Швейцарската федерална служба по енергетика (SFOE) се озова в центъра на скандал, след като отказа да публикува резултатите от собственото си проучване, доказващо екологичните ползи от електрическите превозни средства. Проучването, което струва на бюджета около 100 000 швейцарски франка, е проведено от известната аналитична компания Infras по поръчка на SFOE още през 2022 година.
Целта на проучването е да се отговори на належащ въпрос: целесъобразно ли е от гледна точка на климатичната политика съществуващите автомобили с двигатели с вътрешно горене да се заменят с електрически превозни средства? Особено внимание е обърнато на това дали е оправдано да се заменят относително нови бензинови или дизелови автомобили, като се вземат предвид екологичните разходи за производство на нови превозни средства.
В доклада, представен през есента на 2024 година, отговорът беше ясен: в повече от 90% от случаите преминаването към електрическо превозно средство от същия клас вече позволява значително намаляване на емисиите на CO2, дори като се вземе предвид производството на батерии и използването на електроенергия, която не винаги е „зелена“.
Резултатите също потвърждават: колкото повече километри изминава собственикът и колкото по-висок е делът на възобновяемата енергия в региона, толкова по-бързо електрическото превозно средство компенсира своя „въглероден отпечатък“ и започва да оказва положително въздействие върху климата.
Вместо да направят тези открития част от официалната политика и комуникации обаче, SFOE решава да „погребе“ доклада. Представителите на отдела заявяват, че „темата е потенциално чувствителна“ и наричат самото проучване „академично“. В коментар ръководителят на отдела за комуникации на отдела казва:
„Никой наистина няма да се замисли дали да замени петгодишния си автомобил с двигател с вътрешно горене с електрически автомобил от гледна точка на климата.“ Длъжностното лице също така споменава необходимостта да се избягват „елитарни препоръки“, които биха могли да причинят недоволство сред населението.
Решението на SFOE предизвика възмущение сред природозащитниците и някои швейцарски политици. В крайна сметка, именно въз основа на такива научни данни трябва да се формират държавните стратегии за декарбонизация на транспорта.
Швейцарското правителство си беше поставило за цел 50% електрически превозни средства в продажбите на нови автомобили тази година, но реалният дял сега е само около 30%. Сега, след като данните бяха укрити, експертите се опасяват, че амбициите на страната за устойчив транспорт биха могли да се сблъскат с допълнителни трудности.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ха ха ха ха
Коментиран от #3
11:21 24.06.2025
2 Старите автомобили могат да се
Не е нужно да се продава стария автомобил и да се купува чисто нов електрически
11:26 24.06.2025
3 кй87ъ6трхуй
До коментар #1 от "Ха ха ха ха":
И си прав, и не съвсем...Колите верно са яко преекспонирани като проблем, но СА РЕАЛЕН проблем... Колко живеят в големите градове- 65-70%... Значи и 70% от колите са в градовете... И всички тези коли с ДВГ дори и в идеални условия изхвърлят вредни вещества, а електрокара отделя едно НИЩО при движение щото замърсяването от електрокара е в завода дето го прави и в централата дето произвежда ток- тоест ИЗВЪН ГРАДОВЕТЕ...
За да схване човек реалната полза от електокара трябва да отиде лично в Китай, да се завре в някой мегаполис, да види с очите си и да подуши лично въздуха- НЕ МИРИШЕ гадно като в село софия и НЯМА ТАКЪВ ШУМ от колите просто защото там масово се карат електрокари...
Но и там свършва ползата и смисъла от електрокар- за в града стават, но НИЩО ПОВЕЧЕ
Коментиран от #6, #7, #13
11:43 24.06.2025
4 Вервайте ми!
