ФАКТИ.БГ

Как се обслужва електромобил? (СЪВЕТИ)

Ето няколко съвета, които ще са ви полезни в близко бъдеще

Публикувана: 9 Февруари, 2021 15:28
43 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 7591
Как се обслужва електромобил? (СЪВЕТИ)
Снимка: Shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 2.5 от 24 гласа.

За разлика от бензиновите и дизеловите двигатели, с които сме свикнали и които почти всеки знае как да обслужи, то при електрическите автомобили, които тепърва ще навлизат масово, нещата стоят по малко по-различен начин. Колкото и страшни да ни изглеждат на пръв поглед, всъщност електрическите автомобили имат по-малко неща за обслужване в сравнение с автомобилите с конвенционално задвижване. Английският сайт Autocar, дава няколко съвета за това какво да гледате при обслужването на електрически автомобили.

Електромотор

Започвайки с това, че електромобилите нямат двигател с вътрешно горене, а имат електромотори, то първото нещо, което трябва да се погледне са те. Обикновено електромоторите са един или два, а движещите части са едва няколко за разлика от тези при традиционните двигатели, което предполага и по-малко части за чупене, от където и по-малко проблеми.

Батерия

Второто нещо, на което трябва да се обърне внимание са батериите, те са най-големият консуматив и въпреки сравнително ниското търсене на електромобили на вторичния пазар, то с увеличаващото се търсене, лоши сектори и батерии с малък живот ще са важен елемент при инспекцията на автомобили. Важно е да се погледнат и силовите кабели, които обикновено са оцветени с ярък оранжев цвят.

Скорости

И въпреки, че повечето електрически автомобили нямат традиционна скоростна кутия, от където и нуждата от смяна на масло в нея, то през последните години се появиха модели, при които скоростната кутия все пак се нуждае от течност, която да я смазва, а както знаем няма нищо вечно, така че ви препоръчваме да се поинтересувате и от това, ако заглеждате даден ел.модел.

Охлаждане

Също както антифризът, който позволява на двигателя да се охлажда, така и при автомобилите на ток, охлаждащата течност играе важна роля. При тях тя позволява на батериите да работят в оптимална температура, независимо от това как използвате автомобила и с каква скорост го карате.

Спирачки

Проверка на накладките, спирачните дискове и евентуална смяна на спирачната течност също е нещо, без което няма как да минете. Плюсът при „зелените“ автомобили е намаленото износване на дисковете и накладките благодарение на регенеративното спиране.

Окачване

Окачването няма особена разлика в това дали се слага на кола с двигател с вътрешно горене или при такава с електромотори, като то също е от нещата, които трябва да се прегледат, особено ако колата е прекарала по-голямата част от живота си по българските пътища.

Климатик и филтър

Последното нещо в нашия списък, за което трябва да се погрижите и да проверите е наличието на фреон в климатичната система, както и да смените филтър на купето, ако това не е направено до момента или прецените, че се нуждаете от нов такъв.

И въпреки, че няма много за обслужване при електромобилите, то не е препоръчително да се прави при всеки гаражен майстор, а да отидете при някой, който си разбира от работата и се занимава с това, независимо дали е официален представител или сервиз, спечелил славата си за добър такъв.

Поставете оценка на статията:
Оценка 2.5 от 24 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Лесно
1 Отговор
е, я се опитайте да обслужите магаре с каручка! Тогава ще си говорим.

Оценка:
-5 +33

DrivingPleasure
2 Отговор
Ма не бе! Другаре! Как може! Електричките не се барат - какво е това обслужване, и то на 7 компонента... Никога!
И все пак ако се наложи (за един приятел питам) мога ли да я обслужа докачо кибича вързан за кабела и трябва и още време да и отделям?

Коментиран от #10


Оценка:
-24 +19

Електромобил
3 Отговор
се обслужва най-лесно с бутанье.

Коментиран от #34


Оценка:
-11 +22

Първо е
4 Отговор
Електричеството.Прави се от газ-турбини.От газ.Тая газ идва от Северни потоци..

Оценка:
-16 +31

Ешофьор
5 Отговор
Бре, олекна ми като прочетох указанията какво трябва да се гледа. Ще гледам, ще гледам с четири очи.

Оценка:
-2 +25

смях
6 Отговор
Пълна глупост е тази статия. Как точно ще инспектираш електромотора като е затворена конструкция? Как точно ще инспектираш батерията, като трябва да разглобиш цялата кола за да го направиш? Кабелите и га ги погледнеш и да не ги погледнеш все тая, освен ако не са срязани не знам какъв извод ще си направиш за колата.

Оценка:
-2 +74

Учете са.... Аз няма за кога..
7 Отговор
Жигулката сия барам сам. Я дам 5 лева за чарк я не. Вий му мислете....

