България е сред водещите страни по зарядни станции в Европа

25 Август, 2025 14:07 3 531 107

  • българия-
  • зарядни станции-
  • европа

Все пак те не са разпределени равномерно

България е сред водещите страни по зарядни станции в Европа - 1

Димитър Костадинов оперира в областта на проектирането и изграждането на зарядна инфраструктура за електромобили в цялата страна от 2021-ва година. В началото на 2022 г. основава кампания „Засади дърво", съвместно с Държавно горско стопанство София и фондация „Екообщност". По образование магистър по „Международни финанси", в момента той е докторант по „Електроника, електротехника и автоматика" в Института за информационни и комуникационни технологии към Българска академия на науките.

България е сред водещите страни по зарядни станции в Европа

Намираме се сред водещите страни в Европа по брой обществени зарядни станции на база броя регистрирани електромобили в страната, но зарядната инфраструктура у нас не е равномерно развита, споделя Димитър Костадинов.

Каква е тенденцията у нас по отношение на интереса към електромобили?

Наблюдава се устойчив темп на нарастване на електромобили у нас и той и ще се увеличава тепърва, особено в момент, когато идват все повече нови технологии от Китай, като например натриевите батерии. Тези технологии предполагат все по-голям пробег и капацитет на батериите, като същевременно предлагат и по-евтини компоненти за електромобила, което би довело до бъдещо намаляване на цените на самите автомобили.

Може би тенденцията за растеж на интереса към електромобили у нас не е толкова бърза, колкото беше преди да кажем 1 година, но цялостният тренд за растежа на този пазар е устойчив и нараства всеки месец. Много от потребителите и ползвателите на електромобили, споделят че не биха преминали отново към автомобили със стандартни двигатели.

Има ли достатъчно места, където да се зареждат електромобилите при този нарастващ интерес и умно ли са обособени?

Ние се намираме сред водещите страни в Европа по брой обществени зарядни станции на база броя регистрирани електромобили в страната. Това съотношение говори добре за нашия пазар, но същевременно не трябва да ни успокоява, а да ни стимулира да продължаваме с развитието на този тип инфраструктура, тъй като и съседните до нас страни, и тези в останалата част на Европа, продължават развитието на своите зарядни мрежи използвайки и различни методи на финансиране, чрез фондове на ЕС, различни локални програми, банкови средства и т.н.

Факт е, че се наблюдава неравномерно разпределение на зарядната инфраструктура в страната. Тя е концентрирана основно в София, добре развита в Пловдив, има доста зарядни точки във Варна, Бургас и основните южни пътни артерии, както и по магистралата до Гърция. Доста по-неравномерна е в Северна България и това в немалка степен се дължи на липса на магистрални участъци там. Необходимо е да има още точки за зареждане по пътя от София до Русе, по протежение на пътя между Румъния и Турция, между София и Варна, София и Видин. През летния сезон трафика особено от Румъния към нашето Черноморие и към Турция и Гърция е засилен, и имайки предвид, нарастването на броя на електромобилите и субсидирането от страна на държавата в Румъния например, бихме могли да развием още повече зарядната инфраструктура в тези райони.

Тук трябва да отбележим, че операторите на зарядна инфраструктура в страната се справят много добре, но все още инфраструктурата ни е небалансирана.

На кое място сме по зарядна инфраструктура, в сравнение със съседните държави?

Ако вземем за пример Румъния - може да кажем, че тя е много добре откъм магистрални участъци (по данни на НСИ на Румъния за 2024г- са пуснати в експлоатация 140км. магистрални пътища) и това в немалка степен ще им помогне за по-добра оптимизация в това отношение на инфраструктурата. Държавата подпомага чрез програмата Rabla преминаването към автомобили с нулеви вредни емисии. Има обявена програма по Плана за възстановяване и развитие от страна на правителството, в която до 26-та година трябва да се инсталират около 30 000 зарядни точки. Това е амбициозна цел, но дори и една трета от заложените цели да изпълнят, ще бъде чудесно.

В Сърбия също, макар и с малко по-бавни темпове, се наблюдава нарастване на автопарковете и развитие на зарядната инфраструктура. За съжаление източната част на страна в посока България и Румъния е слабо развита в това отношение.

В Албания например в началото на тази година се наблюдава увеличение с 50% на електрическите автомобили на база миналата година. Това показва че този тип автомобили навлизат все повече и съответно изискват все по-развиваща се инфраструктура, която на този етап е концентрирана основно по крайбрежието и в по-големите градове.

Зарядната инфраструктура в Гърция също се развива добре, но там също се наблюдава повече концентрация в южната част на страната за сметка на северната.

На тази база, може да кажем, че нашата страна е малко по добре развита по отношение на зарядната инфраструктура и изпреварва на този етап съседните до нас страни.

От какви фактори зависи едно добро развитие и разпределяне на станции за зареждане в страната?

Зависи от много фактори. Както вече споменахме един от най-важните е наличието на добре развита пътна мрежа. Магистралите са важни, но разбира се съвсем спокойно зарядни станции може да се изграждат и в близки до пътя населени места. Не пречи да се отбиеш на 1 км например докато пътуваш, особено ако е на дълъг път и има условия за почивка на мястото за зареждане. По този начин самите населени места биха започнали да привличат интереса на инвеститори за развиване на различни видове производства, логистични бази и т.н.. Ще се създадат и условия за транспортни хъбове, за развиване на региона като цяло.

Държавата все пак трябва да подпомага развиването на зарядната инфраструктура, например чрез облекчаване на административната тежест, на самия режим за поставяне на зарядни станции.

Ако вземем за пример Норвегия - страната е приела план, според който до 2027-ма година всички автомобили, които се продават, да бъдат електрически. Към днешна дата съгласно обявените данни до месец юли 2025-та пазарният дял на електрическите автомобили в страната е близо 97%.

Тук държавата помага чрез различни мерки като данъчни облекчения, намалени такси и т.н., основен акцент е зареждането в домашни условия, но също така към днешна дата са достъпни близо 10 000 бързи зарядни станции в цялата страна.

В момента притежателите на електромобили у нас достатъчно добре ли се ориентират за зареждане и лесно ли го постигат, въпреки неравномерната инфраструктура на зарядни станции?

Всички оператори у нас имат свои приложения и платформи за тази цел, като потребителите могат да използват и популярни сайтове, които показват всички зарядни точки обявени за обществено ползване, като plugshare.com и много хора се допитват до него когато планират своите пътувания.

