Last news in Fakti

12 Май, 2018 11:01 13 377 60

Колко по-опасни са старите коли?

  • безопасност-
  • сигурност-
  • катастрофа-
  • пътнотранспортно произшествие-
  • статистика-
  • изследване-
  • проучване

Националната служба за безопасност на пътното движение (NHTSA) публикува изследване върху зависимостта между възрастта на автомобила и равнището на пасивната му безопасност. Целта е била да се установи как влияе годината на производство върху смъртността при катастрофи.

За проучването са били използвани данните от статистика за пътнотранспортните произшествия с летален изход в периода от 2012 до 2016 г. Под внимание са взети катастрофи на извънградски пътища, в които е загинал поне един водач или пътник.

Анализът включва модели от всякакви типове и класове - хечбекове, комбита, кросоувъри, всъдеходи, пикапи и миниванове. Резултатите показват, че за 33 години пасивната безопасност на автомобилите се е подобрила повече от двукратно.

Година на производство Процент на смъртността при катастрофа
до 1984 г. 55%
от 1985 до 1992 г. 53%
от 1993 до 1997 г. 46%
от 1997 до 2002 г. 42%
от 2002 до 2007 г. 36%
от 2008 до 2012 г. 31%
от 2013 до 2017 г. 26%


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Класик

    77 33 Отговор
    Стъкмистика, целяща манупилация на мнението на хората.

    Коментиран от #9

  • 2 гост

    61 24 Отговор
    пълни глупости
  • 3 Ха - де

    41 35 Отговор
    Буксува икономиката и трябва да се купуват всякакви непотребни стоки да се раздвижи малко.... Мога да пробвам един краш_тест на мойта Лада 2107 с избрана от вас Хонда, Тойота или Фолксваген да видим кой ще оцелее :)

    Коментиран от #11, #20, #22

  • 4 Driving pleasure

    48 8 Отговор
    Това някой да го ковне между очите на старшинката Радев, дето се изявява като МВР шефче! И на свиските пишман експерти, които "борят" пътната безопасност с нови все по-високи глоби, докато загиналите по пътищата се увеличават!
    Не може да те боли глава, а да те лекуват от хемороиди и да очакваш да ти мине! Истината е, че в БГ броя на катастрофите е по-малък отколкото в Европа, но броя на загиналите от тях е по-голям и това се обуславя основно от стария автопарк и доста по-бавната медицинска помощ!
    А точа че куките дебнат зад откровено глупаво ограничение, за да те шлевнат е просто за да съберат пари за бонуси, а не за да спасят нечий живот!!!
  • 5 Измама

    36 31 Отговор
    Стига писахте глупости как да ги изчислихте тия проценти старите коли са много по здрави защото не са произвеждани толкова масово
  • 6 Ал Купоне

    60 7 Отговор
    Тази статистика , не съвпада с мнението на тукашните експерти, че колкото е по стара колата, толкова е по здрава и яка и старите били от метал, а новите от фолио.
  • 7 Random

    20 23 Отговор
    Каквото щете казвайте, аз кола под 25 години не ща да карам.
    Може да направя изключение за някоя Е92-ка де. Или АМГ, ама нормална кола под 25 години - не!

    За мен си е, аз ще си я карам, аз ще мра, не вие.

    Пък може и да я подсиля - 5мм под, 2-4мм греди, 2мм панели(калници, капаци и т. н.)

    Коментиран от #36

  • 8 кллалсиск

    15 4 Отговор
    Бай Ганьо влиза с различни имена и пише :D
  • 9 111111111

    0 4 Отговор

    До коментар #1 от "Класик":

    !!!
  • 10 Коментар

    12 11 Отговор
    Едно ВРЕМЕ ШОФИРАХ Ситроен СХ
    ДОБЪР АВТОМОБИЛ КАТО ПОЧНЕХ ДА ИГРАЯ НА "ПИЛЕ" В ТЯСНА УЛИЧКА И ПО ОНОВА ВРЕМЕ ML ите се КРИЕХА.
    А и Имах Разредител да си Изчиста Боята им от "Релсата" отпред.🤗
  • 11 004130

    10 11 Отговор

    До коментар #3 от "Ха - де":

    2107 при удар в стена с малко над 50 км/ч се смачква само до предната гума. Нататък не си личи.

