Някои шофьори никога не оставят колата на паркинг без да изправят колелата, защото вярват, че оставяйки колата с "навит волан" това значително намалява ресурса на кормилната система. Други, смеейки се ехидно, смятат това предположение за напълно глупаво и не мислят за такива дреболии, паркирайки колата си. Но на чия страна е истината?
Оставяйки кола с колелата настрани на обществен паркинг, на първо място показвате неуважение към други автомобилисти (освен ако, разбира се, не говорим за паркиране на път с наклон). Понякога подобна на пръв поглед незначителна небрежност пречи на по-неопитни шофьори да маневрират в тесни пространства или блокира тясно място за паркиране, в което малка кола може да паркира.
Това обаче не е въпрос само на култура на шофиране или в нашия случай паркиране. Ситуацията е интересна и от техническа гледна точка. Има мнение, че дългосрочното паркиране с обърнати настрани колела е опасно за части и възли от кормилната система. Но наистина ли е така?
Връщайки се към противоречията между привържениците на тезата „паркирането с "навит волан" е опасно за кормилната система“ и на онези, които смятат, че „това е пълна глупост“, заслужава да се отбележи, че и двете страни са и прави, и грешат. Няма единна техническа препоръка по този въпрос. Всичко зависи от вида на усилвателя, използван на определена кола, но има и нещо друго, по-интересно.
Специалисти обясняват, че при автомобили с хидравличен усилвател по време на дълго паркиране с колела в крайно положение ресурсът на системата наистина намалява, а с това и ресурсът на части от окачването, които са под напрежение.
В първия случай помпата на сервото и другите компоненти получават повишено натоварване, което води до ускореното им износване. Освен това съществува риск маслените съединения да бъдат повредени. Гумените такива могат да се напукат поради прекомерно напрежение. Що се отнася до шарнирите, в резултат на дълго паркиране с обърнати колела, страдат най-вече гумените части от тях, които губят своята еластичност.
Прави впечатление, че за автомобили с електрическо усилване на волана паркирането с обърнати колела не е толкова вредно, тъй като агрегатът не работи за сметка на помпа, както при хидравличен усилвател, а усилието се създава благодарение на работата на електрически мотор.
Съвсем логично е, че видът на усилвателя на кормилното управление не влияе върху целостта на и те отново са под напрежение. Ето защо, преди да изключите запалването, има смисъл да проверите положението на колелата и, ако е необходимо, да го коригирате.
... И накрая, нека разсеем друг популярен мит, свързан с обърнатите колела. Някои шофьори сериозно вярват, че това предпазва автомобила от репатриращата техника. Наистина е проблематично да се вдигне кола с навит волан, но не е невъзможно, а операторите на т.нар. паяци имат много опит с подобни ситуации и едва ли ще спрат от положението на волана и респективно - колелата.
Обърнатите колела са особено полезни при паркиране на наклонен участък. Като опреш колелото в бордюра, колата ти никога няма да потегли по надолнището.
Коментиран от #15, #35, #38
-14 +265
Коментиран от #41
-24 +245
Коментиран от #7
-25 +170
Коментиран от #6, #17, #68
-11 +72
Коментиран от #55
-6 +82
До коментар #3 от "мислещ":
*Въртенето на волана, имах предвид
-5 +5
-8 +78
Коментиран от #36, #51
-33 +46
-0 +83
Коментиран от #31
-14 +48
-42 +43
-15 +66
-9 +67
До коментар #1 от "333":
Точно така ми е протичала рейка. Бях дал колата за пребоядисване на детайл, като идвам да си я прибера, какво са правили не знам, но: колелата в крайно положение и локвичката под тях - налична! Всеки сам избира как да троши колата си, най-лесния начин е небрежно отношение и нечетене на ръководството на потребителя!
Коментиран от #29
-16 +40
-11 +20
До коментар #4 от "Винету":
Ами да четат статиите на Вени!
