27 Януари, 2015 15:04, обновена27 Януари, 2015 15:09 30 97532

Направи си сам лети джанти

  • направи си сам-
  • лети джанти

Изработката на алуминиеви колела за автомобилни гуми се смята за труден и високотехнологичен процес. Любознателен и сръчен руснак обаче доказва на практика, че при достатъчно желание и находчивост лети джанти могат да се създадат и в домашни условия. Той е заснел процедурата стъпка по стъпка в картинно упътване, което да улесни последователите му.

Списъкът от необходими материали и инструменти изглежда така:
1. Суровини за леене. За целта металургът-любител "унищожава безмилостно" двигател ЗМЗ-402, познат от продукцията на ГАЗ. Моторът е изработен от алуминиева сплав АК4. Работа върши всякакъв скрап от подходящ метал. Преди топенето не се налага да бъдат развивани никакви болтове и шпилки - те остават на дъното на тигела.
2. Пещ за топене
3. Тигел (каквато и да е безшевна тръба със заварено дъно)
4. Въглища (стават и такива за барбекю)
5. Дървена рамка за калъпа
6. Пресят пясък и силикатно лепило ("течно стъкло")

Процедурата:
1. Приготвя се сместа от пясък и "течно стъкло"
2. Снема се отпечатък от джанта и се изработва заготовка с по-голям размер, за де се компенсира отнемането на материал при обработката на струг. За рамката могат да се използват ъглови планки за мебели
3. Изчаква се всичко да стегне хубаво за около три дни. Колкото по-дълго, толкова по-добре
4. Разпалва се хубав огън, в центъра му се поставя тигелът, добавят се въглищата и се включва вентилаторът
5. Втечненият алуминий се излива в калъпите. Когато поизстине, се отстранява шлаката
6. Обработка на струг
7. Сглобяване на джантата

Алуминиевият блок на двигателя ЗМЗ-402



Повечето парчета се предават пред обикновен чук



Пещта за топене от стара джанта от ГАЗ-53 и тигелът в средата



Пещта в действие



Втечненият алуминий



Всичко, което остава от двигателя



Остава дори излишен материал



Калъпите, пясъкът и силикатното лепило



Калъпът за едната половина на джантата



Сглобеният калъп



Алуминият е излят и се охлажда



Веднага след изливането



Повърхността отблизо



Двете половини на джантата



От алуминия в ЗМЗ-402 излизат четири заготовки



Следва обработка на струг



След струговането



Отстрани



Сглобяването на джантата



Крайният резултат


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 калпазанин

    2 1 Отговор
    Я зарежи тая работа и си купи едни нови от магазина. Няма никакъв смисъл точно за такива джанти да търсиш материали ,време , място и т.н. за 2 броя каруцарски джанти щот били алуминиеви. Това явно са джанти за ръчна количка... която готова от магазина нацяло да я купиш ще ти излезе по ефтино от този проект. Пълна безсмислица е!

    Коментиран от #8

  • 2 обамата

    0 1 Отговор
    .аси болния мозък
  • 3 comment

    0 1 Отговор
    Това за каква кола, по-точно? Че повече за мотокар ми се струва да имат шанс.
  • 4 Бах мааму

    0 1 Отговор
    Това му се вика човек без работа. :)

  • 5 Капитана

    1 1 Отговор
    Браво за ентусиазма !!!
  • 6 Уеле

    0 1 Отговор
    Това си мяза на колело за ръчна количка.
  • 7 Уили

    1 1 Отговор
    Ми че то за тая работа по добре да си купиш парче алумин и да го разстържеш на струг вместо да се занимаваш да стържеш заготовки,па калъпи па незнам си какво че алумин да разтапяш.На този му трака тенджерата май.Ентусиаст.

    Коментиран от #18

  • 8 Инвентор

    2 1 Отговор

    До коментар #1 от "калпазанин":

    Абе този руснак само доказва концепцията, ЧЕ Е ВЪЗМОЖО! Ех колко сте ощетени повечето в мисловните процеси .аси-маси!

    Коментиран от #12, #19

  • 9 Hristoff

    0 1 Отговор
    В повечето случаи, тези "упражнения" се правят с цел повишаване на квалификацията. Иначе можеш да си купиш китайски по за десетина лева.
  • 10 Пиша

    0 1 Отговор
    Ей то май е по лесно за 150лв да си купиш направо готови?
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ghost navigator

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "Инвентор":

    руснаците са откъсани щом не могат да си купят 4 джанти,та се налага да си правят

    Коментиран от #32

  • 13 Българин

    1 1 Отговор
    Само за вътрешни гуми!!! И кой е този автомобил с централна гайка на гумата като във Формула 1 :) Дрън, дрън, че пляс. Ентусиаст.
  • 14 binjiri

    0 1 Отговор
    В коментарите ви се съдържат всички проблеми на нашата нация !!!

