Пет или десет минути не са много време, но не и в мразовита сутрин през зимата. Струва ли си да се губят в изчакване двигателят да загрее, както съветват разбирачите? Мнозина си спестяват зъзненето с аргумента, че моторът така или иначе работи, а горивото си "върви" нахалост. Опонентите им пък са убедени, че ако маслото в агрегатите не достигне работна температура, детайлите се износват по-бързо.
Ако се вярва на търговците и маркетолозите, двигателите на съвременните автомобили нямат нужда от загряване дори и в най-лютите студове. Достатъчно е моторът да бъде стартиран, да се изчака няколко секунди и може да се потегля. Дилърите обаче имат една-единствена цел - да продават.
Механиците в техните сервизи съветват точно обратното. Двигателят задължително трябва да поработи преди потегляне, а изразходваното гориво се компенсира с по-дълъг живот на частите в него.
Всеки студен старт на мотора води до износване на триещите се детайли - например цилиндъра и буталото или коляновия вал и лагерите. Ако температурата е ниска, маслото се сгъстява и не смазва достатъчно ефективно.
Съвременните масла, опонират противниците на подгряването, имат в пъти по-добри свойства отпреди 20-30 години. Проблемът е, че далеч не всеки кара със скъпа синтетика. При стартирането на двигателя оборотите са ниски и маслото бавно, но сигурно се затопля между буталата и цилиндрите.
Ако веднага се даде газ, може да настъпи т.нар. маслен глад - между триещите се части няма достатъчно смазка. С други думи колкото по-високи са оборотите, толкова по-интензивно е износването.
В крайна сметка специалистите препоръчват междинен вариант. За двигателя със сигурност е по-добре да поработи на празни обороти поне 2-3 минути, вместо да се впряга в работа веднага. Щом потегли, шофьорът не бива да го подлага на големи натоварвания следващите няколко километра. Така ресурсът на агрегата ще се съхрани без да се зъзне дълго на студа, а и ще се икономиса малко гориво.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Майстора
Коментиран от #33
12:52 20.11.2018
3 Morgoth
Коментиран от #7, #26
12:59 20.11.2018
4 хаха
13:00 20.11.2018
5 Машина
13:14 20.11.2018
6 ПРОст
Коментиран от #8, #62
13:18 20.11.2018
7 Бива ли да си тъп
До коментар #3 от "Morgoth":
Ти си верно голям тъпанар има коли на по 4,5млн км например едно volvo 1800s почти 4млн и е здравоо шаси ходова част купето двигателяСтига да искаш една кола може да издържи повече от предписанието но такъв кът тебе едвали...
Коментиран от #51
13:24 20.11.2018
8 будист
До коментар #6 от "ПРОст":
ма верно си ПРОст, а до като стигне работна температура кво правим? Предполагам, че като ходиш на фитнес не загряваш, ами направо на 120 на лежанката се мяташ. А по темата - задължително е да поработи поне минутка на място! Ако колата е автомат, най-малкото заради него...замислете се какво е една минута пред вечността:)Коментиран от #11
14:20 20.11.2018
9 Жорко
14:28 20.11.2018
10 NLO
Разликата при двете масла при максималната им температура.
Коментиран от #12
14:38 20.11.2018
11 ПРОст
До коментар #8 от "будист":
Как какво, караш леко и като си такъв мислител ми кажи как се движи маслото в автоматичната кутия на празен ход, както и това в диференциалите. Новите двигатели са със значително по-добри нива на триенеКоментиран от #34
14:46 20.11.2018
12 OIL
До коментар #10 от "NLO":
Адмирации!!!Най-смисления коментар до момента !!!
