Революция в електромобилите: CATL пуска безлитиеви батерии

21 Септември, 2025 11:30 16 052 73

  • catl-
  • батерии-
  • безлитиеви батерии-
  • натриеви батерии

Новата батерия се нарчича Naxtra

Революция в електромобилите: CATL пуска безлитиеви батерии - 1

В свят, в който електрическите автомобили се превръщат в новата норма, един от най-големите проблеми остава цената и доставките на литиево-йонните батерии. Но изглежда, че скоро това може да се промени. CATL, най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, обяви началото на масовото производство на своята иновативна безлитиева батерия.

Това събитие може да се окаже истинска революция за цялата индустрия. Новата батерия, наречена CATL Naxtra, използва натрий вместо литий, което я прави значително по-евтина, по-безопасна и по-дълготрайна.

Според уебсайта CarNewsChina, CATL вече е постигнал желаните характеристики и планира да започне масовото производство на батериите си от 2026 година. Инженерите на компанията са успели да постигнат енергийна плътност от 175 Wh на kg, което е достатъчно за осигуряване на пробег от над 500 км с едно зареждане.

Въпреки че натриевите батерии все още отстъпват по енергийна плътност на литиево-йонните, техните предимства са неоспорими.

По-евтини: Натрият е много по-разпространен елемент от лития, което значително намалява производствените разходи и ще направи електрическите автомобили по-достъпни за масовия потребител.

По-безопасни: За разлика от литиевите батерии, които са податливи на запалване, натриевите са много по-безопасни. Те могат да работят безпроблемно при изключително високи температури до +70°C.

По-издръжливи: Новата технология позволява на батериите да издържат до 4000 цикъла на зареждане-разреждане, което означава живот до 20 години.

Устойчивост на екстремни температури: Натриевите батерии не губят заряда си дори при температури до -40°C и не се страхуват от замръзване.

CATL Naxtra ще се използват в електрически и в хибридни автомобили. С преминалата вече сертификация в Китай, натриевите батерии са готови да променят правилата на играта и да ускорят прехода към електрическа мобилност по целия свят.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 66 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ○|||||||○

    11 9 Отговор
    Ей сега вече си продавам Вранглера с 3.6L мотор и си купувам електричка.

    Коментиран от #8, #61

  • 2 Политкоректен

    30 0 Отговор
    Звучи обнадеждаващо. Нека да ги видим на практика. Натриеви йони можеш да извлечеш от обикновена готварска сол.

    Коментиран от #3

  • 3 гост

    29 29 Отговор

    До коментар #2 от "Политкоректен":

    Всъщност много по-умно е да го извлечеш от морската вода , която и без това скоро ще се обезсолява в по- големи количества от сладката използвана сега поради намаляването и ! Дори в момента всички арабски държави , а и не само те го правят в огромни количества , тоест имат новия петрол , от който да имат в излишък ! Проблема е , че не го имат само те , а всички с излаз на море !! Тоест няма да има нов ОПЕК , а такива като Раша и това ще купуват от Китай , ама всъщност те направо ще купуват батериите барабар с автомобилите , щото не могат да произведат нито едното , нито другото !! То не е като да преправяш бомби от втората световна с китайски крилца и дрончета от Иран с американска електроника !! Боже докъде се докараха !

    Коментиран от #10

  • 4 Гост

    28 7 Отговор
    Отдавна нямаше новина за нова "революционна" батерия.

    Коментиран от #12

  • 5 Ххх

    24 10 Отговор
    Още един пирон в ковчега на фосилната енергетика.

    Коментиран от #7

  • 6 ОНуф-Рий II

    6 4 Отговор
    Съществуват много варианти за Ел.химични двойки. Китайските другари са прави, има и други, освен литиевите. Нищо особено, прочее, периодичната система е ОГРОМНО поле за комбинации.
  • 7 ОНуф-Рий II

    14 11 Отговор

    До коментар #5 от "Ххх":

    Не мисля. Батерията СЪХРАНЯВА енергия която, ВСЕ ОТНЯКЪДЕ, ТРЯБВА ДА ДОЙДЕ.

    Коментиран от #13

  • 8 За вас майтап.. обаче за мен....

    4 6 Отговор

    До коментар #1 от "○|||||||○":

    Продавам VW CC, 3.6, 4motion, шибедах, цвят сива перла(ceramic paint) напълно обслужен.
    Вериги преди 40000, сменени свещи(Denso Iridium), масла Xenum(67лв. Литъра), Автоматична кутия, раздатка, Халдекс- сервизирани(сменени масла и филтри), както и почистена охладителна система със сменен антифриз, преди 15 дни. Почистена intake система, exaust система, горивна система, клапани, нагари-всичко химически.
    Сервизиран климатроник.
    Два комплекта гуми. Акумулатор на 1 година-100 aH
    Платени ГО и Каско в ДЗИ, както и винетка до юли 2026.
    ГТП до август 2026.
    Тел 0988954693.
    И не е шега

    Коментиран от #9, #44

  • 9 Малка грешка.

