17 Юли, 2024 20:45 2 290 47

България: кога ще дойде краят на безразсъдното шофиране?

  • кат-
  • катастрофа-
  • шофиране

Според различни статистики страната ни е с най-висок процент загинали от пътни катастрофи в ЕС, а жертвите са почти два пъти повече от средното за Европа

България: кога ще дойде краят на безразсъдното шофиране? - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Качеството на пътната инфраструктура е безобразно, но най-големият проблем е в мозъчната, не в скоростната кутия на шофьорите. Докога така? Александър Андреев търси отговора:

Мотоциклетист се шмугна между два автомобила по двулентовото шосе, изпреварва ни по осевата линия и продължава напред с около 140 км/ч. При ограничение 40. Честно казано, очаквах да го видя размазан като муха на следващия остър завой, но за щастие човекът явно беше оцелял. Този път.

Всекидневие по улиците и пътищата в България. Според различни статистики страната е с най-висок процент загинали от пътни катастрофи в ЕС, а жертвите са почти два пъти повече от средното за Европа.

В страната през цялата минала година жертвите на пътя бяха 157, а само за първата половина на 2024 година според медийни публикации загиналите вече наброяват 115. Това е страната, която за участниците в движението продължава да бъде сред най-опасните в ЕС - според оценките на Еврокомисията.

Мотоциклетистът отпреди няколко дни оцеля. Видимо оцеляха и шофьорите на двата автомобила, които при същото ограничение от 40 км/ч святкаха с фаровете на предните автомобили, притискаха ги и при първа възможност ги изпреварваха отляво, отдясно и по аварийната лента със скорост далеч над 100 км/ч. Да се чудим ли при това положение, че пак според експертите основната причина за жертвите по българските пътища е "безразсъдното шофиране"?

Черната статистика се е превърнала в ежедневие

Само в рамките на три дни в българските медии се появиха следните новини:

"За ден МВР установи 28 пияни и деветима дрогирани шофьори."

"Кола се блъсна в бетонна стена и се обърна на пътя Симитли-Кресна."

"23-годишен моторист се удари челно в автобус и загина."

И седмица след седмица заглавията звучат по сходен начин. Да, специалистите ще ви кажат, че броят на превозните средства за трийсетина години се е увеличил неимоверно - само автомобилите от 1,5 са достигнали до близо 4 милиона. А въпреки това броят на жертвите в абсолютни числа е спаднал почти десетократно: според Световната здравна организация (СЗО) през 1990 година по улиците и пътищата на България са загинали между 1200 и 1500 души. С други думи, тенденцията е добра и не бива да вдигаме излишна аларма.

Наистина ли не бива? Не само експертите на ЕС, но и всеки пътуващ из България ще ви каже, че качеството на пътната инфраструктура е безобразно, а сигурността на превозните средства често пъти може да се опише като доста своеобразна - или на жаргон "едно към гьотере". Десетилетия наред, още от Живково време, държавата уж строи магистрали, но прословутият пръстен все още не е свързан. И често ще чуете реплики като: "Няколко стотин километра магистрали потънаха като парични знаци в джобовете на властимащите." Или: "Китайците щяха да затворят пръстена само за една година, ако някой им дадеше държавната поръчка."

Проблемът не е в скоростната, а в мозъчната кутия

Дали е така или не е, дали е преувеличено или преумалено - това никой не може да каже. Фактът е, че много българи все още търкалят своите остарели таралясници с изтъркани гуми и накладки през лунния пейзаж на пътищата в страната и макар да не гинат така масово, както през 1990 г., огромният брой потрошени крайници и ламарини определено може да бъде сериозно редуциран.

Но не е само "безразсъдното шофиране", не са само лошите пътища и амортизираните автомобили. Катастрофите на пътя често започват в главите на участниците в движението. Не е скоростната кутия, мозъчната кутия е. В нея невроните трябва да си предават няколко съвсем прости съобщения: "Спазвай правилата", "Не карай пиян или дрогиран", "Бъди толерантен към другите". Вместо това невроните на част от участниците в движението излъчват други импулси: "Законът е врата в полето", "Аз ще мина метър". Или както ми подвикна един шофьор, каращ срещу знака в еднопосочна улица: "Карай бе, има място да се разминем."

Да, място за разминаване имаше. И се разминахме безаварийно на улицата. Но очевидно се разминахме драматично в нагласите си към закона и правилата, към етичността и взаимното уважение.

