В интервю за DW британският историк и почетен професор в Университетския колеж в Лондон Марк Галеоти обяснява защо Западът не е вярвал, че Русия ще нахлуе в Украйна и как той вижда разиграването на войната през 2023 г.
"Дойче Веле: Имаше четири войни, откакто Владимир Путин стана руски президент: Чечня, Грузия, Сирия, Украйна. Тогава защо мислите, че Западът беше изненадан от руската инвазия?
Марк Галеоти: Мисля, че е заради мащаба. Има само три години от управлението на Путин от края на 1999 г. до днес, в които Русия не е участвала в една или друга война. И въпреки това винаги е имало ограничени такива.
Путин по същество винаги е избирал цели, за които е смятал, че може лесно да победи. И основното недоразумение беше да не осъзнае степента, до която Путин се бе убедил, че Украйна ще бъде лесна победа, а не всъщност, както се оказа, катастрофална грешка в изчисленията.
Казвате, че вие, като много други, сте били изненадани от решението за нахлуване. Мислите ли, че има нещо общо с изолацията на Путин по време на пандемията? Дали неговият информационен балон става твърде опасен или твърде малък?
За да обясня това, позволете ми да се върна към предишното си предположение, което беше, че докато не видяхме телевизионното заседание на Съвета за сигурност в седмицата на нахлуването, вероятността беше само 30% до 40%. Точно защото нямаше смисъл.
Точно до този момент в много отношения Путин печелеше. Той беше събрал тази огромна сила на границите на Украйна и присъствието на тази сила, без да пресича границите, причиняваше сериозни вреди на украинската икономика. И това също доведе до поток от лидери от Запада, пътуващи до Москва, поставяйки Путин в позицията, в която той обича да бъде, тъй като го молеха да не започва война.
Имаше и натиск върху Киев да направи отстъпки. Той печелеше чак до границата. Сега знаем много повече за мащаба на недоразумението, за степента, в която Путин се е убедил, че Украйна не е истинска държава, че украинците няма да се съпротивляват смислено, че така нареченият от тях "наркоман" - украински президент Володимир Зеленски — или ще избяга, или ще бъде заловен.
Всички тези фундаментални изчисления или погрешни изчисления наистина бяха в основата на тази война. И също така генерира ясен образ за степента, в която Путин е създал система, в която е неизгодно хората да му казват истината. Става ясна степента, до която неговите разузнавачи, всички около него, му казваха не това, което трябваше да чуе, а това, което той искаше да чуе.
Говорейки за разузнаване, вие сте експерт по тайните служби на Русия. Защо мислите, че са го дезинформирали? Не са ли толкова добри, колкото ги представят?
Мисля, че все още има - за съжаление - добри възможности за събиране на разузнавателна информация. Със сигурност има умни анализатори. Но ако се замисля за 2015 г., си спомням разговора с бивш офицер от Службата за външно разузнаване, който каза това преди седем години. Още тогава той каза, вижте, научихме, че не се носят нежелани новини на царската маса. С други думи, политически опасно е да се казват на Путин неща, които той не иска да чуе.
Появи се тази култура на изолиране на президента от неудобни истини. И през повечето време това няма значение, защото той не е човек, който наистина контролира всеки един детайл от управлението на страната. Има огромно тяло от технократи и служители, някои от които са много ефективни, които управляват отношенията в страната. Там, където има значение, е къде има ключово решение, което той ще вземе, ще инициира, ще настоява и това може да завлече цялата страна в този вид катастрофа.
Бихте ли казали, че Русия не е успяла да постигне военните си цели?
Абсолютно. Честно казано, остава само въпросът как ще изглежда поражението. Путин все още се надява, че може да надживее Украйна и Запада, като сигнализира, че това е война, която ще продължи дълго време, че може, ако е необходимо, да продължи да хвърля руска работна ръка в конфликта.
Той отправя предизвикателство към Запада, казвайки, продължавате ли да изпращате милиарди долари, евро и лири в Украйна, за да продължи това, когато, честно казано, знаете, можем да правим това толкова дълго, колкото искаме?
Това наистина е последната му надежда да се опита да постигне нещо, което да представи политически като победа. Но въпросът е, че те не успяха да превземат Киев; те наистина не успяха да разширят контрола си над регионите Донецк и Луганск. Имат Кримския коридор, но той вече е застрашен. И трябваше да се изтеглят от Херсон.