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "За вас майтап.. обаче за мен....":

    Маслото е 78 лв. литъра, за мен е 67, понеже съм дългогодишен клиент с преференции.
  • 10 Специална Военна Опсерация

    17 13 Отговор

    До коментар #3 от "гост":

    Е, сега, когато се вижда краят на литиевите батерии, за какво беше тази СВО?

    Отлично плануван обир и безупречно изпълнен, както се вижда вече четвърта година!

    Сега от Кремъл, трябва да обясняват колко полезни за Русия са донбаските въглища, щото само туй им остава ;)

    Коментиран от #15

  • 11 Въпрос на приоритети

    12 3 Отговор
    Вижте какво постигна Китай с някакви смешни 230 милиарда субсидии за батерии и електромобили.


    А Европа щяла да хвърля 850 милиарда за въоръжаване, за да си пази природните изкопаеми от останалия свят! Ами то Черно море не е ничие а натрия си е в него и няма значение откъде ще го извлечеш - от Варна, Одеса или Крим

    Коментиран от #59

  • 12 Има микроскопична разлика

    10 4 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Всичките предишни новини за революциите при батериите беше как някой луд японски учен през 2008 година бил изобретил твърдотелни батерии.

    Сега новините за революцията в батериите вече не са кой какво е измислил, А кой какво произвежда. Тази новина е за това, че батериите влизат в производство, а не са поредното ще ще ще за бъдеще неопределено време ..

    Времената се променят и китайците променят правилата.


    Европейците и японците все още обясняват как никой не може да произведе такава батерия каквато могат да обещаят.

    Китайците обаче вече им се подиграват с


    "Дори обещанията и въображението ви за след десетилетия са много по-малко от това, което ние вече произвеждаме.

    Коментиран от #16

  • 13 Ток има

    12 4 Отговор

    До коментар #7 от "ОНуф-Рий II":

    "Не мисля. Батерията СЪХРАНЯВА енергия която, ВСЕ ОТНЯКЪДЕ, ТРЯБВА ДА ДОЙДЕ.ь


    На практика проблемите на съвременната енергетика вече не са свързани с недостиг на енергия. Проблемът е СВРЪХ ИЗЛИШЪКА НА ПРОИЗВОДСТВОТО.

    Батериите решават точно този проблем като съхраняват енергията когато я има, за да се ползва когато трябва. Иначе се случва като в Испания - сривна системата заради свръх излишък и високи цени при недостиг след залез

    Коментиран от #17

  • 14 Макробиолог

    3 4 Отговор
    Нужни са докази преди да фъргаме шапки.Кат за начало--две,три години новите батерии да работят на пътя и то без субсидии.
  • 15 гост

    11 11 Отговор

    До коментар #10 от "Специална Военна Опсерация":

    А те пък лития като да са го намерили , добили , да не говорим продали , хахахаха !! Мечти и надежди русолюбски , хаха !! Според оценките на всички експерти възстановяването на окупираните територии до състояние само годно за живот , не за повече , ще струва на Раша между 800 милиарда и трилион долара , както и между 30 и 40 години !! Само да е годно за живот , не говорим за жизнеспособна да се издържа икономика !! И в момента дори Крим струва на Путлер между 20 и 30 милиарда СУБСИДИИ годишно !! От тази земя Раша няма да види и цент посмъртно , не ами няма да издържи да я субсидира и 5 години !! Това ще е лунен пейзаж практически без хора , нищо чудно да решат да в върнат само за да се отърват от нея !!
  • 16 !!!?

    12 5 Отговор

    До коментар #12 от "Има микроскопична разлика":

    Какво ти помага на тебе това да плюеш европейците и японците...да не би да живееш в монголската империя...!???

    Коментиран от #18

  • 17 Макробиолог

    4 3 Отговор

    До коментар #13 от "Ток има":

    Фар ъуей фром дъ труут.Климата в Еспаня е различен от тоя в Естоня фърст,секънт--делът на ВЕИ в общия микс е под 20% в света,колко перки и панелки и къде ще ги набучиш само за да осветиш град кят нюдели например?и трето--без 2/3ти базови мощности независими от капризите на времето не можеш да имаш балансирана по напрежение и честото ел енергийна система и никви батерии не могат това да го променят.

    Коментиран от #19, #20, #21

  • 18 Правилно ли те разбрах?

    9 3 Отговор

    До коментар #16 от "!!!?":

    Питаш ме какво толкова ми пука Ако китайците завземат Европа А ние се правим че нищо не виждаме като тебе и не трябва да ни пука?

    За да решиш проблем трябва първо да го видиш А вие се правите на слепи. Ако продължаваме нищо да не правим, скоро наистина ще живееш под китайско робство. Тези разработки за натриево-йонни батерии които могат да се произвеждат в Европа, трябваше да са топ приоритет на европейските политици. От това трябва да пазим Европа. Китай, а не Русия ще е този който ще завземе Европа.
  • 19 Така е

    5 1 Отговор

    До коментар #17 от "Макробиолог":

    Никой не казва да нямаме инсталирани мощности от въглища и атомни централи. Въпросът е защо е необходимо да работят въглищата през лятото, след като системата се балансира много по-евтино, ефективно и бързо с батерии?

