Нов вид асфалт слага край на дупките

31 Октомври, 2025 13:38 5 102 21

  • асфалт-
  • графен-
  • технологии

Той е с 20 процента по-здрав

Нов вид асфалт слага край на дупките - 1

Тригодишно изпитване на нов тип пътна настилка, изработена от графен, един от най-здравите материали, познати на човека, е завършено във Великобритания. Експериментът, проведен в окръг Есекс близо до Лондон, установи, че модифицираната настилка Gipave е по-издръжлива и водоустойчива от традиционния асфалт, съобщава Popular Science.

Тестовата зона включваше две ленти за движение - едната използваше Gipave, а другата - конвенционален асфалт. След три години постоянен трафик от автомобили и камиони при различни метеорологични условия, независими инженери взеха проби от настилката за лабораторен анализ.

Резултатите показват, че асфалтът с графен е демонстрирал 10% по-висока твърдост и 20% по-добра водоустойчивост. Експертите също така са забелязали, че при разрушаване на Gipave се е напукал каменният агрегат, а не битумът, който свързва елементите на настилката. Това показва, че графенът значително увеличава здравината на материала и може да направи пътищата по-безопасни и по-издръжливи.

Асфалтът обикновено се прави от смес от скални фракции и вискозно петролно вещество, наречено битум. Графенът, получен от графита, обаче има уникални свойства. Той е ултратънък, двуизмерен материал, съставен от въглеродни атоми, подредени в структура тип „пчелна пита“, милион пъти по-тънък от човешки косъм. Той е 200 пъти по-здрав от стоманата и вече се използва в производството на батерии, полупроводници и други високотехнологични материали.

Първият проект на Gipave започна през 2022 година. По това време инженери положиха 165 тона нов материал върху участък от пътя за достъп до магистралата. Целта беше да се тества дали графеновото покритие ще издържи на интензивен трафик и температурни промени в продължение на няколко сезона.

Поддръжката на пътищата остава един от най-скъпите проблеми за правителствата. През 2021 година Съединените щати похарчиха приблизително 206 милиарда долара за ремонт на магистрали и улици, а общите загуби за шофьорите от щети по автомобили поради дупки достигнаха 26,5 милиарда долара годишно. В Украйна през 2025 г. за ремонт на пътища бяха предназначени 12,5 милиарда гривни.

Въпреки очевидните си предимства, основният недостатък на Gipave е високата му цена. Инженерите изчисляват, че новият материал струва около 30 цента на квадратен фут (0,0929 квадратни метра), което го прави твърде скъп за мащабни пътни настилки. Например, обновяването на само една миля (1,6 километра) от четирилентова магистрала би струвало поне няколкостотин хиляди долара, докато модернизирането на всички пътища в САЩ би струвало около 124,3 милиарда долара.

Експертите обаче смятат, че дори частичното използване на Gipave - по-специално за ремонт на дупки или особено натоварени участъци - може да бъде ефективно решение. То също така значително ще намали разходите за поддръжка на пътищата в бъдеще.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 14 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Анонимен

    11 0 Отговор
    Край дупките? А във тях кога?
  • 2 Буци

    13 1 Отговор
    Тук не ни трябва. Кърпим си старата.
  • 3 ама

    33 0 Отговор
    Бойко не харесва това! 👎Здрав асфалт равно на по-малко пари в шкафа!

    Коментиран от #19

  • 4 честен ционист

    34 2 Отговор
    Със сигурност няма да го полагат в България, иначе ще сложи край и на ГЕРБ.
  • 5 ГЕРБНН

    25 2 Отговор
    Олеле свалете старията, лъжа е, лъжааа, асфалта трябва да става на дупки иначе как ще краднем от ремонтчета, кръпки, пълнене на дупки и преасфалтиране.... Сакън
  • 6 Любовник

    15 1 Отговор
    Как ще запушвате дупките завинаги бе?! Само да посмеете, после вас ще ви натягам!
  • 7 Объркали сте се

    7 1 Отговор
    Дупките слагат края на асфалта, не асфалта.
  • 8 Баце 85 %

    24 2 Отговор
    А Герб какво слага под асфалта, пръхоляк. 85 % гербаджийска комисионна и накрая нищо не останало за строежа.

    Коментиран от #9

  • 9 Ку-ку

    7 14 Отговор

    До коментар #8 от "Баце 85 %":

    Алооооо "прЪхоляк....🤣🤣🤣....още малко ще обвиниш ГЕРБ и за собствената ти неграмотност.....и като става въпрос за пътища попитай тези, на които явно симпатизираш, колко и какво построиха през времето, когато управляваха под вещото ръководство на "зеления чорап".... 🤣🤣🤣

    Коментиран от #10

  • 10 честен ционист

    23 3 Отговор

    До коментар #9 от "Ку-ку":

    Гебаджиите опростачиха вече цели 2 поколения. Дори има родени и израснали изцяло по времето на вожда, което е нанесло неизмерима щета в човешкото им развитие.
  • 11 От де толкуз

    6 3 Отговор
    графит бре? .......в Украйна е руски и беларуски , в Русия пък е съвсем руски, а другият е в Китай. Малко по Швеция и Балтика има и това е ....
  • 12 Графит за батерии няма

    8 3 Отговор
    Тея пътища щели да правят.
  • 13 Гост

    16 3 Отговор
    Леле, асфалт без дупки!!!! Искате бойко инфаркт да получи ли????
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Баш Балък

    9 0 Отговор
    Във "вечните" неща няма далавера. Нямат бъдеще.
  • 18 Тити

    8 0 Отговор
    Ако се почне у нас доста фирми които са на хранилката ще увиснат
  • 19 Селянина с колелото

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "ама":

    Бих добавил че асфалт без дупки е асфалта без "такса ББ". Само тогава ще има достатъчно матрял за здрав асфалт. ;-)
  • 20 Стара чанта

    1 1 Отговор
    Зарежете обясненията колко тънък слой бил, от какво се състои ... Важното е - може ли да се ,,крадне" от тази новост ?! От това се интересува българчето ! Ако не става за крадене, не става и за полагане по пътищата ! Който иска да кара по нормални такива - да ,оди по чужбина ! Границите са отворени !
  • 21 Ухаааа

    0 0 Отговор
    Айде Баце на графена, че ми падна от дупки сутиена!