В момента, предстои да стартираме платформа чрез която всеки може да добави своята зарядна станция и да я управлява без да е необходимо да е свързан към конкретен оператор, като ще може да определя сам условията на зареждане. Нашата идея е собственика на зарядната станция да предлага на своите клиенти директно разплащане, без конкретна билинг система или оператор, например в момента един оператор има едно приложение за намиране на зарядна станция и зареждане, друг - друго и в един момент трябва да имаш да кажем 10 приложения, да си вкарал в тях своите банкови данни, за да можеш да зареждаш по даден маршрут, търсейки удобство.

Представете си чужденец, който тепърва трябва да зарежда по пътя си - той трябва да инсталира дадено приложение, да си въведе банковата карта и да ползва даден оператор, а малко след това да направи същото с друг оператор, чиято станция е следващата по пътя... Ние предлагаме следното - сканираш QR код, плащаш с банкова карта и до там, без да е нужно да сваляш приложения на различни оператори.

Като добра практика трябва да отбележим, че някои мрежи се отвориха една към друга, предлагайки едни и същи условия.

Този процес ще отнеме много време, но действително бъдещето е към обединяване.

Какви са новостите при вас?

В партньорство с водеща кредитна институция, започнахме да предлагаме наше портфолио от продукти и услуги на изплащане, като по този начин искаме да улесним още повече нашите клиенти, които ще могат да разпределят инвестицията в зарядна станция за домашно или обществено ползване във времето и няма да натоварват своя бюджет.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 8 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    25 9 Отговор
    По същата причина, заради която България е на първо място по селски стадиони, усвояване на пари по митичния ПВУ. На бас че повечето зарядни станции ще изгърмят ако се вържат повече от 2 електромобила едновременно.

    Коментиран от #2, #50

  • 2 Бау

    8 13 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    Как точно смяташ да вържеш два автомобила към една зарядна станция? Това да не ти е трафопост в Столипиново да си пускаш кабели както ти дойде.
  • 3 най водещи сме по мизерия

    17 4 Отговор
    и не само в клубът на богатите
  • 4 Тореро

    11 5 Отговор
    Плоска лъжа!!
  • 5 А по населени

    14 5 Отговор
    места без вода сме не само водещи, ами направо топ оф дъ топ!!!!
  • 6 Пзпззс

    1 2 Отговор
    Туй сигурно е Електрика Митичен Бустер.
  • 7 флип

    13 3 Отговор
    Отчитайка факта, че 80 процента от автопарка ни е 25 + годишен, тази новина е за сектор хумор

    Коментиран от #8

  • 8 Смешно е

    2 4 Отговор

    До коментар #7 от "флип":

    Как хора като тебе се подиграват на това, че броя на зарядните за електромобили вече почти се изравни с броя на бензиностанциите, при положение че електромобилите както казваш трябва още много да се увеличават за да достигнат 1% от автопарка.

    Кое му е смешното? Че на всяка зарядна станция за електромобили се падат по 10 електромобила, а на всяка бензиностанция 1000?

    Вярно е че е времето за зареждане на електромобилите е повече, но не е 100 пъти повече.

    Коментиран от #9

  • 9 Коментиращ

    10 5 Отговор

    До коментар #8 от "Смешно е":

    Смешно е когато някой сравнява конвенционалните автомобили, доказали се през годините, със съвременните таблети на колела, ползващи батерии дето изискват десетки тонове земна маса да се премести с техника на дизел, и след това същите тия батерии да бъдат заредени с ток, чиято главна съставна компонента са въглищата!

    Трябва да си много спрял горе, за да повярваш на урсулевите "зелени", спуснати от шорош, глупости!

    За съжаление в България има доста шарани, които се фукат с налапаната от тях кукичка, наречена съвременна електричка!!!
    Но така е, за даден момент и те ще "хапнат" стръв на далавера!

    Коментиран от #10, #11, #15, #21

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Вяра срещу факти

    5 4 Отговор

    До коментар #9 от "Коментиращ":

    Поредния който бърка Вяра със знания

    Генерация и товар на ЕЕС в реално време за 26.08.2025 12:23:38

    Общо ВЕИ (ВЕЦ + МВЕЦ + ВяЕЦ + ФЕЦ + Био ЕЦ): 3648.60 MW – 97,14% от товара

    Общо нискоемисионни (АЕЦ + ВЕИ): 5663.28 MW – 150,80% от товара

    Товар на РБ: 3755.86 MW

    Батерии на заряд: 494.51 MW

    Обща генерация: 6693.49 MW

    Излишък: 2937.63 MW

    Износ: 2938 MW

    Коментиран от #22, #24

  • 12 Ламбо

    4 3 Отговор
    Ако ние сме водещи представям си останалите какви са.
  • 13 Иван

    3 1 Отговор
    Аман от олигофрени.Сигурно и най-много електрически кошници има у Бг.

    Коментиран от #14

  • 14 Олигофрените не могат да смятат

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Иван":

    Например не се сещат, че след като в България има най-много зарядни станции на брой автомобили, Не е задължително зарядните станции да са много, а е възможно електромобилите да са малко.

    Така че помисли за кого говориш в изказването си и другия път внимавай с думите!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Вяра срещу факти

    0 0 Отговор
    Понеже е изтрит 10-ти коментар

    Ето ти разбивката отново


    Източник MW % от товара

    АЕЦ 2014.68 53,64%
  • 19 Вяра срещу факти

    0 0 Отговор
    Кондензационни ТЕЦ 733.10 19,51%
  • 20 Вяра срещу факти

    0 0 Отговор
    Топлофикационни ТЕЦ 185.58 4,94%
  • 21 Вяра срещу факти

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Коментиращ":

    ФЕЦ 3547.33 94,45%

    Хайде сега кажи ако някой електромобил зарежда през това време, Как се връзва с изказването ти

    "след това същите тия батерии да бъдат заредени с ток, чиято главна съставна компонента са въглищата!"


    Колко да е главна компонентата на въглищата когато 94% от потреблението на България е от слънцето?


    Въглищата работят единствено и само защото са субсидирани от държавата с парите от моите и твоите данъци, за да може дори след субсидиите да генерират десетки и стотици милиарди дългове всяка година. Дали не е по-разумно с тези субсидии да се субсидират батерии за съхранение на слънчевата енергия за през нощта и електромобили? А защо не и зарядни станции, въпреки че има достатъчно?