    Въглищата спокойно могат да се палят само когато няма с какво да зареждаме батериите
  • 20 Освен това

    6 2 Отговор

    До коментар #17 от "Макробиолог":

    Ако слънцето пече 10 часа в денонощие, Как очакваш възобновяемите източници да са повече от 20% без батерии?

    С достатъчно батерии които да задоволят всички нужди на България за останалите 14 часа на денонощието през които не пече слънце, въглищата може и да не работят, защото инсталираната мощност ще е повече отколкото общата мощност на 10 АЕЦ Козлодуй

    А тези батерии могат да бъдат произведени и в България защото имаме достатъчно натрий
  • 21 5кв.м. е 1кВтп,

    14 4 Отговор

    До коментар #17 от "Макробиолог":

    5мил. кв. м.=5кв.км.- 1000МВтп. На България ѝ трябват 10 000МВтп което е 50кв. км., а страната ни е 111 000кв.км. Разбира се тия 50кв. км. са чиста площ, ще има пътища, пътеки между панелите, преобразувателни станции, акумулаторни депа. Нека са 100кв. км, това е квадрат 10Х10км и 0,1% от площта на България. Унищожената земя от откритите рудници в Маришкия басейн е повече(250кв. км.). Могат да се поставят на покриви, над пътища, над паркинги - не е задължително върху земеделска земя. Бъдещето е в много, но малки семейни фотоволтаици 3-30 кВтп, които да отдават излишния ток на Енергото, а не в огромни паркове по 50-300 МВтп като на Гинка Върбакова.

    Коментиран от #22, #24

  • 22 По-добра аналогия

    3 3 Отговор

    До коментар #21 от "5кв.м. е 1кВтп,":

    Много правилно си сметнал, че за задоволяването на всички нужди на България е необходимо да се инсталират фотоволтаични панели с площ 0,1% от територията на държавата.

    Но имаш няколко съществени пропуска - половината енергия така или иначе се осигурява от АЕЦ Козлодуй, тоест ще е необходимо само половината от тази площ

    От друга страна, 1% от територията на държавата се използва за отглеждане на рапица, която се използвах предимно като био добавка към дизела.

    Тоест още днес сме унищожили 20 пъти повече плодородна земя, на която да отглеждаме добавка за биодизел. Пак двойни стандарти

    Коментиран от #33

  • 23 Домашни батерии

    5 3 Отговор
    И ако имаш батерии за съхранение на произведената от покрива енергия, защо въобще трябва да я връщаш на енергото? Само таксите не можеш да си платиш. Това беше опция когато батериите бяха скъпи И не си заслужаваше.

    Още днешните батерии които използват скъпи материали вече са рентабилни дори при ниската цена на България, да не говорим за Германия.

    Всеки може да си представи след още десетина години когато натриево-йонните батерии са в масово производство включително в България, колко ще поизгодно. Тогава ще има и много излишни батерии които са свалени от електромобилите, но са перфектни за домашно съхранение на енергия.

    Това пропускат макробиолозите.

    Коментиран от #25

  • 24 Макробиолог

    3 3 Отговор

    До коментар #21 от "5кв.м. е 1кВтп,":

    Децата ти ,кат стоят в тъмното, да си спомнят за мегапрогресивната ,супер ефективна инвестиция нямаща аналог в юропа,на братята домуси.......накратко --колко ефективно е да вземеш пари от Европа/и България/и да ги дадеш на Китай?От техническа пък гл.т. --честотата се регулира евтино и сигурно в въртящите се намотки на генераторите /турбините/.Мегасклада от батерии за ел енергия не притежава такива.България е планинска държава,даже и дете шъ се сети че ПАВЕЦ са най доброто при това в чисто български ръце решение за вечни времена, като едновременно решава и проблема с водата.Отделна тема е че Белене не е гьол.

    Коментиран от #28

  • 25 Макробиолог

    1 2 Отговор

    До коментар #23 от "Домашни батерии":

    Тия диванни разчети са много пикантни.,но само толкова. .Натрия ие навсякъде наоколо,редките елементи тоже но както се сещате от названието --в микро количества. Китай държи около 90%от пазара с тях.Защо?Тия технологии по извличане недостъпни ли са за запада например?Но.Производството им е мръсно,скъпо и с съмнителна възвращаемост.ККП може да си позволи да го куперсубсидира по некои геостатегически причини.
  • 26 Който има работническа класа той

    1 1 Отговор
    Ще победи
  • 27 Така е

    0 0 Отговор
    Натрия в Черно море е в микроскопични количества които ще стигнат само за няколко хиляди години, след това ще му мислим. Но ти много държиш всичко да си купуваме от Китай.

    Коментиран от #30

  • 28 Съхранение и баланс

    2 2 Отговор

    До коментар #24 от "Макробиолог":

    А ако можеше да се съхранява бързо евтино и лесно енергия в ПАВЕЦ, ЗАЩО НЕ ГО ПРАВИМ? Защо толкова инвеститори хвърлят милиарди за да изградят само до края на годината 10 000 мегаватчаса капацитет на батерии С мощност около 5000 мегавата - 2,5 пъти по-голяма мощност от тази на АЕЦ Козлодуй? Коя ще е тази въртяща турбина която може по всяко време на денонощието да осигури 5000 мегавата мощност?

