16 Декември, 2019 22:00 3 860 30

Кое е по-важно за Фолксваген: парите или моралът?

  • фолксваген-
  • volkswagen-
  • коли-
  • завод-
  • турция-
  • морал-
  • автомобили-
  • измир

Ако иска да остане чист пред съвестта си, Фолксваген би трябвало да се откаже от намерението да строи новия си завод в Турция. Но ще го стори ли?

Кое е по-важно за Фолксваген: парите или моралът? - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA

Съвсем скоро Надзорният съвет на Фолксваген ще трябва да вземе важно решение, а то във всички случаи ще бъде погрешно. Става дума за това къде да се произвежда моделът „Пасат". Мениджърите на концерна проучиха общо 24 различни места и в крайна сметка се спряха на региона на Измир в Западна Турция. Въпросът се смяташе за решен, но през октомври Турция внезапно се намеси активно в сирийския конфликт. Говореше се за престъпления на турската армия срещу кюрдското население, а ЕС и САЩ осъдиха бруталната военна акция.

А Фолксваген? Концернът първоначално замрази плановете за строежа в Измир, но не се е отказал окончателно от тях. Главният лобист на концерна Томас Щег подчертава пред "Ди Цайт", че решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения. От друга страна в открито писмо на синдиката на работниците на Фолксваген в Брауншвайг се говори, че "Ердоган не се нуждае от нищо друго така неотложно, както от икономическа стабилност, за да може и занапред да води мръсните си войни. И Фолксваген ще допринесе тъкмо за това, ако избере да се установи в Турция", се казва в писмото, публикувано още на 10 октомври.

Бернд Остерло, който е един от лидерите на Работническия съвет в концерна, е категорично против турските планове: "Фолксваген може и трябва да вземе морално решение". Което ще рече - никакъв Измир, поне докато Ердоган не спре да прилага насилие в Сирия. Окончателното решение на Надзорният съвет на концерна трябва обаче да се вземе още през следващите седмици.

Вреди за имиджа

За да предотврати нанасянето на още по-големи вреди на имиджа си, Фолксваген би трябвало да се откаже от плановете за Измир, четем на сайта на телевизия NTV. В Турция обаче не биха посрещнали подобна стъпка с голямо разбиране.

"Не смятам, че ще е правилно", заяви пред представители на германския печат Баран Челик, председател на турския Съюз на износителите на автомобили. Обяснението му е следното: "Турция просто се опитва да обезопаси собствените си граници и е убедена, че е в правото си да го върши".

Пари или съвест - това е един прастар конфликт, който в момента раздира редица големи концерни. Независимо дали става дума за Фолксваген или за Сименс, за Метро или за БАСФ, за Гугъл или Епъл: глобалните фирми констатират, че световният политически ландшафт се е превърнал в минно поле. Всяка грешна стъпка предизвиква взрив от възмущение, което принуждава мениджърите да спазват определен морал - нещо, което те едва ли биха сторили доброволно, отбелязва "Ди Цайт".

Изданието подчертава, че днес хората вече искат да знаят и това какво концерните правят за обществото. Много от тях не са съгласни да приемат, че мениджърите на големите концерни сякаш си сътрудничат с деспотични режими и сатрапи.

"Ди Цайт" припомня, че е имало времена, в които концерните са демонстрирали по-ясно политическите си позиции. През 1986 година Кока-Кола и редица други международни концерни решиха временно да напуснат Южна Африка заради режима на апартейд в страната. Подобни оттегляния е имало и от Китай след насилствено потушените протести на площад Тянанмън през 1989, както и от Ирак през 1990-те години.

Концерните се поддават на авторитарен натиск

Днес обаче виждаме съвсем друго: БАСФ наскоро също инвестира десет милиарда долара в Китай - страната, в която Фолксваген продава четири милиона автомобила от общо десет. Заедно с партньори концернът поддържа там 33 завода. Томас Щег изрично подчертава: "Сътрудничеството с Китай е от изключително значение не само за концерна Фолксваген, а и за цялата германска икономика". Така се стига дотам, че концерни, които на Запад се представят за проводници на свободата на словото, нерядко се поддават на авторитарен натиск. В Сингапур например Фейсбук бе принуден от правителството да обозначава критичните към управляващите материали като "лъжливи информации".

„Алтернативата би била да се изтеглят и изобщо да не влизат в такива конфликти", отбелязва "Ди Цайт". Но тъкмо Азия и Латинска Америка, Африка и Русия са регионите, в които големите интернет концерни могат да наберат максимален брой нови потребители. Интересите, насочени към експанзия и растеж, ги вкарва в тежка дилема между бизнеса и морала, в която приличието не винаги успява да вземе надмощие.

Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл твърдеше през юли, че Фолксваген ще вземе решението за новия си завод само въз основа на икономически аргументи. Неговата прогноза обаче не излезе вярна - в днешния свят подобно нещо не е никак лесно, заключава „Ди Цайт".


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ердоган

    36 6 Отговор
    Фолксваген унижи няколко пъти България, като все отлагаше, пред цял свят решението си в полза на Турция! Фолксваген си го каза " Или завод в Турция, или никъде"
  • 2 Borislav Popov

    44 2 Отговор
    Морал ? Грънци, всеки гледа парата !