    Коментиран от #23, #32

  • 22 Коментатор

    0 2 Отговор

    До коментар #11 от "Вяра срещу факти":

    Айде фактчо, вземи сега да надраскаш чинно и данните от Испания!
    Щото и там такива невероятни умствени "герои" като теб, обясняваха как слънцето изгрява от запад!
    Само дето в даден момент останаха без ток!

    Знам, че Шорош и компания ви плащат за да лъжете хората по форумите, но уви, не ви се получава!
  • 23 Коментатор

    0 1 Отговор

    До коментар #21 от "Вяра срещу факти":

    Когато лъжете публично, поне гледайте щуротиите ви да не са толкова лесно проверими!

    "In 2024, solar photovoltaic sources contributed 14% of the electricity consumed in Bulgaria, with annual generation totaling 5.3 TWh and installed capacity reaching 3.9 GW by the end of the year."

    Отделно от това, щуротии като:

    "Въглищата работят единствено и само защото са субсидирани от държавата с парите от моите и твоите данъци, за да може дори след субсидиите да генерират десетки и стотици милиарди дългове всяка година. Дали не е по-разумно с тези субсидии да се субсидират батерии за съхранение на слънчевата енергия за през нощта и електромобили? А защо не и зарядни станции, въпреки че има достатъчно?"

    Не само, че не звучиш убедително, а направо оставяш усещане у четящите, че имаш някакъв ментален проблем!

    Да спрем въглищата, дето ги имаме на собствена територия, с тецове в затворен енергиен цикъл (гарантиращи стабилността на енергийната ни система, особено при профилактика на АЕЦ-а и др проблеми), за да купуваме батерии, правени от енергия дошла пак от петрол, въглища и стотици тонове прехвърлена земна маса, рафинирана по заводи и закарана в други заводи, за да стане на краен продукт?! Да сме били купували батерии струващи многократно повече от затворения въглищен цикъл в България?!
    Това ли казвате?!

    Невероятно ви е интелектуалното ниво!
    Направо сте за лекарска дисертация! :D
  • 24 Коментатор

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Вяра срещу факти":

    Между другото, ще споделиш ли източникът на данните ти?!
    Щото публичната информация изглежда доста по-различна:

    "A sudden shutdown of Bulgarias coal plants, which provide almost half the countrys electricity, would likely cause a significant energy deficit, leading to power outages, increased electricity prices, and potential economic disruption due to a lack of replacement power sources and insufficient grid flexibility. While it would improve air quality and public health and accelerate the green transition, it would also necessitate a rapid and comprehensive strategy for integrating renewable energy, upgrading the grid, and providing support for affected workers to prevent immediate instability."

    Или викаш, лакеите на "шорко" ти спуснаха само тия опорки, с които да се опиташ да залъжеш поне 2ма 3ма заблудени читатели?!

    Коментиран от #25

  • 25 Реконтра

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Коментатор":

    Ще те помоля за същото. Да дадеш източника на тази информация защото при търсене в google не го открих.


    А източника на моята информация е сайта на ЕСО който публикува актуална информация за производството и потребленията в България която се обновява по няколко пъти всяка минута в реално време и отчита дори преминаването на облаците и промяната на мощността на фотоволтаиците


    Информацията е публична и общодостъпна.

    Коментиран от #30, #31

  • 26 Реално време

    1 0 Отговор
    Ето например в момента

    27.08.2025 21:27 АЕЦ 2010 MW (49.5%) К-ТЕЦ 861 MW (21.2%) Т-ТЕЦ 200 MW (4.9%) З-ТЕЦ 125 MW (3.1%) ВЕЦ 869 MW (21.4%) МВЕЦ 157 MW (3.9%) ВяЕЦ 79 MW (1.9%) ФЕЦ 0 MW (0.0%) БиоЕЦ 17 MW (0.4%) ВЕИ 27.7% Нискоемис. 77.2% Товар 4059 MW Батерии 0 MW Генерация 4162 MW Излишък 103 MW Износ 103 MW
  • 27 А от 1990 година?

    0 1 Отговор
    Като ще даваш статистики докато аз говоря за реално време, Защо не даде някоя още по-стара статистика от времената когато нямаше никакви фотоволтаици, а даваш от времената когато бяха два пъти по-малко от днес?

    Тогава въглищата щяха да са още повече. И да беше дал поне от 2022 година за да изглеждат въглищата повече? Разбира се за да върви лъжата ти продължавай да говориш за процент от производството въпреки че повече от производството през 2022 отиде за износ. Изнесохме тока, но мръсния въздух и останалите гадости от въглищата останаха в България.

    Сега изнасяме много повече енергия през лятото, но не горим въглища, за да захранваме климатиците на Европа. И тока през август месец не струва левче за киловатчас, което според тебе вероятно е лошо. Много лошо е че всеки ден по обяд тука струва около 0 стотинки за киловатчас, докато плащаме на тецовете по 30 стотинки за да продадат на битовите клиенти ток на 12 стотинки през деня и 7 стотинки през нощта.. Кой мислиш че плаща разликата?

    И защо трябва да я плащаме при положение че цената на борсата е 0 лв и цяло лято може почти да не палим въглища?

    И като се опитваш да лъжеш Ще ми цитираш ли къде някога някъде съм говорил за затваряне на въглищните централи завинаги? Нека си работят само през зимата засега, а на по-късен етап Не всяка зима а само при необходимост. Да стоят за енергийната сигурност на България, без да замърсяват ежедневно.

    Коментиран от #28, #29

  • 28 Коментатор

    0 1 Отговор

    До коментар #27 от "А от 1990 година?":

    Огромно количество щуротии пишеш, дето нямат никаква връзка с реалността!

    Чувал ли си за стабилност на енергийната система???
    Чувал ли си, че пикова мощност на обяд и нулева мощност вечер, води ДО СРИВ НА ЕНЕРГИЙНАТА СИСТЕМА???
    Чувал ли си, че правия ток от панелите, освен да се съхранява, трябва и да се трансформира на високо променливо напрежение??? Знаеш ли колко оборудване още ти е необходимо, освен батериите???
    Или ще продължиш с фиктивните цифри да драскаш тук, надявайки се да ти се върже поне 1 читател?!

