3 Юни, 2016 07:45 16 233 12

МиГ-21 – един от най-емблематичните изтребители

  • изтребител-
  • русия-
  • съветски-
  • миг-21-
  • самолет

Възможно е никога да не видим изтребител, който да издържи 100 години, но МиГ-21 ще достигне 70

МиГ-21 – един от най-емблематичните изтребители - 1
Снимки: Wikipedia

Военните самолети могат да имат изключително кратка продължителност на живота – особено в периоди на технологичен бум. Някои от най-елитните летателни машини през Първата световна война станаха архаични само за няколко месеца. Подобна бе и ситуацията през Втората световна война, пише в анализ изданието „The National Interest“.

В ерата на изтребителите цели „флотилии“ от самолети станаха ненужни. Уж усъвършенстваните бойни самолети в небето над Корея станаха за скрап само години по-късно.

Има няколко модела, обаче, които устояха изпитанието на годините и времето. Боинг Б-52 „Stratofortress“ за първи път лети през 1952 година и все още продължава да е в употреба. С-130 продължава да излиза от фабриките – върху основите на първия дизайн, излетял за първи път през 1954 година. Но това са транспортни самолети и бомбардировачи, които не се бият помежду си и не влизат в преки сблъсъци в небето. Положението при изтребителите е съвсем различно, защото те трябва да бъдат конкурентоспособни на своите противници.

Изключителен модел в това отношение е МиГ-21 („Fishbed“ - названието на НАТО). Тестовете на самолета започват през 1953 година. Успехът на МиГ-15 и МиГ-17 постлаха пътя на следващия самолет – конструиран от съветските инженери – който да е конкурентен на западните ВВС. С МиГ-19 руснаците имаха първия си свръхзвуков изтребител. Технологичния напредък във военната техника обаче ускори процесите.

Изтребители, използвани в Корейската война, станаха неефективни още в средата на 50-те години на миналия век. Съветският съюз искаше да създаде изтребител, който да се конкурира с американската авиация. На сцената се появи МиГ-21.

МиГ-21 – един от най-емблематичните изтребители

Като за повечето от своите изтребители, руснаците предпочитат да оперират МиГ-21 от наземен контрол, вместо да го оборудват със сложна радарна система. Между 1959 и 1985 година СССР построява 10 645 изтребителя, а други 657 са направени от Индия – в рамките на споразумение с Кремъл. В Чехословакия броят е 194. Между 1966 и 2013 година Китай произвежда около 2400 самолета. Комбинири, тези числа отреждат първото място на МиГ-21 в класацията на най-произвежданите свръхзвукови изтребители.

Какво прави обаче този модел толкова успешен и предпочитан? Модерните изтребители не летят много по-бързо от МиГ-а, нито маневрират по-успешно. Да, новите бойни машини могат да носят повече боеприпаси и да бъдат с по-сложна електроника и оборудване, но много военновъздушни сили не се интересуват от тези „луксозни придобивки“. За тях е важно да имат евтини, лесни за поддържане, бързи изтребители, които от време на време да пускат по някоя бомба. МиГ-21 перфектно се вписва в тези критерии.

Съветският самолет не би паснал на западните сили, посочва изданието, защото не може да носи голям брой оръдия и няма място за сложно електронно оборудване. МиГ-ът обаче е перфектен за СССР и нуждата му от изтребител, управляван от наземен контрол.

Как се държи изтребителят по време на война? МиГ-ът не е влизал в сражения по оста НАТО – Варшавски договор, въпреки че е бил в бойна готовност. Той се сражава във Виетнам и Близкия изток, участва в сраженията и по време на Шестдневната война. В тях западните сили бележат по-голям успех.

Броят на операциите, в които участва МиГ-21, намалява в края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век. Влияние оказва и разпадът на Съветския съюз. Въпреки това военновъздушните сили на различни държави продължават да използват съветския изтребител и неговите китайски модификации. Към настоящия момент 18 ВВС, включително две от НАТО (Румъния и Хърватия), разчитат на този модел.