    Коментиран от #18

  • 3 Фолксваген

    31 0 Отговор
    ПАРИТЕ!
  • 4 12:00

    21 32 Отговор
    Нищожна и малка България не може да се мери с огромна Турция по нищо...

    Коментиран от #16, #21

  • 5 Отново

    23 7 Отговор
    Пропагандата на тия джендъри од ДВ няма миг покой.Какъв морал търсят в частна компания, Турция им е съюзник в НАТО, следователно може да се инвестира там. Не им изнася обаче силна и независима държава, която си отстоява собствените интереси.Наш Боко до сега да е поддал на натиска.
  • 6 Boxer 3.0

    14 2 Отговор
    Това е риторичен въпрос!
    Да не би да са някаква религиозна организация?
  • 7 Последния софиянец

    21 0 Отговор
    Те си казват хората. Само икономически аргументи. Иначе могат да разширят завода в Германия. Ама не им се плащат големи заплати.
  • 8 Borislav Popov

    16 4 Отговор
    Немците се опасяват от хамериканците, че ако те се скарат съвсем с гаджалите, като нищо ще им сапретнат, после някой нов Гейт, ако те си направят завода там. Тогава, ще им излезе солен този турски завод.
  • 9 Онзи

    25 4 Отговор
    Време е да почнат да правят истински коли,не кенефи и таралясници!!!Време е да направят нещо къде да издържи поне 150 000км,без да се прави основен ремонт на двигателя и скоростите!!!!И не е нормално да харчи колкото гориво толкова и масло!!!
  • 10 Фолксваген

    26 3 Отговор
    Е германска фирма. А за Германия няма нищо по свято от парите. Тия думички като морал , честност , етичност не им говорят нищо. И Ангела Меркел ще направят проститутка в Хамбург ако някой им обещае достатъчно пари. Най алчната нация в Европа
  • 11 Холцваген

    16 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Кое е по-важно за Фолксваген: парите или моралът? - Салама Санчо ....
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Рошко

    14 1 Отговор
    Дойчр зеле и морал, бг тиква герб и морал д... давци
  • 14 mi ta ka

    4 0 Отговор
    А за ББ?
  • 15 Тръмп

    6 1 Отговор
    ФВ започват възхода си от Хитлер,та е нормално да предпочетат сатрапа Ердоган!!!:):):)Ще се обгрижват взаимно,а другото няма значение!!!:):):)ФВ иска да се преориентира към танковете!!!:):):)Там е бъдещето!!!:):):)
  • 16 ТИ КАКВО

    6 4 Отговор

    До коментар #4 от "12:00":

    ПРАВИШ ТУК МАНГАЛСКИ ПАРАЗИТЕ ? МРЪСНА ОБРЯЗАНА ЗГАН .........
  • 17 ханът

    8 0 Отговор
    на никой не му пука! да го духат вагините!
  • 18 Peci kupona

    6 0 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav Popov":

    Едни му виката така, дуруги по друг начин, ама все за пари става дума!
  • 19 Дедо ви

    4 0 Отговор
    На тия като им кажеш за морал търсят чичко Гугъл да им каже какво е това.
  • 20 Момчил

    4 0 Отговор
    Какъв морал ? Вие малоумни ли сте ?
  • 21 Има да чакаш

    6 6 Отговор

    До коментар #4 от "12:00":

    Тука имаме повече коври, корупция, БМВта и чалга! Турция НИКОГА не е била под РОБСТВО, а тука имаме 700г. практика за 1300г. История!!! И как ще ни догоните???!
  • 22 Важно е да чуем

    2 0 Отговор
    по този въпрос и мнението на "специалистите" от ИПИ,разни старши икономисти дето много разбират и почти всяка сутрин досаждат по телевизиите. Без тях не моем дасе уриентирам. Нали Фолксваген със сигурност щеше да идва у нас?
  • 23 Maho

    1 0 Отговор
    Vw никога няма да е у нас, даже и да е така ердо ще напълни джоба на баце и той ще откаже, вече пътеката е разтъпкана за газта...
  • 24 Репарации

    4 2 Отговор
    VW и морал?! Начи в Перник са най-морални и богобоязливи, така ли?! Да плащат тогава за Фолксвегенската си автономна република в Пернишко, иначе им спираме чалгата и доставката на винкели за лична употреба!!
  • 25 МиГ 23

    5 1 Отговор
    Политиката няма връзка с морала - Макиавели.
  • 26 Аморал

    0 0 Отговор
    Капитализъм и морал?!
    Там няма морал. Там има двоен стандарт и алчност.
    Виждам ,че много хора това ги кефи. Нищо. Дано им е кеф и когато отново поскъпне всичко!
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Бачо Киро

    0 0 Отговор
    Що за заглавие... През последните години кое от скандалите ви накара да мислите, че ФВ се интересува от морал?
  • 29 Бойко Борисов

    2 1 Отговор
    Роско, ти ли написа статията?
  • 30 От както свят светува

    2 0 Отговор
    И от както са измислени парите те не позволяват моралът да им се меси. По-скоро е обратното. Парата определя морала. Запомнете го.
Новини по държави: