14 Април, 2024 03:08 2 994 14

14 април 1912 г. Потъва "Титаник"

  • титаник-
  • кораб-
  • атлантически океан-
  • потъва-
  • трагедия-
  • свят

Спуснат на вода, корабът изглежда изключително надежден и величествен - по тогавашните оценки се смята за непотопяем

14 април 1912 г. Потъва "Титаник" - 1
Снимка: БГНЕС

На 14 април 1912 г. по време на първото си и единствено плаване през Атлантическия океан корабът „Титаник” се сблъсква с айсберг около остров Нюфаундленд и потъва. За времето си това е най-големият кораб в света с водоизместване от 46 300 т, дължина 269 м, ширина 28,2 м, развива скорост от 25 възела. В построяването му вземат участие 17 000 работници и инженери, а самият той представлява последната дума на науката и техниката. По сегашния финансов курс цената на една каюта от първа класа достига 55 000 долара.

Спуснат на вода, корабът изглежда изключително надежден и величествен - по тогавашните оценки се смята за непотопяем, тъй като се състои от лесно херметизиращи се сектори, които не позволяват на водата да нахлува. Ако по някаква причина се появи пробойна в корпуса, конструкторите приемат, че водата би заляла само повредения сектор. Оттук идва и грешното заключение, че в такъв случай на „Титаник” ще му трябват от един до три дни, за да потъне, като за това време той би получил без затруднение помощ от намиращи се наблизо кораби.

По време на първото си плаване от Саутхемптън, Англия, до Ню Йорк, САЩ, той се сблъсква с айсберг в 23.40 ч., неделя вечерта на 14 април 1912 г., и потъва два часа и четиридесет минути по-късно в 2.20 ч. в понеделник сутринта на 15 април, след като се разцепва на две части.

В нощта на фаталната среща на „Титаник” с гренландския айсберг капитан Стенли Лорд пътува в същото направление за Бостън с 6000-тонния кораб „Калифорния”. Вечерта на 9 април неговият кораб е заобиколен от ледове и той е принуден да спре до сутринта. Понеже знае за медийния рейс на „Титаник” и че той се намира в същия район, капитан Лорд е първият, който предупреждава капитана на „Титаник” за опасните ледени блокове по радиото в 23.00 ч. Съобщението не е било разбрано и тъй като не е носил специален надпис за опасност, радистът на „Титаник” не е съобщил за него на капитана. Радистът на „Калифорния” изключва радиостанцията и ляга да спи, защото дежурството му е изтекло.

Още същата вечер двамата наблюдатели на „Титаник” съобщават за айсберг. Разстоянието е някъде около 200-250 м. Температурата на въздуха е била около -10 градуса по Целзий. Следва най-известният удар с айсберг в световната история. Ледената скала разпаря корпуса откъм носа по дължина 90 м. Водата бързо изпълва предните отделения. Ако само първите четири отделения бъдат наводнени, корабът може да продължи, без да потъне, но е наводнено и петото отделение.

Конструкторът на „Титаник” Томас Андрюс веднага прави необходимите изчисления - корабът ще потъне! „Титаник” потъва за около два часа и двадесет минути, като отнася със себе си повече от 1500 жертви. Спасяват се едва 704 души, които са прибрани на кораба „Карпатия”.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Васик атанасов

    7 2 Отговор
    Една загадка неразгадана и до днес

    Коментиран от #7

  • 2 Име

    5 1 Отговор
    Нитовете на корпуса са били некачествени, разни такива подробности, както и да е.

    Коментиран от #10

  • 3 Потъва

    7 2 Отговор
    заради ниското качество на изработката. Слаби материали, слаба конструкция за големината и се е счупил, смачкан, все едно кола се удря в бетон с поне 100 кмч.....така е, при дивия капитализъм на запада тогава, както сега, в момента, при нас...

    Коментиран от #6

  • 4 Гост

    4 0 Отговор
    Дефектна конструкция , не работещи врати отделящи на сектори кораба . Не обръщане внимание на съобщения за айсберги , зор да спечели синята лента за бързо прекосяване на Атлантика , вахтени без бинокъл на вишка . Късно подадена команда за евакуация , малко тренировки за подобни неща на път ицими екипаж , и на края се говори и за застрахователна измама .
  • 5 😈😈😈😈

    5 0 Отговор
    На кораба в трета класа е имало около 30 българи.

    Коментиран от #8

  • 6 Викаш не е

    2 3 Отговор

    До коментар #3 от "Потъва":

    като рашисткия флагман "качествен" в момента плува с рибите! Комуняга не м..рие?? А едно време какви "комети" имахме по море и реки....... Една побираше 14–15 Титаника а оди си паси козите!
  • 7 Чети тук Баш

    3 3 Отговор

    До коментар #1 от "Васик атанасов":

    "Специалистите" русолюбци за секунди разгадаха загадката! Западната изработка и материали били "некачествени"?????

    Коментиран от #9

  • 8 Имаше нещо такова

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "😈😈😈😈":

    а колко са, и има ли оцелели от тях?
  • 9 Механик

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Чети тук Баш":

    Сигурно са били китайски .
  • 10 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    "Ледената скала разпаря корпуса ...."
    Хайде сега някой да ми обясни, как ЛЕД може да разпори стоманен корпус на кораб????
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: