Японската компания Honda патентова технология, която полага основата за двигатели с вътрешно горене от съвсем ново поколение. Благодарение на бутала с различна височина работният обем на агрегата ще може да варира в широки граници, съобщава Autoguide.
В традиционния ДВГ ходът на буталото е постоянна величина. Японските инженери обаче предлагат система, при която буталата могат да имат променлива височина за всеки от цилиндрите и - като резултат - различна дължина на хода и варираща кубатура.
Така например при 2.0-литров четирицилиндров мотор всеки цилиндър е с обем от 500 см3. С новата технология същият агрегат би могъл да има около 15 варианта на кубатурата в зависимост от броя на деактивираните цилиндри и дължината на хода на буталата.
От Honda са патентовали подобно решение за няколко вида двигатели с два, три и четири цилиндъра в редова конфигурация и един с архитектура V6. Перспективите пред технологията изглеждат бляскави. На теория тя би могла да доведе до огромна икономия на гориво без загуба на мощност и динамика.
За съжаление патентните документи не разкриват какви са слабостите на такава конструкция. Не се споменава и нищо за възможните срокове за реализацията на потенциално революционната технология.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име като гост
15:26 10.05.2016
2 гост
Мазда направиха револючия със суперкондензатор, който да помага за секундите на ускорение, но това е много сложно, за да стане масово.
Коментиран от #7, #9
16:13 10.05.2016
3 haho
Коментиран от #5
16:25 10.05.2016
4 гост
Коментиран от #6
16:25 10.05.2016
5 BG-Jivko87
До коментар #3 от "haho":
Нищо лошо няма в ДВГ-то.Горенето е един от основните физични процеси в природата.По-важното е какво се изграря,как се изгаря и какво се получава накрая в следствие горенето.Защото тока за електричките като го "направят" в АЕЦ или ТЕЦ въобще не е еко и се получава малко наливам от пусто в празно .
Коментиран от #18
17:20 10.05.2016
6 някой
До коментар #4 от "гост":
И защо е за предпочитане можеш ли да ни обясниш?19:57 10.05.2016
7 Янг
До коментар #2 от "гост":
Прав си, че това ще оскъпи автомобила. Системата трябва да се следи от електроника във всеки момент и това неминуемо ще оскъпи и цената и ще усложни и обслужването на електрониката. Защото ако при зададени параметри на статичен ход на буталото то движението по вала е с определената дължина, то промяната на само дори едно бутало по дължина, ще промени и настройките на горивовпръскването. Оттам ще се промени и мощността и разхода на гориво може и да падне малко, но това не означава, че винаги ще пада? Защото на равно мощността придвижва един товар, на надолнище друг на нагорнище трети. И ако падне разхода на равно и надолнище, то на баир няма гаранции...по-малката мощност ще увеличи товара на двигателя и ще гълта вероятно повечко, защото ще се задъхва и инжекциона ще налива, за да осигури повече мощност. Идеята е добра, но трудно приложима за масово автомобилостроене, не, защото не може да се направи, а въпроса е - доколко си струва като икономии, за да се направи? То може да се икономиса и от разликата в диаметрите и цоловете на предни и на задни колела, но дали си струва? И най-вече, ако се променя кубатурата, чрез промяна на движението на буталата и останалото, дали това би довело до рентабилност на всякакви терени? Аз например като купувам автомобил търся да е под 100 коня, понеже не карам супер скоростно и са ми достатъчни, за да пренасям багажа си. И най-вече не липсва нужната мощност в трудни моменти. Ако примерно тон и половина автомобил е с максимален обем на двигателя 2 литра и има опцията за намаляне на обема чрез буталата, дали като се намали обема ще падне и разхода? Защото товара теглото на автомобила не намалят...Коментиран от #8
20:04 10.05.2016
8 мнение
До коментар #7 от "Янг":
Така са говорили и за системата V TEC когато Хонда я въвеждат за първи път серийно в автомобилостроенето.Има ли смисъл,много електроника,няма да има икономии и т.н.Ако мога да си избирам с какъв двигател да съм каквато е тази система естествено че ще оптимизирам разхода.Примерно когато се движа с 50 километра по равен участък ми стига дори 1 цилиндър 200 кубика а не 6.Останалите не работят и буталото не се движи с дълъг ход което намалява загубите от триене.
В следващия момент имам нужда да изпреваря ТИР за кратко време.Пускам 6 цилиндъра 3 литра получавам 300 коня за 4-5 секунди и приключвам безопасно изпреварването.Със хилава кола под 100 коня това ще бъде опасно преживяване.