    Вече при другия тест, с припокриване 40% има проблеми, но като за кола от 70-те не е зле.
  • 12 112

    28 5 Отговор
    При катастрофа в старите автомобили си в като в консерва.

    Коментиран от #18, #56

  • 13 Driving pleasure

    61 15 Отговор
    Много идиот тука бе!
    Новите коли може би не са технически толквоа надеждни колкото старите, но трябва да си безкраен глупак да отречеш, че са в пъти по-сигурни пи инцидент!
    Виждал съм БМВ 5ца 2015 излетяло 50 метра и челосало се в стълб от което пича слезе изтупа се и почна да звъни на застрахователи и 25 годишен форд претърколил се в канавката от което 1 час спасители не могат да извадят хората...
    Има клипчета на EuroNCAP какво става при удар с кола 97ма и 2017та погледнете има и други клипове... Не знам колко трябва да си глупав да твърдиш, че прогнила 20 годишна щайга участвала вече в редица катастрофи (щото поне 80% от колите в БГ са такива) е по-здрава и сигурна от нова!!!

    Коментиран от #24, #51

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 ПНСД

    31 19 Отговор
    По-добре нова, но по-нисък клас, отколкото стара, но от по-висок!
    Ама иди му обеснявай на Бай Ганьо това...
    Тук индивид в 20 годишна е-класа вика на този в ново клио, че е цървул... Затова и държавата ни е по-зле от африканска бананова република...

    Коментиран от #16

  • 16 Гербераси долни

    22 1 Отговор

    До коментар #15 от "ПНСД":

    Проблемът на новите коли е гаранционното обслужване ,оставаш крайно недоволен когато се окаже че си плащал за повечето " гаранционни операции" за който експерта определя че едва ли не са по твоя вина ,а гаранцията при новите коли не поема ремонт на турбо, съединител и дори бензин в маслото (сменяха маслото всеки месец защото оставаха четери месеца докато изтече гаранцията) повечето пройзводители имат договори с измислени сервизи в България който здраво им подбиват пазара но на никои не му пука.
  • 17 Статистик

    8 3 Отговор
    Кривата броя загинали дали следва тази на процентите с безопасността?!? Да, ама не! Гадна манипулация и стъкмистика!
  • 18 113

    13 14 Отговор

    До коментар #12 от "112":

    А в новите коли си като в пакет със спагети - нищо не те пази!
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Язе

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "Ха - де":

    Бъди сигурен,че няма да си ти.
  • 21 Гост

    11 3 Отговор
    Газ Победа или Варшава от 60те гидини vs Нов автомобил кой ще има повече поражения според вас в директен сблъсък.Преди няколко години жена ми удари отзад стар мерцедес с почти нова мазда на мерцедеса почти нищо а аз купувах фарове преден капак,броня радиатор и радиатор на климатика.И то с не висока скорост човека е спрял внезапно на пешеходна пътека и не е спазила дистанция и го удря
  • 22 Алфа Ромео

    17 9 Отговор

    До коментар #3 от "Ха - де":

    Нормален ли си, Ладата е ковчег на колела, при удар с 50 км/ч и покритие 40% от предницата имаш минимален шанс за оцеляване, да не говорим че и да оцелееш няма да си читав човек. Напълно е вярно че новите коли са много по-сигурни от кола на 20-25 години, да вярно е че може да са по-трошливи, но по отношение сигурност за пътниците няма място за никакъв спор.