14:48 20.11.2018
13 Гост
Коментиран от #73
15:05 20.11.2018
14 Onq s konq
Коментиран от #24, #25
16:06 20.11.2018
15 Анонимен
17:07 20.11.2018
16 Неразбирач
17:59 20.11.2018
17 Гост
18:30 20.11.2018
18 Стоян Ценев
18:39 20.11.2018
19 ГОСТ
18:46 20.11.2018
20 Обикновен Бг
18:55 20.11.2018
21 Кракра
Коментиран от #22
19:05 20.11.2018
22 Обикновен Бг
До коментар #21 от "Кракра":
:-) Да ма, първо трябва да изринеш снегът пред вратата, че иначе няма излизане. :-) ЗАТОВА СИ КУПЕТЕ УРАЛ 4320, ИЛИ ПО-НОВИЯТ МОДЕЛ УРАЛ NEXT. :-) И ТОГАВА ПРИЯТНА ЗИМА :-)19:22 20.11.2018
23 Монтьора
19:32 20.11.2018
24 stukar
До коментар #14 от "Onq s konq":
Велик си, еи!!! :))))))) Как се ги мислиш :P :P :P :P :P :P :P19:42 20.11.2018
25 stukar
До коментар #14 от "Onq s konq":
Велик си, еи!!! :))))))) Как се ги мислиш :P :P :P :P :P :P :P19:43 20.11.2018
26 Язе
До коментар #3 от "Morgoth":
Двигателите в новите автомобили са с ресурс около 200 хиляди км. и става все по-малък.Коментиран от #38
20:08 20.11.2018
27 селски бек
20:23 20.11.2018
28 333
21:06 20.11.2018
29 някой
Коментиран от #30, #41, #72
21:15 20.11.2018
30 Бай Тошо
До коментар #29 от "някой":
За 10 години си минал с кошника 37 хил. Километра хахахахахахахКоментиран от #48
00:14 21.11.2018
31 fair
00:28 21.11.2018
32 hmhmhm
00:43 21.11.2018
33 JYM
До коментар #2 от "Майстора":
Майсторе, майсторе! Викам ти майстор, щот не ти знам името! ....добре че не си майстор на моята кола.07:49 21.11.2018
34 Язе
До коментар #11 от "ПРОст":
Ако не знаеш,АСК имат помпа която върти маслото в нея.Дори на празен ход маслото не стои на едно място.Коментиран от #36
10:07 21.11.2018
35 Георги
11:01 21.11.2018
36 будист
До коментар #34 от "Язе":
таман щях същото да напиша14:09 21.11.2018
37 Иванов
18:09 21.11.2018
38 smeh
До коментар #26 от "Язе":
200 000км, ама Горублянски. Едната ми кола взета от магазина 2011г. е на 200 000км и е неразличима от нова по отношение на трансмисия, работа на двигателя, рафинираност и то карана с НАШИТЕ ГОРИВА.19:25 21.11.2018
39 Минаващ от тук
20:40 21.11.2018
40 селянин 1
22:13 21.11.2018
41 ГостЪ
До коментар #29 от "някой":
Ти изобщо караш ли я тази кола .Аз за осем месеца минах последно 40000 ,
а ти за десет години !?
Коментиран от #54
10:18 22.11.2018
42 Готин ама не съвсем
Въпроса, който трябва да се зададе е, какво е мазането на плъзгащите лагери и какъв е изобщо този принцип? На няКОЙ да е известно, че там плъзгането се осъществява върху маслен клин? Да има такъв, когато маслото е студено?? При студено масло, маслената помпа работи на слив. Сиреч, върти си маслото вътре в нея и постепенно, с загряването му, се затваря автоматично един клапан и се увеличава количеството масло към триещите повърхнини и особено към плъзгащите лагери! Колкото повече е топло маслото, толкова то е по течливо и неговото количество е по-голямо и образувалия се маслен клин държи метала на шийките на коляновия вал и биелите, далеч от метала на лагерите. Ако маслото е студено, то почти няма мазане, и при форсиране, направо си задират лагерите! Не го усещате веднага, защото съвременните лагери са от алуминиево калаена сплав, поставена чрез валцоване, върху стоманена черупка. По точно около 20% калай, 1,5% мед и останалото алуминий! И при задиране, част от калая се стопява и образува течен метален филм, около шийките! Но все пак идва време, когато и това не помага и се отива на сериозен ремонт!