Това е доброто на тази технология.Имаш мощен двигател когато ти трябва но имаш разход на малолитражка. Хонда отново са в челото по иновации.
20:29 10.05.2016
9 Top Gear
До коментар #2 от "гост":
Суперкондензатор се ползва отдавна не са го измислили Мазда.Той помага за бързо съхраняване на енергията при спиране но проблемът с батериите остава.Хонда и Тойота заложиха на горивни клетки което решава проблема със съхраняването на големи количества енергия.Водородът е навсякъде и Хонда Кларити доказа на практика че това е действаща технология която не те връзва за кабели с часове и няма нужда от АЕЦ на всеки 50 километра за да зареждат милиони коли.Коментиран от #15
20:45 10.05.2016
10 кранк
21:54 10.05.2016
11 Ярослав Станчев
22:20 10.05.2016
12 владо
23:12 10.05.2016
13 любител
00:05 11.05.2016
14 Future
01:03 11.05.2016
15 гост
До коментар #9 от "Top Gear":
Знам как работи суперкондензатора, но Мазда го приложи ефективно в МПС, без да се променя архитектурата или да се добавя значително тегло както е при други видове хибриди. В Китай има вече такива автобуси които презареждат за секунди от спирка до спирка и това е ефективна бъдеща технология, не може да се кара само на литиеви батерии във всяко устройство или кола. Нужна е нова техника, ново усвояване и съхранение, съвсем скоро ще стигнем до фантастичните филми с енергийни клетки големи колкото пожарогасител.Така или иначе няма по-добър архитект от природата, защо не се концентрират в това да изкопират методите за производство на насочено движение от мускулите? Те се контролират от електрически импулси и вероятно вложената енергия би била по-малко за еднакво количество извършена работа ако се съпостави със сегашните технологии.
Коментиран от #17
09:15 11.05.2016
16 trepan
12:01 11.05.2016
17 Читател
До коментар #15 от "гост":
Ако си говорим за фантастики давай направо да измисляме телепортацията и пътуването във времето.Какво се занимаваме с някакви си суперкондензатори и батерии и т.н.Няма нужда да еволюираме с ДВГ та,електромотори,литиеви батерии ,водородни клетки и т.н.
Между другото Хонда никога не е залагала на големи батерии като Тойота и е развивала горивните клетки.Защото много е лесно да си говорим за супер кондензатори но и те си имат недостатъци един от които е висока все още цена.А другият е като решат милиард коли да заредят за 5 секунди от къде ще вземат тази енергия? Иначе ги ползват навсякъде вече дори в багери.Мазда е поредната фирма която ги ползва но те не са панацея а част от хибридното задвижване.Хонда и Тойота усилено работят за задвижвания с горивни клетки.Това би решило редица проблеми с производството и съхранението на големи количества енергия на този етап и в техните коли също има супер кондензатори но те са предимно да съхраняват спирачната енергия а не да се придвижват от спирка до спирка.
22:02 11.05.2016
18 Radoslav Ivanov
До коментар #5 от "BG-Jivko87":
Отговарям ти леко лаконично - дишал ли си " изгорял" ток ? На мен лично ми е писнало да дишам газове от всякакви ДВГ и да слушам "тунинговани" с ауспух за 40 лв. таратайки по улиците .Коментиран от #19
00:00 12.05.2016
19 BG-Jivko87
До коментар #18 от "Radoslav Ivanov":
Изгорял ток нямам как да се диша .Въпроса е,че тоя ток се прави във АЕЦ или ТЕЦ,а там каква екология?!Като думне АЕЦ-ца и около района става толкова екологично,че ще минат векове докато стане "годно" за живеене.
ТЕЦ-а пък си пуши постоянно уж разни безопасни емисии,ама колко е вярно никой не знае .Замърсяването от изгорелите газове,приравнено към да речем от ТЕЦ и един периодично тлеещ застинал вулкан е малко.
Най-големия фактор за замърсяване на въздуха е изсичането на горите,който са белите дробове на планетата.
00:59 12.05.2016
20 МоТо
Не виждам как ще имат по-голяма икономия на гориво,виж ще има икономия при производството и голяма гъвкавост(на обеми и мощности)с минимум разходи и почти никакви допълнителни производствени мощности -нещо като платформите за купета на Фолксваген,само че за двигатели !Жалко - шир потреба ще стават и те -купувайте Хонди сега че после двигатели на килограм ,съвсем рационално,без никаква индивидуалност!
09:47 12.05.2016