Производителите отдавна са си направили сметката - качеството и надеждността на продукцията влияят добре на имиджа ѝ, но от "вечни" коли не се печели. Принципът "караш и хвърляш" бе възприет дори от марки, които в миналото бяха символ на автомобилното безсмъртие.
През 70-те години на миналия век обаче германските компании изповядват съвсем различна философия. Стремежът към качество и издръжливост подтиква немските инженери да влагат много по-голям ресурс във всеки възел и агрегат с надеждата да служи възможно най-дълго и вярно.
Този технически перфекционизъм получава допълнителен тласък след петролната криза, когато човечеството за пръв път започва сериозно да се замисля за екологията и по-рационалното използване на ресурсите. Възниква идеята за автомобил, който ще предлага толкова високи експлоатационни качества и надеждност, че ще се предава от баща на син, вместо да се сменя на всеки 5-7 години.
Така се ражда показаното на салона във Франкфурт през 1973 г. Porsche FLA (Forschungsprojekt Langzeit Auto – Изследователски проект за дълговечен автомобил). Концептът има решетъчна каросерия с изключителна здравина, която трябва да бъде покрита с неръждясващи алуминиеви листове.
Солидният 2.5-литров двигател, разположен както се полага на Porsche в задната част, развива едва 75 к.с., но пък има гигантски запас от здравина, тъй като никога не работи в режими на пределни натоварвания. Количеството на податливите на корозия материали в конструкцията е сведено до минимум, а пластмасите са възможно най-качествени и издръжливи.
Маркетолозите на Porsche обаче меко казано не са във възторг от иначе сполучливия проект. Тяхната единствена задача е да продават колкото се може повече и идеята за "вечен" автомобил, който се предава от баща на син, никак не ги въодушевява. Защо човек да купува една кола през живота си, ако могат да му продадат пет и дори повече за същото време?
В крайна сметка - както всеки може да види днес - прагматизмът надделява над инженеринга и проектът за "вечен" автомобил е заметен под килима в маркетинговия отдел на Porsche. FLA Concept обаче продължава да се пази в музея на компанията, за да напомня, че понякога печалбите не са всичко.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Никой
Абе стига сте ги говорили тези глупости. Каква философия кви 5 лева. Компаниите съществуват, за да правят пари, винаги е било така и винаги ще бъде. И от старите коли има чупливи, и от новите, разликата е че при старите има по-малко неща да се чупят. Произвеждат се коли за 1вия собственик, който се интересува от характеристиките и джаджите, не дали след 10 години нещо ще се развали. Така е било и така ще бъде. Особено при високите класове, където колите се карат 2-3 години и се продават. Винаги е било така и винаги ще бъде. Престанете да гледате старите коли през розови очила. Като толкова искате издръжливост купувате си умрял
и горящ карбураторен кошник като 123ка с механични седалки и стъкла, ама не се оплаквайте, че новите Мерцедеси по 100 бона имат твърде много електроника, само защото не можете да си позволите да ги поддържате.
Коментиран от #6, #8
13:14 03.05.2018
2 света се побърка
14:03 03.05.2018
3 ЛАДАТА
Коментиран от #5
14:15 03.05.2018
4 Тойота
17:59 03.05.2018
5 Баш майстора
До коментар #3 от "ЛАДАТА":
Ако не знаеш, самарата е разработвана и от Порше.Коментиран от #7
06:55 04.05.2018
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Ancient evil
До коментар #5 от "Баш майстора":
Така си е, абсолютно си прав.18:35 04.05.2018
8 Шшш
До коментар #1 от "Никой":
Голф 217:26 05.05.2018