Качеството на пътната инфраструктура е безобразно, но най-големият проблем е в мозъчната, не в скоростната кутия на шофьорите. Докога така? Александър Андреев търси отговора:
Мотоциклетист се шмугна между два автомобила по двулентовото шосе, изпреварва ни по осевата линия и продължава напред с около 140 км/ч. При ограничение 40. Честно казано, очаквах да го видя размазан като муха на следващия остър завой, но за щастие човекът явно беше оцелял. Този път.
Всекидневие по улиците и пътищата в България. Според различни статистики страната е с най-висок процент загинали от пътни катастрофи в ЕС, а жертвите са почти два пъти повече от средното за Европа.
В страната през цялата минала година жертвите на пътя бяха 157, а само за първата половина на 2024 година според медийни публикации загиналите вече наброяват 115. Това е страната, която за участниците в движението продължава да бъде сред най-опасните в ЕС - според оценките на Еврокомисията.
Мотоциклетистът отпреди няколко дни оцеля. Видимо оцеляха и шофьорите на двата автомобила, които при същото ограничение от 40 км/ч святкаха с фаровете на предните автомобили, притискаха ги и при първа възможност ги изпреварваха отляво, отдясно и по аварийната лента със скорост далеч над 100 км/ч. Да се чудим ли при това положение, че пак според експертите основната причина за жертвите по българските пътища е "безразсъдното шофиране"?
Черната статистика се е превърнала в ежедневие
Само в рамките на три дни в българските медии се появиха следните новини:
"За ден МВР установи 28 пияни и деветима дрогирани шофьори."
"Кола се блъсна в бетонна стена и се обърна на пътя Симитли-Кресна."
"23-годишен моторист се удари челно в автобус и загина."
И седмица след седмица заглавията звучат по сходен начин. Да, специалистите ще ви кажат, че броят на превозните средства за трийсетина години се е увеличил неимоверно - само автомобилите от 1,5 са достигнали до близо 4 милиона. А въпреки това броят на жертвите в абсолютни числа е спаднал почти десетократно: според Световната здравна организация (СЗО) през 1990 година по улиците и пътищата на България са загинали между 1200 и 1500 души. С други думи, тенденцията е добра и не бива да вдигаме излишна аларма.
Наистина ли не бива? Не само експертите на ЕС, но и всеки пътуващ из България ще ви каже, че качеството на пътната инфраструктура е безобразно, а сигурността на превозните средства често пъти може да се опише като доста своеобразна - или на жаргон "едно към гьотере". Десетилетия наред, още от Живково време, държавата уж строи магистрали, но прословутият пръстен все още не е свързан. И често ще чуете реплики като: "Няколко стотин километра магистрали потънаха като парични знаци в джобовете на властимащите." Или: "Китайците щяха да затворят пръстена само за една година, ако някой им дадеше държавната поръчка."
Проблемът не е в скоростната, а в мозъчната кутия
Дали е така или не е, дали е преувеличено или преумалено - това никой не може да каже. Фактът е, че много българи все още търкалят своите остарели таралясници с изтъркани гуми и накладки през лунния пейзаж на пътищата в страната и макар да не гинат така масово, както през 1990 г., огромният брой потрошени крайници и ламарини определено може да бъде сериозно редуциран.
Но не е само "безразсъдното шофиране", не са само лошите пътища и амортизираните автомобили. Катастрофите на пътя често започват в главите на участниците в движението. Не е скоростната кутия, мозъчната кутия е. В нея невроните трябва да си предават няколко съвсем прости съобщения: "Спазвай правилата", "Не карай пиян или дрогиран", "Бъди толерантен към другите". Вместо това невроните на част от участниците в движението излъчват други импулси: "Законът е врата в полето", "Аз ще мина метър". Или както ми подвикна един шофьор, каращ срещу знака в еднопосочна улица: "Карай бе, има място да се разминем."
Да, място за разминаване имаше. И се разминахме безаварийно на улицата. Но очевидно се разминахме драматично в нагласите си към закона и правилата, към етичността и взаимното уважение.
Пътят, който трябва да бъде извървян, е дълъг
Тук един циничен глас вече ми се присмива, че пиша баналности. Да, всичко това е казвано и писано хиляди пъти. Плюс още много: за ниското образование и ниската култура, за купените шофьорски книжки, за рушветите и за правото на силния по пътищата, за полицейските или прокурорски чадъри. Но може би все пак си струва да се повтаря всеки ден. Полза сякаш има. Българските шофьори вече масово свикнаха да спират на пешеходна пътека и на червен светофар, да си закопчават предпазните колани и дори да те пропускат, когато искаш да се влееш в движението.