11:49 24.06.2025
5 Пилотът Гошу
11:57 24.06.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Пилотът Гошу
До коментар #3 от "кй87ъ6трхуй":
Твоята работа като на кучето на нивата... Голяма работа са електричките за природата, щото не цапаме в градовете ми яко навън... Демек проблемът просто е другаде... Страшна екология 😂😂😂12:15 24.06.2025
8 преминаващ
12:30 24.06.2025
9 Само се питам
13:03 24.06.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
ДАЛИ ЩЕ УСПЕЯ ДА СТИГНА🤔❓
13:12 24.06.2025
11 Анонимен
14:01 24.06.2025
12 ооооо
16:24 24.06.2025
13 Име
До коментар #3 от "кй87ъ6трхуй":
Само да Ви кажа, че шумът от автомобилите е основно от "плющенето" на гумите! Над 20км/ч.шумът от гумите се усилва, и няма разлика електричка, бензин или дизел е! А в София смърди, защото е прашно, не се чисти, а зимата отоплението е на твърдо гориво и гуми!23:52 24.06.2025
14 Този
Пропан-бутанът, известен още като LPG (съкращение от английските думи Liquefied Petroleum Gas или втечнен петролен газ) е вторичен продукт, извлечен от суров нефт, който е в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане. Налягането му в течно състояние е 2 Bar.
Пропан-бутанът се използва за задвижване на моторни превозни средства и е микс от газ пропан и газ бутан, чиито химични и физични свойства гарантират отличната работа на автомобила.
Той изгаря без да оставя въглеродни остатъци в двигателя това е възможно само при преждевременно износване; той удължава живота на свещите, клапаните и буталата; запазва свойствата на маслото на двигателя за по-дълго. При изгаряне отделя много по-малко въглерод, азотен оксид и не изгорял въглеводород в сравнение с бензина и дизела.
Какво е CNG?
Метанът, познат още като CNG (съкращение от английските думи Compressed Natural Gas или сгъстен природен газ) е горивото най- голям приятел на околната среда: едно от най- изобилните в природата.
Всъщност, природният газ не съдържа никакви примеси, оловни примеси или въглеводород, което допринася за съвсем ниското ниво на замърсяване при изхвърляне на газове.
Химичният състав на природния газ причинява много по-малко отделяне на CO2 в сравнение с другите горива; също предпазва озоновия слой.
Но проблемът тук е, че най-природосъобразните горива всъщност са най-евтини и далавера с тях няма...
08:38 25.06.2025
15 Коментиращ
Кой бе вашт.. ммм... ви дава правото да съдите за климатичните промени на цялата планета, само по критерии со2????????
А нещо да добавите слънчевата активност, или то слънцето не влияе на затоплянето, то е само там за да свети?!
А нещо за фактът, че и към момента ток се прави от изкопаеми горива (основното от които са въглища) да кажете?! Няма нужда, нали?!
А нещо да кажете за фактът, че 1 стандартна батерия за съвременен ел автомобил се прави след десетки тонове прехвърлена земна маса от тежка минна техника НА ДИЗЕЛ???
А нещо да кажете за изследванията на учени, които намират почвени слоеве, свидетелстващи за ледникови периоди, както с високо съдържание на СО2, така и с ниско съдържание на тоя газ?! Т.е. доста хора твърдят, че затоплянето няма връзка с СО2?!
Все пак при 1 изригване на вулкан се отделя толкова много со2, че на мисирлъка дори общите грантове не са достатъчни да си го представят!
Съвсем нормално е пълни глупости ДА НЕ СЕ ПУБЛИКУВАТ!!!
Коментиран от #17
20:42 26.06.2025
16 Стършели
Но трябва да се продадат тези на ток защото печалбата е огромна. Рентабилността им е след 50000 км. ако батериита не свършват. А тяхната мощност пада под 70% след 40000 км.!
Екологично чисти за Швейцария ако са пройзведени в Китай!
09:12 27.06.2025
17 Стършели
До коментар #15 от "Коментиращ":
Зелената (или по скоро Жълта преса) проваля света. Германия от водеща икономика едва крета заради Зелената партия.Когато вулкана в Исландия изригна, спряха всички полети в Европа!
13 век половина от населението в Европа умря поради изригване на вулкан в Индонезия, в последствие на което започна малък ледников период.
09:18 27.06.2025