Реални тестове разкриват истинската еволюция на електромобилите

1 Юли, 2025 17:00 5 721 21

  • електромобили-
  • тестове

Изпитанията разкриха и значителни подобрения в енергийната ефективност на електрическите коли

Реални тестове разкриват истинската еволюция на електромобилите - 1

Международната организация Autobest проведе своето ежегодно предизвикателство ECOBEST Challenge в края на май 2025 г., оценявайки 15 нови изцяло електрически автомобила от различни производители. Целта е да се предостави на европейските потребители независима информация за реалната ефективност и употреба на електромобилите при условия на реален трафик. Тестовете включваха седем различни вида изпитания, фокусирани върху най-интересните за потребителите аспекти.

Изненадващ победител и подобрения в пробега

Тази година най-голямата изненада дойде от Leapmotor T03, който постигна забележителен EcoC 1 индекс от 109.43%. Това означава, че реалният му пробег е значително по-висок от официално обявената WLTP стойност – уникално постижение в историята на ECOBEST Challenge. Като цяло, тестовете показаха, че публикуваните пробези на производителите стават все по-близки до реалността. От 15-те тествани модела, 1 има по-голям пробег от обявения, 5 са между 90% и 97.3% от официалната стойност, а 7 са между 80% и 89.8%. Само два модела са под 80%, което е видимо подобрение спрямо предишни години.

Енергийна ефективност и нов рекорд

Тестовете разкриха и значителни подобрения в енергийната ефективност (EcoC 2 индекс, показващ км/kWh). Dacia Spring постави нов рекорд за всички времена с впечатляващите 8.17 км/kWh, подобрявайки собственото си предишно постижение. Leapmotor T03 също се представи отлично с 8.06 км/kWh. За първи път три автомобила успяха да изминат над 7 км/kWh, а 13 от 15 тествани модела постигнаха над 6 км/kWh. Това показва, че високата енергийна ефективност се превръща в норма за електрическите превозни средства.

Скорост и ефективност на зареждане

По отношение на бързото зареждане с постоянен ток (DC), Audi A6 Sportback e-tron Performance постави нов рекорд, зареждайки достатъчно енергия за 100 км пробег само за 6 минути (от 20% до 80%). Това е с минута по-бързо от миналогодишния рекорд. Почти всички тествани автомобили успяха да заредят 100 км за под 18 минути, което значително подобрява спокойствието при пътуване. Що се отнася до ефективността на зареждане (EcoC 3), Audi A6 Sportback e-tron отново е лидер с минимална "загуба" от 5.9% между заредената енергия и нетния капацитет на батерията.

Достъпност и демократизация на електромобилите

Дан Варди, основател и председател на Autobest, подчерта, че изданието за 2025 година е най-интересното досега, тъй като представя множество малки и достъпни електрически превозни средства на европейския пазар. Резултатите доказват, че вече е възможно да се закупят електромобили на разумни цени, които предлагат добър пробег и бързо зареждане. Алесио Виола, вицепрезидент на журито, добави, че светът на електрическите превозни средства става "демократичен", което е ключово за истинската революция.

Резервен пробег и надеждност на тестовете

Тестовете EcoC 5 разкриха и колко резервен пробег остава, след като таблото покаже 0% батерия. Всички тествани автомобили демонстрираха стратегически резерв, позволяващ шофиране между 3 км (BYD Dolphin) и 36 км (Kia EV3), като средният пробег е 10-12 км. Методологията на ECOBEST Challenge е сертифицирана от Bureau Veritas за трета поредна година, гарантирайки нейната обективност и прозрачност при тестване на електромобили в реални условия.

В заключение, ECOBEST Challenge 2025 показва, че електрическата мобилност продължава да се развива, макар и с малки, но постоянни стъпки. Напредъкът в пробега, енергийната ефективност и скоростта на зареждане е очевиден, а появата на повече достъпни модели прави електромобилите все по-привлекателни за масовия потребител.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 К.О.Т.а.р.А.К 🐱

    19 15 Отговор
    засега няма нищо по добро от ДВГ / НАУКАТА човешка тъпче на 1 място от 100 години...между другото и оттогава има ел.автомобили

    Коментиран от #3, #9

  • 2 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    13 2 Отговор
    Кога ще има реални тестове за шофьорите, оставете електрокарите? Кога ще излизат пробите за 1 седмица, празни обещания!
  • 3 Прекалено късо име

    17 9 Отговор

    До коментар #1 от "К.О.Т.а.р.А.К 🐱":

    КПД на двигател с вътрешно горене обикновено е между 20% и 40%, като най-ефективните бензинови двигатели достигат до 30-35%, а дизеловите двигатели могат да достигнат до 40%. Електро-автомобилите осигуряват КПД от над 88%, много по-висок от този на обикновените коли. Електродвигателят работи като генератор и презарежда батериите при определени условия на шофиране.
    Ако беше толкова ефективно нямаше да се електрифицират железопътните линии, нямаше да правят заводите на ток, сешоарът ти би бил с ДВГ, самобръсначката и тя?!?! Нямало нищо по-добро. Истината е че докато петролът е валута ДВГ е пазарът.

