Автомобилните производители отново искат ЕС да преразгледа забраната за ДВГ, "псевдозелените" обаче се опъват

10 Октомври, 2025 13:46 2 961 21

  • ес-
  • двг-
  • автомобилни производители

Асоциацията настоява за мерки, които да дадат на производителите по-голяма гъвкавост

Автомобилните производители отново искат ЕС да преразгледа забраната за ДВГ, "псевдозелените" обаче се опъват - 1

Автомобилните производители в Европа отново надигнаха глас срещу плановете на ЕС за забрана на продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 година. Индустрията определя политиката като „твърде строга“ и твърди, че Брюксел не отчита реалните ѝ опасения, съобщава Financial Times.

В документ, изпратен до Европейската комисия, Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) – основната организация на индустрията – заявява, че забраната е базирана на „остарели предпоставки и оптимистични допускания“.

Асоциацията настоява за мерки, които да дадат на производителите по-голяма гъвкавост. Според ACEA, забраната създава „много твърд едноизмерен път“ за постигане на нулеви емисии, принуждавайки ги да продават само електрически превозни средства.

За да бъде постигната целта от 2035 година, продажбите на електрически коли трябва да достигнат 25% от общия пазар още тази година, докато реалната цифра за периода януари-август се е задържала на около 16%.

Признаване на въглеродно неутрални горива (е-горива): Асоциацията иска да им бъде позволено да отчитат т.нар. въглеродно неутрални горива като горива с нулеви емисии, което би облекчило постигането на целите за 2035 година.

Бонуси за малки електромобили: Производителите искат да получават допълнителни кредити за продажба на по-малки електрически автомобили.

Смекчаване на глобите: ACEA предлага да се смекчат санкциите за неспазване на целите и да се предоставят квоти за рециклиране на стари автомобили и за намаляване на CO2 емисиите по време на производството.

Според прогнозите на S&P Global, дори без промени, делът на електрическите превозни средства в общите продажби на нови автомобили ще достигне 63% през 2035 година, но индустрията съвсем не е на това мнение.

Екологичната група „Транспорт и околна среда“ обаче реагира остро, заявявайки, че предложенията на ACEA биха означавали, че индустрията ще трябва да постигне само 52% пазарен дял на електромобилите до 2035 година.

Люсиен Матийо, директор за автомобилната индустрия в групата, предупреди, че разхлабването на правилата „напълно ще подкопае инвестиционното доверие“, от което Европа се нуждае, за да навакса изоставането си в надпреварата за електрически автомобили. Критиците подчертават, че забавянето на прехода сега само ще увеличи технологичната разлика с китайските конкуренти.

Призивите на ACEA идват на фона на високите цени на енергията и намаляващото търсене на нови електромобили в Европа, както и на борбата на европейските производители с по-евтините китайски продукти, което доведе до съкращаване на десетки хиляди работни места през последните години.

Въпреки споровете, продажбите на електрически превозни средства в ЕС са се увеличили с 30% тази година спрямо миналата, а Германското правителство ще проведе среща на върха за автомобилната индустрия, където въпросът вероятно ще бъде повдигнат и пред лидерите на ЕС.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Лапачис

    12 22 Отговор
    Ся ривете, а га ядохте кифтетата ни ривахте, а?
    Тия многострадални Геновеви са като белите престилки с пътеките по здравна каса. Зелените им биле виновни, че народа купува Игреци и спря да им купува ретро чайниците и да им цака по "официалните сервизи".

    Коментиран от #4, #5

  • 2 Дам

    5 27 Отговор
    Драма голяма:
    Трета поредна година
    тока в целия свят рулира.
    Прогресът е напред, назад са пушеци и смpaд.

    Коментиран от #10

  • 3 Тома

    19 2 Отговор
    Докато не играе сопата в ЕП няма да има управия.
  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    19 3 Отговор

    До коментар #1 от "Лапачис":

    Tesla регистрира пореден спад в продажбите в Европа, като през май 2025 г. е отчетен спад от 67,2% в Дания и 59,4% във Франция. Това е четвърти пореден месец на спад на френския пазар и пети пореден месец на понижение в целия ЕС, което посочва продължителни затруднения за компанията на европейския пазар.

    Коментиран от #14

  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    25 1 Отговор

    До коментар #1 от "Лапачис":

    ЗЕЛЕНИТЕ защо са зелени🤔❓
    Защото още не са узрели ли❗
    Защото обичат зелени банкноти ли❗
    Защото нищо ЕКО няма в техните приказки-
    справка
    довчера - АЕЦ са опасни да ги забраним,
    днес - АЕЦ са екологично чисти🤔‼️

    Коментиран от #7

  • 6 Мнение

    20 1 Отговор
    "Зелените"искат кинти! Също,като Зеления.
  • 7 Точно

    7 1 Отговор

    До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Така е!
  • 8 центавос

    12 2 Отговор
    ха ха демократичните цени на енергията,обричат всяка индустрия в авропа на колапс
  • 9 Стига сте ревали

    9 13 Отговор
    Имахте достатъчно време да реагирате на новите изисквания. Лежахте години на стара слава и се правихте, че решавате проблемите. Лапахте парици от старите технологични ДВГ и се надявахте да ви се разминат фалитите.
    Но пазара не търпи тарикати. Сега китайчетата ще заемат вашите пазари а вие ще влезте в историята като динозаврите. Където е мястото на всеки който не се адаптира към новите реалности.
  • 10 Дам ам ам

    15 4 Отговор

    До коментар #2 от "Дам":

    Европейската икономика се градеше на ДВГ. Рекордни продажби на рено клио 1,5 DCI и Шкода 2 TDI. Това искат хората! Това е пазара не с рестрикции.
  • 11 Факт е че

    16 3 Отговор
    Въглеродния отпечатък на европа е 7%. Атмосферата на света е една. Какво правим?????
  • 12 Тзпцздпцдо

    10 4 Отговор
    По-добре късно, отколкото никога, но това реване и запъване трябваше да е преди години. Още тогава беше ясно, че тая работа няма да я бъде, но производителите се снишиха и правеха гръмки планове и обещания през розови очила.

