За разлика от бензиновите и дизеловите двигатели, с които сме свикнали и които почти всеки знае как да обслужи, то при електрическите автомобили, които тепърва ще навлизат масово, нещата стоят по малко по-различен начин. Колкото и страшни да ни изглеждат на пръв поглед, всъщност електрическите автомобили имат по-малко неща за обслужване в сравнение с автомобилите с конвенционално задвижване. Английският сайт Autocar, дава няколко съвета за това какво да гледате при обслужването на електрически автомобили.
Електромотор
Започвайки с това, че електромобилите нямат двигател с вътрешно горене, а имат електромотори, то първото нещо, което трябва да се погледне са те. Обикновено електромоторите са един или два, а движещите части са едва няколко за разлика от тези при традиционните двигатели, което предполага и по-малко части за чупене, от където и по-малко проблеми.
Батерия
Второто нещо, на което трябва да се обърне внимание са батериите, те са най-големият консуматив и въпреки сравнително ниското търсене на електромобили на вторичния пазар, то с увеличаващото се търсене, лоши сектори и батерии с малък живот ще са важен елемент при инспекцията на автомобили. Важно е да се погледнат и силовите кабели, които обикновено са оцветени с ярък оранжев цвят.
Скорости
И въпреки, че повечето електрически автомобили нямат традиционна скоростна кутия, от където и нуждата от смяна на масло в нея, то през последните години се появиха модели, при които скоростната кутия все пак се нуждае от течност, която да я смазва, а както знаем няма нищо вечно, така че ви препоръчваме да се поинтересувате и от това, ако заглеждате даден ел.модел.
Охлаждане
Също както антифризът, който позволява на двигателя да се охлажда, така и при автомобилите на ток, охлаждащата течност играе важна роля. При тях тя позволява на батериите да работят в оптимална температура, независимо от това как използвате автомобила и с каква скорост го карате.
Спирачки
Проверка на накладките, спирачните дискове и евентуална смяна на спирачната течност също е нещо, без което няма как да минете. Плюсът при „зелените“ автомобили е намаленото износване на дисковете и накладките благодарение на регенеративното спиране.
Окачване
Окачването няма особена разлика в това дали се слага на кола с двигател с вътрешно горене или при такава с електромотори, като то също е от нещата, които трябва да се прегледат, особено ако колата е прекарала по-голямата част от живота си по българските пътища.
Климатик и филтър
Последното нещо в нашия списък, за което трябва да се погрижите и да проверите е наличието на фреон в климатичната система, както и да смените филтър на купето, ако това не е направено до момента или прецените, че се нуждаете от нов такъв.
И въпреки, че няма много за обслужване при електромобилите, то не е препоръчително да се прави при всеки гаражен майстор, а да отидете при някой, който си разбира от работата и се занимава с това, независимо дали е официален представител или сервиз, спечелил славата си за добър такъв.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лесно
15:36 09.02.2021
2 DrivingPleasure
И все пак ако се наложи (за един приятел питам) мога ли да я обслужа докачо кибича вързан за кабела и трябва и още време да и отделям?
Коментиран от #10
15:37 09.02.2021
3 Електромобил
Коментиран от #34
15:37 09.02.2021
4 Първо е
15:40 09.02.2021
5 Ешофьор
15:41 09.02.2021
6 смях
15:46 09.02.2021
7 Учете са.... Аз няма за кога..
Коментиран от #8
15:50 09.02.2021
8 Скоро
До коментар #7 от "Учете са.... Аз няма за кога..":
няма да можеш да одиш и пеш като гледамКоментиран от #9
15:53 09.02.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Ама разбира се голямо обслужване пада
До коментар #2 от "DrivingPleasure":
Като чета статията трябва да погледна дали оранжевите кабели са там, дали има батерия и електродвигател, да погледна спирачките които не са износвали и да не забравям през няколко години или 100 000 км да сменям филтъра на купето и антифриза.Освен това два пъти седмично да отделям по 10 секунди сутрин и вечер за да я включвам в контакта.
Ти обаче през месец трябва да киснеш по няколко часа в сервиз да сменяш разни консумативи, а два пъти месечно да отделяш по 10 минути да ходиш да зареждаш с гориво.
Да те питам по колко време годишно отделяш за да си поддържаш електродвигателя на прахосмукачката, въпреки, че има четки, които се износват за разлика от електромобилите?