    Коментиран от #57

  • 23 Трифонов

    13 40 Отговор
    А така... От десет години разправям, че за да се справим с "войната по пътищата"... каквато всъщност няма, трябва да се забрани употребата на автомобили, произведени преди повече от 7 години. И това ще стане не със забрана, а просто като завъртиш данъчната тежест. Собственикът на нова кола до третата година да плаща символичен данък, от 3-5тата - малко по-висок, от 5 - 7мата - нещо от порядъка от 200-500 лв., а в мига, в който колата прехвърли 7 години - годишен данък 1000 лв. И с всяка следваща година, данъкът да става двоен - на 8мата 2000, на 9тата - 4000, на 10тата - 8000 лв. И приключваме един път завинаги въпроса с "войната"... Ще си играем на шикалки. Пътуването от София до Варна пак стана 7 часа, щото трябва да се движа с 90 км. ч., а на всяка отбивка, трябва да карам половин километър с 60... Това е абсолютно безобразие!!! За да пазим мишката, дето кара "мнооо надеждна" 20 годишна гнила кочина, но която убива всичко във вътрешността си при всяка скорост над 40 км.ч. Като нямат пари за адекватен на времето, в което живеем и изискванията му, автомобил, да пътуват с градски транспорт... или да не пътуват... чудо! Ама да не превръщат в ад живота на онези хора, които правят нещо, имат работа и плащат данъците, от които се плащат социалните помощи на тези, на които не им се работи или просто имитират, че го правят...

    Коментиран от #25, #38, #40, #42, #43, #48

  • 24 Алфа Ромео

    3 4 Отговор

    До коментар #13 от "Driving pleasure":

    Вярно е, така е абсолютно.
  • 25 Алфа Ромео

    10 11 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    Брутално краен си, но и прав, голяма част от загиналите и увредени хора след катастрофа са заради прекалено старите коли с ниско ниво на сигурност. Това го казвам при положение че и аз карам доста стара кола, но доходите са крайно ниски а се оказва че колата е необходимост и затова рискуваме с такива бракми.

    Коментиран от #35

  • 26 Консултант

    27 2 Отговор
    Не старите коли или новите водят до фатален край, а поведението на водачите. Правилната поддръжка, както и редовното извършване на професионални прегледи значително намалява риска от ПТП, поради възрастта на автомобила. За тази грижа отговорността носи водача. Не съм съгласен с твърдението на г-н Трифонов с възгледите за по-висок данък спрямо годините на автомобила. Ако следваме тази логика, то трябва данъка и на по-въздрастните водачи, пък били и с чисто нови автомобили да се вдига на пропорционалнно на възрастта, тъй като е доказано че с напредване на календарната въздраст се забелязва негативна промяна във физическите реакции на водачите.Относно системите за пасивна безопасност, мога спокойно да твърдя, че в старите премиум клас автомобили има системи, които липсват и при нови среден клас съвременни автомобили.

    Коментиран от #31

  • 27 W126 300 SEL

    8 3 Отговор
    Ако това не е манипулативна статия, кое би било?
  • 28 гого

    15 1 Отговор
    Най- опасни са българските заплати ,които за като за чехълче или амеба
  • 29 Yavuz

    12 1 Отговор
    Да пробват челен сблъсък между Волво от 90-те и чисто нова Опел Корса.

    Коментиран от #32

  • 30 1234

    19 0 Отговор
    до №23 Трифонов.Ами да спрем всички коли и да караш само ти бе Трифонов,да не ти пречи никой,защото си голям шофьор бе Трифонов.После ще заплачеш,че само ти ли ще плащаш много скъпата винетка и много скъпото гориво,защото нали само ТИ ще караш,а разходите за пътищата трябва да се плащат от тия които карат,пък като останеш само ТИ сам ще трябва да си ги плащаш,сега минаваш между капките,ама няма да е все така.
  • 31 Алфа Ромео

    2 1 Отговор

    До коментар #26 от "Консултант":

    Какъв процент българи според тебе карат големи стари премиум автомобили...
  • 32 Алфа Ромео

    9 6 Отговор

    До коментар #29 от "Yavuz":

    Новата Корса ще запази пътниците по-добре от дъртото Волво, гледал ли си клипа с малкото Рено Модус срещу огромното Волво 740 в тубата, гледай го и пак си помисли кво говориш.
  • 33 злобар

    10 0 Отговор
    Тия идиоти по добре да публикуват съотношението м/у нашите и западният стандарт заплати , а не да се занимават с идиотщините си !
  • 34 вижся

    0 1 Отговор
    незнам ви споровете ама си е доказано https://www.youtube.com/watch?v=xidhx_f-ouU
  • 35 селянин

    4 2 Отговор

    До коментар #25 от "Алфа Ромео":

    Основната причина е че повечето кочини, поне 80% по нашите пътища са сериозно технически неисправни. Поне 50% от колите които срещам всеки ден има очеваден проблем с ходовата част. Е това е проблема у нас!
  • 36 Пешо