    Коментиран от #5, #7, #14, #16

  • 4 Гост

    14 5 Отговор
    Разхода е при скорост 46 км/ч.

    Коментиран от #6

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Така е

    10 7 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    А ти с каква средна скорост караш в града?

    Колко ти гори автомобила градско в сравнение с 8 kWh на 100, кое е той е по-евтино от половин литър бензин?
  • 7 Ами не точно

    6 7 Отговор

    До коментар #3 от "Прекалено късо име":

    КПД е отношение между оползотворена и изразходвана енергия, но не включва време

    най-простият пример - когато 24 часа на Льо Ман бъде спечелено от напълно ел.автомобил - тогава ще си купя и аз такъв.
    Но до тогава ще ви гледам саира.

    Коментиран от #10

  • 8 Шампион 🥇

    2 6 Отговор
    С постоянна магистрална скорост 130 км/ч, новия Игрек (TESLA MODEL Y JUNIPER) дава разход 19 кВтч/100 км и минава 386 км.
    Със същата скорост Ioniq 5 на Хюндай дава разход 30... Харчи като багер.

    Със 110 км/ч Tesla Model Y дава разход 15 и минава 504 км.

    Коментиран от #15, #17

  • 9 Реално

    2 5 Отговор

    До коментар #1 от "К.О.Т.а.р.А.К 🐱":

    Няма нищо по-съвършено от силовите полета и мегаватовите ракети.

    Коментиран от #19

  • 10 Що, ти караш

    6 5 Отговор

    До коментар #7 от "Ами не точно":

    Само автомобили печелили le mans ли?
  • 11 Кой нормален купува електрокар!

    7 6 Отговор
    Много ги харесван как пъплят с 70 км.ч. и не знаят дали ще стигнат. Хобаво е и когато са в задръстване, зима или горещо лято, голям смях!!!

    Коментиран от #12, #13

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 хахах умните хора купуват

    5 6 Отговор

    До коментар #11 от "Кой нормален купува електрокар!":

    Личи си, че не сте карал ЕА. Важното е да се карат 30 годишни бангии на незнайни километри с газова уредба и разбираш ли да минаваш 700км с двата вида гориво без да спреш за почивка... нали това е най-приятното :D
    Хубаво е човек да се запознае с една материя преди да я коментира.

    Коментиран от #18, #20

  • 14 Димов

    6 3 Отговор

    До коментар #3 от "Прекалено късо име":

    Тези данни за КПД които цитираш,от коя година са?От 1930 година? Всички съвременни двигатели със впръскване под високо налягане са с над 50% КПД.Любимите ти електрички са с до 70% КПД,ти винаги даваш 95% колкото е максималното КПД на електромотора при определени обороти.Винаги пропускаш КПД на инвертора,загубите при зареждане и охлаждане/отопление на батериите.За разликата от 40 пъти в енергийната плътност на батериите и петрола защо забравяш?Ама ти никога не обръщаш внимание на нещо,което не е написано от Мъск.
  • 15 Димов

    7 2 Отговор

    До коментар #8 от "Шампион 🥇":

    С магистрална скорост разхода скача на 30 квтч/100.На магистрала с 90 км/ч ли ще ми се влачиш до следващата зарядна?
  • 16 Късо ти е нещо

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Прекалено късо име":

    друго на теб... отивай да чакаш едни пожелателни 18 минути за 100 км пробег....
  • 17 С нормалните

    5 1 Отговор

    До коментар #8 от "Шампион 🥇":

    съвременни ДВГ коли при тази скорост се минават поне 3 пъти по 386 км....без притеснения, без планиране, без съобразяване лято/зима...без притеснения ако се наложи по-темпово каране за известен период... на следващата бензиностанция спираш и за 3-5 минути имаш отново същия неограничен пробег или дни обезпечена работа....
    Хайде карайте си тока, не ни занимавайте....
  • 18 А нормалните

    3 2 Отговор

    До коментар #13 от "хахах умните хора купуват":

    които знаят, просто не пипат тока...
  • 19 В действителност

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Реално":

    ви остават само картинките...
  • 20 Кой нормален купува електрокар!

    3 1 Отговор

    До коментар #13 от "хахах умните хора купуват":

    АУДИ SQ7 - 507 k.c. - 2025 година е най-новият ми!
  • 21 вчера на лукойла

    3 0 Отговор
    преди кулата, банда теслари зареждаха с по-евтин, предполагам бг ток или просто от софия до там 175 км и светва чека?