Това не е история за инерция от руска страна. Точно обратното. И докато гледаме напред, Украйна все повече разполага с модерна армия от 21-ви век, благодарение на цялата помощ от Запада, докато в много отношения руската армия деградира, тя се връща към късната съветска армия, воюваща с полуобучени войници с оръжия, произведени през 70-те години на миналия век. Това не означава да се подценява капацитетът. Русия е голяма страна; има огромен отбранителен индустриален комплекс; може да продължи тази война, но честно казано, няма да е в състояние да предприеме големи офанзиви, които наистина ще отблъснат украинците за дълго време.
Виждаме как Русия се опитва да тласне затворници да се бият за Русия в Украйна. Виждаме хора като Евгений Пригожин с неговата група наемници Вагнер се бият в Украйна. Какво ни говори това за състоянието на руската армия?
Е, трябва да отбележим, че Йосиф Сталин е вербувал много затворници от системата ГУЛАГ, така че, отново, това не е съвсем безпрецедентно. Но казва две неща. Първото е, че си прав за отчаянието за "работна ръка". Има още един потенциален източник на допълнителни войници, а това са наборниците в армията. Но Путин е наясно, че това би било политически катастрофално и би довело до масово избягване на военна служба.
Така че има политическо предизвикателство да се намерят нови войници, които да могат да бъдат хвърлени на фронтовата линия. И е белег на отчаяние, че те се обръщат към системата на затворите. Но в по-широк план смятам, че това, което виждаме, е отдавна установен неформален съюз, да кажем, между Кремъл и организираната престъпност, приемащ нова форма, защото също така виждаме, например, че организираната престъпност се използва като инструмент извън границите на Русия.
Какви са вашите прогнози за 2023 г.? Може ли тази война да приключи догодина? И ако е така, как?
Може да приключи. И наистина ще зависи от това дали украинците могат да постигнат значителен напредък на бойното поле. В момента няма реални основания за преговори, тъй като украинците се чувстват на крачка. Те биха искали да преговарят от позиция на силата, ако изобщо искат.
Путин отчаяно се надява, че може да протака това и се надява, че през пролетта ще има може би 150 000 допълнителни резервисти, които са обучени в Русия и Беларус, и че като ги добави, той може да подсили линията си в Украйна.
Но въпросът е отново, че това е война, която много се противопостави на очакванията в миналото. Предполагам, че украинците, които не само надминават в бойно отношение, но и в мисловно отношение руските си колеги, ще планират нови големи офанзиви. И мисля, че само ако могат да демонстрират, че ще спечелят на бойното поле, ще имат някакъв шанс да видят Кремъл така, че да почувства, че трябва да говори по някакъв смислен начин.
Източник: News.bg
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хихихи..
Коментиран от #15, #55
12:04 27.12.2022
2 Фрон
Коментиран от #9, #20, #22
12:04 27.12.2022
3 Всъщност
12:05 27.12.2022
4 Професора
Коментиран от #18, #27
12:05 27.12.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 СССРБарета
Коментиран от #11, #14
12:09 27.12.2022
7 🤭🤭🤭🤭
12:09 27.12.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Най голямата
12:11 27.12.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Румен Решетников
12:12 27.12.2022
13 И аз съм съгласен!
До коментар #8 от "АУУУУУ":
Номер едно по глупост.12:12 27.12.2022
14 И мен ме изкефи!
До коментар #6 от "СССРБарета":
Видя се, че руската армия става само за плашило.12:13 27.12.2022
15 Хухуху
До коментар #1 от "Хихихи..":
Ма ква мечка бре ,то пандаКоментиран от #21
12:14 27.12.2022
16 д0н
12:14 27.12.2022
17 украинче,в размисли
Коментиран от #19
12:14 27.12.2022
18 Сорос
До коментар #4 от "Професора":
е на светлинни години пред вашия идол. За да го разберете ви трябва само малко повече разум.Коментиран от #42
12:15 27.12.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 При
До коментар #2 от "Фрон":
спецоперация не се губят 100 000 бойци, 3 000 танка, 6 000 БМП, 283 самолета и др. оръжия.Коментиран от #24, #52
12:17 27.12.2022
21 Хихихи..