    А сега да видим какво показва към момента източникът на информация, дето уж цитираш:

    АЕЦ 47,64% 2010.86 MW
    Кондензационни ТЕЦ 19,10% 805.93
    Топлофикационни ТЕЦ 4,74% 200.01
    Заводски ТЕЦ 2,79% 117.87
    ВЕЦ 20,59% 868.92
    Малки ВЕЦ 3,12% 131.85
    ВяЕЦ 0,59% 24.77
    ФЕЦ 0,00% 0
    Био ЕЦ 0,41% 17.2
    Товар на РБ 3699.75
    ССЕЕ - зареждане 2.69

    Виждаш ли фото простотията, съсипваща плодородните ни земи, колко отдават към момента??????
    Ще кажеш,
    - Ааааа, ама то сега е вечер?!
    Еми именно де, вечерта тая пр.пагандна глупост просто я няма никаква!
    И след като батериите са отговора според теб, що не са го внедрили още в развитите държави, а дори напротив, Германия си наотвори редица затворени ТЕЦ-ове???
    Или викаш тукашните боковци и шишита са по-умни?!

    А какво ще стане, ако АЕЦ Козлодуй излезе в планов ремонт, или го попрецакат от Уестингхаус с експериментите дето правят с него (да пази Господ)?!
    Ще ходиш ли да светиш с фенер на панелч
  • 29 Коментатор

    0 1 Отговор

    До коментар #27 от "А от 1990 година?":

    Продължение на коментар 28:

    А какво ще стане, ако АЕЦ Козлодуй излезе в планов ремонт, или го попрецакат от Уестингхаус с експериментите дето правят с него (да пази Господ)?!
    Ще ходиш ли да светиш с фенер на панелчетата ти, за да имаш ток?!
    Или ще разчиташ на скъпите, неефективни, нищожно-рециклирани (понеже не им било изгодно на производителите) съвременни литиево йонни батерии???

    Погледни още веднъж данните и виж дали е възможно да се премине към фотоволтаичната глупост с тия технологии дето са в момента???!!!
    Именно това са фактите, с които трябва да се запознаят българите!
    Глупостите на урсулите за "зелените" сделки, не са свързани с екология, а с контрол и примка около вратовете на обикновените хора!

    Ако тези факти не ги виждате все още (всички вие, дето разпространявате "зелената" опорка), ви препоръчвам горещо да се преселите в Испания, където да се радвате на панели и на перки на корем!!!

    Коментиран от #36

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Реконтра":

    Същият източник е дето споменаваш!
    Потърси сега в него, какво би станало, ако България си спре изведнъж ТЕЦ овете!

    Коментиран от #33, #37, #39, #43

  • 32 Коментатор

    0 1 Отговор

    До коментар #21 от "Вяра срещу факти":

    Хайде да отговоря и на въпросът ти, за евентуален ел автомобил дето зареждал в час пик на фото панелите!

    1. Кога панелите са в час пик?! По обяд, когато всички работещи са на работа!
    2. Колко фирми в България имат зарядни станции (или поне заделени контакти) за ел автомобилите на служителите си? Уверявам те доста малко са!!! За цената на ел таблетите и възможностите на българина, няма да споменавам!
    3. Кога най-често се зареждат ел автомобилите? Главно вечер, когато нема слънце!

    И като оставим горните факти на страна, провери също колко изкопаеми горива се ползват само за производството на 1 бр съвременна литиево-йонна батерия за лек автомобил!
    След като разбереш цифрите, сам ще се убедиш, че няма смисъл в тия съвременни панели и батерии, понеже замърсяват дори повече от конвенционалните източници!

    Коментиран от #34, #35

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Вече ти отговорих

    1 1 Отговор

    До коментар #32 от "Коментатор":

    За изкупуването и транспорта на една батерия за електромобил отива по-малко гориво, отколкото да стигнеш от София до морето ВЕДНЪЖ.

    Коментиран от #58

  • 35 А ти провери

    0 1 Отговор

    До коментар #32 от "Коментатор":

    1. Колко батерии с каква мощност и какъв капацитет вече са инсталирани в България.

    2. Колко електромобила има в България?

    3. Колко електромобила могат да се заредят от тези батерии.

    4. Колко батерии е планирано да се инсталират за следващите година и половина?

    5. Кога ще има милион електромобила в България които да зареждат вечерно време от тези батерии? До две години?
  • 36 АЕЦ да излезе от строя?

    1 1 Отговор

    До коментар #29 от "Коментатор":

    Тази пиеска не я ли играхме на живо само преди месец когато АЕЦ аварира, а фотоволтаиците поеха дневното потребление, а батериите част от вечерното И въпреки че АЕЦ не работеше, въглищата НЕ УВЕЛИЧИХА производството си, ЗАЩОТО НЯМАШЕ НУЖДА ОТ ТЯХ.

    За разлика от Испания, която има връзки към съседните държави за 5-10% от потреблението си, България има връзки за пълното си потребление и може да има ток дори ако не работи нито една българска централа, което ще ми посочиш ли как би се случило?
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Процент

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "Коментатор":

    Ето обобщено процентите на микса


    Общо ВЕИ: 25,3%
    Общо нискоемисионни (АЕЦ + ВЕИ): 72,94%

    Товар на РБ: 3699.75 MW
    Батерии на заряд: 2.69 MW
    Обща генерация: 4177.45 MW
    Излишък: 477.70 MW
    Износ: 474.01 MW
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 По светло

    0 0 Отговор
    Още в началото на работния ден

    28.08.2025 08:52 АЕЦ 2011 MW (54,1%) К-ТЕЦ 559 MW (15,0%) Т-ТЕЦ 196 MW (5,3%) З-ТЕЦ 117 MW (3,1%) ВЕЦ 459 MW (12,3%) МВЕЦ 76 MW (2,0%) ВяЕЦ 31 MW (0,8%) ФЕЦ 1596 MW (43,0%) БиоЕЦ 17 MW (0,4%)

    ВЕИ 58,6% Нискоемисионни 112,7%

    Товар 3718 MW
    Батерии 14 MW Генерация 5059 MW Излишък 1356 MW Износ 1341 MW
  • 43 Отговорих ти

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "Коментатор":

    И като се опитваш да лъжеш Ще ми цитираш ли къде някога някъде съм говорил за затваряне на въглищните централи завинаги? Нека си работят само през зимата засега, а на по-късен етап Не всяка зима а само при необходимост. Да стоят за енергийната сигурност на България, без да замърсяват ежедневно.

    Коментиран от #59

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 АЕЦ да излезе от строя?

