Изработката на алуминиеви колела за автомобилни гуми се смята за труден и високотехнологичен процес. Любознателен и сръчен руснак обаче доказва на практика, че при достатъчно желание и находчивост лети джанти могат да се създадат и в домашни условия. Той е заснел процедурата стъпка по стъпка в картинно упътване, което да улесни последователите му.
Списъкът от необходими материали и инструменти изглежда така:
1. Суровини за леене. За целта металургът-любител "унищожава безмилостно" двигател ЗМЗ-402, познат от продукцията на ГАЗ. Моторът е изработен от алуминиева сплав АК4. Работа върши всякакъв скрап от подходящ метал. Преди топенето не се налага да бъдат развивани никакви болтове и шпилки - те остават на дъното на тигела.
2. Пещ за топене
3. Тигел (каквато и да е безшевна тръба със заварено дъно)
4. Въглища (стават и такива за барбекю)
5. Дървена рамка за калъпа
6. Пресят пясък и силикатно лепило ("течно стъкло")
Процедурата:
1. Приготвя се сместа от пясък и "течно стъкло"
2. Снема се отпечатък от джанта и се изработва заготовка с по-голям размер, за де се компенсира отнемането на материал при обработката на струг. За рамката могат да се използват ъглови планки за мебели
3. Изчаква се всичко да стегне хубаво за около три дни. Колкото по-дълго, толкова по-добре
4. Разпалва се хубав огън, в центъра му се поставя тигелът, добавят се въглищата и се включва вентилаторът
5. Втечненият алуминий се излива в калъпите. Когато поизстине, се отстранява шлаката
6. Обработка на струг
7. Сглобяване на джантата
Алуминиевият блок на двигателя ЗМЗ-402
Повечето парчета се предават пред обикновен чук
Пещта за топене от стара джанта от ГАЗ-53 и тигелът в средата
Пещта в действие
Втечненият алуминий
Всичко, което остава от двигателя
Остава дори излишен материал
Калъпите, пясъкът и силикатното лепило
Калъпът за едната половина на джантата
Сглобеният калъп
Алуминият е излят и се охлажда
Веднага след изливането
Повърхността отблизо
Двете половини на джантата
От алуминия в ЗМЗ-402 излизат четири заготовки
Следва обработка на струг
След струговането
Отстрани
Сглобяването на джантата
Крайният резултат
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 калпазанин
Коментиран от #8
15:18 27.01.2015
2 обамата
16:10 27.01.2015
3 comment
16:13 27.01.2015
4 Бах мааму
16:13 27.01.2015
5 Капитана
16:17 27.01.2015
6 Уеле
16:35 27.01.2015
7 Уили
Коментиран от #18
17:39 27.01.2015
8 Инвентор
До коментар #1 от "калпазанин":
Абе този руснак само доказва концепцията, ЧЕ Е ВЪЗМОЖО! Ех колко сте ощетени повечето в мисловните процеси .аси-маси!Коментиран от #12, #19
18:36 27.01.2015
9 Hristoff
18:59 27.01.2015
10 Пиша
19:37 27.01.2015
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 ghost navigator
До коментар #8 от "Инвентор":
руснаците са откъсани щом не могат да си купят 4 джанти,та се налага да си правятКоментиран от #32
21:07 27.01.2015
13 Българин
21:21 27.01.2015
14 binjiri
21:31 27.01.2015
15 Profesionalista
21:52 27.01.2015
16 bibicom
22:05 27.01.2015
17 Нервен ми се виждаш
22:11 27.01.2015
18 Гост
До коментар #7 от "Уили":
"че алумин да разтапяш"НЕГРАМОТЕН! ПРЕДЛАГАМ КОЙТО НЯМА ПОНЕ ЗАВЪРШЕНО СРЕДНО ДА НЕ КОМЕНТИРА.
03:20 28.01.2015
19 comment
До коментар #8 от "Инвентор":
Уважаеми! Тоя доказва, че е малоумен. Тук иде реч не за възможност и невъзможност, а за съотношение полезност/направени разходи и вложени усилия. Само за топенето на алуминия е прахосал повече енергия, отколкото приравнено в парична равностойносте му излезе да си купи чисто-нови фабрични, че и много по-хубави. А за възможното, възможно е, но на това тук му се казва - да стреляш по врабче със 100 мм. зенитно оръдие. Ограниченият си ти, по подобие и на "майстора" в статията.
07:56 28.01.2015
20 миро
08:26 28.01.2015
21 я съм от село
08:55 28.01.2015
22 Дръндю
Имал човекът желание и възможности-направил. Учим се в процеса на работа и през целия живот. Или?
09:02 28.01.2015
23 Александър
Много интересна статия, вдъхновяваш ни. Искам да ти кажа, че ако беше намазал и с противопрегарна боя нямаше да имаш толкова груби отливки и в следствие, нямаше да е*еш м...та на инструментите, с които е последвало допълнителна обработка.
Поздрави
Коментиран от #29
10:58 28.01.2015
24 raizen
11:32 28.01.2015
25 Некой
12:01 28.01.2015
26 Трохильо
12:07 28.01.2015
27 селянин
Драги деца, смисъла на това дело няма нищо общо с икономия, пестене на пари или беднотия. Даже му е излязло доста по скъпо реално от това да си купи готови от магазина. Радостно е че има хора на които хобито им не е да се напие в кръчмата или да вика на телевизора на някой футболен мач...
13:47 28.01.2015
28 Keage
19:22 28.01.2015
29 lamuga
До коментар #23 от "Александър":
А ти до сега колко отливки си направил? Чувал ли си за вентилационни канали които се правят за да се отвеждат газовете от стопения метал за да няма въздушни джобове и не запълване на формата. А после струга ако се плаши от тоя грапав алуминии не знам тогава как обработват 316L на универсала. ;)19:28 28.01.2015
30 bocho
22:37 28.01.2015
31 ьяаоьяао
До коментар #11 от "пробвам":
Браво- показал е как се прави. Очевидно си е направил количка човека. Знанията не трябва да се губят...ЩОм може повечето, значи може и по-малкото.
Тази джанта със сигурност струва повече отколкото ако я беше купил китайска от магазина- не е заради бедност този който се труди.
09:13 29.01.2015
32 тт
До коментар #12 от "ghost navigator":
Точно тази джанта е лята, новите джанти освен че заготовката се лее после се пресова и щанцова, което я прави без шупли и дефекти. Тази джанта си е типично лята.А някои във форума си мислят, че лятите джанти просто расът по дърветата и после в магазина.
И баба знае в магазина с много пари.
09:58 29.01.2015