Та съвета от мен е, задължително няколко минути на място работа, след което, без много газ се кара внимателно! Изследванията са показали, че достигането на постоянна работна температура на двигателя настъпва едва след 47 минута на работа на двигателя! Та, со кротце, со благо!
12:31 22.11.2018
43 Гост
14:12 22.11.2018
44 Боян Доктора
Коментиран от #45
14:37 22.11.2018
45 Гост
До коментар #44 от "Боян Доктора":
Пич ти ама хал хабер не разбираш от това, което си написал. А това с лампата и бензиновата помпа го гледам като онемял. Проблемите с бензиновата помпа идват от друго естество и няма нищо общо с лампата. След това прочети колко начина има да доставиш гориво до двигателя и къде стои подкачващата помпа(ако я има). Почети малко кави видове газови уредби има, също така пиши отдолу на филмчетата дето си гледал какво точно е замръзнало, че на мен не ми стана ясно. След това прочети защо при дизеловите автомобили се налива топла вода на филтъра и на помпата или се грее там с каквото си гледал. Е па никой не те спира да седиш 3-4мин. пред блока да запаляш двигателят. Най-голямото износване на мотора е именно старта, когато кол. вал опира в лагерите и се получава тръкване. За едно си прав, не бива да се дава много газ докато позатопли и се намалят хлабините. Това важи особено за турбинираните мотори, защот маслото трябва да се поразбие и да достигне определена тънколивкост, за да върви по магистралите и да маже турбото. И там оборотите не са 3000, а 1900-2000. Добре е да покарате стотина метра на първа под тези обороти.14:50 22.11.2018
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Ogi
До коментар #46 от "Бай чо Ви":
Za wtora obikolka na staqta li ve ??16:37 22.11.2018
48 някой
До коментар #30 от "Бай Тошо":
Дано те застигне моето нещастие- да си беден! Тогава ще разбереш, че има и хора, които си карат колите, когато имат необходимост, а и много важно- възможност! Защото много често събираме пари за хляб, а не за гориво! А много отдавна колата престана да е лукс и се превърна в необходимост! Затова е глупав евентуалния съвет- ами като не я караш, продай я. Колата трябва! Едно време нашите прадеди са имали каручки и животни, но не за да се хвалят и избиват комплекси, а за да си вършат работа с тях. Точно такъв е случая и с мен...но май ще ви е много трудно да намерите смисъла на думите ми заедно с другия изказал се, май 41-вия...18:54 22.11.2018
49 стефчо
19:43 22.11.2018
50 ЕКСПЕРТА
Коментиран от #52
19:46 22.11.2018
51 Morgoth
До коментар #7 от "Бива ли да си тъп":
Аз като един тъпанар, както ме наричаш на 150 хиляди смятам да я сменя с новия модел. Пък ти като много умен си карай си колата на 4,5 мил километра.19:51 22.11.2018
52 любопитен
До коментар #50 от "ЕКСПЕРТА":
Това не беше ли заради турбините?10:04 23.11.2018
53 експерта
Коментиран от #64
10:14 23.11.2018
54 соломон
До коментар #41 от "ГостЪ":
Точно на такива тарикати минаващи по 40 000км на година трябва да направят еко данъка най-голям без значение колко нова му е колата ако ще и на ток да е.А на господина с Audi-то 80 B4 от 94-та където за 10 години е минал също 40 000км неговия данък не просто не трябва да го пипат , а дори да го намалят.Коментиран от #56, #57, #68
10:27 23.11.2018
55 Yavuz
19:04 23.11.2018
56 Съгласен съм,
До коментар #54 от "соломон":
Който кара да плаща повече, господина е хубаво да помисли върху смисъла на щастието, а не да кълне като вещица. Карам по около 100 000 на година, не се смятам за "тарикат" такива са нуждите при мен - не съм богат.Коментиран от #60
16:06 04.12.2018
57 Bibi221
До коментар #54 от "соломон":
Ние си плащаме бе Соломоне тикво кухорога . В цената на горивата има акциз . За нафтата е 66 Ст. На литър без ДДС . Грубо ДДС и акциз са 1лев за литър гориво.07:10 05.12.2018
