26 Ноември, 2019 10:09 5 608 20

Правилно ли държите волана?

  • волан-
  • кормило-
  • захват

Учени от Университета в Хирошима и Технологичния институт в Нагоя обединиха усилия, за да установят експериментално кое е идеалното положение на ръцете върху волана, съобщава Popular Mechanics. Целта на поредицата от опити е била да се разбере как позицията на дланите влияе на усилието, с което се върти кормилото, и дали това се отразява на безопасността.

За чистота на експеримента в него са поканени да участват само десняци. В хода на изследването те са седели зад специално подготвен волан с непълен обръч, който прилича повече на щурвал на самолет. Водачите са управлявали с една или две ръце, а учените са измервали усилието, което са прилагали за завъртането му.

Правилно ли държите волана?

След анализ на данните японците са стигнали до извода, че най-правилната позиция на ръцете върху волана е на 9:15 часа. При нея въртенето му изисква най-малко усилия, а това означава и най-нисък риск за безопасността.

На обратния полюс е захватът на 12 ч. с една ръка. При пътнотранспортно произшествие с разтваряне на еърбег тази позиция крие сериозна опасност от получаване на травма. По-нисък риск носи дори положението на 6 часа, в което някои шофьори имат навика да си почиват.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мутреса с патешки джуки и малко кученце

    51 1 Отговор
    Само да ви кажа, че волана не се държи! С едната ръка айфончету, а с другата червилциту и си карате !

    Коментиран от #3, #6

  • 2 Българин

    7 7 Отговор
    Аз пък карам само на позиция 24/7
  • 3 Я съм мъжо й Гошо

    33 2 Отговор

    До коментар #1 от "Мутреса с патешки джуки и малко кученце":

    Подпирам волана с шкембето и гледам лошо !
  • 4 мда

    5 6 Отговор
    при 9:15 ръцете се изморяват най-много затова всички волани имат извивка точно над тази позиция - за да се поеме тежестта на ръцете. Всички други позиции като 2 без десет, 12, 6 и т.н. с една ръка (нямам думи, то вече не е и модерно май) в голяма степен са от основните причини за ПТП вследствие на далеч по-бавната рекция при необходимо рязко завъртане на волана.

    Коментиран от #8, #18

  • 5 Ники

    9 3 Отговор
    Честно ? Направили ? Проучване ? Те всички ръчки са сложени там , и на всички волани там е най-удобно да се хване а на рейсинговите коли останалата част от волана освен тази на 9 и 15 въобще я няма ... това са го разбрали хората преди 100 год някъде ... но важното да си пишен статии
  • 6 куку руку ку

    7 0 Отговор

    До коментар #1 от "Мутреса с патешки джуки и малко кученце":

    Имам познат, който получи акт, където пишеше: "Шофира без ръце", а той човечецът с едната си ръка държи телефона, в другата- някакви документи и ги разглежда, а със зъбите си стиснал чашката с кафе...
  • 7 Хахаха

    10 1 Отговор
    Волана, не е важен. Важното е, че всички жени държат правилно скоростния лост!
  • 8 Момчил

    7 2 Отговор

    До коментар #4 от "мда":

    Книжка нямаш нали ? Иди до морето с 2 ръце на 9.15 и няма да можеш да си вдигнеш лъжицата с шкембето за биричката да не говорим
  • 9 -...-

    8 1 Отговор
    Много кандидат - шофьорки, на изпита си държат ръцете на 11:1 , а брадичката подпряна на 12 /със широко отворени очи/. Вземат ли книжката, минават на ком.1 .
  • 10 технологично чудо

    9 4 Отговор
    Държат се на така наречената позиция: 10:10 или 2 без 10. Не така от кеф, а за да има еднакъв градус на завиване на ляво и дясно. Умарят се, когато сте далече от волана. Не зяпайте, а гледайте WRC - пилотите как карат и какъв им е ъгълът на предмишницата.

    Коментиран от #13

  • 11 Един

    3 1 Отговор
    К'ъв волан бе !?!?!? Нали новите коли са автономни - на автопилот са: влизаш , казваш "за къде"-то и ... ръцете са ти излишни!!! А то след време трябва да има допълнително следене: ай си мръднал - колата да ти казва "НЕ ГО ПИПАЙ ТОВА"!
  • 12 еко

    1 1 Отговор
    А на Сайбъртрък как да държа волана?

    Коментиран от #19

  • 13 Момчил

    3 3 Отговор

    До коментар #10 от "технологично чудо":

    Да,изправен гръб и близко до волана е важно
  • 14 Антонн

    3 6 Отговор
    Когато и двете ръце са леви,няма значение волана.
    С две ръце се кара мотор,кола само при висока скорост и много завой .
  • 15 кючук чобан Калитко

    1 1 Отговор
    Стига сте писали излишни неща, защото съвсем скоро в Блгария със закон ще бъде въведено управлението на автомобил със СИЛАТА НА МИСЪЛТА!
  • 16 асддса

    1 2 Отговор
    Добро утро, за тая работа няма нужда от учени. Коли има от над 100 години. Състезатели колко искаш, те ще ти кажат как се кара, а не учените.
  • 17 мани мани

    1 0 Отговор
    понякога е добре, когато едната ръка е на ръчката, за да преместим по-бързо на по-ниска предавка и колата да се забие надолу напред, за да спре по-добре :) 'щото то само със спирачката може и да не стане :)
  • 18 мани мани

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "мда":

    понякога се кара само с една ръка и тя седи по-горе на кормилото - към 12ч. :) а другата си почива на лоста или бедрото :) може и на бедрото на мацката :) може да се сменят ръцете... но никой опитен шафьор не кара кат' идиот с две ръце дълго време! то на курсовете ни и учеха с приплъзване на волана с ръцете да приплъзваме, а не да ги осукваме около кормилото, но аз именно така щях да се забия с моко в една ограда :) татко изтръпна и ми каза никога повече да не ги приплъзвам! без приплъзване можело да сме ги усучели, да бе да :)
  • 19 По ръбовете ще го държиш!!!

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "еко":

    Разбира се 😁😁😁
  • 20 незнайко

    0 0 Отговор
    Хайде сега да се пренапишат упътванията в правилниците !!!