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "Коментатор":

    Тази пиеска не я ли играхме на живо само преди месец когато АЕЦ аварира, а фотоволтаиците поеха дневното потребление, а батериите част от вечерното И въпреки че АЕЦ не работеше, въглищата НЕ УВЕЛИЧИХА производството си, ЗАЩОТО НЯМАШЕ НУЖДА ОТ ТЯХ.

    За разлика от Испания, която има връзки към съседните държави за 5-10% от потреблението си, България има връзки за пълното си потребление и може да има ток дори ако не работи нито една българска централа, което ще ми посочиш ли как би се случило?
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Батерийка волт и половина

    0 1 Отговор

    До коментар #47 от "Коментатор":

    Ще сметнеш ли в колко батерии са необходими за да покрият онези 300 мегавата недостиг, които щяха да се получат снощи ако не работеха централите на въглища? 12 часа по 300 мегавата са 3 600 мегават часа, които вероятно ще ги имаме и до края на годината.

    Коментиран от #56

  • 50 обезчестявам ционисти

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    Спред мен ти някой ден ще "изгърмиш" от злоба и жлъч и ще стане ясно че си фул ъв шит ...
  • 51 бай Даньо

    1 0 Отговор
    Точно както и предполагах под тая сттаия ще си проличи функционалната неграмотност на булгаропитека. Дрогари човеко говори че имаме доста зарядни станции като за количеството електромобили които има в България нищо повече ... никой не говори да имаме повече станции от Германия .
  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Ето новината в оригинал

    0 0 Отговор
    На български

    ЗАПОЧВА ПЛАНОВИЯТ ГОДИШЕН РЕМОНТ НА ШЕСТИ БЛОК НА АЕЦ „КОЗЛОДУЙ”
    18.10.2024

    В първите часове на 19 октомври 2024 г. шести блок на АЕЦ „Козлодуй” ще бъде спрян за планов годишен ремонт, който се предвижда да продължи до края на месец ноември. Спирането е съгласувано с „Електроенергиен системен оператор” ЕАД.

    По време на престоя предстои да бъдат изпълнени планираните ремонтни дейности и необходимото техническо обслужване, осигуряващи работоспособността на оборудването и безопасната и надеждна работа на блока. Всички мероприятия се провеждат в съответствие с лицензионните задължения и изискванията на технологичните регламенти за безопасна експлоатация. Реакторът на шести блок ще бъде презареден със свежо ядрено гориво за следващата 30-а горивна кампания.

    Пети енергоблок на АЕЦ „Козлодуй” работи съгласно графика за електропроизводство
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "Вече ти отговорих":

    Аз не говоря само за изкупуването и транспорта на въпросната батерия, а за целия процес - от изкопаната земна маса в мината, до крайният продукт в съвременните електрички!

    И понеже е видно, че си скаран с фактите, нека ти покажа още една интересна информация:

    "Producing a 100 kWh Tesla battery requires between 5,000 and 20,000 kWh of energy, which is not solely fossil fuel but a mix of energy sources including diesel and natural gas. Converting this to liters of diesel isnt direct, but studies show a 100 kWh battery might require the equivalent energy to burn approximately 1,300 to 5,000 liters of diesel."

    Викаш, че са ти необходими от 1300 до 5000л дизел, за да стигнеш от София до морето?!
    Ти с контейнеровоз ли пътуваш до там?!
    :D

    Иначе от информацията става ясно, че една съвременна ел глупост, само за да й произведат батерията от 100kW, е необходима енергия еквивалентна на дизелово гориво от 1300-5000л, което при разход от 5.5/100км, е еквивалент на пробег от 24000 до 100000 км!!!
    И това само за да се произведе въпросната литиево-пр.пагандна батерия!!! После ако я зареждате вечер, има голям шанс да си похапва ток от въглища!
    Как да го обясниш това на "зелените" шарани?!

    Коментиран от #63, #64

  • 59 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #43 от "Отговорих ти":

    Хем говориш да не ги затваряме, хем да ги затворим като имало батерии???
    Да сме си ги оставили тецовете да си поработват зимата, че да не замърсявали постоянно?!
    Направо на концерт по желание го направи?!
    Ами хилядите хора свързани с тоя процес, къде ги забрави?!
    Или вие "зелените" си мислите, че има по едно човече за всеки един от вас, което да ви обслужва прищевките?!

    И как разбра, че батериите са по-малко замърсяващи от тецовете, та искаш да ги подмениш с тях?!
    На какъв принцип определяш голямо и малко замърсяване???
    На база чувство, спуснато по овладените медии, нали така?!
    :D

    Коментиран от #60, #61, #73

  • 60 Пак ли не разбра

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "Коментатор":

    Правиш ли разлика между затваряне на въглишна централа и закриване на въглишната индустрия и спиране на централа и спиране на копаене на въглища?

    Правиш ли разлика между изхвърляне на генератора от мазето и ups-а на компютъра и спиране на генератора когато има ток, защото ти е по-евтино да ползваш ток от мрежата?
  • 61 Заетост

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "Коментатор":

    Какво правят пожарникарите по цяла година и полицаите? Какво предлагаш да палим пожари денонощно за да си имат работа И да плащаме на убийци и крадци субсидии за да имат работа полицаите? Да завързваме някой турист от време на време за някое дърво или да го хвърляме от скала, за да имат работа планинските спасители?

    Къде работят служителите на зимните курорти през лятото? А тези от летните курорти какво правят през зимата? Какво пречи централите да работят само зимно време или при нужда?
  • 62 Ти ми говориш за реалност?

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "Коментатор":

    И как някакъв цитат на английски ще отмени реалността за която ти говоря? Реалността е че след спирането на двата блока един след друг, единия заради планиран годишен ремонт за обслужване, а другия заради планиран ремонт заради повреда, производството на въглищата преди първия ремонт, по време на първия ремонт, между първия и втория ремонт и по време на втория ремонт а и след втория ремонт, включително днес, а вероятно и утре са почти константа - точно толкова колкото трябват на домакинствата и се субсидират.


    Това е реалността А другите са някакви твои бъртвежи как ако няма въглища ще спре тока и ще стоим на свещи ако спре един от блоковете. През всичките тези месеци слънцето е произвеждало повече енергия от въглищата, а по време на ремонтите пети или шести блок на АЕЦ, е произвеждало повече и от АЕЦ в някои дни. ДОРИ БЕЗ БАТЕРИИ. А си представи догодина когато вече има и батерии.

    ТОВА Е РЕАЛНОСТТА.

