Зимата е още далече и до опашките пред гумаджийниците остава доста време. Експерти от италианската компания Pirelli обаче са решили отсега да подготвят автомобилистите със съвети как да избегнат грешки при избора на зимни гуми.
Основни критерии
1. Тип и размер
Указани на борда на гумите числа - например 205/55R16 - означават:
- 205 показва широчината на профила в милиметри
- 55 е височината на профил в процент от широчината
- R обозначава типа конструкция на носещия скелет (в случая радиална)
- 16 е номиналният диаметър на джантата в цолове
При избор на гуми трябва да се подбере правилния индекс за скорост и натоварване. Той е указан веднага след размера. Например в 205/55R16 91H (XL) с "91" е обозначено максималното натоварване на една гума (614 кг), "H" е максимално допустимата скорост (210 км/ч), а XL указва повишена здравина на скелета за разлика от стандартната.
Правилният и точен избор по тези параметри гарантира оптимални експлоатационни характеристики на гумата, безопасност и сигурно управление.
2. Сезонност и експлоатационни качества
Гумите за всеки сезон (лято/зима) са разделени на:
- Спортни
- За експлоатация в града
- За експлоатация при дълги извънградски пътувания
- За офроуд
- Други
Експертите на Pirelli обръщат внимание на това, че зимните гуми се делят на "нордически" (скандинавски) и "алпийски" (общоевропейски) заради разликата в климатичните условия през зимния период. Противно на разпространеното мнение всесезонните гуми се препоръчват само за региони, в които температурата през зимата не пада под +5 градуса по Целзий.
3. Стил на шофиране
При избора на зимни гуми трябва да се вземе под внимание дали собственикът предпочита спокоен или активен стил на шофиране, както и в какви условия ще се ползва колата преимуществено - в града, на магистрала, по черни пътища, по лед или сняг, сух или мокър асфалт. По тези критерии може да се избере гума, която съответства най-точно на изискванията на конкретния шофьор.
4. Характерни особености на гумата
ТЕХНОЛОГИЯ | РЕЗУЛТАТ |
Висока плътност на ламелите | Спиране и потегляне на заснежени пътища |
Широки прорези на каналите | Сцепление на мокра настилка, отвеждане на кишата |
Насочен рисунък на протектора | Сцепление на сняг и лед |
Плосък профил | Износоустойчивост |
Сложен рисунък на протектора с разположение на блоковете и ламелите под различен градус | Акустичен комфорт, сцепление, напречна устойчивост |
Шипове | Сцепление на лед |
Висок профил | Комфорт, мека возия |
3D-ламели | Точно управление |
Остър ъгъл на борда | Напречна устойчивост |
Блокове на борда | Сцепление в рохкав сняг |
Обикновеният потребител трудно може да се ориентира във всички тънкости със собствени сили. Ето защо експертите на Pirelli препоръчват да се купуват гуми само във фирмени магазини, като се търси съдействие с обучени продавачи с достъп до детайлна информация. Освен това всеки производител има каталози с описанието на различните модели, които позволяват да се съпоставят възможностите на всяка гума с личните предпочитания и експлоатационни условия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 onq s konq
Коментиран от #3, #23
16:44 17.09.2018
2 Мъни
16:45 17.09.2018
3 Кольо Дапа
До коментар #1 от "onq s konq":
Вас с БМВ-тата ви знаем...16:47 17.09.2018
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Христо
До коментар #4 от "бай Стоян 75 години7":
А да ми кажеш коя тор е по хубава, говеждата или птичата17:33 17.09.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 А бре бай Стояне
До коментар #4 от "бай Стоян 75 години7":
И аз съм от някъде от тъдява шофьор но зимната гума си е зимна гума , пробвай с летните по твоя начин и после , сложи едни мишленки или гудиарки но нови и тогава пак ще си говорим .17:56 17.09.2018
9 Гумаджия
18:11 17.09.2018
10 Трънчев
До коментар #4 от "бай Стоян 75 години7":
Лятна гума през зимата = джапанки в снега.Зимна гума през лятото = боти на плажа.
Всесезонни гуми само за градска кола, без излизане на дълъг път през зимата.
Мислех, че статията ще е за Nexen.
