Check Engine: Какво не ви казва жълтата лампа

20 Октомври, 2025 13:30 3 974 7

  • check engine-
  • съвети

Не трябва да разчитате изцяло на тази пиктограма

Check Engine: Какво не ви казва жълтата лампа - 1

Дори и най-внимателният шофьор може да бъде изненадан. За разлика от автомобилите от миналия век, които разчитаха на прости индикатори като амперметър, индикатор за налягане на маслото или светлина за прегряване, днешните коли са оборудвани с комплексни електронни системи за управление на двигателя. Тези системи имат възможност за самодиагностика и именно те светват известната жълта лампа Check Engine.

Въпреки това, както обяснява експертът Ревинс, не бива да разчитате изцяло на тази пиктограма. Нейният обхват е ограничен, а предупредителният ѝ цвят е жълт, а не забраняващо червен, което вече е първият намек.

Грешка има, но лампата мълчи

Съвременната система за управление на двигателя „вижда“ дори краткотрайни отклонения от нормалните параметри, но не винаги ги алармира. Ако проблемът е мимолетен и бързо се възстанови, лампата няма да светне. Системата ще запамети грешката, но ще остави шофьора в неведение.

Само когато отклонението е значително и продължително, светлината се активира. Често това е свързано и с осезаемо влошаване на работата на двигателя, което няма как да пропуснете:

При палене: Трудно стартиране, двигателят загасва веднага.

На празен ход: Нестабилни обороти, силни вибрации, прекъсвания.

В движение: Загуба на мощност, повишен разход на гориво, прекъсвания, внезапно спиране при намаляване на скоростта.

Какво да предприемете?

При наличие на който и да е от тези симптоми, задължителна е диагностика. Ако не сте технически грамотни, пътят ви е към сервиза.

По-напредналите ентусиасти могат да използват диагностичен адаптер ЕЛМ 327 (ELM 327), който се свързва към леснодостъпния ОБД-II (OBD-II) порт на всеки съвременен автомобил. Чрез приложение на смартфона можете да прочетете грешките, съхранени в паметта.

Съвет: Направете екранна снимка на списъка с грешки, след което опитайте да ги нулирате. Ако се появят отново веднага или много бързо, проблемът е сериозен и не търпи отлагане. Сравнително лесни задачи за самостоятелно изпълнение са смяна на свещи, бобини за запалване или някои сензори. Всичко останало, особено течове във всмукателния тракт, изисква намесата на професионалист.

Механичните тайни на двигателя

Най-големият проблем с „Чек Енджин“ е, че електрониката не е всемогъща. Тя няма да ви предупреди за множество потенциални чисто механични неизправности, които могат да доведат до сериозни аварии:

Пред-аварийно състояние на задвижващия ремък (който върти водната помпа, генератора, хидравликата).

Пред-аварийно състояние на ангренажния ремък. Скъсването му при повечето двигатели означава скъп ремонт със смяна на клапани.

Износване на цилиндро-буталната група и спад на компресията.

Наближаваща повреда на лагер и други проблеми, свързани с износването на метални части.

Други лампи – потенциален капан

Някои червени индикатори, които забраняват продължаването на движението, също могат да бъдат „коварни“. Представете си, че нивото на спирачната течност падне съвсем малко под долната маркировка – светва яркочервената лампа за неизправност на спирачната система. В този момент, ако ви спре служител на пътна полиция, по закон има право да спре колата ви от движение, въпреки че имате резерв и можете да се приберете.

Важно: В такива ситуации, ако сте сигурни, че системата работи коректно, може да предприемете крайни мерки, като временно изключване на сензора на резервоара за спирачна течност или рестартиране на двигателя, но това винаги трябва да бъде изключение и да не се превръща в навик. Същото важи и за индикатора за неизправност на волана. При проблем с електрическия сервоусилвател, ако сте грамотни, може да премахнете предпазителя му, което премахва риск от изтегляне на колата, въпреки че управлението става тежко.

За да избегнете притесненията от скрити повреди, препоръчваме да посещавате автосервиз за диагностика поне веднъж годишно, а за предпочитане два пъти – преди зимния и летния сезон. Само цялостен преглед може да открие онези проблеми, за които електрониката на колата ви упорито мълчи.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 11 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Професор

    6 2 Отговор
    Свети и ако нямате катализатор в ауспуха.
  • 2 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    11 2 Отговор
    ПО малко електроника по автоНобила по щастлив живот и повече свободни пари.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Име

    10 1 Отговор
    Ами ако караш VAG това си е нормално да свети. Проблема е като светне в червено.

    Коментиран от #6, #7

  • 5 Митко

    6 1 Отговор
    Съвет: Направете екранна снимка на списъка с грешки, след което опитайте да ги нулирате.
    Чистенето на грешката не решава проблема.
  • 6 ивелин

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Име":

    Браво ! с години ползвах колите на VAG и свикнах това е нормално явление . Само които са ползвали и са били свидеtли те го знаят останалите никога няма да го разберат, че Немската електроника е проблемна става въпрос след 2005 година когато беше въведен Емисионният стандарт EURO-4 на от 15.01.2005 година . Купих си диагностичен уред и така много пъти ми се е налагало да изтривам грешките или 3-4 пъти завъртвам контактният ключ без да запаля на 2 -та позиция след което като изчаквам 2 то положение да угаснат лампите и на 3- то положение старт да запаля . Имаше случаи откачах минуса --- на акумулатора изчаквах 10-15 минути и тогава запалвах понякога не светваше нищо и работеше нормално .. Понякога след няколко километри светваше , имаше цял ден не е светнал или 2-3 дена . Минаваше в " Авариен режим " като оборотите най много достигаха 1900-2000 об/мин и на 2-или 3 скорост трябваше да се приберете от Испания от Билбао (имах случай и от Кале - Франция когато ми светна аварийната с изтриване на грешките се прибрах иначе на 2-3 трета с малко газ 35-45 км трябваше цяла седмица а може и 10 дена (около 3.800 км Испания и 2.900 - Франция ) като надолу можех да ползва 4,5,6 скорост иначе най много 3 -та скорост .
  • 7 ганю

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Име":

    до GOLF 4 E vag а от там насетне VAGINA
    беше писал един коментиращпреди време
    явно зависи и от годината на раждане