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Random":

    Тъкмо ако се удариш някъде(не го пожелавам на никой) и по трудно да те вадят от колата...
  • 37 Пешо новото

    4 5 Отговор
    Експертите в България знаят че липсата на безопасност в 25 годишните им кошници се преодолява с отричане по форумите и 2-3 икони в купето.
  • 38 Katzumoto

    14 0 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    Стари коли, се карат по цял свят не само богаташите ,,които плащат данъци" имат право, да се придвижват. Основната причина за произшествията, на пътя са високата скорост и самонадеяността на водача, всеки с мощна и нова кола гледа да изпревари ,, мишката пред него" за да покаже, колко е велик и за него няма правила. Някой, хора не шофират а излизат на пътя да се състезават, вместо да го правят на писта или полигон. Тъй че не умувайте!
  • 39 МАК

    8 2 Отговор
    Пълни глупости !!катастрофите идат от задкормилните устройства не от възраста на колата!!и пак тука се изказват неграмотни хора за старите коли!!да съгласен съм че техниическото състояние е трагично на повечето стари коли поради липса на пари и грамотни майстори които вече са кът!!!но за старите коли да се говори че не са сигурни айде моля ви се!! Старите коли поне са от желязо и има достъчно да се смачка при удар при новите боклуци с тия пластмаси какво ше те опази!!!!

    Коментиран от #49, #58

  • 40 МАК

    3 0 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    Я се скрий някъде със посредственото си изказване!! Личи си че си технически неграмотен!!
  • 41 тъпотия

    3 0 Отговор
    Страшна идиотщина.. каква е тая таблица, процент смъртност при катастрофа... каква катастрофа, при каква скорост, какъв удар... по измислена статия не бях чел
  • 42 тъпак

    3 0 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    просто напусни.

    Коментиран от #45

  • 43 Алфа Ромео

    4 0 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    Трифонов ако си голям баровец може да си вземеш хеликоптер и да не ти пречи трафика и кривите магистрали вече, а за старите коли както казах съм съгласен с теб.
  • 44 Колега

    6 1 Отговор
    Не е вярна тази статистика, почти 95 % от нас управляват стари коли.
    Моята кола е 28 г. и няма проблеми , подържаш и караш. Повечето птп са гршки и невнимания, купени книжки, слаба квакификация, и неопитност плюс умора. Няма западна кола без спирачки , лошото е че са с много електроника. Управлявайте ,спокойно и без нерви иначе не сте за шофьор. Повечето птп са от млади и неопитни .
  • 45 Вал

    5 1 Отговор

    До коментар #42 от "тъпак":

    Не бих искал да проверявам доколко безопасна е моята 20 годишна кола. Поддържам си я добре и карам разумно. Другото са приказки. Педалите с луксозните возила са през курс. Да се заробват с вноски колкото щат. Само дето и държавата е педалски, че им връща ДДСто.
  • 46 Jack Bauer

    7 0 Отговор
    По принцип автомобилите не са опасни, опасни са шофЕрите които ги карат. Но да по-новите автомобили с всичката електроника, системи за стабилност и еърбеци са по-безопасни. От друга страна с всички тези системи човек си мисли че е достатъчно защитен и доста често кара без да мисли и така се стига до фатален край.
  • 47 Гост

    0 7 Отговор
    Аз съм за вдигането на данъците за старите коли. Колкото и да ми се обяснявате , че една стара и поддържана кола си струва, тя си остава морално остаряла. И електрониката й старее, и механиката й старее. Ще спрат да се купуват стари кошници. Автопаркът ще се обнови. Новата кола е по икономична, по сигурна. Но тичичния българин желае да се тежкари по пътищата. Да се мисли за единствен на пътя. Да избира комплекси, карайки с 200 и нагоре. Другата половина пък викат вноските високи. Еми ще карате дачии. Лесно е.

    Коментиран от #53

  • 48 Язе

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "Трифонов":

    Ей го разбирача.Сф-Варна станал 7часа защото някой се влачели с 90км/час.От Ябланица до Варна колко е ограничението освен на магистралата след Шумен?Щом бързаш толкова има самолет.Вземи го и след час път си във Варна.
  • 49 Язе

    1 3 Отговор

    До коментар #39 от "МАК":

    Пластмасата при новите коли е само за фасон.Бъди сигурен,че по-новите имат доста повече желязо от старите под пластмасата.