    Не се ли усещаш че самата дума въртящ означава че ще осигури стабилност само ако се върти в момента? А развъртането на АЕЦ Козлодуй протича около денонощие, докато една батерия само за мили секунди преминава от зареждане с 5 000 мегавата до връщане на енергия в мрежата с 5000 мегавата което общо е 10 000 мегавата разлика за балансиране. За цяла Европа е необходимо значително по-малко.

    Коментиран от #34, #36, #38

  • 29 вехтия

    1 0 Отговор
    Бай Тончо,ще си ги изяде от яд
  • 30 Макробиолог

    3 1 Отговор

    До коментар #27 от "Така е":

    Натрий има и баба гина в кухнята,но батериите сакат и редкоземни иелементи.

    Коментиран от #32

  • 31 Има и още

    3 2 Отговор
    Най-скъпото в производството на натрий от морето е електрическата енергия за неговото извличане. А иначе процеса е елементарен и изисква евтино оборудване. Ето още един начин за балансиране на енергийната система, вместо да изнасяме енергията за без пари или дори на отрицателна цена, като с безплатната енергия просто произвеждаме натрий за батерии и самите батерии. Просто иска политическа воля. Правилната дума всъщност е искаше, защото китайците няма да ни чакат, а вече започват с производството на такива батерии с подкрепата на китайската държава.


    Като нищо в скоро време ще купят затворените солници край Поморие за да почнат да произвеждат натрий за батерии.
  • 32 Е така де

    0 2 Отговор

    До коментар #30 от "Макробиолог":

    От какво е съставена една натриево йонна батерия и кои са редките елементи които ги няма в България? Очевидно най-редкият от всички е натрия!

    Коментиран от #35

  • 33 АЕЦът не е вечен,

    2 1 Отговор

    До коментар #22 от "По-добра аналогия":

    1987 - 5блок и 1991 - 6 блок. Строежът на нови блокове е много скъп както и загробването на сегашните. Лятото ще караме на солари, вятър, ПАВЕЦ, ВЕЦ, батерии, а зимата ще палим ТЕЦ-ове, но от модерните - тригенерация и на газ. Имаме още заводски ТЕЦ, топлофикационни ТЕЦ, ВяЕЦ и Еко-ТЕЦ на дърва. ТЕЦ-овете на въглища ще бъдат нашия студен резерв ако има люта зима. Учените разработват нови батерии - проточно-ванадиевите батерии, а също и съхранението на енергия от ВЕИ чрез загряване на натриев хидрооксид.
  • 34 Макробиолог

    5 0 Отговор

    До коментар #28 от "Съхранение и баланс":

    Сам си успял да си отговориш.Защо счупехме дори работещата ПАВЕЦ?За да имаме сурепмега батарейки изискващи супермега инвестиции с лесни по това направление пари от юропа/трудно ще намериш някой от дръгливите ни депутати дори,който да не участва я в малка ВЕЦ,я в вятърен парк ,я в панели,сега вече сторидж./.Много инвеститори ол овер фъргат милиарди та да добият превъзходство над бедната ни родина с козлодуйчето.....сравнението е доста сполучливо.И накрая--я ти посочвам предимство--БГ е Планинска държава,таман за ПАВЕЦ и микроязовири,за да няма кризи за вода и ток.
  • 35 Макробиолог

    2 0 Отговор

    До коментар #32 от "Е така де":

    Тва се учи в 6ти,7ми клас,натрия е нещо различно от редкоземните елементи.

    Коментиран от #37

  • 36 ПАВЕЦ "Чаира"

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Съхранение и баланс":

    го съсипаха нарочно черноелектроборсаджиите. За тях той беше най-лошото нещо в техния лесен и твърде печеливш бизнес - поема евтина енергия и я връща обратно когато е най-скъпа. Освен това мощността му е голяма и натоварва електропреносната мрежа. Батериите се разполагат където има много солари, а инверторите за фотоволтаиците и перките се използват и за батериите.

    Коментиран от #39

  • 37 Ти завърши ли шести клас

    2 2 Отговор

    До коментар #35 от "Макробиолог":

    Защото уж отговора на въпроса който те зададох се учи в шести клас ама ти не си го дал? Какви рядко земни елементи се използват в натриево-йонните батерии, които не можем да си произведем? Желязо? Фосфати? Манган?


    Пропуснах ли нещо и кое от тези е рядко земно?

    Коментиран от #42, #43

  • 38 Макробиолог

    4 1 Отговор

    До коментар #28 от "Съхранение и баланс":

    Развъртяло ти се е нещо у главътъ но и ти не знаеш какво.Енергетиката не я откриваме ние под тая статийка Има базови мощности като АЕЦ,ТЕЦ и т.н.,има студен резерв--Водни ел централи,Газови ел централи и прочие,които за часове влизат в играта и балансират по мощност ,но и по ЧЕСТОТА.Батарейките са импотентни в туй отношение.
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Некомпетентния си ти

    0 3 Отговор
    Най-доброто средство за регулиране на честотата е батерията. Няма по-добро. Стига да имаш достатъчно капацитет от батерии може да използваш мощността им и като базова. Базова е тази мощност която може да работи с часове.