Коментиран от #15, #25
16:02 09.02.2021
11 Алчник
До коментар #9 от "Имам 650 декара":
Направо пъшкам от завист... Много евраци, много нещо. Дали са повече от тези на Вожда, да се свети името и шкафа му и пищака му?Коментиран от #12
16:19 09.02.2021
12 Саму чи аз НЯМАМ ЖИП
До коментар #11 от "Алчник":
Сравнението е НЕУМЕСТНО...16:37 09.02.2021
13 123
Коментиран от #18
16:38 09.02.2021
14 Обслужването
17:17 09.02.2021
15 DrivingPleasure
До коментар #10 от "Ама разбира се голямо обслужване пада":
Ти нещо се шегуваш, всяка вечер слизаш от колата, отиваш до багажника, ровиш за кабела, разпъваш го включваш го в контакта, после се връщаша до колата да го включиш, на сутринта същата процедура на обратно, като трябва и внимателно да навиеш и прибереш кабела - и това ти отнема 10 секунди?! Факир ;)На 6 месеца веднъж сменям масло, дори не поглеждам под капака, мойта не го бара. Това ми е целия ангажимент към колата, едно зареждане ми е за 900 км и ако случа опашка отнема 10тина минути.
На тебе една бърза зарядна ако ти се наложи си изкибичил повече отколкото аз за 2 месеца ще стоя :)
Да не говорим, че никоя от частите ти не е пригодна за ремонт - само замяна.
Не знам какви коли карате, ама ако няматее кинта за читаво ДВГ съвсем малко вероятно е да имате за мечтаната еКошница дето да не я пипате ;)
Коментиран от #17, #23
17:28 09.02.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 10 секунди
До коментар #15 от "DrivingPleasure":
Зарядното заедно с кабела си стои на стената. Точно 10 секунди и отнема!20:03 09.02.2021
18 456
До коментар #13 от "123":
Не бой се! С тия темпове,на "забогатяване" и ти,и аз ще си умреме с добрия стар дизел! Дано да греша,ама надали...Коментиран от #19, #20
20:20 09.02.2021
19 123
До коментар #18 от "456":
Ще има за всички! Помниш началото на мобифоните, тежки, големи и само мъстити босове ги разнасяха, сега всеки има в себеси стократно по-добро и евтино устройство.Въпрос на конкуренция и технологии20:56 09.02.2021
20 Hellish
До коментар #18 от "456":
Помня 98-99 като започнаха да се появяват Е класите W210 "очаларка" му казвахме тогава бил съм на 12 и тоя грозен кюп ми се стеуваше страшна кола, Алфите 156 по същия начин.Сега са заплата, заплата и половина и двете и са грозни като смъртта. Средностатистическия българин купува 10-15 годишен автомобил и го кара 5-6 години. След това това поколение станало 20 годишно става на безценица. И с Електричките ще е така. След 10 тина години ще почнат да се появяват по масово и след 20 ще са над 50-60% от колите по улиците. Ще има и инфраструктура за тях.
Иначе за дизела, пепел ти на езика. Ще си карам бензина докато не дойде време да се кача на електричка.
Коментиран от #21, #22, #24
22:49 09.02.2021
21 Дизеляк 2
До коментар #20 от "Hellish":
Е то е до някъде и хубаво това което си описал,ако се случи точно така. Само не знам защо ненавиждаш дизеловите?23:58 09.02.2021
22 CuPeHe
До коментар #20 от "Hellish":
Но не забравяйте другаре, че до тогава имам 2 дизеляка с избушени катализатори Евро -6 и на всеки светофар отзад пускат чистачки хорицата. Стикерите юни месец вече им е изработен софтуеъра (като сегашните газоанализатори по ГТП-тата), тъй че ще кадим на воля!00:22 10.02.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Дизеляк 2
До коментар #20 от "Hellish":
Иначе коментара ти описва живата действителност,но да знаеш,че само за това,че си настроен срещу дизела,ти цъкнах минус. Та извинявай ако съм те засегнал,но какво точно имаш против дизелите?00:58 10.02.2021
25 dsсса
До коментар #10 от "Ама разбира се голямо обслужване пада":
Вярвам, ще използваш електроавтомобила си точно както и прахосмукачката - по 20 минути в седмица. И да попитам - на какво разстояние от вас е контакта, къдещо че я включваш за няколко секунди?Коментиран от #29
10:06 10.02.2021
26 Тежката истина
11:23 10.02.2021
27 Тежката истина 2
Но никога не си взимайте електромобил тк:
- няма да можете да карате с 160 по разбитата магистрала
- ще ви трябва гараж и няма да може да паркирате по градинките и тротоарите
- трябва ви 3фазен ток ако искате да зареждате бързо а У панелките няма
- ще ми запушвате безплатните зарядни станции поради горното
- ще махнат безплатните зони и данък за електрички като станат мейнстрийм
- ще ви утрепе тока като решите да побългарите нещата и да я направите с 20коня отгоре като и махнете дпф-а и срежете някой кабел с флекса мислейки си че е генерацията
- като няма как да вземете нафта на тънкана крадната от бай Пепо офертичката не върви и забавяте БГ икономиката
- като всички си вземете електрички ще трябва да си модернизираме ел инфраструктурата и ще лъсне къде е крадено
- зеления ток пак ще стане на оферта и хората дето са набили инвестиции в соларни станции ще си избият парите и всички ще цъкаме как са усвоили евросредствата на шано, докато ние едвам свързваме 2 та края щото искаме да живеем в Европа, но горивата са ни скъпи и всичко зелено ни
11:25 10.02.2021
28 Тежката истина 3
Иначе реалистично няма да се заблуждаваме. Далече сме от това дизелите да изчезнат. Всяко гориво си има предимства. Дизелите още много години ще се ползват за камиони, трактори, автобуси и тн. Лошото е не това че караме дизели, а това, че караме на Европа счупените дизели които там не минават прегледите, а тук нямаме проблем с това
11:39 10.02.2021
29 Отговарям
До коментар #25 от "dsсса":
Гаража е залепен за къщата и имам топла връзка към него.За разлика от прахосмукачката, която има десетина часа живот на четките, живота на лагерите на двигателят на Тесла се измерва в хиляди часове.