Пътят, който трябва да бъде извървян, е дълъг

Тук един циничен глас вече ми се присмива, че пиша баналности. Да, всичко това е казвано и писано хиляди пъти. Плюс още много: за ниското образование и ниската култура, за купените шофьорски книжки, за рушветите и за правото на силния по пътищата, за полицейските или прокурорски чадъри. Но може би все пак си струва да се повтаря всеки ден. Полза сякаш има. Българските шофьори вече масово свикнаха да спират на пешеходна пътека и на червен светофар, да си закопчават предпазните колани и дори да те пропускат, когато искаш да се влееш в движението.

Явно броят на добросъвестните и мислещи участници в движението в България расте, но все още е далеч от критичната маса. Техният пример обаче е много важен. Дори не всеки от тях да е чувал за "категоричния императив" на Кант.

***
Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на ДВ като цяло.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 първо пътищата

    20 15 Отговор
    после всичко останало

    Коментиран от #6

  • 2 Град Козлодуй

    2 7 Отговор
    Умрете киеци

    Коментиран от #25

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Сатана Z

    30 14 Отговор
    Пътищата и прилежащата инфраструктура в Кочината са основната причина за ПТП.

    Коментиран от #8

  • 5 САЩ..САЩ..

    9 2 Отговор
    Ниугаш...
  • 6 Пешо Винкело

    12 12 Отговор

    До коментар #1 от "първо пътищата":

    Сашката Андреев че ме учи как да карам!:) Та , не само той цялата редакция на DW бълват ежедневно , колко е корумпирана не само полицията , а цялата съдебна власт! Така че карам како си сакам! Нищо не може да ми направи ни полиция , ни некой друг!

    Коментиран от #20

  • 7 Виктор Черноземски

    16 3 Отговор
    Когато МутроБарока вече не е на мода няма да е скоро като останем 4 млн. сигурно
  • 8 Офанзивен дефанзиф

    32 5 Отговор

    До коментар #4 от "Сатана Z":

    Инфраструктурата и пътищата са в ужасно състояние, но това не означава, че може да се минава на жълто/червено, да се кара с превишена скорост, да се пресича двойна напрекъсната линия, да избутваш другия от пътя, да не спираш на пешеходна пътека, да не ...
    Има закони и трябва да се спазват! Състоянието на улиците няма нищо общо с празните глави на много от шофьорите... Когато IQ-то ти е под 80 и на немски пътища да караш, пак ще си същото говедо...

    Коментиран от #9

  • 9 не съм съгласен

    16 5 Отговор

    До коментар #8 от "Офанзивен дефанзиф":

    Поведението на водачите на пътя се оправя много лесно със закон. Пътищата не се оправят толкова лесно. Да сте чули за наказан собственик на път, че не го поддържа и не е в ред? И аз не съм. МВР винаги измъква държавата с култовото "водача не се е съобразил с пътните условия"....

    Коментиран от #16, #21

  • 10 Хайнц

    22 3 Отговор
    Добра статия !
    Българинът е дълбоко комплексирано човече. Истинската си същност проявява, когато е на улицата и на масата. Простотия, арогантност, чувство за собственост на всичко и всички.
    Няма да има оправия, докато в тази държава живеят българи. Такъв ни е манталитетът.

    Коментиран от #11

  • 11 въпрос

    15 3 Отговор

    До коментар #10 от "Хайнц":

    Защо манталитета на българсия водач се променя коренно в момент в който пресече държавната граница? Какво има в чужбина, което му пречи (или не) в България?

    Коментиран от #34, #45

  • 12 хе хе

    17 3 Отговор
    Шофьор, който разби колата си на пътя за Равно поле. Полицаите му написаха и акт за несъобразена скорост, защото спукал гума в дълбока дупка на участък в ремонт. Не стига че водачът разби и картера на колата си, което му струва солена сума за ремонт, но получи и солена глоба с наказателно постановление. Мъжът, който е платил всички данъци и застраховки на колата си, но и ще плаща, че не е видял и една дупка, през която бил минал с несъобразена скорост, информира Нова телевизия.

    „Получих наказателно постановление. Мотивът, посочен в него е, че „водачът не е избрал скоростта на движение съобразно атмосферните условия, релефа, условията на видимост, интензивността на движение и други обстоятелства, за да спрат пред предвидимо препятствие или създадена опасност за движението”, заяви в ефира на „Здравей, България” потърпевшият шофьор Марио Кръстев.