    Когато имат достатъчно батерии за осигуряване на 24 часа работа на цяла България на батерии, са си чиста базова мощност, която по подразбиране изпълнява и всички останали роли и никоя въртяща мощност не може да се съревновава с нея. 5000 мегавата батерии могат да заковат честотата на АЕЦ Козлодуй точно на 50 херца и да не помръдне независимо от натоварването

    Коментиран от #45, #60

  • 41 Така е

    0 3 Отговор
    Нарочно го съсипаха за да могат да си продават енергията от въглища. И предлагаш вместо да ползваме огромният слънчев потенциал на България като съхраняваме енергията в батерии, да източваме язовирите за да си произвеждаме вода, защото имаме много язовири?

    Личи си Как си възпитан и от кого - от онези които източиха водата, за да произвеждат енергия за жълти стотинки и да съсипят земеделието на България, както и да оставят хората без вода на воден режим.

    Батериите и слънцето решават И този проблем. Не го задълбочават както предлагаш. ПАВЕЦ си има ограничения, за разлика от батериите.


    А по-голямата част от батериите са платени от джоба на инвеститорите, а не с пари от Европа. Банков заем връща инвестицията в батерия на едно предприятие за около 4 години, заедно с фотоволтаичната система към него, а останалите 20 години произвежда напълно безплатен ток.
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 незнайко

    2 0 Отговор

    До коментар #40 от "Некомпетентния си ти":

    Чета Ви постовете и в нито един от тях не пишете как от батериите с постоянно напрежение става променливо и каква цена имат тези преобразователи знаете ли ??? Цената им многократно надвишева батериите ! Поддържането на честотата на въртящите се генератори е единственно на база скорост на тяхното въртене и нищо друго а мощността се регулира от възбуждането им !!! Как с батерии ще се регулира честотата им ? Батерийните инсталации просто следват честотата на генераторите !!!

    Коментиран от #46, #47

  • 46 Хубаво е че питаш

    0 1 Отговор

    До коментар #45 от "незнайко":

    По-добре да питаш и да ти дам съвет да прочетеш какво е grid forming инвертор, вместо като някои други хора да обясняваш как еди кое си било невъзможно.


    Тези инвертори правят точно каквото предварително си ги инструктирал. Може един от тях да диктува честотата а всички останали да я следват и да си работят дори когато не са въобще свързани с мрежата, като създават своя която логично няма как да мръдне на нещо различно от 50 херца.
  • 47 Хубаво е че питаш

    2 1 Отговор

    До коментар #45 от "незнайко":

    Ако са свързани към мрежата и са включени на режим за поддържане на честотата, те при падане на честотата Ако и напрежението е ниско означава че има недостиг на енергия и започват да връщат енергия в мрежата за да я балансират.

    Ако напрежението е високо и няма как да връщат енергия, променят фактора на мощността и по този начин пак повдигат честотата .

    Обратното, ако честотата се покачва, в зависимост от напрежението също или започват да се зареждат за да натоварят мрежата и да падне честотата - точно ситуацията с Испания. Или пък пак играят с фактора на мощността ако напрежението е прекалено ниско и ще претоварят мрежата. Виждаш ли колко сценария покриват за разлика от въртящите мощности?


    Също така имат огромното предимство, че могат да отдават мощност минути и часове докато им свърши заряда в батериите и или докато пече слънце. При въртящите мощности, кинетичната енергия съхранена в маховика свършва за секунди и още от първата мили секунда честотата на въртене и съответно започва да пада. След максимум десетки секунди всичко е приключило и както видяхме в Испания на 20-та секунда мрежата се разпадна
  • 48 Хубаво е че питаш

    1 1 Отговор
    А правия ток на батерията Не никакъв проблем. Все пак и фотоволтаиците произвеждат прав ток, а инверторът, същия инвертор към който са свързани и батериите решава каква ще е честотата, напрежението и тока, за да управляват мощността и нейната посока. Дали да черпят енергия от мрежата или да връщат.

    Примерни цени на домашна батерия - 4000 лв за 16 киловатчаса батерия DEYE с гаранция 8000 цикъла живот или 10 години, което настъпи първо.

    Обикновено се свързва към инвертор от същата марка 6 kW от същата марка, който може да поеме 7 8 или дори повече киловата фотоволтаици и при нужда няколко батерии като тази, като неговата цена е около 2 000 лв.


    Тоест значително по-евтин от батерията. Фотоволтаици С мощност 420 450 вата струват около 120 лв бройката.

    Ако успяваш да изразходваш 70 80% от произведената енергия, вноската за пет годишен кредит на година ще е по-малка отколкото иначе би плащал за ток.

    В Германия цените са по-високи, но инвестицията се връща за две-три години, защото там пък тока е на по-висока цена.
  • 49 Хубаво е че питаш

    1 1 Отговор
    За предприятията, училища, детски градини, болници има още по-универсално решение - батерия с вграден инвертор която има формата и размерите на вендинг автомат С мощност 100 kW към мрежата, до 150 kW фотоволтаици и 215 киловатчаса батерия


    Една такава батерия струва 135 хиляди лв и могат да се свързват до 12 броя в паралел според нуждите.