    Коментиран от #79, #80

  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 Не вади думи от контекста

    0 0 Отговор

    До коментар #58 от "Коментатор":

    При търсене на фразата ти в google излезе че е била генерирана от изкуствен интелект, но ти не си цитирал всичко. Ето пълният цитат на български


    Производството на батерия от 100 kWh изисква значителен енергиен вход, оценен на 5000 до 20 000 kWh, и макар че тази енергия не е единствено от изкопаеми горива, цялостното ѝ производство включва добив на ресурси, производствени процеси и сложни вериги за доставки, които разчитат на комбинация от енергийни източници. Точното количество дизелов еквивалент варира значително в зависимост от енергийния микс, но това не е директно преобразуване; проучванията показват, че производството на батерия от 100 kWh може да използва енергия, еквивалентна на изгарянето на 1300 до 5000 литра дизел.

    енергиен вход за производство на батерии
    енергиен диапазон:
    Създаването на батерия от 100 kWh изисква приблизително 5000 до 20 000 kWh енергия, въпреки че цифрите могат да варират значително в зависимост от производствения процес и използваните специфични енергийни източници.

    Коментиран от #81

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Продължение

    0 0 Отговор
    Смесени енергийни източници:
    Този енергиен вход идва от различни източници, не само от изкопаеми горива, и включва възобновяема енергия, където е налична.
  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 69 Продължение

    0 0 Отговор
    Дизелов еквивалент:

    Идеята за преобразуване на това в литри дизел е начин да се илюстрира енергийната интензивност, но не е директно изчисление.
  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 Продължение

    0 0 Отговор
    .
    Добив и преработка:
    Енергията, необходима за добив на суровини като литий, кобалт и никел и за последващата им преработка в компоненти за батерии, е основна част от общото енергийно изискване.
    Ефективност на веригата за доставки:
    Транспортирането на тези суровини и готови компоненти през веригата за доставки също допринася за общото енергийно търсене.
    Резюме
    Въпреки че първоначалната инвестиция в енергия за производство на батерия за електромобил е висока, общата консумирана енергия и свързаните с нея емисии са силно зависими от енергийния микс, използван по време на производството. Дизеловият еквивалент служи като еталон за разбиране на това значително енергийно изискване, като действителните цифри варират в зависимост от широк спектър от фактори в жизнения цикъл на батерията.
  • 72 Въпрос за замърсяване

    0 0 Отговор
    Ако всички машини и транспортни средства са захранвани от електрическа енергия и вече не се горят никакви изкопаеми горива, нито твърди нито течни, откъде ще се генерират емисиите при производството на батериите или каквото и да е?

    Статията е за зарядни станции. Какъв казваш е проблема повечето от енергията за зареждане на камиони леки автомобили багери и самосвали да се произвежда на място от слънцето по самата магистрала или второстепенни пътища, а излишната енергия след като се заредят батериите на зарядните станции, да се връща в мрежата, за да захранва зарядните станции в жилищните квартали и дори самите жилищни квартали?
  • 73 Батерийка волт и половина

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "Коментатор":

    Ще сметнеш ли в колко батерии са необходими за да покрият онези 300 мегавата недостиг, които щяха да се получат снощи ако не работеха централите на въглища? 12 часа по 300 мегавата са 3 600 мегават часа, които вероятно ще ги имаме и до края на годината.
  • 74 Снимка в рамка за фукане

    0 0 Отговор
    Казваш фотоволтаиците стават само за снимане. Ето ти една снимка от реалността да видим дали ти харесва? Работният ден още не е започнал а въглищата произвеждат колкото само за снимка на пушещите комини, а фотоволтаиците вече ги изпреварват. На кой предлагаш да разчита индустрията? На скъпи замърсяващи въглища или на евтина и дори безплатна възобновяема енергия когато си я произвеждаш сам всеки път когато се покаже слънцето и можеш да си я съхраниш за Когато спре да пече?


    АЕЦ 48,73% 2011.63
    Кондензационни ТЕЦ 13,67% 564.1
    Топлофикационни ТЕЦ 4,77% 197.09
    Заводски ТЕЦ 2,71% 111.7
    ВЕЦ 9,32% 384.72
    Малки ВЕЦ 1,66% 68.67
    ВяЕЦ 2,67% 110.05
    ФЕЦ 16,17% 667.67
    Био ЕЦ 0,30% 12.29
    Товар на РБ 3539.46
    ССЕЕ - зареждане 2.40
  • 75 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 76 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 77 Работния ден започна

    0 0 Отговор
    А с него и производството на слънцето "случайно" се вдигна. Препоръчвам ти преди да продължиш да четеш, да си сложиш слънчевите очила за да не те заслепи светкавицата при снимката

    АЕЦ 42,23% 2011.63
    Кондензационни ТЕЦ 11,91% 567.58
    Топлофикационни ТЕЦ 4,14% 197.07
    Заводски ТЕЦ 2,47% 117.53
    ВЕЦ 7,86% 374.28
    Малки ВЕЦ 1,45% 68.96
    ВяЕЦ 1,89% 90.17
    ФЕЦ 27,51% 1310.69
    Био ЕЦ 0,26% 12.42
    Товар на РБ 3694.07
    ССЕЕ - зареждане 4.13
  • 78 Кратък анализ

    0 0 Отговор
    Общо ВЕИ (ВЕЦ + МВЕЦ + ВяЕЦ + ФЕЦ + Био ЕЦ): 1856.52 MW – 50,3%
    Общо нискоемисионни (АЕЦ + ВЕИ): 3868.15 MW – 104,7%

    Товар на РБ: 3694.07 MW
    Батерии на заряд: 4.13 MW

    Обща генерация = 2011.63 + 567.58 + 197.07 + 117.53 + 374.28 + 68.96 + 90.17 + 1310.69 + 12.42 = 4749.33 MW

    Излишък = генерация + батерии – товар = 4749.33 + 4.13 – 3694.07 = 1059.39 MW

    Износ = излишък – батерии = 1059.39 – 4.13 = 1055.26 MW


    Тоест дори да не работят тези 567 мегавата въглища, то не само че няма да има недостиг, но ще има още почти толкова мощност около 500 мегавата които да изнасяме. В момента въглищата са излишни още преди да има инсталирани достатъчно батерии. Ами отдогодина като има? Какво ще правим хилядите работници , като досега ни управляват такива като тебе които смятат, че фотоволтаиците и батериите служат само за снимки?
  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 81 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #64 от "Не вади думи от контекста":

    Ами така де!
    От 1500 до 5000 литра еквивалент на дизелово гориво!