Явно броят на добросъвестните и мислещи участници в движението в България расте, но все още е далеч от критичната маса. Техният пример обаче е много важен. Дори не всеки от тях да е чувал за "категоричния императив" на Кант.
***
Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на ДВ като цяло.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 първо пътищата
Коментиран от #6
20:49 17.07.2024
2 Град Козлодуй
Коментиран от #25
20:50 17.07.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Сатана Z
Коментиран от #8
20:53 17.07.2024
5 САЩ..САЩ..
20:57 17.07.2024
6 Пешо Винкело
До коментар #1 от "първо пътищата":
Сашката Андреев че ме учи как да карам!:) Та , не само той цялата редакция на DW бълват ежедневно , колко е корумпирана не само полицията , а цялата съдебна власт! Така че карам како си сакам! Нищо не може да ми направи ни полиция , ни некой друг!Коментиран от #20
20:58 17.07.2024
7 Виктор Черноземски
21:08 17.07.2024
8 Офанзивен дефанзиф
До коментар #4 от "Сатана Z":
Инфраструктурата и пътищата са в ужасно състояние, но това не означава, че може да се минава на жълто/червено, да се кара с превишена скорост, да се пресича двойна напрекъсната линия, да избутваш другия от пътя, да не спираш на пешеходна пътека, да не ...Има закони и трябва да се спазват! Състоянието на улиците няма нищо общо с празните глави на много от шофьорите... Когато IQ-то ти е под 80 и на немски пътища да караш, пак ще си същото говедо...
Коментиран от #9
21:11 17.07.2024
9 не съм съгласен
До коментар #8 от "Офанзивен дефанзиф":
Поведението на водачите на пътя се оправя много лесно със закон. Пътищата не се оправят толкова лесно. Да сте чули за наказан собственик на път, че не го поддържа и не е в ред? И аз не съм. МВР винаги измъква държавата с култовото "водача не се е съобразил с пътните условия"....Коментиран от #16, #21
21:24 17.07.2024
10 Хайнц
Българинът е дълбоко комплексирано човече. Истинската си същност проявява, когато е на улицата и на масата. Простотия, арогантност, чувство за собственост на всичко и всички.
Няма да има оправия, докато в тази държава живеят българи. Такъв ни е манталитетът.
Коментиран от #11
21:29 17.07.2024
11 въпрос
До коментар #10 от "Хайнц":
Защо манталитета на българсия водач се променя коренно в момент в който пресече държавната граница? Какво има в чужбина, което му пречи (или не) в България?Коментиран от #34, #45
21:34 17.07.2024
12 хе хе
„Получих наказателно постановление. Мотивът, посочен в него е, че „водачът не е избрал скоростта на движение съобразно атмосферните условия, релефа, условията на видимост, интензивността на движение и други обстоятелства, за да спрат пред предвидимо препятствие или създадена опасност за движението”, заяви в ефира на „Здравей, България” потърпевшият шофьор Марио Кръстев.
„Наложена ми е и глоба от 200 лева, защото съм влязъл в дупка. Крайно време е да се спре това безумие – изрядни граждани да си губят времето, да си чупят колите и да им се вдига застраховката”, подчерта той. И добави, че ще обжалва наказателнто постановление.
21:39 17.07.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Отговор
Когато просто киро бъде осъден за непредумишлено убийство.
Когато населението спре да гласува за нагли нарушители на законите на страната.
21:44 17.07.2024
15 АБВ
Коментиран от #17
21:47 17.07.2024
16 Офанзивен дефанзиф
До коментар #9 от "не съм съгласен":
Бъркате нещата, не знам умишлено или не. Закони има достатъчно, няма кой да ги спазва. И няма кой да санкционира за неспазването им. Цитираната от Вас полиция трябва да глобява, а не да измъква някого. Освен това ако спазвате правилата, без значение какъв е пътя, вероятността да стане нещо, за което полицията да "измъква държавата" е минимално...А Вие къде сте чули за собственик на път?! Не знаете ли, че пътищата са държавна собственост? Да, държавата не ги поддържа, но това не означава, че в града трябва да се кара със 100 км/час, нали? Лошите пътища ли са Ви виновни, ако минете на червено?!
Коментиран от #18, #28
21:48 17.07.2024
17 стига де
До коментар #15 от "АБВ":
и ние живеем по Европа. И не, не са по-зле.21:49 17.07.2024
18 ми не
До коментар #16 от "Офанзивен дефанзиф":
Само междуградските пътища са собственост на АПИ/държавата. И пак си имат собственик.21:50 17.07.2024
19 Толкова е просто
Същите тия киеци в Гърция са по-ниски от тревата.