    Ето как се разтоварва електропреносната система като по напълно естествен и логичен начин се самобалансира - когато цената е висока и системата е натоварена, потребителите ползват собствената си енергия, а от мрежата ползват само когато е евтино и има излишък.

    Правят го за да пестят а не защото много мислят за балансирането на мрежата и независимо дали знаят какво означава думата честота.

    Коментиран от #50, #54

  • 50 Макробиолог

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Хубаво е че питаш":

    Хубаво е че отговаряш,но преди тва треа да четеш.Инвертори на таквис мижави мощности кат локални веи системи треа са свързани в такава глобална мрежа и такива синхронизиращи центрове че кат биеш чертата--по убаво пали свещите и печката на кюмур.

    Коментиран от #51

  • 51 Хубаво е че питаш

    0 1 Отговор

    До коментар #50 от "Макробиолог":

    Но хубаво е и да четеш, когато ти отговорят.

    Малките батерии са единствено и само за собствено ползване, а единственото от което се интересува техния собственик е да му спестяват пари. Тоест се интересува В колко часа каква ще е цената на тока за 24 часа напред, за да знае кога да ползва енергия от мрежата и кога тази енергия е скъпа за да остави за ползване точно тогава заряда на батерията.

    Например в момента цената на тока е една стотинка за киловатчас, А довечера ще е около 70 стотинки за киловатчас. Ако си собственик на батерия и фотоволтаици, сега ли ще ползваш енергията от батерията, ако ти трябва по-голяма мощност от произвежданата от слънцето или довечера?

    А собственикът дори няма да знае тези цени, защото инверторите вече са достатъчно умни за да ги следят в интернет и да разпределят енергийните потоци. Включително при очакване на буря, да държат батерията напълно заредена, за да е в готовност ако спре тока.
  • 52 Хубаво е че питаш

    0 1 Отговор
    А за мрежата се грижат онези 10 000 мегаваттачаса батерии с мощност 5000 мегавата, които трябва да бъдат инсталирани до края на следващата година.

    Обърни внимание, че ще бъдат инсталирани само за две години, а след това на всеки две години ще бъдат инсталирани по още толкова или дори повече.

    Само този капацитет позволява 5 часа заместване на АЕЦ Козлодуй само от батериите. Това въртящите инерции могат ли го? Енергията от въртенето свършва на десетата секунда и край с регулацията на честотата.
  • 53 ти ли бе

    0 0 Отговор
    Щом дават?!,за мен-5бр да имам...
  • 54 Да попитам

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Хубаво е че питаш":

    Изглежда че разбирате доста. Колко соларни панела се нуждая за 100 сто процента независимост от енергото. И каква батерия с какъв капацитет и инвертор. За модерна къща, четох че са нужни около 20 панела. Аз примерно месечно потребление 300 клв часа. И предполагам надморската височина и географската ширина оказват влияние. Предполагам в тропически държави и висока надморска височина ще се генерира повече енергия. Благодаря

    Коментиран от #55

  • 55 Не е невъзможно

    2 0 Отговор

    До коментар #54 от "Да попитам":

    Но е безсмислено. Най-добре е да се целиш в 70% покриване на нуждите, а останалите 30% да си ги набавиш от мрежата. Така няма да се налага да изграждаш няколко пъти по-големи мощности и по-голяма батерия, които да ти покриват 10-15 облачни дни в годината, а останалите 350 дни в годината да стоят безучастно въпреки че си платил четири пъти по-висока цена за системата.

    В коментар 48 съм описал система която може да ви покрие дори около 90% от нуждите, въпреки че за такава малка консумация от 300 kWh на месец и малко по-малко панели биха свършили работа за по-голямата част от годината. Ако инсталирате 7-8 киловата - по-малко от 20 панела, ще покривате и разхода на енергия в слънчеви зимни дни.

    Коментиран от #57

  • 56 ХНфдтхдк

    0 0 Отговор
    Бря, бря, Митичният Електрик Бустер пак се е развихрил като запецнала латерна. И гледам си е намерил нов неориентиран жертвен агнец.

    Предвидим е като изгрева и залеза на Луната - има ли статия за батерии, там е и кълве ли кълве на празна кука. Ама иначе тръбеше, че е обиден на този сайт и "няма да им стъпи повече" в коментарите. Та така, драги ми Смехурко....
  • 57 Благодаря

    0 0 Отговор

    До коментар #55 от "Не е невъзможно":

    Аз все пак ще гледам да покрия 100 процента с Божията помощ. Отделно и бензинов генератор. Бих искал да имам тройно осигуряване, централен ток, панели и генератор за спешни случаи. Дори и да не потребявам цялата соларна енергия, да си имам в батерия. Дават + - 15 години гаранция на панеите и батерията, искам да съм независим, също с водата и с храната. Глобални проблеми се задават...Голяма НАДМОРСКА височина и тропически климат предполагам повече енергия ще се произвежда от соларни панели , дори и в дъждовни сезони, доколкото разбрах доста се е развила технологията, няма нужда и от пряка слънчева светлина, просто да е ДЕН. Така ли е ? Благодаря

    Коментиран от #58

  • 58 Не е точно така

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "Благодаря":

    Ако не пече слънце, не разчитай на кой знае какъв добив. Ще е три-четири пъти по-малко отколкото като е слънчево.