До коментар #15 от "Хухуху":
Пандата е в Чайна..12:17 27.12.2022
22 По императорските
До коментар #2 от "Фрон":
стандарти, целият свят е руски. Крива сметка, кръчмарятт идва.12:18 27.12.2022
23 Истината е
12:18 27.12.2022
24 Защо не?
До коментар #20 от "При":
по путинарските стандарти даже са молко. Те са готови на много повече за да задоволят егото на дребосъка.12:19 27.12.2022
25 ГруЮ
12:19 27.12.2022
26 нннн
Коментиран от #29
12:21 27.12.2022
27 Ако императорът
До коментар #4 от "Професора":
имаше дори малка част от интелекта на Сорос, пусия щеше да бъде градина.12:22 27.12.2022
28 Бесен- _Язовец
Истината е, че Руска армия денацифицира на ден между 1000 - 3000 мешано натовци и хо.хли. Цифрата на денацифицирани е потресаващо голяма около 850 000 - 1 000 000
Коментиран от #31, #33, #34
12:22 27.12.2022
29 Нещо по различно!
До коментар #26 от "нннн":
затъват в собствената си кал все повече.12:23 27.12.2022
30 Рико
12:24 27.12.2022
31 За да се
До коментар #28 от "Бесен- _Язовец":
отсрами, че не може да се справи с Украйна, ватенките намесват въображаема натовска армия, като си мислят, че това ще промени имиджа им.12:25 27.12.2022
32 Вирус
12:25 27.12.2022
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 руската
До коментар #28 от "Бесен- _Язовец":
армия има само една задача днес - да изтреби украинците. Това се нарича геноцид и е най-голямото военно пресъпление. Притеснява ме, че унас тази лудост има поддръжници.Коментиран от #53
12:27 27.12.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Гост
12:41 27.12.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Смотльо,
До коментар #8 от "АУУУУУ":
Само какъв интелект гранитен си ,родителите ти трябва да се гордеят с теб:)))12:42 27.12.2022
42 Смотльо,
До коментар #18 от "Сорос":
Вярно ли? Най вече с шамара която му заби бившата му приятелка в ефир ,това на никой не се е случвало досега .Прав си,голям е Сорос12:45 27.12.2022
43 Баба
Коментиран от #44, #45, #67
12:48 27.12.2022
44 Как
До коментар #43 от "Баба":
Не е младото поколение. Повечето коментиращи тук са изкуфели дъртаци който още не знаят че ссср се е разпаднал. Живеят в със спомени за велико минало.12:53 27.12.2022
45 ТОЧКАТА
До коментар #43 от "Баба":
ДА ,ТОВА е новото поколение!!!!УЧИЛО У ХАРВАРДА!!!!!И ествествено защитава харварда!!!!!!12:55 27.12.2022
46 Цензура
"Украйна все повече разполага с модерна армия от 21-ви век, благодарение на цялата помощ от Запада, докато в много отношения руската армия деградира, тя се връща към късната съветска армия, воюваща с полуобучени войници с оръжия, произведени през 70-те години на миналия век."
Сайтчето, вижте какви неща публикувате, а после сигурно се чудите, че хората ви се подиграват? - ВСУ реално вече НЯМА армия !!! Дори урсулата призна за 100 000 загинали, като сложим и адекватен брой ранени, числата отиват на около 400 000. Ако чуждите наемници и т.нар. "военни инструктори" се изтеглят, ако спре притокът на оръжия (а той така и така вече се изчерпва), останките от ВСУ няма да издържат и седмица. Полуобучени руски войници? Перkoвци, редовната руска армия е ДВА МИЛИОНА !!! Полуобучени няма и сред резервистите, в Русия всеки здрав мъж е минал през казармата. Какво поражение ви гони, бе? Защо от близо два месеца не публикувате никакви сводки от фронта? Ами защото реално руснаците СМАЗВАТ и ВСУ и присъединилите се към тях нацистки отpeпки от цял свят !!! В Бахмут е касaпница - тpyпците се търкалят навсякъде, болниците в цяла украйна са препълнени с ранени и осакатени, вече хиляди ранени укрaински н
12:56 27.12.2022
47 Цензура
Коментиран от #57
12:59 27.12.2022
48 фцлко
12:59 27.12.2022
49 Госあ
12:59 27.12.2022
50 Госあ
13:00 27.12.2022
51 все ми е тая
Явно, разпространителите на опорки е модерно да бъдат окичвани с научни титли. А ние се чудим как нашите са станали професори. Времената на посредствеността са настъпили. Горкия, малко да беше погледнал в недъзите на собствената си държава, много неща щяха да му се изяснят.