    Чудиш се как да достигнеш до по-точна стойност ли?
    Много лесно, търсиш от какво се прави световният енергиен микс, сумираш въглища, петрол, газ, разбираш какъв % са в световен мащаб и този процент го прилагаш на енергията (в kW) необходима за производството на 1 бр 100kW батерия!

    И понеже знам, че не ти се занимава ще ти пратя информацията наготово:

    Световен енергиен микс за 2024:
    "In 2024, global electricity generation was approximately 60% from fossil fuels, with coal, at 35% and natural gas making up the largest shares, while low-carbon sources reached just over 40%."

    С други думи, ако 20000 kWh е само от изкопаеми горива, то средно за света ще бъде 60% от тази стойност, т.е. 12000 kWh. Т.е. еквивалент на 3000 литра дизелово гориво, и пробег около 55000км при разход към 5.5л/100км!

    Това е реалността в която живеем, преобладава енергията добита от изкопаеми горива, като въглищата са начело в световен мащаб!

    Коментиран от #83, #84

  • 82 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 83 Пак ли се правим на ....

    0 0 Отговор

    До коментар #81 от "Коментатор":

    Защо ми цитираш световния микс а не миксът на производителите на батерии? Или ако ти ядеш боб А аз наденица средно аритметично сме яли боб с наденица?

    Какво общо имат произведените с евтина слънчева енергия фотоволтаици и батерии в Китай с енергийния микс в Индия?

    А какво общо имат дори с енергийния микс на Китай?

    Производството на батерии и фотоволтаици е изключително енергоемко, както написа самият ти. Точно затова себестойността на една батерия или фотоволтеик зависи от себестойността на енергията с която е произведен. Познай Дали китайците са толкова глупави че да ползват скъпа въглищна енергия когато имат достъп до произведената и съхранена слънчева енергия, която се произвежда и съхранява в самите техни продукти?

    Ползват въглища точно по схемата която ти описах и за България - само когато нямат друг избор като се скрие слънцето.

    Коментиран от #98

  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 86 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 87 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 88 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 89 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 90 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 91 Практически пример

    0 1 Отговор
    "С други думи, ако 20000 kWh е само от изкопаеми горива, то средно за света ще бъде 60% от тази стойност, т.е. 12000 kWh. Т.е. еквивалент на 3000 литра дизелово гориво, и пробег около 55000км при разход към 5.5л/100км!"


    Очевидно никак не мога да копирам от сайта на ЕСО, но и само можеш да провериш кое колко произвежда в момента .

    Колко батерии могат да бъдат произведени с тази енергия?

    Коментиран от #99

  • 92 Проба проба 1 2 3

    0 0 Отговор
    29.08.2025 13:22 АЕЦ 2011 MW (51,3%) К-ТЕЦ 525 MW (13,4%) Т-ТЕЦ 156 MW (4,0%) З-ТЕЦ 108 MW (2,8%) ВЕЦ 16 MW (0,4%) МВЕЦ 46 MW (1,2%) ВяЕЦ 40 MW (1,0%) ФЕЦ 2878 MW (73,4%) БиоЕЦ 13 MW (0,3%) ВЕИ 76,4% Нискоемисионни 127,7% Товар 3918 MW Батерии 584 MW Генерация 5792 MW Излишък 2458 MW Износ 1874 MW
  • 93 Практически пример

    0 0 Отговор
    Най-накрая успях, за да имаш цифрите ето сега и останалите

    Общо ВЕИ (ВЕЦ + МВЕЦ + ВяЕЦ + ФЕЦ + Био ЕЦ): 2992.34 MW – 76,4%
    Общо нискоемисионни (АЕЦ + ВЕИ): 5003.20 MW – 127,7%

    Товар на РБ: 3918.35 MW
    Батерии на заряд: 583.57 MW

    Обща генерация = 2010.86 + 525.38 + 155.58 + 108.21 + 16.28 + 45.56 + 39.65 + 2878.19 + 12.66 = 5792.37 MW

    Излишък = генерация + батерии – товар = 5792.37 + 583.57 – 3918.35 = 2457.59 MW

    Износ = излишък – батерии = 2457.59 – 583.57 = 1874.02 MW


    Тоест с тези излишни 2 милиарда киловат часа можем за един час да произведем само от слънчевата енергия която изнасяме като излишък, да произведем 100 батерии, които да служат десетилетия.

    А след това за всеки час, в тези батерии да се зареждат 20 000 kWh енергия, която им стига за 100 хиляди километра годишно. ВСЕКИ ЧАС!

    Коментиран от #100

  • 94 Друг пример

    0 0 Отговор
    Тези излишни 2000 мегавата могат да захранват 2000 броя мегаватови зарядни станции, които да зареждат по 520 км за пет минути.


    Или пък друг брой зарядни станции които едновременно да зареждат стотици хиляди автомобили .

    2000 мегават часа стигат за зареждането на половин милион автомобила за дневният им пробег. И това е само излишъка.

    Фактите сочат, че в момента имаме само 20 хиляди електромобила в България, които могат да се заредят за четири-пет минути от излишната в момента енергия. Още ли ще си говорим за недостиг на енергия и за зареждане от въглища? За производство на батерии от въглища?
  • 95 Хмммммм

    0 0 Отговор
    Тоест сега се опитваш да излъжеш че някога съм твърдял че трябва да затворим освен въглищата и АЕЦ Козлодуй?


    Е толкова пък нагъл лъжец не бях срещал.

    През цялото време говоря че АЕЦ Козлодуй заедно с фотоволтаиците произвеждат нискоемисионна енергия с която да се зареждат електромобилите и ти през цялото време лъжеш че те се зареждат предимно с въглишна енергия.

    Коментиран от #101

  • 96 Хммм

    0 0 Отговор
    Особено било вярно когато имало ремонт на АЕЦ Козлодуй..

    Сега обърна всички палачинки след като ти казах фактите и се опитваш да ми вкарваш думи в устата?

    Коментиран от #102

  • 97 Хмммммм

    0 0 Отговор
    Казах ти че от тази година започна масово инсталиране на батерии и ако не догодина то от следващата пролет ще е абсолютно безсмислено да се палят въглищни централи през по-голямата част от годината, защото ще е напълно достатъчно да ползваме слънчевата енергия и през нощта. Какво не разбра?
  • 98 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #83 от "Пак ли се правим на ....":

    Щото в случая си съвпадат кажи речи 1 към 1!

