Остроумия като това за съветските джуджета, които били най-големите в света, съвсем не са се родили случайно. Във великия и неразрушим Съюз са създадени не една и две грамадни машини. Ето 4 от тях.
Подборката започва с дребосък, дълъг едва 17 метра. Създаден е в Централния научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) от части, възли и агрегати от КрАЗ и Урал за доставка на тръби за газопроводи в труднодостъпни зони като тайгата и пясъчните пустини.
Всички 12 колела са задвижващи. Въртящият момент се предава към прицепа чрез карданни валове , скрити в корпуса му. Мощността е около 320 к.с., а теглото - 25.5 тона, което прави по 12.6 коня на тон. Тръбоносачът така и не влиза в серийно производство.
7922 е последното многоколесно шаси, произвеждано от МАЗ по съветско време. Задвижващи са всичките 16 колела. Съществуват версии с най-различни двигатели - от дизел със 780 к.с. до газова турбина.
През 1991 г. с производството на тези машини е натоварена отделна структура - МЗКТ (Минский завод колесных тягачей), а разработените по-рано шасита от моделите 19 и 22 залягат в основата на добре познатите ракетни комплекси "Искандер". Дължината е 23 метра, а теглото - 44 тона. Цена: 52 млн. рубли (над €820 000).
МАЗ-7904 също не влиза в серийно производство, но се превръща в още по-чудовищна машина. На снимката се вижда експериментална разработка с дължина 32 метра, построена специално за превоз на ракетния комплекс "Целина" с тегло 220 тона. Общата маса на композицията достига 360 тона.
Задвижването на всичките 12-те колела е поверено на 12-цилиндров дизел с мощност 1 500 к.с., а за хидравличните и останалите спомагателни системи е предвиден допълнителен нафтов агрегат с 330 к.с. Скоро ракетният комплекс "Целина" губи актуалност, а с нея и чудовищният МАЗ...
... но пък се появява "Целина-2". За нея трябва още по-голям влекач и на сцената излиза единственото превозно средство в света с 24 задвижващи колела, 16 от които са и управляеми. Дължината е 30 метра, а силовата установка е газова турбина от танк с мощност 1 250 к.с., съчетана с електрическа трансмисия, която върти колелата.
Произведени са общо две такива машини. Заради размерите им се налага реорганизация на някои военни части. Изпробвани са в условията на най-строга секретност по... шосетата от цивилната пътна мрежа, където достигат скорост от 25 км/ч, степите и пресечени местности. Студената война е към края си и двата влекача са върнати на Минския автомобилен завод като безполезен скрап. През 1996 г. една от двете 7907-ици е нает да превози катер с тегло 88 тона, но след като свършва работата и поема обратно към вкъщи, всички 24 колела блокират и се налага самият мастодонт да бъде изтеглен на буксир.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Колю
Коментиран от #2
15:10 13.01.2017
2 Петър
До коментар #1 от "Колю":
Говори се за Съветския Съюз, а не за сегашното производство!Коментиран от #30
15:36 13.01.2017
3 Shmeker
Коментиран от #8
16:06 13.01.2017
4 Телевизора на Елвис
Така или иначе този Урал после "цъфна" при оня костинбродския, дето търгува с излязла от употреба военна техника и "стърча" там доста дълго време. Към днешна дата не се знае къде е, но би било интересно да разберем къде са го "смотали", защото по данни от руски профилни сайтове такива композиции с активно полуремарке са произведени 10-на бройки, не повече. Как се е озовал тоя урод в България, един господ знае, но е уникален наистина......
Коментиран от #5, #6
16:41 13.01.2017
5 разбийш
До коментар #4 от "Телевизора на Елвис":
За Урала не зная къде се намира, но старите ЗИЛ-ове 130 и 151 са толкова на шир потреба и до днес... Разпродадоха ги на безценица и сега дървосекачни фирми свалят трупи от планините с тях . не зная западните аналози на МАН и другите колко струват, но тия старите яко вървят и свалят тонове дебели трупи даже не закъсват? Вярно горят доста, но за дървената мафия това е второстепенно...като осече цяла гора без пари и и излиза на далавера и машината. Руската техника не е за подценяване. Аз лично я уважавам. Дори старите им автомобили харесвах на ВАЗ, само не харесвах високият разход на гориво. Но сегашните не зная какви са, казват са доста по-модерни? Лада Нива си остава традиционно джипче и въпреки технологиите двигателят не е пипнат същественно - пак гори доста. Което м е учудва, защото руснаците имат много кадърни инженери и правят разни чудесии от какво ли не? Ала явно не им се задълбава с двигателя, те имат петрол на воля.... ? Но Шевролет Нива е доста по-модерен вид. Иначе не зная, другите нови модели като качество, не съм се возил, но като визия по нищо не отстъпват и на останалите роизводители. Бих си купил руска кола, само ако съм сигурен, в качествата и, понеже не познавам на практика това, трябва да питам опитните, които са карали... Но военната им техника и строителната транспортната изобщо са солидна работа. Самолетите им също са стабилни. Руснаците правят много неща. Само с масовите автомобили се излагаха поне до скоро, но от Лада Калина насам сеКоментиран от #12