    От друга страна си имаш батерия, която да съхранява тази енергия и при по-голяма мощност Ще черпиш от нея. Инвертора за който писах в 48 коментар, поддържа и управлява и генератор който се свързва към него. Може да го пали автоматично Когато има нужда. След като си зареди батерията, инвертора сам ще го изключи за да не харчи бензин да работи на празен ход заради една крушка или телевизор
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #40 от "Некомпетентния си ти":

    Батерията не е най доброто средство за регулиране на честотата, напротив най лошото е. Моето скромно мнение е че точно фотоволтаиците прецакаха испанците. Това което държи честотата е механчината инерция на ВЕЦ-ове, ТЕЦ-ове, АЕЦ и когато махнеш инерцията другите солари и батерии "бутат" честоттата нагоре или надоле. Това създава нестабилност точно това е имало няколко минути преди срива на испанците. Общо взето за да генерираш и отдаваш енергия към мрежата "буташ" честотота нагоре на микростъпчици , товара дърпа надолу. а да буташ ток към мрежата трябва товоето напрежение да е по високо , колко, е за това е закона на Ом . Просто обяснено ( и аз наскоро разсъждавах защо се качва честоттота не напрежението например, то също но защитите са по честота ) и стигнах до извода че за да отдаваш енергия в мрежата тоят волтаж трябва да е по нагоре от мржата тоест инак казано фазата ти да е по напред , но ако фазата е по напред постоянно ти буташ честотота нагоре . Моля някой да ми обясни на мен слаботоковия ако има по добро обясннение. Но за това да работи отново му трябва стабилноста на механичката инерция . Инверторите на батериите и соларите могат да се направят по умни и да не прекаляват с бутането но явно това не е случая на испанците .

    Коментиран от #62, #63

  • 61 бай Даньо

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "○|||||||○":

    Никога не е късно да продадеш Вранглера дори да ти е подарен...
  • 62 Хубаво е че питаш

    0 0 Отговор

    До коментар #60 от "бай Даньо":

    Хубаво е че си признаваш, че не знаеш, обясняваш каква е твоята логика и след това питаш дали е така. Така правим всички разумни хора. Не всеки е длъжен да знае всичко!

    Разсъжденията ти донякъде са правилни - мрежовите инвертори на фотоволтаичните централи, за да отдадат енергията си в мрежата, увеличават напрежението и тогава тока протича от фотоволтаичната централа към мрежата.

    Понеже са с различен вид инвертор от тези на батериите са grid following, тоест следят честотата на мрежата и НЕ Я ПРОМЕНЯТ. Те не могат да работят ако не им се подава мрежова честота и веднага се изключват, когато връзката към мрежата прекъсне. Това се прави от съображение за сигурност, за да не убият някой техник, който е спрял тока за да прави ремонт по мрежата.
  • 63 Хубаво е че питаш

    0 0 Отговор

    До коментар #60 от "бай Даньо":

    Сега да се върнем на въртящите мощности. На тях как им се регулира честотата? За да поддържат 50 херца, трябва да се въртят с точно определени обороти. Ако им подадеш повече гориво, започват да се опитват да се въртят по-бързо и вдигат мощността. Това се прави когато честотата е започнала да пада.


    При поддържане на еднаква мощност с едно и също количество гориво, ако товарът намалее честотата ще започне да се вдига защото оборотите ще се вдигнат. Трябва да се намали горивото.


    Ако пък се увеличи консумираната мощност от мрежата, мощността няма да стига и оборотите и честотата ще започнат да падат. Тогава трябва да се увеличи подаването на горивото.

    Сещаш ли се вече, Какво е станало след като е отпаднал огромен товар заради спрения далекопровод? Честотата рязко се е повишила.


    Фотоволтаичните инвертори са настроени да се самоизключват при висока честота, защото това на практика означава, че има свръх излишък на произвежданата енергия.

    След като рязко са се изключили много на брой фотоволтаични мощности за да защитят мрежата, товара върху въртящите мощности е станал огромен и честотата рязко се е сринала. Тогава пък голяма част от товарите са изключени, за да се стабилизира мрежата, И така няколко пъти се е разлюляла честотата преди да се срине съвсем.
  • 64 Хубаво е че питаш

    0 0 Отговор
    Ако имаше батерии, това нямаше да се случи. Щяха да балансират честотата за милисекунди изключително прецизно. Фотоволтаичните паркове Ако бяха с такива инвертори нямаше да изключват рязко мощността а щяха да я намаляват, освен това щяха да държат честотата точно 50 херца, А нямаше да я следват.

    Това щеше да стане, защото инверторите на батериите не са grid following, a grid forming. Могат да работят локално дори да няма никаква мрежа и да действат като UPS - превключват за мили секунди от мрежа на батерия.

    Тоест проблемът в Испания са били точно въртящите мощности. Те са променили честотата. Като проблемите са няколко .

    Ако имаше батерии това нямаше да стане.