Коментиран от #8


Оценка:
-9 +32

Скоро
8 Отговор

До коментар #7 от "Учете са.... Аз няма за кога..":


няма да можеш да одиш и пеш като гледам

Коментиран от #9


Оценка:
-12 +8

9
Този коментар е премахнат от модератор.
Ама разбира се голямо обслужване пада
10 Отговор

До коментар #2 от "DrivingPleasure":


Като чета статията трябва да погледна дали оранжевите кабели са там, дали има батерия и електродвигател, да погледна спирачките които не са износвали и да не забравям през няколко години или 100 000 км да сменям филтъра на купето и антифриза.

Освен това два пъти седмично да отделям по 10 секунди сутрин и вечер за да я включвам в контакта.

Ти обаче през месец трябва да киснеш по няколко часа в сервиз да сменяш разни консумативи, а два пъти месечно да отделяш по 10 минути да ходиш да зареждаш с гориво.

Да те питам по колко време годишно отделяш за да си поддържаш електродвигателя на прахосмукачката, въпреки, че има четки, които се износват за разлика от електромобилите?

Коментиран от #15, #25


Оценка:
-20 +31

Алчник
11 Отговор

До коментар #9 от "Имам 650 декара":


Направо пъшкам от завист... Много евраци, много нещо. Дали са повече от тези на Вожда, да се свети името и шкафа му и пищака му?

Коментиран от #12


Оценка:
-2 +13

Саму чи аз НЯМАМ ЖИП
12 Отговор

До коментар #11 от "Алчник":


Сравнението е НЕУМЕСТНО...

Оценка:
-4 +5

123
13 Отговор
Егати скуката, ще си оставя дизеловия дръгел на двора, че да се омазвам с масло като ми доскучае!

Коментиран от #18


Оценка:
-3 +16

Обслужването
14 Отговор
е като на тостер? Щом замирише,и запуши...проблем. По важно е,да не сгазиш някои завеяни милиционери нощеска,на "аутоматическото" возене!!!

Оценка:
-1 +17

DrivingPleasure
15 Отговор

До коментар #10 от "Ама разбира се голямо обслужване пада":


Ти нещо се шегуваш, всяка вечер слизаш от колата, отиваш до багажника, ровиш за кабела, разпъваш го включваш го в контакта, после се връщаша до колата да го включиш, на сутринта същата процедура на обратно, като трябва и внимателно да навиеш и прибереш кабела - и това ти отнема 10 секунди?! Факир ;)

На 6 месеца веднъж сменям масло, дори не поглеждам под капака, мойта не го бара. Това ми е целия ангажимент към колата, едно зареждане ми е за 900 км и ако случа опашка отнема 10тина минути.

На тебе една бърза зарядна ако ти се наложи си изкибичил повече отколкото аз за 2 месеца ще стоя :)
Да не говорим, че никоя от частите ти не е пригодна за ремонт - само замяна.

Не знам какви коли карате, ама ако няматее кинта за читаво ДВГ съвсем малко вероятно е да имате за мечтаната еКошница дето да не я пипате ;)

Коментиран от #17, #23


Оценка:
-12 +29

16
Този коментар е премахнат от модератор.
10 секунди
17 Отговор

До коментар #15 от "DrivingPleasure":


Зарядното заедно с кабела си стои на стената. Точно 10 секунди и отнема!


Оценка:
-9 +8

456
18 Отговор

До коментар #13 от "123":


Не бой се! С тия темпове,на "забогатяване" и ти,и аз ще си умреме с добрия стар дизел! Дано да греша,ама надали...

Коментиран от #19, #20


Оценка:
-1 +15

123
19 Отговор

До коментар #18 от "456":


Ще има за всички! Помниш началото на мобифоните, тежки, големи и само мъстити босове ги разнасяха, сега всеки има в себеси стократно по-добро и евтино устройство.Въпрос на конкуренция и технологии

Оценка:
-3 +12

Hellish
20 Отговор

До коментар #18 от "456":


Помня 98-99 като започнаха да се появяват Е класите W210 "очаларка" му казвахме тогава бил съм на 12 и тоя грозен кюп ми се стеуваше страшна кола, Алфите 156 по същия начин.
Сега са заплата, заплата и половина и двете и са грозни като смъртта. Средностатистическия българин купува 10-15 годишен автомобил и го кара 5-6 години. След това това поколение станало 20 годишно става на безценица. И с Електричките ще е така. След 10 тина години ще почнат да се появяват по масово и след 20 ще са над 50-60% от колите по улиците. Ще има и инфраструктура за тях.
Иначе за дизела, пепел ти на езика. Ще си карам бензина докато не дойде време да се кача на електричка.

