Tesla е напът да завърши своя първи завод за производство на LFP (литиево-железен фосфат) батерии в САЩ. Новата фабрика, разположена в Спаркс, Невада, е част от мащабното разширяване на комплекса Gigafactory Nevada. Този ход е от ключово стратегическо значение както за компанията, така и за американския енергиен и автомобилен пазар.
Досега Tesla разчиташе изцяло на вносни LFP батерии от Китай, които използваше основно в своите индустриални системи за съхранение на енергия Megapack. Новото производство в САЩ ще позволи на компанията значително да намали зависимостта си от чуждестранни вериги за доставки, да избегне геополитически рискове и да направи тези батерии по-достъпни. Това ще е от полза както за стационарните системи за съхранение на енергия, така и потенциално за масовите електрически превозни средства на Tesla.
Строежът на фабриката беше пазен в тайна. В началото на реализацията си проектът не беше публично обявен, но сега стана ясно, че е едно от ключовите съоръжения в разширяването на инфраструктурата на Gigafactory в Невада. Целта е да се осигурят батерийни клетки, които отговарят на всички американски технически и екологични стандарти.
Ключови предимства на новото производство
Едно от най-големите предимства е, че според патентите на компанията, собствените LFP клетки на Tesla може да са дори по-евтини от тези, които в момента се внасят от Китай. Тази ценова ефективност е от решаващо значение за постигането на конкурентоспособност на пазара на достъпни електромобили.
Освен това, американският произход на батериите ще позволи на продуктите на Tesla да се възползват от федералния данъчен кредит на САЩ за електрически превозни средства. Поради факта, че вносните батерии не отговаряха на тези критерии, Tesla беше принудена да спре да продава модели с LFP клетки на вътрешния пазар на САЩ през последните години.
След пускането в експлоатация на завода в Невада, се очаква Tesla да може да възобнови продажбите на електромобили с LFP батерии на американския пазар. Те ще се използват и в голям мащаб в енергийните ѝ системи за търговския и общинския сектор, където LFP технологията е особено привлекателна заради дългия си експлоатационен живот, термичната си стабилност и по-ниската си цена в сравнение с никел-кобалт-мангановите клетки.
Заслужава си да се отбележи, че до 2024 г. Tesla е инвестирала около $10 милиарда в развитието на производствени мощности в САЩ. Завършването на завода за LFP батерии е важен етап от тази стратегия, осигурявайки на компанията по-голяма независимост и гъвкавост в производствения процес, особено в условията на засилваща се глобална конкуренция в областта на батерийните технологии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Те хубаво ще се откажат от батериите
Коментиран от #10
13:16 01.07.2025
2 Коментар
13:18 01.07.2025
3 Госあ
13:23 01.07.2025
4 Някой
13:28 01.07.2025
5 Опа
13:39 01.07.2025
6 Крушката си имала опашка
LFP е стара и добре позната технология, която се произвежда от години и се знаят всички тънкости за нейното производство. Това беше най-евтината батерия, която може да си купи от китайците. Ако наистина постигнат по-ниска цена на производство, ще могат да произвеждат камиона на много ниска себестойност, както и по-евтин модел лек автомобил, примерно Модел 2
13:50 01.07.2025
7 Гост
Коментиран от #8, #9
16:22 01.07.2025
8 Годт
До коментар #7 от "Гост":
Допълнение.В статия да пише че разширяват не съществуващият досега завод. т.е като умножиш нула по нула получаваш пак 0, следователно и сега след разширението няма да произвежда никакви батерии.
Да слушате Акио Тойода!
Toyota има най-големия световен опит при батериите в света защото беше първа в електрификацията и затова има най-големи производствени мощности в световен мащаб.
17:18 01.07.2025
9 Много си
До коментар #7 от "Гост":
нейнформиран.Тесла вече има заводи в САЩ и произвежда Литиевоионни батерии в тях, като капацитета е толкова голям, че всички други заводи в света взети заедно не пройзвеждат толкова литиевоионни клетки-батерии подходящи за коли и съхранение на соларни паркове.
С този завод хептен ще ги забие. Сам си направи сметка колко коли и соларни паркове прави Тесла, че поръчва на външни доставчици и пак не може са захрани глада си за литиеви клетки, а пройзвежда повече от всички други взети заедно.
Много хора забравят, че Тесла не е само пройзводител на коли! Тя е конгломерат.
Коли
Соларни паркове
Соларни керемиди
Мобилни сглобяеми къщи
Хуманоидни роботи
Коментиран от #12
22:27 03.07.2025
10 Отказали са се грънци
До коментар #1 от "Те хубаво ще се откажат от батериите":
У наше село в РазлогВече има повече Тесли отколкото Голф четворки!
И ще стават още повече, след две три години повече и от голф 5...
Пък ти вервай на глупостите по новините.
Много тънак момент е че Тесла е автопройзводителя с най-голяма чиста печалба на всяка бройка кола, а е в люта битка с китайците.
Фирмата за момента е изключително стабилна финансиво, не я мислете.
22:31 03.07.2025
11 OEM производство
Tesla също така е разработила собствена батерия, 4680, която се внедрява в нови фабрики и с някои от споменатите партньори.
Tesla използва много OEM производство с различни партньорства.
18:16 04.07.2025
12 ганю
До коментар #9 от "Много си":
скоро за китайците ще имана тслата дръжката как им влезе мъжката
както пееше Слави като една Ванга е
Трифонов
02:53 05.07.2025