Други въпроси?
12:28 10.02.2021
30 onq s konq
Коментиран от #33
13:16 10.02.2021
31 dsсса
Коментиран от #32
14:12 10.02.2021
32 333
До коментар #31 от "dsсса":
Безчеткови са14:29 10.02.2021
33 Пропускаш факта
До коментар #30 от "onq s konq":
Електромобилите не си ги натоварил допълнително с 300 килограма. Те така са си проектирани и окачването е по-сериозно. Нали не мислиш, че окачването и спирачките на камион се скапват по-бързо отколкото окачването на малолитражка?Освен това пропускаш факта, че при спиране, в по-голямата част от случаите, не се ползват спирачките при електромобилите.
Коментиран от #35
14:34 10.02.2021
34 Русенец
До коментар #3 от "Електромобил":
Кога бутнеш кола с ДВГ на скорост, тогава ще бутнеш и електромобил. Кой ще разедини връзката на колелата с електромотора?15:37 10.02.2021
35 Гост
До коментар #33 от "Пропускаш факта":
Стига баене. Всички знаем колко струва носача на Тесла. Аз за 300 лв сменям всички носачи по предницата, а Тесла само един носач струва 70000$.Коментиран от #36
15:39 10.02.2021
36 Русенец
До коментар #35 от "Гост":
Много си си задържал пръста на нулата :) 7000 $ струва, не 70 000. Но съм съгласен с твърдението ти.15:41 10.02.2021
37 Blackthorn
21:42 10.02.2021
38 sbs
22:11 10.02.2021
39 пепи
Пасат - 1500 кила
Смятате ли че имат еднакво окачване и еднакво износване на гумите.
00:08 11.02.2021
40 Яни
Включват нощем да се зарежда.
Енергосистемата пада.
Започват разни аварии от претоварване.
И-и-и-и започва дискотеката.
18:20 11.02.2021
41 гост
Коментиран от #42, #43
00:41 12.02.2021
42 DrivingPleasure
До коментар #41 от "гост":
Глупости, първо, има охладителна система, второ има изключително сложна електроника управляваща целия процес, трето тия 2 лагера обаче не подлежат на ремонт за разлика от коляновия вал, а тия 500 хил ако бяха истина на теслите с голям пробег нямаше да подменят батериите гаранционно още на по 200 к.Всъщност само последните някоко седмици няколко блогъра докладваха за грубо 10% деградаця на батериите за всеки 100 хил км което те праща за нова батерия точно след изтичан на гаранцията и се задава големия дедов ако трябва да си платиш смяната от джоба
А спирането, да голяма част е рекурперация, но в останалите случаи имаш да спираш далеч по-голяма маса и това прави интензитета доста сравним с този на конвенционалните (където пък в някаква степен имаш спиране с мотора). А заради теглото гумите са подложени на доста стрес и се хабят повече.
Нищо драстично различно в поддръжката. За последните 50 хил км освен масла не съм сменл нищо по лошото ДВГ дето само под него съм лежал за ремонт и не говоря за нова кола, която 100-150 к при добра поддръжка ги минава за добър ден!
01:35 12.02.2021
43 ХХХХ
До коментар #41 от "гост":
Лагерите са доста повече, е вярно тъкалщи се са.Охладителна система има.
Охлаждат се ел. двигателя(за да е малък), инвертора, батериите, (маслото при тесла).
Масла и филтри има но трансмисионни. Има редуктор и диферинциал.
16:13 12.02.2021