Коментиран от #21, #22, #24


Оценка:
-5 +10

Дизеляк 2
21 Отговор

До коментар #20 от "Hellish":


Е то е до някъде и хубаво това което си описал,ако се случи точно така. Само не знам защо ненавиждаш дизеловите?

Оценка:
-1 +5

CuPeHe
22 Отговор

До коментар #20 от "Hellish":


Но не забравяйте другаре, че до тогава имам 2 дизеляка с избушени катализатори Евро -6 и на всеки светофар отзад пускат чистачки хорицата. Стикерите юни месец вече им е изработен софтуеъра (като сегашните газоанализатори по ГТП-тата), тъй че ще кадим на воля!

Оценка:
-2 +3

23
Този коментар е премахнат от модератор.
Дизеляк 2
24 Отговор

До коментар #20 от "Hellish":


Иначе коментара ти описва живата действителност,но да знаеш,че само за това,че си настроен срещу дизела,ти цъкнах минус. Та извинявай ако съм те засегнал,но какво точно имаш против дизелите?

Оценка:
-1 +4

dsсса
25 Отговор

До коментар #10 от "Ама разбира се голямо обслужване пада":


Вярвам, ще използваш електроавтомобила си точно както и прахосмукачката - по 20 минути в седмица. И да попитам - на какво разстояние от вас е контакта, къдещо че я включваш за няколко секунди?

Коментиран от #29


Оценка:
-3 +3

Тежката истина
26 Отговор
Имам евтин електромобил на 3г с 40квч батерия, който реалистично изминава между 200 и 400 км в зависимост от стила на каране и темпераурата. Няма бързо DC зарядно. Зарежда се в перфектни условия с 22кв(2ч и половина). Обслужването в официалния сервиз до момента му е струвало 75+75+120лв. Батерията му е на 98% здраве - проверено от независим сервиз с OBD2. Веднъж седмично го вкарвам в гаража и го зареждам на бавна скорост за

Оценка:
-1 +3

Тежката истина 2
27 Отговор
17часа с 3кв. Ако бързам го зареждам с 22кв за 2часа и половина на уолбокса, но рядко се налага. (това са 0-100% времена, а в повечето случаи се зарежда 10-85% а и по-малко). Когато имам работа около безплатна станция го връзвам за 1час и получавам към 50%, които ми стигат за около седмица градско. Ако не ползваш платени станции разходите за ток са пренебрежими. Ходил съм и до Цариград и съм се връщал.
Но никога не си взимайте електромобил тк:
- няма да можете да карате с 160 по разбитата магистрала
- ще ви трябва гараж и няма да може да паркирате по градинките и тротоарите
- трябва ви 3фазен ток ако искате да зареждате бързо а У панелките няма
- ще ми запушвате безплатните зарядни станции поради горното
- ще махнат безплатните зони и данък за електрички като станат мейнстрийм
- ще ви утрепе тока като решите да побългарите нещата и да я направите с 20коня отгоре като и махнете дпф-а и срежете някой кабел с флекса мислейки си че е генерацията
- като няма как да вземете нафта на тънкана крадната от бай Пепо офертичката не върви и забавяте БГ икономиката
- като всички си вземете електрички ще трябва да си модернизираме ел инфраструктурата и ще лъсне къде е крадено
- зеления ток пак ще стане на оферта и хората дето са набили инвестиции в соларни станции ще си избият парите и всички ще цъкаме как са усвоили евросредствата на шано, докато ние едвам свързваме 2 та края щото искаме да живеем в Европа, но горивата са ни скъпи и всичко зелено ни

Оценка:
-5 +5

Тежката истина 3
28 Отговор
.. дразни до дупка
Иначе реалистично няма да се заблуждаваме. Далече сме от това дизелите да изчезнат. Всяко гориво си има предимства. Дизелите още много години ще се ползват за камиони, трактори, автобуси и тн. Лошото е не това че караме дизели, а това, че караме на Европа счупените дизели които там не минават прегледите, а тук нямаме проблем с това

Оценка:
-2 +5

Отговарям
29 Отговор

До коментар #25 от "dsсса":


Гаража е залепен за къщата и имам топла връзка към него.
За разлика от прахосмукачката, която има десетина часа живот на четките, живота на лагерите на двигателят на Тесла се измерва в хиляди часове.


Други въпроси?

Оценка:
-5 +5

onq s konq
30 Отговор
Всичко хубаво, но за спирачките и окачването не съм съгласен. В един и същи клас електрическия автомобил е с около 30% по тежък, от там скапва и окачване и спирачки много по-бързо, особено по нашите "чудесни" пътища.