Китай приключи с производството на J-7, a след няколко инцидента Индия пенсионира МиГ-овете. Това означава, че края на МиГ-21 е близо. Много от моделите на J-7 и F-7 са сравнително нови и ще останат в експлоатация за известно време. Възможно е никога да не видим изтребител, който да издържи 100 години. МиГ-21 лесно ще достигне шестдесет, а може и седемдесет години. Той си остава един от най-емблематичните изтребители в историята на бойната авиация.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дани

    12 1 Отговор
    Уникален !!! Имал съм щастието да го гледам в полет !
  • 2 миг 21

    15 3 Отговор
    Малък, маневрен, надежден и евтин, модерен за времето си и успешно използван чак до края на 80-те.........това е самолет, който с право може да бъде наречен легенда. Дори сега е удачен за използване в някои бойни ситуации, определено може да се причисли към най-успешните модели изтребители създавани някога.

    Коментиран от #6, #8

  • 3 ДОКАЗАН БОЕЦ

    13 4 Отговор
    СПУКА Г.ЗОВЕТЕ НА АМЕРИКАНЦИТЕ ВЪВ ВИЕТНАМ??!:
  • 4 Vasik Atanasova

    16 2 Отговор
    ТОВА Е НАЙ ДОБРИЯ САМОЛЕТ ЗА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА
    МИГ 21
    СЪЗДАДЕН Е ОТ АРМЕНЕЦА АРТЬОМ МИКОЯН
  • 5 12345

    4 11 Отговор
    "не е влизал в сражения по оста НАТО – Варшавски договор" - обаче е най-добрият, ех рубли, рубли

    Коментиран от #7

  • 6 Дошо

    5 4 Отговор

    До коментар #2 от "миг 21":

    МиГ21 маневрен?
  • 7 НЕ МОИШ СА ИЗМЪКНА

    7 4 Отговор

    До коментар #5 от "12345":

    Аааа КОГАТО АМЕРИКАНЦИТЕ СЕ О.РАХА ВЪВ ВИЕТНАМ НЕ БЯХА ЛИ В НАТО ?????
  • 8 Косматия

    6 7 Отговор

    До коментар #2 от "миг 21":

    Бате тоя гюм е всичко друго но не и маневрен!
  • 9 Косматия

    5 3 Отговор
    Въпреки многото бройки произведени, самолетите на Сухой винаги са били в пъти по добри от тоя гюм!
  • 10 миг 21

    6 1 Отговор
    "Тоя гюм" е по-маневрен от много други изтребители от 60 и 70-те години, разбира се не може да се сравнява с МиГ 29, Су 27, Ф-15, 16, 18.......всяко нещо с времето си.
  • 11 раптор

    5 2 Отговор
    Калашников на небесата... До колкото съм чувал, модернизираните Миг-21 БИС са способни да се сражават срещу по-стари Ф-16ки...
  • 12 ПФ ПФМ М МФ бис

    9 3 Отговор
    МиГ-21е нужен за времето си боен самолет. Лек и скоростен.
    Създаден да сваля цел в задна полусфера, т.е. в догон, затова и като конструкция е толкова оптимизиран за висока скорост - Страхотно ниско челно съпротивление, къси силно стреловидни крила с малка площ.. изкл. лесно разгонва скорост.

    Разбира се, това означава че не обича малки скорости, където е нестабилен и може да бъде мн опасен за пилота. Но тези му особенности са добре усвоени от всички ВВС, и самолета е използван толкова успешно навсякъде. Последните му модификации, са от по-късни години, и разбира се това са летящите МиГ-21 в наши дни.

    Евтин за летене, прост (относително) в техническо отношение, и здрав като бик. Огромен живот на конструкцията, за разлика съвременните изтребители, които са много натоварени, и не леки за маневриране особено в натоварени конфигурации..

    Основен недостатък на МиГ-21 е слабия малък радар вграждан тогава, заради който самолета е обречен да носи ракети с ниска (малка) дистанция на пуска - 1-3км/ 9-10км.. Но малкия пъргав МиГ-21 е една истинска стрела в небето,
    способна да.. разгонва в завой - Започваш завой на 180' с М1.2 скорост и излизаш от него с М1.6-М1.7.. За това е създаден. Да гони, и да се доближава там от където е най-трудно да бъде открит (тогава) - изотзад целта.
    Това не го могат следващите ( и по-тежки) МиГ-23 (губи скорост в завой на свърхзвукови скорости) и МиГ-29 ( поддържа скоростта), просто не могат да разгонват ка
Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Китай, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Ирак, Новини Афганистан, Новини Албания