващият обхват в няколко гранични села в община Болярово

бе една от причините, дори и съобщение за бушуващите пожари да бе разпратено, то да не стигне до хората.

В конкретния случай пък такова въобще не бе разпратено, тъй като нито една оправомощена институция (МВР, областна управа, община) не бе сметнала за нужно да го стори. Седмица по-късно пък при взривовете в складовете за фойерверки край Елин Пелин имаше обхват и съобщения, но те вместо да дадат ясна информация, създадоха допълнително объркване.

„Към този момент след тези случаи вече знаем, че самата система BG-Alert поне технически доказано работи. Което само по себе си е добре. Въпросът е оттук нататък да се подобри координацията между институциите, които боравят с нея, както и да бъдат обучени достатъчно държавни и общински служители, за да не се стига до съобщения, които могат вместо да информират обществеността, да водят до паника и противоречиви тълкувания“, заяви за „Телеграф“ депутатът Божидар Божанов, член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и тази по електронно управление и информационни технологии.

Според него това трябва да се случи максимално бързо, за да има положителни резултати

още при следващия случай на използване на системата, който може да бъде всеки момент.

Системата за известяване е под контрола на националната пожарна. Право да инициират съобщения чрез нея обаче имат и определени служители на министерства, областни управи и кметства. За да получат право да разпращат известия за аварии обаче, те трябва да са преминали обучение от МВР, след което да получат достъп до системата – профил с потребителско име и парола.

Ако в дадена институция няма обучен служител, оттам трябва да подават молба за всяко конкретно съобщение по имейл до Национален оперативен център на пожарната. Това обаче забавя процеса.

„Ето защо е важно е институциите по места да могат директно да изпращат съобщения. Проблем е обаче, че в наредбата в момента обучението на тези хора е описано пожелателно. Няма вменено задължение към институциите, нито срок, в който те да излъчат служители, които МВР да обучи“, коментира Божанов. Това е и причината до този момент обучения да не са започнали.

Обучението за създаване на съобщения започва от съдържанието им, обясниха за „Телеграф“ източници от МВР.

В съобщението задължително трябва да пише коя институция го изпраща, какво е събитието, къде точно се случва, както и каква заплаха представлява.

Отделно съобщението може да включва препоръки за действие и друга допълнителна информация.

Именно в тези елементи е проблемът и със съобщенията, разпратени при взривовете край Елин Пелин.

Тогава чрез тях бе наредена първо евакуация на „намиращите се в близост“, без да се уточнява за какво разстояние става въпрос.

Във второ съобщение се нареждаше евакуацията конкретно на всички жители на с. Гара Елин Пелин (над 3500 души), като им се указваше да тръгнат в посока с. Нови хан. Според запознати с района изпълнението на това разпореждане от толкова много хора с автомобили би довело до блокиране на пътищата и невъзможност пожарните автомобили да достигат до мястото.

Съобщенията за бедствия и аварии трябва да са кратки, точни и ясни, без жаргон, диалект или термини и съкращения, сочи наредбата за BG-Alert. Те трябва да излъчват максимална увереност и категоричност за опасността.

Препоръките за действие пък трябва да конкретни, а съдържанието трябва да не води до объркване или да противоречи с публично известна информация, като например течаща в момента по интернет, радио или телевизия. При изпращането на няколко съобщения за едно и също събитие трябва да се следи информацията да е последователна и съобщенията да не си противоречат.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 11 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Град Козлодуй

    14 3 Отговор
    Няма Държава Факт

    Коментиран от #8, #11

  • 2 САЩисан русофил

    8 17 Отговор
    В Сибир и към Анадолската пустиня не знаят кво е телефон
  • 3 хаха

    29 2 Отговор
    Около половината от мобилните телефони не пищят при известие за бедствия и аварии. Причината в повечето случаи е старо устройство без функцията за прием на съобщения в режим „клетъчно разпръскване“, какъвто ползва националната система BG-ALERT за разпространение на съобщения за предупреждение на населението.

    Aди ся накарайте цяла България да си купи нови телефони заради BG-ALERT която "може би" ще съобщи по време на бедствие..
    Цирк

    Коментиран от #4

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 🕯🕯🕯

    15 3 Отговор
    Затва пък си имат жени, които да пищят колкото себе си и телефона в едно :D :D :D
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Станаха български работи

    16 0 Отговор
    Стана така че някой прибра парите..пуснаха тестово съобщение без предупреждение за да уплашат хората и сега ще си караме по старо му
  • 15 Ей голЕма глупост!

    9 0 Отговор
    Като ти пламне двора и щял да пищи И телефона! "Нация техническа"! или сега лАЙ ПИй нация?
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 43121

    2 0 Отговор
    всяко нещо в тая страна го правят по някакъв смотан, сбъркан начин
  • 18 БгТопИдиот🇧🇬

    3 0 Отговор
    Последният да угаси ЛАмБата !
  • 19 Лумпен

    0 0 Отговор
    Свършиха се българските думи ...?
    То бива чуждопоклоничество ама това вече ми е в повече ..!
    BG ALERT ??
    Кой език официален в тази държава?
    С парите на кои хора плащаме за всичко това ?
    Боже пази България от българите !
  • 20 74838383

    0 0 Отговор
    Аз с удоволствие приемам фактът че телефонът не ми звъни,знам че тази грижа не ми трябва и не я ща и не съм я искал.