  • 15 Profesionalista

    1 0 Отговор
    Браво много добра тема:)А на вас купувачи ще кажа че вие цял живот все ще гледате да си купувате и нищо да не създадете в този живот освен след себе си боклук!!!
  • 16 bibicom

    0 0 Отговор
    ако проявите малко въображение може да си направите и джанти за ръчна количка с марка BMW.
  • 17 Нервен ми се виждаш

    0 0 Отговор
    Е моля ти се! Много лично го приемаш. Големи обобщения. Ми направи си ти като искаш, или си ги купи тия на руснака. Айде без кръжочни дейности. Не познаваш хората, а обиждаш нещо. Ами ако са по-професионалисти от тебе. И от този руснак.
  • 18 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Уили":

    "че алумин да разтапяш"
    НЕГРАМОТЕН! ПРЕДЛАГАМ КОЙТО НЯМА ПОНЕ ЗАВЪРШЕНО СРЕДНО ДА НЕ КОМЕНТИРА.
  • 19 comment

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Инвентор":

    Уважаеми! Тоя доказва, че е малоумен. Тук иде реч не за възможност и невъзможност, а за съотношение полезност/направени разходи и вложени усилия. Само за топенето на алуминия е прахосал повече енергия, отколкото приравнено в парична равностойност
    е му излезе да си купи чисто-нови фабрични, че и много по-хубави. А за възможното, възможно е, но на това тук му се казва - да стреляш по врабче със 100 мм. зенитно оръдие. Ограниченият си ти, по подобие и на "майстора" в статията.
  • 20 миро

    0 0 Отговор
    Е това е майсторлък.
  • 21 я съм от село

    0 2 Отговор
    за мен тоз е малоумен както го опосва отначоло човек си мисли че прави алуминиеви джанти за S-класа а то в края се оказва че са за РК-1 ми то тез колелета барабар с гумата можеш да си ги купиш по 5 лв. бройката и едно подарък да ти дадат - малоумна работа
  • 22 Дръндю

    2 0 Отговор
    То-о, за какво човек да прави каквото и да е, по магазините всичко има. Който работи е малоумен! Ама който е изработил това в магазините малоумен ли е? Всички са малоумни, само аз -НЕ. Тоо е луТ, за какво работи. Ами тъй де. Мързел му е ключът към бъдещето.
    Имал човекът желание и възможности-направил. Учим се в процеса на работа и през целия живот. Или?
  • 23 Александър

    0 0 Отговор
    Здравей,

    Много интересна статия, вдъхновяваш ни. Искам да ти кажа, че ако беше намазал и с противопрегарна боя нямаше да имаш толкова груби отливки и в следствие, нямаше да е*еш м...та на инструментите, с които е последвало допълнителна обработка.

    Поздрави

    Коментиран от #29

  • 24 raizen

    1 0 Отговор
    Негативните коментари са от хора, които нищо не са сътворили с ръцете си през целия си живот и никога не са изпитали радостта и вълнението да държиш нещо изработено от теб...особено ако си любител

  • 25 Некой

    0 0 Отговор
    Е сега вече знам Бугати как си правят джантите.... тея на тоз пич ще издържат до 1400 км.
  • 26 Трохильо

    1 0 Отговор
    Направи си сам лети джанти..... Четеш това и си мислеш за лети джанти за автомобил, а то какво се оказа......за ръчна количка.
  • 27 селянин

    1 0 Отговор
    Като чета коментарите на повечето хора разбирам защо промивката на мозъка на консуматора действа с пълна сила и защо запада се крепи на имигрантите...
    Драги деца, смисъла на това дело няма нищо общо с икономия, пестене на пари или беднотия. Даже му е излязло доста по скъпо реално от това да си купи готови от магазина. Радостно е че има хора на които хобито им не е да се напие в кръчмата или да вика на телевизора на някой футболен мач...
  • 28 Keage

    0 0 Отговор
    Това са джанти за ръчна количка не за кола! Браво на човека! Които е правил отливки знае за какво става въпрос да получиш сполучлива отливка и колко е трудно запълването на леярската форма, те фирмите специален софтуер ползват за това (вижте ProCast в ютуба) !
  • 29 lamuga

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Александър":

    А ти до сега колко отливки си направил? Чувал ли си за вентилационни канали които се правят за да се отвеждат газовете от стопения метал за да няма въздушни джобове и не запълване на формата. А после струга ако се плаши от тоя грапав алуминии не знам тогава как обработват 316L на универсала. ;)
  • 30 bocho

    0 0 Отговор
    Това ако е лята джанта незнам!
  • 31 ьяаоьяао

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "пробвам":

    Браво- показал е как се прави. Очевидно си е направил количка човека. Знанията не трябва да се губят...
    ЩОм може повечето, значи може и по-малкото.
    Тази джанта със сигурност струва повече отколкото ако я беше купил китайска от магазина- не е заради бедност този който се труди.

  • 32 тт

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "ghost navigator":

    Точно тази джанта е лята, новите джанти освен че заготовката се лее после се пресова и щанцова, което я прави без шупли и дефекти. Тази джанта си е типично лята.
    А някои във форума си мислят, че лятите джанти просто расът по дърветата и после в магазина.
    И баба знае в магазина с много пари.