58 Deathless91
16:41 05.12.2018
59 KKK
12:38 12.12.2018
60 Без малко да повярвям
До коментар #56 от "Съгласен съм,":
То бива лъжа ама ти изби рибата да не си тираджия :), 100 хил за година са около 300 км на ден цяла година ???????...Коментиран от #61, #70
17:30 03.11.2019
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Прост 2
До коментар #6 от "ПРОст":
Баце, точно така е! Със съвременното машиностроене са възможни сглобки немислими допреди 70г. Металните повърхности може да се каже, че почти никига не се докасват на микро ниво. Масленият слой има свойството да прилепне и да задържи металите на разтояние един от друг ако е спазен вискозитетът на маслото. При запалване е доатъчно само да се подаде малко газ коллото помпата да пръсне масло където е предвидено и това е. Ако колата само се лигави на ниските обороти, маслената помпа не може да хвърли масло в необходимото количество и след време останалото масло бива изхвърлено или изгорено от триещите се повърхности и така се захабяват повърхностите на микро ниво. Затова в книжката на колата пише изрично- не подгрявайте, а карайте.10:43 04.11.2019
63 Даваева
15:22 04.11.2019
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 оня там
Хем бързо загрява, хем парното тръгва веднага!
Вие като си пуснете ТВ чакате ли го 2-3 мин да загрее или директно планета и газ до дупка!
20:51 04.11.2019
66 123
Коментиран от #75
17:21 05.11.2019
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 За какво му е кола
До коментар #54 от "соломон":
Пробег между 70/80 хиляди на година е разликата в оборота на икономиката в държавата. А кола която стои пред блока или в двора, за какво изобщо се харчи да я купува.19:25 21.12.2019
69 Обороти
19:33 21.12.2019
70 Stenli
До коментар #60 от "Без малко да повярвям":
Защо? Всеки работен ден имам по средно 420 км. Сметни си до на годишна база. Невъзможно ли е?18:20 29.12.2019
71 Haha
09:08 08.01.2020
72 Любо
До коментар #29 от "някой":
Ти си я скъсал от експлоатация бе пич! Деда ми му взех ново Сузуки преди 10 години сега е на 60 000 километра. А е на 84 години да е жив и здрав!23:53 08.02.2020
73 Любо
До коментар #13 от "Гост":
Не знам как точно е влияело това "котлонче" на двигателя, но аз съм инженер по ДВГ и в казармата редовно влизах в един хангар, в който имаше много камиони в раздел РГК(резерв на главното командване). Отремонтирани дърти машини, които имаха по-скоро музейна стойност. Въпреки това всички бяха в движение и се палеха няколко пъти годишно. Там се натъкнах на някаква допотопна руска Газка, сега убий ме не мога да кажа точно модела. Отдолу под картера имаше нещо като леген, в който се сипваше малко нафта. Нафтата се запалваше и като изгори се смята че двигателя е готов за палене и в най-голямата зима. Има няма на 200 човека съм показал на живо как се прави този пиниз и газката палеше като чакмак :). Разбира се инженер станах малко по-късно и някои от старите ми професори казваха че с умиление си спомнят също за този връх на руската инженерна мисъл :)00:08 09.02.2020
74 Вартбург 353
21:54 09.02.2020
75 Има някаква логика
До коментар #66 от "123":
В разсъжденията ти, но аз двигатели по улиците не съм виждал да се движат. Те май си стоят на едно място. Майтап! Който както иска да си експлоатира кошника, няма да ви давам акъл. Лично аз изчаквам малко. Чакам оборотите да паднат от стартовите 1100-200 на около 1000 и тръгвам. Това при жълта снежинка (+4) става за около 30 сек. При червена (под нулата) малко по бавно. Карам внимателно докато включи на газ, и тогава яко в червеното. И това последното съм го сънувал, щото карам на газ и пестя. Не че ви интересува какво правя аз, ама реших да се изакам по темата.00:18 12.02.2020