-1 +24
-8 +33
-14 +50
-12 +35
-12 +49
Коментиран от #33
-15 +31
-3 +46
-16 +9
-11 +27
До коментар #15 от "type-R":
От 14 години я паркирам пред нас, на педя от стената с гуми навити на ляво.........сменил съм 4 коли от различни производители и не съм ремонтирал рейка......а проблемите с шарнири и тампони идват от прекрасните ни пътища...........
-6 +47
Коментиран от #49
-0 +38
До коментар #11 от "Бахари Захаров":
Когато навиеш до край волана преди спиране на двигателя няма проблем.Колата може да стои така няма да се повреди нищо.Проблема идва когато решиш да е стартираш.На помпата нищо няма да и стане.
1.Натоварва се зверски акумулатора и стартера които завърта маховика,валовете ако са три буталата под висока компресия и за капак помпата. 2.Напълно е възможно да се скъса семеринг на кутията и маслото да изтече.Налягането е брутално.
Коментиран от #45
-19 +8
Ами шопски гараж как ще правим,г-н Славчов?
-7 +14
До коментар #24 от "Fon4o":
Супер! Някой, като ти смачка джантата и ти скъса окачването, по-евтино ще ти излезе.
Коментиран от #34
-7 +13
До коментар #33 от "нАКа 47":
Няма начин да не е шега това, което казваш! Мислил ли си си когато караш със 100, какви натоварвания понасят тези същите части? Щяла да ми се смачка джантата! Това е шега, не може да е истина!
-6 +9
До коментар #1 от "333":
Въртенето на място скапва гумите( късат се парченца от протектора, особенно при зимните те имат по финен рисунък на протектора) това е факт. Патитил съм си от това.
Затова трябва да се избягва винаги, когато е възможно.
Опиране на колелото, но не при завит докрай волан.
Наистина оставянето в крайна точка на завиване при паркиране на хидравличните усилватели е не желателно. Товари се помпата докато угасиш двигателя(тя е директно от коляновия вал), а при палене двигателя дава допълителен товар на стартера.
Коментиран от #62
-5 +15
-9 +23
До коментар #1 от "333":
А какво става когато сутрин, запалиш и оставиш колата 1-3 минути да позагрее маслото, и си забравил че волана е навит до края?
Коментиран от #39, #40
-5 +5
До коментар #38 от "бобо":
С хидравлични рейки си е проблем.Два три пъти оставена с навит волан не е проблем ,но редовно- единият маншон е разтегнат докрай, другия е свит и стоейки така се прокъсват и вие няма дя го забележите веднага.Водата и прахта ще свършат останалото.Относно паленето с навит волан ,колегата да не се заблуждава .Нищо особено за помпата, Тя така или иначе завърта веднага с двигателя и нищо не провокира "зверско" налягяне.
Коментиран от #57
-7 +18
До коментар #38 от "бобо":
Ми точно нищо, защото докато не пипаш волана маслото минава спокойно през клапана без да товари помпата
Коментиран от #58
-5 +7
До коментар #2 от "Добре съм":
С навит волан, габарита на колата се увеличава, а това не е добре особено при маневриране в тясни улички с много паркира ли коли.
-2 +5
-3 +8
-4 +7
-5 +2
До коментар #31 от "За това":
Имаш ли идея от устройство на ДВГ и скоростни кутии, и какво общо има кутията с хидравличната помпа, задвижвана с пистов ремък.......и всяка една хидравлична система има предпзно-преливен клапан, който служи за това....отваря се над определено налягане, за да не цака меките връзки и помпата............
-1 +11
Да, изправянето на колелата всеки път товари помпата, но пръта на рейката остава в крайна зона, която нормално не се ползва - не завивате на пълен волан при нормално каране, нали?! В крайните си зони пръта има налепи, които увреждат уплътенията на рейката - ФАКТ!
Именно поради горната причина, когато се подкара стара кола, която не е карана дълго време рейката често протича.