Истинския анализ на тези събития предстои. Дано политолозите на 22 век (ако още го има човечеството) не са толкова ограничени, или поне да са се научили адекватно да използват възможностите за обективен анализ на изкуствения интелект.
13:01 27.12.2022
52 Марш
До коментар #20 от "При":
Тая укрoпропаганда е предназначена за най-оскoтелите и интелектуално непълнoценни русофоби. Руската армия чисто математически не е възможно да загуби 100 000 бойци, защото на всеки загинал се падат по трима сериозно ранени. Просто не е възможно 200 000 армия, да загуби 400 000 личен състав. Дори да добавим присъединилите се досега 100 000 души резерв, пак не излиза сметката. Ама ти не можеш да разбереш това, нямаш с какво. Питай някое дете около себе си, дори то да е на 5 годинки, ще ти каже, че няма как от две или три ябълки да вземеш ЧЕТИРИ ябълки.Коментиран от #64
13:03 27.12.2022
53 Докога?
До коментар #34 от "руската":
Ако руската армия искаше да изтрeби украинският народ, вече щеше да го е направила, така, както САЩ избиха един милион цивилни в Ирак.Коментиран от #54
13:04 27.12.2022
54 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #53 от "Докога?":
С какво ще изтребиш???С думи???С Желание........Не става ,нямаш възможности.Ако си чел статията от началото поне до средата би трябвало да имаш някакво правилно мнение.тези ,които са срещу русия не ядат пилето с Вилица,а на масата имат лимонена вода и чисти ръце.....Та да започнем от събранието в голямата зала на кремъл...Ти гледа ли го???Имаш ли запис???Гледа ли държането на лудия ???Чу ли какво му каза ЕДИНСТВЕННО,Главатарят на руските шпиони!разгледай го и тогава напиши!13:29 27.12.2022
55 ЕС не е страна на войната
До коментар #1 от "Хихихи..":
А Украйна убедително побеждава.Ръсия все по-дълбоко потъва.Просто да не вярваш,но случва се.Квоо прайм.13:30 27.12.2022
56 Плюшена панда :)
13:32 27.12.2022
57 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #47 от "Цензура":
Пишеш едно и също ,а това е доказателство ,че нямаш мнение.Мнението ти се ръководи от дадените копейки!Забравил си да напишеш как ......100000 са завладели територии на 2 бг.......което отдавна не е истина,както и не е истина,че руснаците напуснаха....Да бе им оставен коредор и те Доброзорно напуснаха и взривиха антоновския за да спрат за кратко настъплението на всу.В момента всу ги изтласква навътре и от левия бряг за да не обстрелват херсон!Слаби познания,слабо мислене от вас путинофили само кречетала стават!13:38 27.12.2022
58 артишок
Коментиран от #63
13:40 27.12.2022
59 Макробиолог
13:48 27.12.2022
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 От чужбина
14:29 27.12.2022
62 Рашистите
15:02 27.12.2022
63 И какво ти се изясни бе, слепок?
До коментар #58 от "артишок":
Или викаш, друго си е тасс. Там хич не лъжат. Хихи...Коментиран от #65, #66
15:03 27.12.2022
64 Толкова са
До коментар #52 от "Марш":
убитите(100 000) и още 300 000 ранени правят 400 000 извадени от строя, правилно си ги сметнал. Това, че са 200 000 на фронта е поради постоянните попълнения на личния състав. Само затворниците са 40 000 като се включиха няколко месеца след началото на войната. Украинските загуби са по-малко защото са предимно в отбрана, имат по-добра екипировка, военни аптечки, организация за евакуация на ранените. Начинът на водене на война не е като руския - да не се цени човешкия живот на л.с.17:10 27.12.2022
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.