    „Наложена ми е и глоба от 200 лева, защото съм влязъл в дупка. Крайно време е да се спре това безумие – изрядни граждани да си губят времето, да си чупят колите и да им се вдига застраховката”, подчерта той. И добави, че ще обжалва наказателнто постановление.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Отговор

    10 2 Отговор
    Когато колата ба европияницата нойзи бъде конфискувана и продадена на търг.
    Когато просто киро бъде осъден за непредумишлено убийство.
    Когато населението спре да гласува за нагли нарушители на законите на страната.
  • 15 АБВ

    5 9 Отговор
    Престанете да лъжете в Европа и света нещата да много по зле

    Коментиран от #17

  • 16 Офанзивен дефанзиф

    11 9 Отговор

    До коментар #9 от "не съм съгласен":

    Бъркате нещата, не знам умишлено или не. Закони има достатъчно, няма кой да ги спазва. И няма кой да санкционира за неспазването им. Цитираната от Вас полиция трябва да глобява, а не да измъква някого. Освен това ако спазвате правилата, без значение какъв е пътя, вероятността да стане нещо, за което полицията да "измъква държавата" е минимално...
    А Вие къде сте чули за собственик на път?! Не знаете ли, че пътищата са държавна собственост? Да, държавата не ги поддържа, но това не означава, че в града трябва да се кара със 100 км/час, нали? Лошите пътища ли са Ви виновни, ако минете на червено?!

    Коментиран от #18, #28

  • 17 стига де

    7 3 Отговор

    До коментар #15 от "АБВ":

    и ние живеем по Европа. И не, не са по-зле.
  • 18 ми не

    3 2 Отговор

    До коментар #16 от "Офанзивен дефанзиф":

    Само междуградските пътища са собственост на АПИ/държавата. И пак си имат собственик.
  • 19 Толкова е просто

    12 1 Отговор
    трябва само бой по главата.
    Същите тия киеци в Гърция са по-ниски от тревата.
  • 20 Некое дРъво

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Пешо Винкело":

    че ти го направи, това кво полицията не може.
  • 21 Значи, глей сега

    8 1 Отговор

    До коментар #9 от "не съм съгласен":

    Пътят може а е всякакъв ама какъвто и да е, не може да е причина да си минава джигитът на червено.
    Или Мерцедеса да минава от най-лява в най-дясна лента без мигач, просто ей така.
    Или да си надува фърделника в три часа през ноща и да буди квартала.

    Коментиран от #22

  • 22 гледам сега

    6 2 Отговор

    До коментар #21 от "Значи, глей сега":

    говорим за различни неща. Нарушенията на законите се оправят с по-голям контрол. Точно както джигита е о-тих от тревата в Гързия, защото знае е глобите започват от 250 Евро нагоре. какво пречи и в България да започват от 500лв нагоре?

    Коментиран от #23

  • 23 И 5000 лева да станат

    5 0 Отговор

    До коментар #22 от "гледам сега":

    като няма кой да ги наложи положението ще е същото.
    Изглежда измамно лесно но няма желание във властта да го направи.

    Коментиран от #24

  • 24 значи

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "И 5000 лева да станат":

    Значи основния проблем не е в джигита?
  • 25 Про Стачка

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "Град Козлодуй":

    Умри ти бе мамалигар @
  • 26 ха ха

    0 1 Отговор
    да не би и зелето да са минали към фонд "пътна безопасност " ? чак ми се струва странно писанието , а наглеците на пътя са селектирани и са от същия сорт като бизнесмените и служителите ни
  • 27 истина ти казвам

    3 1 Отговор
    Докато има некорумпирана съдебна система и неподкупна полиция така ше бъде!
  • 28 Ония с Фордо

    4 2 Отговор

    До коментар #16 от "Офанзивен дефанзиф":

    За каква полиция и за какви глоби става реч като постоянно в сродните на КАТ постоянно споменават за заловени нарушители с по 10-15 неплатени акта ?
  • 29 Комбинатор

    2 1 Отговор
    Когато свършат българите!
  • 30 и като заговорихме за закони

    3 4 Отговор
    Колко от българопитеците знаят колко е МИНИМАЛНАТА скорост за движение по магистрала? Колко от тях допускат, че движението с 80км/ч по магистрала е също толкова опасно, колкото и със 180км/ч?
  • 31 Без име

    3 1 Отговор
    Когато има ДЪРЖАВА и закони,които да респектират!!!!
  • 32 Срамота

    2 3 Отговор
    Ако има пътна инфраструктура, шофирането е песен - без инфраструктура шофьорите се изнервят и правят глупости.
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Срамота

    1 2 Отговор

    До коментар #11 от "въпрос":

    По същия начин се променя и манталитета на чужденците щом дойдат в БГ. В джунгла без инфраструктура живееш как можеш

    Коментиран от #36

  • 35 има решение,

    2 2 Отговор
    но трябва политическа воля:
    1. задължителна регистрация по местоживеене,
    2. висока плътност на подвижни и стационарни радари,
    3. ротация на стационарните радари,
    4. електронно правителство и доставка на глобите по дигитален път,
    5. отнемане на книжка при неспазване на дистанция ...

