Last news in Fakti
  Тема: Украйна

27 Септември, 2022 09:41 848 6

Украйна: Сигурният износ на зърно е невъзможен без сухопътни коридори към ЕС

  • русия-
  • черно море-
  • износ-
  • зърно-
  • ес-
  • коридори-
  • солидарност

Като се има предвид непредсказуемостта на поведението на Русия в Черно море

Украйна: Сигурният износ на зърно е невъзможен без сухопътни коридори към ЕС - 1
Източник: БГНЕС

Като се има предвид непредсказуемостта на поведението на Русия в Черно море, „коридорите на солидарност“, създадени по сухопътните пътища между Украйна и ЕС, остават изключително важни не само за бизнес интересите, но и от съображения за сигурност.
Това заяви министърът на аграрната политика и храните Микола Солски, който говори на пресконференция след заседанието на Съвета на министрите на ЕС по земеделие и рибарство в Брюксел, съобщава кореспондентът на Ukrinform.

„След края на войната, след като спечелим, Русия все още ще остане наш съсед и въз основа на това, което виждаме, това е непредсказуем съсед. В такива условия този въпрос – непременно да има алтернативни маршрути през приятелски демокрации – се превръща във въпрос на сигурност, не само бизнес“, каза министърът.

Той съобщи, че през август Украйна е изнесла 4,5 млн. тона зърно, от които 3 млн. – през европейските „коридори за солидарност“ и още 1,5 млн. – през черноморските пристанища, деблокирани според Истанбулските споразумения.

„Мисля, че през септември европейският маршрут ще се увеличи (обем на транспорт – бел.ред.) с 5-10%, морският транспорт ще добави 60%. Но не знаем какво ще се случи с морето – никой не може бъде сигурен по очевидни причини. В същото време всеки проблем с черноморските коридори ще провокира нова вълна от бързи скокове на цените", отбеляза Солски.

Министърът припомни, че изявлението на Путин за "неправилното" използване на черноморските коридори - самото появяване на тази груба дезинформация - веднага провокира увеличение на цените на храните с 2-3%. Ето защо действителното прекъсване от страна на Русия на Истанбулските „зърнени“ споразумения след месец или два може да има много значително въздействие върху нивото на цените, като накара някои страни в Близкия изток и Азия да създадат запаси от зърно, което ще предизвика нови скокове на цените.

Според правителствения служител, залагайки на по-евтиния в сравнение със сухопътния и морския транспорт, винаги трябва да се имат предвид два момента.

Първият е, че разстоянието от Западна Украйна до пристанищата на Балтийско море не е по-голямо от това до украинските пристанища, което прави тази логистика конкурентоспособна дори в мирно време.

Вторият важен (и може би основен) аргумент е непредвидимото поведение на Русия, която във всеки един момент може произволно да блокира корабоплаването в Черно море. Това поведение на Руската федерация е една от най-големите заплахи за стабилността и същевременно убедителна мотивация за развитието на транспортните коридори между Украйна и ЕС по сухопътни пътища.

Както беше съобщено, след нахлуването в Украйна през февруари 2022 г. Русия блокира украинските черноморски пристанища, в резултат на което повече от 20 милиона тона украинско зърно не успяха да бъдат изнесени. Това предизвика увеличение на световните цени на храните, което доведе до заплахата от глад в най-уязвимите страни в Африка и Азия.

Благодарение на „зърнената“ инициатива на ООН и подписаните в Истанбул споразумения, международната общност успя да възобнови износа на украинско зърно за международни потребители по черноморските транспортни маршрути. В същото време Европейският съюз организира така наречените „коридори на солидарност“ на границите между ЕС и Украйна за износ на украинско зърно по суша, използвайки железопътен, автомобилен и речен транспорт, за да осигури доставката му до потребителски страни.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЧЕРНАТА ЗЛАТКА ♥️

    5 3 Отговор
    Ако Русия не извади Атома губи войната.......отново.
    След като НАТО доставя без проблем всякакво оръжие на Украйна, какъв е проблема да доставя войници, пилоти, командири и генерали облечени в украински униформи ?

    Коментиран от #4

  • 2 Да,бе

    15 0 Отговор
    Не бойте се,след края на войната няма да имате друг вариант,освен по суша,защото морето ще го гледате на картинка...
  • 3 Урюрвкос

    8 0 Отговор
    корабите които идват "празни" за зърното се проверяват да ли карат оръжие за Украйна а по сухопътните коридори няма кой да проверява вагоните и тировете
  • 4 Д-р Гълъбова

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "ЧЕРНАТА ЗЛАТКА ♥️":

    Откъде ще ги вземе тези пилоти ,командири ,генерали и войници които ще умират за Украйна?????
  • 5 Опааа

    5 0 Отговор
    Ще се усетят нацистите! 😆
  • 6 Българските турци

    5 0 Отговор
    Проблемът не е от оръжието в празните кораби които влизат а е от зърното в пълните кораби които излизат от Черно море !!!
    Контролният пункт на Босфора пречи на Европейския грабеж и координира справедливо разпределение на нуждите...или ще твърдите че Африка е по на пряко през Балтийско море ?!...
Новини по държави: