13 Януари, 2017 14:23 136 665 32

4 наистина големи съветски машини

  • краз-
  • урал-
  • нами-
  • маз-
  • искандер-
  • целина

Внушителните размери омайват руската душа с магия, срещу която не е открито противодействие

4 наистина големи съветски машини - 1

Остроумия като това за съветските джуджета, които били най-големите в света, съвсем не са се родили случайно. Във великия и неразрушим Съюз са създадени не една и две грамадни машини. Ето 4 от тях.

4 наистина големи съветски машини

Подборката започва с дребосък, дълъг едва 17 метра. Създаден е в Централния научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) от части, възли и агрегати от КрАЗ и Урал за доставка на тръби за газопроводи в труднодостъпни зони като тайгата и пясъчните пустини.

4 наистина големи съветски машини

Всички 12 колела са задвижващи. Въртящият момент се предава към прицепа чрез карданни валове , скрити в корпуса му. Мощността е около 320 к.с., а теглото - 25.5 тона, което прави по 12.6 коня на тон. Тръбоносачът така и не влиза в серийно производство.

4 наистина големи съветски машини

7922 е последното многоколесно шаси, произвеждано от МАЗ по съветско време. Задвижващи са всичките 16 колела. Съществуват версии с най-различни двигатели - от дизел със 780 к.с. до газова турбина.

4 наистина големи съветски машини

През 1991 г. с производството на тези машини е натоварена отделна структура - МЗКТ (Минский завод колесных тягачей), а разработените по-рано шасита от моделите 19 и 22 залягат в основата на добре познатите ракетни комплекси "Искандер". Дължината е 23 метра, а теглото - 44 тона. Цена: 52 млн. рубли (над €820 000).

4 наистина големи съветски машини

МАЗ-7904 също не влиза в серийно производство, но се превръща в още по-чудовищна машина. На снимката се вижда експериментална разработка с дължина 32 метра, построена специално за превоз на ракетния комплекс "Целина" с тегло 220 тона. Общата маса на композицията достига 360 тона.

4 наистина големи съветски машини

Задвижването на всичките 12-те колела е поверено на 12-цилиндров дизел с мощност 1 500 к.с., а за хидравличните и останалите спомагателни системи е предвиден допълнителен нафтов агрегат с 330 к.с. Скоро ракетният комплекс "Целина" губи актуалност, а с нея и чудовищният МАЗ...

4 наистина големи съветски машини

... но пък се появява "Целина-2". За нея трябва още по-голям влекач и на сцената излиза единственото превозно средство в света с 24 задвижващи колела, 16 от които са и управляеми. Дължината е 30 метра, а силовата установка е газова турбина от танк с мощност 1 250 к.с., съчетана с електрическа трансмисия, която върти колелата.

4 наистина големи съветски машини

Произведени са общо две такива машини. Заради размерите им се налага реорганизация на някои военни части. Изпробвани са в условията на най-строга секретност по... шосетата от цивилната пътна мрежа, където достигат скорост от 25 км/ч, степите и пресечени местности. Студената война е към края си и двата влекача са върнати на Минския автомобилен завод като безполезен скрап. През 1996 г. една от двете 7907-ици е нает да превози катер с тегло 88 тона, но след като свършва работата и поема обратно към вкъщи, всички 24 колела блокират и се налага самият мастодонт да бъде изтеглен на буксир.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Колю

    17 42 Отговор
    Наистина руските джуджета са най големите джуджета. Само фирмата Мамут има мнооого по голяма номенклатура, и се произвеждат. Това е някакъв ташак.

    Коментиран от #2

  • 2 Петър

    44 7 Отговор

    До коментар #1 от "Колю":

    Говори се за Съветския Съюз, а не за сегашното производство!

    Коментиран от #30

  • 3 Shmeker

    71 13 Отговор
    Според руснаците с които контактувам, Русия възражда машиностроенето, автомобилостроенето и като цяло индустрията си. Ползват технологии от големи международни фирми, за които си плащат, не крадат. Ако продължават така, скоро ще достигнат прилично ниво.

    Коментиран от #8

  • 4 Телевизора на Елвис

    39 2 Отговор
    УРал с активен прицеп като този на първия цитиран камион имаше в едно поделение край с. Бистрица. Някакво секретно беше, свръзки нещо, ракети, не помня....
    Така или иначе този Урал после "цъфна" при оня костинбродския, дето търгува с излязла от употреба военна техника и "стърча" там доста дълго време. Към днешна дата не се знае къде е, но би било интересно да разберем къде са го "смотали", защото по данни от руски профилни сайтове такива композиции с активно полуремарке са произведени 10-на бройки, не повече. Как се е озовал тоя урод в България, един господ знае, но е уникален наистина......

    Коментиран от #5, #6

  • 5 разбийш

    38 13 Отговор

    До коментар #4 от "Телевизора на Елвис":

    За Урала не зная къде се намира, но старите ЗИЛ-ове 130 и 151 са толкова на шир потреба и до днес... Разпродадоха ги на безценица и сега дървосекачни фирми свалят трупи от планините с тях . не зная западните аналози на МАН и другите колко струват, но тия старите яко вървят и свалят тонове дебели трупи даже не закъсват? Вярно горят доста, но за дървената мафия това е второстепенно...като осече цяла гора без пари и и излиза на далавера и машината. Руската техника не е за подценяване. Аз лично я уважавам. Дори старите им автомобили харесвах на ВАЗ, само не харесвах високият разход на гориво. Но сегашните не зная какви са, казват са доста по-модерни? Лада Нива си остава традиционно джипче и въпреки технологиите двигателят не е пипнат същественно - пак гори доста. Което м е учудва, защото руснаците имат много кадърни инженери и правят разни чудесии от какво ли не? Ала явно не им се задълбава с двигателя, те имат петрол на воля.... ? Но Шевролет Нива е доста по-модерен вид. Иначе не зная, другите нови модели като качество, не съм се возил, но като визия по нищо не отстъпват и на останалите роизводители. Бих си купил руска кола, само ако съм сигурен, в качествата и, понеже не познавам на практика това, трябва да питам опитните, които са карали... Но военната им техника и строителната транспортната изобщо са солидна работа. Самолетите им също са стабилни. Руснаците правят много неща. Само с масовите автомобили се излагаха поне до скоро, но от Лада Калина насам се

    Коментиран от #12

  • 6 разбийш

    26 16 Отговор

    До коментар #4 от "Телевизора на Елвис":

    Само ще добавя, че един съсед кара вече 5-та Лада Самара и е доста доволен. Купува ги евтино, по 500-600 лева и кара, даже не пребоядисва... Много е доволен .Аз не съм карал, но ми се вижда доста лека. за моят вкус не е лоша, бих ис купил за работна кола, но ме дразни, че няма задна врата иначе щях да напъхам някак си култиватора до село. само комби или ван или баничарка ме устройват. но ако е нова, вероятно ще е доста ефективна, щом и втора употреба държат повечето без сериозна ръжда и изобщо не отстъпват на много по-елитни марки от нея. за разхода не еособенно икономична, но пък ако не прекалява човек с карането се ядва... Всъщност, на руските коли не харесвам лично само по-високият разход от на повечето други аналози. Иначе както съм свикнал да карам и по магистрали и по чукарите не ми пречи липсата на лукс. за моят нрав, ако вляза в чукарите с лукса ще ми се пръсне миокарда като ми ожули калника някой клон... затова и груби колички ме устройват. Но съгласи се, ч3е когато вече Хюндай гони 3 на сто при същият габарит, то разхода от 5.8 и нагоре на извънградско е доста същественн за често каране! Иначе нищо им няма на руските коли. Имат приятна визия. Ако инженеринга се зцаеме да им икономиса...горивото, то при тия цени ще вдигнат продажбите яко.
  • 7 Стьопа

    25 48 Отговор
    СССР е държава, несъществуваща от десетилетия.Тези боклуци са исползвани само за влачене на бомби,а при това са дефектирали.
  • 8 тука е така

    19 47 Отговор

    До коментар #3 от "Shmeker":

    За възраждане и създаване на руска икономическа и иновативна мощ слушам от както съм дете,руснаците още един пиклив телефон не могат да измислят,след това камо ли кола,след това камо ли компютър!!!
  • 9 Russian

    53 19 Отговор
    Не знам колко сте запознати, но Руските машини са вече сериозно подобрени и даже една Лада Гранта би на всички ралита в Европа миналата година. Да не говорим, че ракетните двигатели ползвани от НАСА са руски!!! Не подценявайте руското, те си го правят за себе си и не се борят с БМВ или Мерцедес, а си го ползват в Русия.

    Коментиран от #22

  • 10 ооооооо

    15 68 Отговор
    СТИГА С ТИЯ УШАНКИ БЕ!
    ДАЙТЕ НЕЩО АМЕРИКАНСКО.
  • 11 въх

    11 50 Отговор
    Какви са тия барутници, бре?
  • 12 ооооооо

    10 26 Отговор

    До коментар #5 от "разбийш":

    "разбийш", нищо не разбийш от коли! Поне не се излагай с такива постове..
  • 13 ТАКА ТАКА

    15 26 Отговор
    Хубаво гледайте защо се срина съюза . . .
  • 14 Кюстендилци

    18 34 Отговор
    Зделани с теслата кютуци!
  • 15 Месуд Бахриев

    23 40 Отговор
    УВАЖАВАМ ВСИЧКИ КОМЕНТАРИ, НО ЕДНО ЕДИН ВЪПРОС ИМА, КОЙТО
    КАТО СИ ГО ЗАДАДЕМ. ВЕНАГА НИ СВЕТВА, КОЛКО СА НАПРЕД РУСНАЦИТЕ. КОЕ ОТ ТЕЗИ УРАЛ, КРАЗ, ЗИЛ И ДРУГИ ДНЕШНО ВРЕМЕ
    ПРОДЪЛЖАВА ДА ФУНКЦИОНИРА, И РАЗВИВА КАТО ФИРМА.
    Отговора е НИКОЯ, Тъй ,че престанете да хвалите тези руски трактори и да ги сравнявате с немските машини. като MAN i други.
    Ако един немец ви чуе, ще се засмее ,

    Коментиран от #32

  • 16 Васичка Атанасова

    14 10 Отговор
    нас не догонят
  • 17 mirbormar

    2 0 Отговор
    (y) (y) (y) (y) (y)
  • 18 Безделник:-)

    15 29 Отговор
    Направете си труда и ще разберете, че повечето от тези велики руски машини са правени по американски патенти!
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Вален

    38 8 Отговор
    Кои камиони печелят ралито Париж Дакар вече 10 година (учудващо но факт)

    Коментиран от #28

  • 21 Иван

    9 13 Отговор

    До коментар #19 от "Чочо":

    Ти къде живееш в Германия,че твърдиш такова нещо.Щото аз наистина живея там,сега всеки ден виждам снегорини заради времето,но не са руски да ти кажа...........
  • 22 Косьо Босьо

    10 17 Отговор

    До коментар #9 от "Russian":

    Лада-Гранта победила на всички ралита в Европа ? По нагла лъжа тук не бях чел !
  • 23 Един

    4 8 Отговор
    Не се карайте,истината е братушките правят немски коли ама не става.....Иначе по пътищата щеше да е пълно дори китайците откриха климатика и хидравликата.....Иначе и аз харесвам нива ама на
    Новата нива гледах клип в ютуб минава на всякъде обаче моста на скоростите пречи да си сложиш чашата скафето или водата в специално направената за целта била голям с ябълки падна клипа беше сниман от руснаци

    Коментиран от #27

  • 24 Един там бе

    17 5 Отговор
    Какво е "Руска Нано-технология": Всичко, което можеш да отремонтираш с ключ по-малък от 22
  • 25 Един неразбирач

    20 5 Отговор
    Не знам, от кой концлагер са избягали булшинството коментиращи, но виждам една голяма камара "артък" приказки, без много покритие. Първо - руснаците правя доста здрави неща и това е факт. Също, това, че в момента не се бият в гърдите и не произвеждат "смартфончита" за дебелия потребил, разлял сланината си по креслокото, милеещ за кабиларка и дистанционно с безкрайни батерии, не значи, че са назад, напротив - там се наливат пари в други посоки, военни и космически, и не се тръби за всяко откритие в жълтата преса, както правят многоуважаваните от вас американци. Така, че не е зле малко от малко да се изнформирате, преди да драскате някакви неща. Това, че голяма част от заводите не функционират вече, не значи, че това е нещо лошо за икономиката им, както голяма част от заводите за автомобили в европа в момента едвам кретата и някой само ги купува и обединява, колкото да ги има на пазара като марка :) Нека ви припомня, че Русия е една доста голяма страна, и държава като нашата, в която производството на каквото и да е, е чиста нула, а вносът е 200% и то от китай. Така, че сме последните, които можем да държим сметка, как и защо си върши работата Русия. Защото рено 5 и грейтуоу история не пишат!
  • 26 Кракра

    5 12 Отговор
    Редакторите - в света, освен За рулем и руските автомобилни сайтове, съществуват още стотици други източници на информация за автомобилната индустрия. Спрете да ни занимавате с някакви съветски и руски боклуци отпреди 30-40 години, произведени в по 1-2 екземпляра и отдавна предадени за скрап.
  • 27 Очарован от неграмотни хора!

    4 0 Отговор

    До коментар #23 от "Един":

    Пич, две изречения си написал, ама нямат никакъв смисъл и свързаност. Абориген!
  • 28 знайчев

    8 1 Отговор

    До коментар #20 от "Вален":

    честно казано не вярвах, че Камаз печели толкова много пъти за разлика от всички останали марки

    може руснаците да не могат да правят добри коли, но пък камионите са им здрави и много високо проходими
  • 29 Марони

    1 5 Отговор
    Руснаците все голям го вадят,ама мек.
  • 30 СссереМ

    0 2 Отговор

    До коментар #2 от "Петър":

    Сега няма производство, квото беше свърши.
  • 31 Путин Властелин

    1 0 Отговор
    Мачкай западната сган. Не спирай.
  • 32 Боевик

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Месуд Бахриев":

    Ман нещо не се предстявят много добре на Рали Дакар.....
    Гледам Камазите са все на челото на класирането, сигурно защото са боклуци нали?