    Коментиран от #37

  • 36 хората са еднакви

    1 2 Отговор

    До коментар #34 от "Срамота":

    само контрола им е различен

    Коментиран от #44

  • 37 не че нещо

    1 1 Отговор

    До коментар #35 от "има решение,":

    в белите страни от 5-10 години махнаха стационарните радари. На всякъде мерят средна скорст. От нея не можеш да избягаш.
  • 38 много е просто

    2 0 Отговор
    ами никога
  • 39 Ефенди

    7 0 Отговор
    Тежка патология е това бг народът !
    Джуки, силикон, агресивни татуси, батки с прилепнали дрешки и епилирани крайници, мощни коли и агресия по пътищата - всичкото това издава тежки комплекси за недостатъчност и емоционална неуравновесеност.
    Доктори ни трябват, доктори !

    Коментиран от #43

  • 40 тука е така

    3 0 Отговор
    "... най-големият проблем е в мозъчната, не в скоростната кутия на шофьорите. Докога така?"
    Вярно е, че проблема не е в скоростната кутия, но защо в много други страни нещата се получават, а при нас не? Много просто! Защото в другите страни хората се стремят да направят всичко така, че нещата да се случат, а при нас се прави всичко възможно да не се случат. Веднага оправданието се прехвърля на законите, а обикновения гражданин, понеже няма детайлно понятие от тях, набързо се съгласява и веднага застава в защита на шмекерите, на които целта е каквито и закони да има те да не се спазват. Или поне не от тях. Така за 33 години управляващите не успяха да направят един закон, който да върши работа. Когато един работник не си гледа съвестно работата го отстраняват, а ние всеки път ги назначаваме отново и отново. Крайния резултат е, че винаги и за всичко има проблеми, но виновни няма. Е кой е лудия? Който яде баницата или който му я дава?
  • 41 Пътната инфраструктура

    2 0 Отговор
    не е отлична, ясно е, но генерално е по-добра и то не с малко, дори сравнено само преди 10 години. Намаляха безумните поръчки, където след година вече беше за нов асфалт. Въпреки това комплексираните изпълнения не спират, трябва само да покараш половин час, спазвайки ограниченията, знаците и маркировката и се убеждаваш. Решението е измислено, или поне от страна на гражданите - видеорегистратор, задължителен. Но се иска работеща полиция, която да обработва сигналите. А те, както примерно и НСО, не са от феновете на правилата, или поне една съществена част от тях си е като комплексарите на пътя. Съответно тупкаме на топката и чакане. Нека всеки е с видеорегистратор и да може да праща сигнал за нарушение, както и да знае, че има голям шанс нарушителят да е глобен, и ще видите. Обаче това е свързано със сериозна работа в началото от КАТ.
  • 42 Бумбаров

    2 0 Отговор
    Като почнах да шофирам извън България, първо ме впечатли разположението на светофарите и поведението на пешеходците. Казах на жена ми: - Голяма част от тези няма да оцелеят в България, ако така се мандат. Ама наистина!
  • 43 БРАВО БЕ-точно в 10 та

    1 0 Отговор

    До коментар #39 от "Ефенди":

    БРАВО!!!!
  • 44 Име

    1 0 Отговор

    До коментар #36 от "хората са еднакви":

    Без да искам с дебелите пръсти Ви дадох -, извинявам се, приемете го за +.
  • 45 Пряко

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "въпрос":

    Слаба държава и затова се получава така!
  • 46 напротив

    3 0 Отговор
    Съвпада с мнението на много хора. Признавам, че изпитвам страх, когато тръгваме на дълъг път. Страх, не от моето, не от нашето шофиране, а от онези безумци, които изобщо не се съобразяват с правилата за движение. Излизат с мощните си мотори и коли , и забравят, че са смъртни. Заради тях, много хора никога не успяха да се приберат у дома и да зарадват близките си, че са се завърнали живи и здрави. Радостта е, като завръщане от война. И не, не искам да живея в такава държава. Искам да изпитвам удоволствие от пътуването, а не притеснение. И друго. Искам нощем да спя, а не да будувам заради гонки на мотори и коли.
    Законът трябва да е безпощаден.
  • 47 бай Иван

    1 0 Отговор
    Кога най-накрая КАТ ще започне да затваря пътни участъци заради лоша и опасна настилка неотговаряща на никакви стандарти . Тогава тези от АПИ ще се размърдат, като се затвори половин България и хората ревнат . Каква магистрала е Тракия ? Че там дясното платно скоростта трябва да е ограничена до 100 километра . И да карате максимум с 90 да не си трошите колата.