18:33 13.01.2017
6 разбийш
До коментар #4 от "Телевизора на Елвис":
Само ще добавя, че един съсед кара вече 5-та Лада Самара и е доста доволен. Купува ги евтино, по 500-600 лева и кара, даже не пребоядисва... Много е доволен .Аз не съм карал, но ми се вижда доста лека. за моят вкус не е лоша, бих ис купил за работна кола, но ме дразни, че няма задна врата иначе щях да напъхам някак си култиватора до село. само комби или ван или баничарка ме устройват. но ако е нова, вероятно ще е доста ефективна, щом и втора употреба държат повечето без сериозна ръжда и изобщо не отстъпват на много по-елитни марки от нея. за разхода не еособенно икономична, но пък ако не прекалява човек с карането се ядва... Всъщност, на руските коли не харесвам лично само по-високият разход от на повечето други аналози. Иначе както съм свикнал да карам и по магистрали и по чукарите не ми пречи липсата на лукс. за моят нрав, ако вляза в чукарите с лукса ще ми се пръсне миокарда като ми ожули калника някой клон... затова и груби колички ме устройват. Но съгласи се, ч3е когато вече Хюндай гони 3 на сто при същият габарит, то разхода от 5.8 и нагоре на извънградско е доста същественн за често каране! Иначе нищо им няма на руските коли. Имат приятна визия. Ако инженеринга се зцаеме да им икономиса...горивото, то при тия цени ще вдигнат продажбите яко.18:53 13.01.2017
7 Стьопа
19:34 13.01.2017
8 тука е така
До коментар #3 от "Shmeker":
За възраждане и създаване на руска икономическа и иновативна мощ слушам от както съм дете,руснаците още един пиклив телефон не могат да измислят,след това камо ли кола,след това камо ли компютър!!!20:26 13.01.2017
9 Russian
Коментиран от #22
21:00 13.01.2017
10 ооооооо
ДАЙТЕ НЕЩО АМЕРИКАНСКО.
21:30 13.01.2017
11 въх
21:34 13.01.2017
12 ооооооо
До коментар #5 от "разбийш":
"разбийш", нищо не разбийш от коли! Поне не се излагай с такива постове..21:39 13.01.2017
13 ТАКА ТАКА
22:52 13.01.2017
14 Кюстендилци
00:20 14.01.2017
15 Месуд Бахриев
КАТО СИ ГО ЗАДАДЕМ. ВЕНАГА НИ СВЕТВА, КОЛКО СА НАПРЕД РУСНАЦИТЕ. КОЕ ОТ ТЕЗИ УРАЛ, КРАЗ, ЗИЛ И ДРУГИ ДНЕШНО ВРЕМЕ
ПРОДЪЛЖАВА ДА ФУНКЦИОНИРА, И РАЗВИВА КАТО ФИРМА.
Отговора е НИКОЯ, Тъй ,че престанете да хвалите тези руски трактори и да ги сравнявате с немските машини. като MAN i други.
Ако един немец ви чуе, ще се засмее ,
Коментиран от #32
01:29 14.01.2017
16 Васичка Атанасова
02:23 14.01.2017
17 mirbormar
10:51 14.01.2017
18 Безделник:-)
11:50 14.01.2017
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Вален
Коментиран от #28
15:52 14.01.2017
21 Иван
До коментар #19 от "Чочо":
Ти къде живееш в Германия,че твърдиш такова нещо.Щото аз наистина живея там,сега всеки ден виждам снегорини заради времето,но не са руски да ти кажа...........17:31 14.01.2017
22 Косьо Босьо
До коментар #9 от "Russian":
Лада-Гранта победила на всички ралита в Европа ? По нагла лъжа тук не бях чел !22:30 14.01.2017
23 Един
Новата нива гледах клип в ютуб минава на всякъде обаче моста на скоростите пречи да си сложиш чашата скафето или водата в специално направената за целта била голям с ябълки падна клипа беше сниман от руснаци
Коментиран от #27
20:49 16.02.2017
24 Един там бе
12:46 17.04.2017
25 Един неразбирач
13:01 17.04.2017
26 Кракра
11:08 14.05.2017
27 Очарован от неграмотни хора!
До коментар #23 от "Един":
Пич, две изречения си написал, ама нямат никакъв смисъл и свързаност. Абориген!11:18 13.07.2017
28 знайчев
До коментар #20 от "Вален":
честно казано не вярвах, че Камаз печели толкова много пъти за разлика от всички останали маркиможе руснаците да не могат да правят добри коли, но пък камионите са им здрави и много високо проходими
13:59 13.07.2017
29 Марони
23:46 03.03.2018
30 СссереМ
До коментар #2 от "Петър":
Сега няма производство, квото беше свърши.16:05 09.03.2018
31 Путин Властелин
15:32 22.03.2018
32 Боевик
До коментар #15 от "Месуд Бахриев":
Ман нещо не се предстявят много добре на Рали Дакар.....Гледам Камазите са все на челото на класирането, сигурно защото са боклуци нали?
23:14 27.03.2021