Коментиран от #16, #25
18:12 17.09.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Plameni
До коментар #11 от "Torlak":
Ами,ако е по- малък цолаж и размер .Премиум гумите са на половин цена .(195/65/15 макс.125лв. )Коментиран от #14
18:39 17.09.2018
13 Познавам
Коментиран от #17
18:47 17.09.2018
14 Torlak
До коментар #12 от "Plameni":
Прав си за малкия цол изказах се неподготвен18:50 17.09.2018
15 Гост
19:07 17.09.2018
16 Да да
До коментар #10 от "Трънчев":
Добре че не е за Нокиан! Явно и Пирели са закъсали с продажбите!19:48 17.09.2018
17 Гост
До коментар #13 от "Познавам":
Нокиан но е стар модел20:30 17.09.2018
18 Гост
20:31 17.09.2018
19 Антон 1
22:36 17.09.2018
20 Да да
Коментиран от #22
22:58 17.09.2018
21 Random
Коментиран от #30
23:02 17.09.2018
22 Антон 1
До коментар #20 от "Да да":
Може и да го промени !За сега съм на мнение - среден към висок клас гума за съответния сезон !
Зависи от бюджета в конкретния момент !
Няма евтино и хубаво ! Не говоря само за гимите ! Поне до свга за 44 години не съм видял хубаво и евтино !
00:02 18.09.2018
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Boxer
До коментар #23 от "Бай а Хой":
A, не така! Кончето е лирически герой и изобразява доста българи на средна и по-малка въздраст! Често коментарите му са забавни или интерестни : )04:35 18.09.2018
25 Boxer
До коментар #10 от "Трънчев":
Абсолютно съм съгласен! Карам 5-6хил. км на година, най-вече градско, при нас има люта зима за 3 дни в годината, а и колата е 4х4. Чакам да се изхабят летните и зимните и ще си търся всесезонни, че ми омръзна само сменям гуми... Ако правех поне 10хил. на година щях да продължа играта с двата комплекта.Коментиран от #26
04:44 18.09.2018
26 filo
До коментар #25 от "Boxer":
И аз съм за всесезонните, ако не караш естествено много или по много заснежени пътища.11:48 18.09.2018
27 JEEP
Коментиран от #29
13:25 18.09.2018
28 хаха
14:38 18.09.2018
29 Plameni
До коментар #27 от "JEEP":
Ами ,купи си руски гуми.Коментиран от #35
15:00 18.09.2018
30 Max
До коментар #21 от "Random":
Аз сън с нокиан , но произведени в Русия. Никога повече няма да пипна руска гума. Гумите са летни , дот 2016, закупени чисто нови. Карат се само лятото и вече им липсват парчета от грайфера. А тази година са вече криви и радиално. А аз гуми не въртя. За шума няма да отварям дума. НЕ СИ КУПУВАЙТЕ РУСКИ ГУМИ!!!Коментиран от #31
15:33 18.09.2018
31 Гост
До коментар #30 от "Max":
Те летните гуми на Nokian не са от най-добрите по принцип и за това човека ти е написал, че зимни гуми се купуват от държави със зима. Аз от зимните им гуми пък съм супер доволен.16:35 18.09.2018
32 Алфа Ромео
18:21 18.09.2018
33 Край
Просто хората не се занимават с глупости и ценят времето си и парите си.
20:52 18.09.2018
34 Край
Слагайте всесезонни гуми и не се занимавайте с гумаджии.
Лакърдиите за зимните джапанки ги оставете на неграмотните.
Коментиран от #36
20:54 18.09.2018
35 JEEP
До коментар #29 от "Plameni":
2 зими съм карал с кама евро 519. Руска гума с шарката на нокиан хакапелита. Никакви ядове. По-тежички, но със стабилен борд. Балансирането е безпроблемно. Само между 40 и 46 км/ч има едно леко бучене или по-скоро виене, но нищо кой знае какво.Иначе за протокола - тежка зима има не само в Русия, но това е малко по-сложно за обяснение...
16:10 19.09.2018
36 Гост
До коментар #34 от "Край":
Въх, не думай. Вместо да пишеш простотии, да беше си направил труда да видиш разликата в представянето на всесезонна гума на сняг и на жега - и в двата случая е по-зле от най-евтините сезонни гуми:https://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
https://www.youtube.com/watch?v=j32vXbe-JBk
В САЩ ако искат да карат и с износени гуми, аз си имам акъл и мога да преценя, че сигурността ми е най-важна.
17:00 19.09.2018