Ерата на мащабните, тежки електродвигатели може би приключи. Компанията YASA (собственост на Mercedes-Benz) направи исторически скок от лабораторните тестове към реалното приложение, интегрирайки своя аксиален електромагнитен двигател с рекордна мощност директно в колелото на електрически автомобил. Този прототип не просто чупи рекорди – той радикално променя архитектурата на задвижването.
Технологията е базирана на същия агрегат, който през лятото и есента на 2025 година два пъти счупи неофициалния световен рекорд за специфична мощност. Последната му итерация тежи едва 12.7 кг, но може да достави краткосрочна пикова мощност до 750 kW, което се равнява на над 1000 конски сили на колело. С плътност от 59 kW/kg, този двигател превъзхожда три пъти най-добрите радиални мотори, които се предлагат на пазара.
Истинската иновация е в неговото разположение. Компактността на аксиалната конструкция позволява силовият агрегат да бъде монтиран директно в главината на колелото (in-wheel motor). Всеки от четирите двигателя е комбиниран с нов двуканален инвертор с мощност 1500 kW, тежащ едва 15 кг.
Това решение има две ключови предимства:
Неутрална маса: YASA твърди, че новият прототип е първият двигател в колелото, който е неутрален по отношение на масата. Това означава, че теглото му не увеличава непружинната маса на колелото до критични нива, което е основен проблем при конвенционалните мотори в главините и компрометира динамиката на окачването.
Елиминиране на задните спирачки: Благодарение на изключително високата си мощност, регенеративната система на YASA може да осигури толкова ефективно спиране, че традиционните спирачни механизми на задния мост биха могли да станат напълно излишни – драстично намаляване на теглото и сложността.
Въпреки че технологията все още е далеч от масовото производство, YASA е уверена в нейната мащабируемост, компактност и потенциална достъпност. Интегрираното задвижване на колелата има потенциала да преобърне архитектурата на електрическите превозни средства, да подобри енергийната ефективност и да изведе производителността на нива, невиждани досега в серийни автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
Коментиран от #3
12:43 11.12.2025
2 Механик
Докато на измислите батерия тежща колкото 50-литров резервоар пълен с гориво и до когато тая батерия на понне да се зарежда толкова бързо колкото въпросния резервоар, работата няма да стане.
А, и когато е заредена да може да измине едно 600-800 км.
Коментиран от #5
13:04 11.12.2025
3 Механик
До коментар #1 от "незнайко":
Такива двигатели се ползват в пералните и ценрофугите много одавна.В случая се опитват да покажат на неграмотното племе нещо старо и да им го обявят за най-ново и модерно.
Света е пълен с такива примери на "технологични пробиви".
Ползва се незнанието и неразбирането на дадена материя. Когато човек не знае, той лесно се манипулира.
Коментиран от #6, #8
13:07 11.12.2025
4 ТАС
Липсата на дефенциал. В завой и четирите гуми имат различен изминат път.
И малки разлики в пътя на някое, колело могат да дестабилизират колата в завой.
Електрониката теоретично може да компенсира тези разлики, но само при идеални пътища.
Защото няма обратна връзка с пътното платно, а деференциала я има през гумата.
Една неравност на пътя, леко приплъзване и изчисленита стават грешни.
13:14 11.12.2025
5 стоян
До коментар #2 от "Механик":
До 2 ком - и батерии ще има - Илон Мъск 2026 започва серийно производството на натриево йонна батерия - два пъти по евтина и трайна от литиево йонните - завода вече е построен в САЩКоментиран от #7
13:41 11.12.2025
6 Бай Ганя Булгар
До коментар #3 от "Механик":
о да ние измислихме всичко от пирамидите до компютрите и все някой ни открадва идеята14:16 11.12.2025
7 Ванката
До коментар #5 от "стоян":
Натриевата батерия не може да даде по-голям пробег от 400 км. А и китайците вече я произвеждат. Илон Мъск изостава.Коментиран от #9
15:55 11.12.2025
8 Пералнята
До коментар #3 от "Механик":
У грешка си. Аксиален двигател с инвертор, интересна пералня.16:52 11.12.2025
9 Ванчо
До коментар #7 от "Ванката":
Достатъчно е, че няма да я грееш зимата и студиш лятото. Също няма да я возиш в 80 кг стоманено корито за безопасност. Содената питка е с по-нисък капацитет,но по-безопасна, повече цикли и по-проста като батерия.16:55 11.12.2025