Коментиран от #33


Оценка:
-5 +5

dsсса
31 Отговор
Очевидно на теслата четките са от диамант. Защото ако са от графит, той няма да е много по-различен от онзи на прахосмукачката.

Коментиран от #32


Оценка:
-3 +2

333
32 Отговор

До коментар #31 от "dsсса":


Безчеткови са

Оценка:
-0 +6

Пропускаш факта
33 Отговор

До коментар #30 от "onq s konq":


Електромобилите не си ги натоварил допълнително с 300 килограма. Те така са си проектирани и окачването е по-сериозно. Нали не мислиш, че окачването и спирачките на камион се скапват по-бързо отколкото окачването на малолитражка?

Освен това пропускаш факта, че при спиране, в по-голямата част от случаите, не се ползват спирачките при електромобилите.

Коментиран от #35


Оценка:
-2 +2

Русенец
34 Отговор

До коментар #3 от "Електромобил":


Кога бутнеш кола с ДВГ на скорост, тогава ще бутнеш и електромобил. Кой ще разедини връзката на колелата с електромотора?

Оценка:
-1 +4

Гост
35 Отговор

До коментар #33 от "Пропускаш факта":


Стига баене. Всички знаем колко струва носача на Тесла. Аз за 300 лв сменям всички носачи по предницата, а Тесла само един носач струва 70000$.

Коментиран от #36


Оценка:
-4 +3

Русенец
36 Отговор

До коментар #35 от "Гост":


Много си си задържал пръста на нулата :) 7000 $ струва, не 70 000. Но съм съгласен с твърдението ти.

Оценка:
-2 +5

Blackthorn
37 Отговор
Сипваш му бензин и масло и караш!

Оценка:
-1 +1

sbs
38 Отговор
КАЗАНО ПО СОЦ ВОЙНИШКИ --Б М Х -превод-БОЛИ МА -Х---ЯТ

Оценка:
-1 +1

пепи
39 Отговор
Тесла - 2500 кила
Пасат - 1500 кила

Смятате ли че имат еднакво окачване и еднакво износване на гумите.

Оценка:
-1 +3

Яни
40 Отговор
Кат си купят всички по една електричка - кво.
Включват нощем да се зарежда.
Енергосистемата пада.
Започват разни аварии от претоварване.
И-и-и-и започва дискотеката.

Оценка:
-0 +2

гост
41 Отговор
Ако има изградена инфраструктура за електрички, то ДВГ ще го гледаме само в музея. Електромобилът всъщност няма нужда от никакво обслужване - няма запалителна, охладителна, разпределителна системи, няма смяна на ремъци, масла, филтри, свещи; няма скорости, няма ауспух и катализатори... Механично износване имат 2 лагера на електромоторите, които са като тези на коляновия вал при ДВГ и надживяват колата. Спирането в повечето случаи е с рекуперация на енергията (зарежда батерията) и спирачките се износват в пъти по-малко. Засега слабо място е батерията, която реално намалява капацитета си с всяко презареждане, но въпреки това изкарва поне 1000 презареждания без проблем, което е пробег над 500 000 км. и на никой няма да му се наложи да я сменя.

Коментиран от #42, #43


Оценка:
-0 +0

DrivingPleasure
42 Отговор

До коментар #41 от "гост":


Глупости, първо, има охладителна система, второ има изключително сложна електроника управляваща целия процес, трето тия 2 лагера обаче не подлежат на ремонт за разлика от коляновия вал, а тия 500 хил ако бяха истина на теслите с голям пробег нямаше да подменят батериите гаранционно още на по 200 к.

Всъщност само последните някоко седмици няколко блогъра докладваха за грубо 10% деградаця на батериите за всеки 100 хил км което те праща за нова батерия точно след изтичан на гаранцията и се задава големия дедов ако трябва да си платиш смяната от джоба

А спирането, да голяма част е рекурперация, но в останалите случаи имаш да спираш далеч по-голяма маса и това прави интензитета доста сравним с този на конвенционалните (където пък в някаква степен имаш спиране с мотора). А заради теглото гумите са подложени на доста стрес и се хабят повече.

Нищо драстично различно в поддръжката. За последните 50 хил км освен масла не съм сменл нищо по лошото ДВГ дето само под него съм лежал за ремонт и не говоря за нова кола, която 100-150 к при добра поддръжка ги минава за добър ден!

Оценка:
-0 +1

ХХХХ
43 Отговор

До коментар #41 от "гост":


Лагерите са доста повече, е вярно тъкалщи се са.

Охладителна система има.
Охлаждат се ел. двигателя(за да е малък), инвертора, батериите, (маслото при тесла).

Масла и филтри има но трансмисионни. Има редуктор и диферинциал.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
ТОП 5