    "Coal is the primary energy source in China, though its share has been decreasing; it provided approximately 60% of the countrys total energy supply in 2024, with oil and natural gas being the next largest components. Despite Chinas strong investment in renewable energy and its goals for carbon neutrality by 2060, coal continues to dominate the energy mix due to its deep reserves and continued role in energy security."

    Китайците със сигурност не са глупави, но въпросът е ти не го ли знаеше тоя факт, че панелите ти (и повечето стоки от Китай) се правят от ток, дошъл главно от въглища?! :D

    Пак заповядай! ;)

    Коментиран от #105

  • 99 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #91 от "Практически пример":

    То за моженето и научната фантастика има цяла вселена!
    Например, ако нечия баба била мъжка, щяла да бъде и с ....! Нали така?! :D

    Реалността обаче е съвсем различна!
  • 100 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #93 от "Практически пример":

    Само дето основният проблем на тази излишна енергия е, че се произвежда на обяд, когато потреблението е най-ниско!
    Следователно, ако не можеш да оползотвориш потенциала на централата си, можеш единствено да я предадеш на вторични суровини!

    Щото тия батерии, са не просто скъпи, замърсяващи и неефективни, те са напълно безсмислени!
    А надпреварата по света е за завладяване на пазари и икономики, а не да е в полза на природата и на човечеството!

    Едни хора искат повече и повече печалба на планета с ограничени ресурси!
    Това е реалността!

    Коментиран от #106

  • 101 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #95 от "Хмммммм":

    Нищо такова не твърдя, а казвам че при тиоретично затваряне на огромните мощностти от аеца, може да се компенсира основно с тецове, а не с панели и перки!

    Явно паметта ти е по-къса и от тази на Сл Трифонов, когато се кълнеше, че няма да прави коалиция с боко и шиши?!

    Коментиран от #104

  • 102 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #96 от "Хммм":

    Палачинките ги обръщаш ти!
    Понеже ми обясняваше как при римонта нямало покачване на консумацията на въглища!!!

    Няма щото останалия реактор компенсира!
    А не щото панелите и перките стават за нещо, както се опита да вметнеш по-горе!!!

    Коментиран от #103

  • 103 Тоест

    0 0 Отговор

    До коментар #102 от "Коментатор":

    Да видя дали правилно съм те разбрал? От системата са изчезнали 1000 мегавата, защото мощността на АЕЦ е останала от 2000 мегабата на 1000 мега вата, но енергията произведена за денонощие от въглищните централи не е мръднала защото продължават да си произвеждат С 500 мега вата, защото втория реактор е започнал да работи с 2000 мегавата мощност и е компенсирал спирането на първия?


    Ти чуваш ли се въобще какви ги говориш?

    Тези 1 000 липсващи мегавата бяха заместени с увеличаване на мощността на фотоволтаичните централи през деня и внос през нощта, затова въглищата не компенсираха нищо, понеже са прекалено скъпи за да ги продават на свободния пазар.


    Просто купуват енергията им на 30 стотинки денонощно, А я продават на гражданите на 7 стотинки през нощта и 15 стотинки през деня, като гражданите си мислят че плащат евтина енергия, но безплатен обяд няма и плащаме разликата през данъците.
  • 104 Ако ще затваряме

    0 0 Отговор

    До коментар #101 от "Коментатор":

    Най-логичното е да затворим въглищни централи, а не АЕЦ. А най-добре е да не затваряме нищо а просто да спираме работата на въглищата през по-голямата част от годината и да работят само зимно време и само при нужда за осигуряване на енергийната сигурност на страната. Не е нужно през лятото да плащаме скъп ток от въглища на 300 лв за мегаватчас за да се охлаждаме, докато цената на тока на борсата е 0 лв
  • 105 Кой факт Не зная?

    0 0 Отговор

    До коментар #98 от "Коментатор":

    Обясних ти че е най-глупавото нещо производителите на фотоволтаици да ползват ток от въглища а не ток от собствените си фотоволтаици които продават по цял свят. Въглища се ползват само когато няма ток от слънце. Хайде цитирай какви са мощностите от въглища и колко енергия произвеждат годишно, за да видиш че през по-голямата част от годината не работят.

    Китай за разлика от Европа е умен и си осигурява енергийната сигурност чрез въглища. Но техният дял намалява въпреки че енергийните нужди се увеличават. Само от година в света започна масово инсталиране на батерии. Ти да не очакваш чудеса? Ще мине поне десетилетие, преди да забравим въглищата през по-голямата част от годината в Китай. В България може да стане още догодина
  • 106 Батерийка волт и половина

    0 0 Отговор

    До коментар #100 от "Коментатор":

    Няколко пъти те попитах какъв капацитет батерии трябва да бъдат инсталирани в България за да поемат онези 500 мегавата въглища през нощта?

    Само антиматематици които не могат да сметнат нещо толкова елементарно, вярват че батериите не могат да вършат работа. За всички останали е ясно че е въпрос на време тези батерии да бъдат инсталирани, защото представляват машини за печатане на пари. Пари които собствениците на фотоволтаични централи губят всеки ден заради нулевите цени. Енергия която могат да продават вечерно време за милиони, вместо да подаряват по обяд.


    МОЖЕШ ЛИ ДА СМЕТНЕШ КОЛКО БАТЕРИИ ТРЯБВАТ ЗА ДА ЗАМЕСТЯТ 500 МЕГАВАТА ВЪГЛИЩА ИЛИ НЕ МОЖЕШ?


    НЕ МОЖЕШ.

    НЕ МОЖЕШ.

    НЕ МОЖЕШ.

    НЕ МОЖЕШ.

    НЕ МОЖЕШ.

    НЕ МОЖЕШ.
  • 107 Практически пример от статията

    0 0 Отговор
    Като говорим за зарядни станции, ако една батерия от онези в стандартен транспортен контейнер, които имат 9000 киловатчаса капацитет и мощност 4 500 киловата бъде инсталирана на зарядна станция с пет колонки по 1000 kW с по два конектора, които зареждат по 400 км за пет минути бъде свързана с фотоволтаична централа 4000 киловата. Дали трябва да смяташ че автомобилите от нея зареждат с микса в България, въпреки че самата централа годишно произвежда енергия от слънцето за 40 милиона километра?

    При 150 гр на километър за твоя автомобил, само тази батерия и тази фотоволтаична централа спестяват 6 милиона килограма въглероден диоксид.

    Я сметни колко емисии са отделени за производството ѝ?