    Коментиран от #54

  • 50 Експерт

    0 3 Отговор
    Абсолютно е вярно, че новите коли са по-сигурни и само малоумници с 30 годишни лади могат да кудкудякат колкото си искат, че било реклама. Това че при удар предницата на новата кола се смачква е нормално, защото така е проектирана и така се поема енергията на удара , а купето вътре остава цяло и непокътнато. Да не говорим и за целия арсенал от пасивни мерки за безопасност, като въздушни завеси, тръкшън контроли, радарни системи и т.н. Разбира се всичко зависи и от конкретната ситуация и конкретния автомобил. Безмислено е да се спори с неграмотници каращи ръждясали кочини за по 2-3000 лв., как видиш ли колата му била перфектна. Вярно е че повечето хора не могат да си позволят нови и по-безопасни коли, но дай боже всекиму да има такава възможност.
  • 51 гост

    2 2 Отговор

    До коментар #13 от "Driving pleasure":

    Ганчо не може да разбере, че има фактор кинетична енергия, който старата кола не абсорбира толкова успешно колкото нова кола. Новите коли се правят да отвеждат кинетичната енергия около пасажерската клетка, да абсорбират тази енергия чрез елементи, които са проектирани за смачкване, защото смачкването е абсорбиране. Все едно да сравняваш някое ново Рено с Москвич и да кажеш, че понеже Москвича не се бил смачкал толкова било по-добре да си в него, а това, че кормилната конзола влиза навътре и разбива гръдния кош на водача вероятно не е от значение. У нас с това масово тровене с канцерогенни дизели няма как да се разбере каква е ползата от ново.

    Коментиран от #55

  • 52 Антибус

    7 0 Отговор
    Само ако забранят бусовете, миниваните и баничарките катастрофите ще намалеят с 80 %. Няма по мръсни от техните шофьори. Криволичат, мушкат се, отлвво, отдясно, откъдето им падне и карат като бесни.
  • 53 МАК

    3 0 Отговор

    До коментар #47 от "Гост":

    Ти нормален ли си гледай си работата и си карай скапаната Изчадия правена в час по трудово!! А аз ще си карам 20 годишния голф тди и ще харчи в пъти по малко от твоето любимо подобие на кола!!моля комплексираните хора на тема нови коли даси държат скапаното мнение за старите коли за себе си!!карайте си ги и си вярвайте и хапете задните части когато някой 20 годишен инженерно модифициран Голф ви покаже че подобието ви на кола не върви !!!
  • 54 МАК

    1 0 Отговор

    До коментар #49 от "Язе":

    Така си мислиш ти!!
  • 55 МАК

    4 1 Отговор

    До коментар #51 от "гост":

    Изобще не захващай темата с канцерогенното ти мислене за дизелите!!! Не си разбирач !! Оказва се всичко опира до горивата!! А такива в Бг НЯМАубедих се наживо в това като налях догоре нафта от АРАЛ край Нюрнберг!!!колата беше коренно различна с това гориво за пушеци забрави!!!Съжалявам!!!
  • 56 PlimP

    2 2 Отговор

    До коментар #12 от "112":

    ай да се блъскаме, ше ми купиш старо квото аз ти кажа, а ти си избери ново по твое желание, но да е в същия ценови диапазон, навит?, ай от мен да мине, да е х2 цената
  • 57 Alfa Romeo 156 TI

    0 2 Отговор

    До коментар #22 от "Алфа Ромео":

    Не се хаби колега, колкото повече чета тук коментарите, толкова повече се убеждавам, че сме изгубени! Те защитниците на старите коли ще се изкарат, че и на компютри от преди 25г. работят, защото са им по-надеждни. Ужас!!! Направо оставам без думи от някои коментари!
  • 58 Alfa Romeo 156 TI

    0 1 Отговор

    До коментар #39 от "МАК":

    Ти мислиш, че ламарините те пазят ли?

    Коментиран от #60

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 МАК

    0 0 Отговор

    До коментар #58 от "Alfa Romeo 156 TI":

    А кое пластмасите ли ще те пазят??!!