21:50 17.07.2024
20 Некое дРъво
До коментар #6 от "Пешо Винкело":
че ти го направи, това кво полицията не може.21:51 17.07.2024
21 Значи, глей сега
До коментар #9 от "не съм съгласен":
Пътят може а е всякакъв ама какъвто и да е, не може да е причина да си минава джигитът на червено.Или Мерцедеса да минава от най-лява в най-дясна лента без мигач, просто ей така.
Или да си надува фърделника в три часа през ноща и да буди квартала.
Коментиран от #22
21:53 17.07.2024
22 гледам сега
До коментар #21 от "Значи, глей сега":
говорим за различни неща. Нарушенията на законите се оправят с по-голям контрол. Точно както джигита е о-тих от тревата в Гързия, защото знае е глобите започват от 250 Евро нагоре. какво пречи и в България да започват от 500лв нагоре?Коментиран от #23
21:57 17.07.2024
23 И 5000 лева да станат
До коментар #22 от "гледам сега":
като няма кой да ги наложи положението ще е същото.Изглежда измамно лесно но няма желание във властта да го направи.
Коментиран от #24
22:00 17.07.2024
24 значи
До коментар #23 от "И 5000 лева да станат":
Значи основния проблем не е в джигита?22:02 17.07.2024
25 Про Стачка
До коментар #2 от "Град Козлодуй":
Умри ти бе мамалигар @22:03 17.07.2024
26 ха ха
22:08 17.07.2024
27 истина ти казвам
22:11 17.07.2024
28 Ония с Фордо
До коментар #16 от "Офанзивен дефанзиф":
За каква полиция и за какви глоби става реч като постоянно в сродните на КАТ постоянно споменават за заловени нарушители с по 10-15 неплатени акта ?22:11 17.07.2024
29 Комбинатор
22:14 17.07.2024
30 и като заговорихме за закони
22:20 17.07.2024
31 Без име
22:23 17.07.2024
32 Срамота
22:44 17.07.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Срамота
До коментар #11 от "въпрос":
По същия начин се променя и манталитета на чужденците щом дойдат в БГ. В джунгла без инфраструктура живееш как можешКоментиран от #36
22:47 17.07.2024
35 има решение,
1. задължителна регистрация по местоживеене,
2. висока плътност на подвижни и стационарни радари,
3. ротация на стационарните радари,
4. електронно правителство и доставка на глобите по дигитален път,
5. отнемане на книжка при неспазване на дистанция ...
Коментиран от #37
22:48 17.07.2024
36 хората са еднакви
До коментар #34 от "Срамота":
само контрола им е различенКоментиран от #44
22:50 17.07.2024
37 не че нещо
До коментар #35 от "има решение,":
в белите страни от 5-10 години махнаха стационарните радари. На всякъде мерят средна скорст. От нея не можеш да избягаш.22:53 17.07.2024
38 много е просто
22:54 17.07.2024
39 Ефенди
Джуки, силикон, агресивни татуси, батки с прилепнали дрешки и епилирани крайници, мощни коли и агресия по пътищата - всичкото това издава тежки комплекси за недостатъчност и емоционална неуравновесеност.
Доктори ни трябват, доктори !
Коментиран от #43
22:55 17.07.2024
40 тука е така
Вярно е, че проблема не е в скоростната кутия, но защо в много други страни нещата се получават, а при нас не? Много просто! Защото в другите страни хората се стремят да направят всичко така, че нещата да се случат, а при нас се прави всичко възможно да не се случат. Веднага оправданието се прехвърля на законите, а обикновения гражданин, понеже няма детайлно понятие от тях, набързо се съгласява и веднага застава в защита на шмекерите, на които целта е каквито и закони да има те да не се спазват. Или поне не от тях. Така за 33 години управляващите не успяха да направят един закон, който да върши работа. Когато един работник не си гледа съвестно работата го отстраняват, а ние всеки път ги назначаваме отново и отново. Крайния резултат е, че винаги и за всичко има проблеми, но виновни няма. Е кой е лудия? Който яде баницата или който му я дава?
23:07 17.07.2024
41 Пътната инфраструктура
23:19 17.07.2024
42 Бумбаров
23:32 17.07.2024
43 БРАВО БЕ-точно в 10 та
До коментар #39 от "Ефенди":
БРАВО!!!!23:44 17.07.2024
44 Име
До коментар #36 от "хората са еднакви":
Без да искам с дебелите пръсти Ви дадох -, извинявам се, приемете го за +.23:53 17.07.2024
45 Пряко
До коментар #11 от "въпрос":
Слаба държава и затова се получава така!23:54 17.07.2024
46 напротив
Законът трябва да е безпощаден.
01:45 18.07.2024
47 бай Иван
07:04 18.07.2024