-2 +5
Коментиран от #48
-2 +5
До коментар #47 от "Коломбо":
има си начин и за такива тарикатлъци, повярвай ми ;) Като видиш как става ще съжалиш, че не си оставил достатъчно място от четирите страни...
-0 +2
До коментар #30 от "1122":
Браво, най тония коментар направи тук.
-1 +2
-2 +11
До коментар #9 от "Радо":
А дали заради паркирането с навит волан не сменяш по-често гумените маншони на каретата - разтягат се много при навит волан и ако са поостарели и/или втвърдили се късат по-лесно
А при някой коли при навит волан се променя и страничния ъгъл на колелото...е защо трябва да седи излишно под напрежение шарнира и другите ябълковидни съединения като просто може да изправиш волана
-3 +5
-0 +4
Други 15 % включват пътепоказателя в момента , когато започнат да извършват маневрата или малко след като са я започнали !!
Или една трета / 1/3 / от шофьорите не са таман !!!
Тука сте заплакали за " усукани " търкалета при оставена на паркинг каруца." Страшно " е за другите мераклии да паркират.
Просто уДжас!!
-1 +8
-3 +3
До коментар #5 от "ми , не":
На български се казва по наклон ................
-0 +2
-3 +1
До коментар #39 от "Дженев":
Зверското налягане се провокира от крайното положение на рейката.
Заради конструкцията на системата в крайно положение помпата прекарва масло само през предпазния клапан за максимално налягане, който няма и нужния дебит.
От това следват две неща претоварване на помпта(бързо скапване на ремъка и помпата) и загряване на маслото.
Производителите пишат в инструкциите да не се задържа волана в крайно положение за повече от няколко секунди.
Коментиран от #65
-0 +4
До коментар #40 от "Гандалф":
Клапанът го отваря налягането. Налягането на отваряне на клапана е ПО-ВИСОКО от работното налягане на помпата. Ако не е по-високо, клапанът ще отвори преди да се е задвижила рейката и колата няма да завие.
-1 +1
-0 +3
-1 +1
-1 +1
До коментар #35 от "ХХХХ":
Директно е хидравличната помпа ама през ремък. При оборотите на стартер натоварването не е толкова голямо че да пречи. Като запали двигателят вече няма никакво значение. Ако налягането е по-високо от определена стойност сработва предпазният клапан. Виенето което се чува всъщност е хидравличната течност минаваща през клапана. Ако това налягане е страшно за рейката то това значи, че тя е за обслужване. Маншоните купени от магазин за левче се късат като се изпълнят но това ще се случи и в по-стегнат завой. Хидравличният усилвател на управлението на автомобила служи на човека за да му улесни живота. Всичко друго са празни приказки.
Коментиран от #64
-0 +1
-0 +0
До коментар #62 от "Директ Директоров":
Високото налягане износва помпата (не става от един път).
Повечето помпи са зъбни. Те работят с течност(масло) която почти не се свива. Тези помпи при затворен изход(както е при зъвъртян волан до края) за няколко оборота вдигат налягането до максимално възможното.
Да помпата е на ремък, но нов ремък не приплъзва.
В случай, че приплъзва това спасява помпата, но при някой двигатели това износване на ремъка (задвижва и разпредилителния вал) може да доведе до основен ремонт.
Обикновенно не се чува звука от предпазния клапан на помпата, а виенето е звук от преплъзвана ремъка по шайбата на помпата.
-1 +1
До коментар #57 от "ХХХХ":
Задържането е друго, обяснил съм го. При навит волан помпата си е на празен ход. Ако напънеш волана до край и го държиш така помпата не е на празен ход, товари се извънредно, и даже се чува. Това пише в инструкциите. А маншоните стоят опънати, да, но би трябвало да са проектирани да не са прекалено опънати. Но е нормално да се проверяват и подменят, и не са вечни.
-0 +0
-0 +0
Това е нещо като: Не насочвай пушката към друг(ако не се налага), дори и празна да е.
-0 +2
До коментар #4 от "Винету":
Нещо за covid 19
-0 +1