    Но Ако имаха достатъчно мрежови връзки към други държави, това също нямаше да стане, защото държавата щеше да бъде захранена отвън и честотата нямаше да мръдне. Същото което по принцип правят батериите - държат честотата стабилна, защото няма недостиг или излишък на енергия в мрежата

    Коментиран от #66

  • 65 да ама не

    0 0 Отговор
    Същите са като литиевите. Ключовата разлика е че са с 30% по-нисък капацитет при еднакво тегло.
    Цената разбира се е по-ниска, отделно че Na е много по-достъпен.
  • 66 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #64 от "Хубаво е че питаш":

    Не ми харесва назидателния ти тон на дискутиране. За какъв се мислиш преподавател !? Тури си поне едно име , да се знае като се излагаш инак няма да те взема на серизоно. Освен че не харесвам и обяснението ти. Когато поправяме нещо в електорниката първо питаме какво се промени . Факт е че до преди 20 години такива сривове не се случваха не и по тия причини на смесване на батерии / фото и инерциони мошности. И каквото се промени от 20 години е добавихме много батерии и фото и в бързината най вероятно ургулишката. Батериите нямат понятие за честота те трябва да следват нещо или мрежата или атомен часовник за референс. Софтуера им трябва да е по умен да не "бута" когато е стигнал някаква граница. И тук нещата стават сложни защото има разсредоточена система и теория на контрол което не лесно за разбиране защото критерии за устойчивост на тоалетно казанче не е лесно да се опише па кво остава за такава система . Скороста с която реагира контрол лупа няма занчение ако няма стабилност .

    Коментиран от #67

  • 67 Извинявай

    0 0 Отговор

    До коментар #66 от "бай Даньо":

    Въобще дори не съм си помислил тонът ми да е назидателен. Мислех че помагам. Ако съм те обидил съжалявам.

    Ще кажеш ли с коя част от обяснението ми не си съгласен?


    Честотата зависи от оборотите на генератора. Оборотите зависят от натоварването. Рязка смяна на натоварването води до промяна в оборотите. Когато много генератори с въртящи мощности са свързани заедно, инерцията на всички тези генератори служи като първична защита.

    Но ако пробваш с бензинов генератор ще видиш че при включване на нещо мощно, оборотите му падат рязко, а след това регулатора ги покачва до номиналните. След като изключиш рязко товара, оборотите се покачват, докато регулаторът намали горивото. С кое от всичко изброено не си съгласен?

    И обърни внимание, че в Испания ПРАКТИЧЕСКИ НЯМАШЕ НИКАКВИ БАТЕРИИ В МРЕЖАТА. НИКАКВИ. 100% от инверторите следваха мрежата. Сега инсталират батерии и формиращи честотата инвертори като луди, защото това е решението.

    Коментиран от #69

  • 68 50 херца

    0 0 Отговор
    А иначе не си прав за честотата. На инвертора не му е нужна мрежа, за да направи синусоида с 50 херца честота. Инверторите с батерии могат да работят и когато тока спре и това е едно от най-големите им предимства. На практика съвременните мрежови батерии печелят повече пари от услуги за регулиране на честотата, отколкото от арбитраж между ниска цена на зареждане и висока цена на отдаване.

    Доста неща се промениха в енергетиката за последните години. Испания не си промени енергийната система въпреки, че натрупа толкова много фотоволтаични мощности и напълно логично си плати сметката. Но това беше много добър урок за останалите.

    В Тексас преди години също имаше подобен срив но по други причини. Въпреки това решението беше същото - инсталиране на много батерии, които решават почти всякакви проблеми от балансиране до регулиране на честотата.

    Коментиран от #70

  • 69 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #67 от "Извинявай":

    Не съм съгласен че има начин да промениш оборотите бързо на тежка механична система с голяма инерция . Инерцията по определение е съпротивление на промяна... Питай Нютон ако мога да си позволя и аз тоя тон ....
  • 70 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #68 от "50 херца":

    В туба има едно видео на един млад агент който очевидно разбира повече от мен или теб , обяснява чудесно ситуацията в Испания и е доста сложно , по сложно от да слагаме батерии ...

    Коментиран от #71

  • 71 Идеално

    0 0 Отговор

    До коментар #70 от "бай Даньо":

    Пусни го тук това видео. Ако не знаеш как просто кажи заглавието му. С удоволствие ще го изгледам и ще споделя впечатленията си.

    А инерцията си е инерция, но чичко Нютон в първия си закон говори, че системата ще се върти цитирам

    "Свободно въртящо се тяло запазва състоянието си на въртене с постоянна ъглова скорост, докато на него не действат НЯКАКВИ ВЪНШНИ СИЛИ (моменти на сили), които да изменят това движение"

    Така че тази инерция докато извършва работа, ОБОРОТИТЕ НАМАЛЯВАТ, ако натоварването е повече от механичната мощност която се осигурява от горивото според третия закон на Нютон.

    Както казах, инерцията може да осигури само няколко секунди, за да сработят защитите.

    В Испания въртящите мощности са били сравнително малко и инерцията е била малка, така че не е имало време да сработят защитите. Това нямаше да е така ако имаше синтетична инерция от батерии.

    Ще съм благодарен, да пуснеш линка към видеото. Никога не е късно човек да научи нещо ново.

    Коментиран от #72, #73

  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.