    А може би са разчитали на държавни и ЕС пари да им покрият разходите и загубите, подобно на китайските производители в Китай? Или пък не искаха да бъдат заклеймени, "канселирани" по новоговор, от Гретето?

    Във всеки случай, азиатците от Китай и Япония излязоха по-мъжкари и си отстояваха твърдо убежденията, макар и да са противоположни в случая. Европейците се проявиха като едни "меки ветропоказатели", което е плачевно. И сега пак реват като "женички".
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 бай Даньо

    2 6 Отговор

    До коментар #4 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Тесла е бита карта , но това не означва че електрификацията е свършила напротив сега почва на по здрава основа с китайците, европейците са непричом .

    Коментиран от #16

  • 15 Няма драма

    4 12 Отговор
    Ердоган настрои АЕЦ-и и направи държавна електромобилна компания TOGG.
    Тръмп си купи PLAID.
    Китай, Северна Европа и Африка са вече изцяло електромобилен пазар. В Етиопия ДВГ-тата са забранени от 2024. В Шънджън гледаш океани от коли и не се чува нищо - коли и градски транспорт всичко е на ток.
    2025 година възобновяемият (ВЕИ) ток вече е 54% от цялото производство на енергия в Европейския съюз като слънчевата енергия е водеща с общо 122 317 гигаватчаса от соларните паркове в цяла Европа.
    ! От септември 2025 в България вече работи най-голямата в ЕС и пета в света (!) батерия за съхранение на ВЕИ ток (BESS): Батерията в Ловеч вече промени енергийния пейзаж на България. Тя е с капацитет 496 мегаватчаса или полови атомен реактор от големите ВВЕР-1000.

    Европа и Светът са 100% чист ток, 100% коли на ток.
    Тва че няколко немци не им харесва, понеже са очаквали дизелово бъдеще, пачки и изгорели газове - голям праз!
    Гига Берлин може да покрие целия немски пазар. Затова се казва Гигафабрика.
    Драма има точно никаква.

  • 16 Реално

    3 7 Отговор

    До коментар #14 от "бай Даньо":

    TESLA Inc. е най-големият енергиен и технологичен гигант + автомобилна компания в едно.
    - Собствена литиева рафинерия в Тексас,
    - Производство (Tesla Solar) и съхранение на ток, индустриално и битово (Powerwall/Megapack),
    - Най-голямата и най-безотказната бързозарядна, глобална мрежа в Света (Tesla Supercharger, отскоро в България мол, отдавна в Парадайс и Пловдив),
    - Машиностроене (батерии, компоненти, коли, камиони, пикапи от-до) в собствена мрежа от Гигазаводи:
    I. Tesla factory Fremont, California
    II. Gigafactory 1 - Nevada
    III. Gigafactory 2 - Buffalo, New York
    IV. Gigafactory 3 - Shanghai, China
    V. Gigafactory 4 - Berlin, Germany
    VI. Gigafactory 5 - Austin, Texas
    VII. TESLA завод финално сглобяване - Tilburg, Netherlands (Холандия)

    - Управление и автономия (Tesla FSD Europe),
    - Комуникация (собствена сателитна мрежа StarLink от 8475 сателита към момента в орбита),
    - Роботика (орди работници 24/7 Optimus bot трета генерация),
    - Транспортни услуги (Robotaxi возят хора без шофьор в момента в Остин Тексас и Сан Франциско, влекачите SEMI бачкат автономно 24/7 и подменят целия тежкотоварен транспорт и всички тирафжийски драми),
    - Ракети и космическо дело (SpaceX, Falcon 9, Falcon Heavy, StarShip) и много, много други. TESLA е първият частен аерокосмически гигант, начело с прототипа на Iron Man - Илън Мъск - най-богатият човек на планетата и първи трилионер.

    Само Optimus (които могат да вършат всяка човешка работа), AI/

    Коментиран от #17, #18

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 бай Даньо

    7 1 Отговор

    До коментар #16 от "Реално":

    Не знам откъде ви изравят такива или по точно знам от отдела на Тесла за връзки с общественоста и медии , интерeтсно какво си мислите че ще постиогнете при Гanчo дизела или просто покритие на пазара!? Така се прави съвременна рекалама само не разбирам защо ви траят от Фaтkи да не ви тpият открито рекламните материали инак тpият автоматично за глупости за някоя по цветна дума ... виждал ли си Хюндай Айоник 6 със стикер "Купух това след като Мъск се побърка" ? За това ми е думата. Интерсно тоя коментара колко ще изтрае преди да е изтpит!?

    Коментиран от #19

  • 19 Собственик

    1 4 Отговор

    До коментар #18 от "бай Даньо":

    Тук ти идва неразбирането: Хюндай и всички до един са посредствени продукти. Всички до един. Не се лъжи по лампички и кожа. Отдолу е Батак. Разгледай сайта на сервиза EV Клиник. Един чувал датчици, компютри и електронни модули навсякъде. Зле проектирани мотори и редуктори. Лагери, нарочно с нестандартни размери, за да не можеш да го купиш отвсякъде и да си го смениш сам.. Неподменяеми призматични батерии (компресирани са, за разлика от цилиндричните, понеже се издуват; с по-лошо охлаждане заради формата и по-къс живот от цилиндричните).
    Тесла има един единствен компютър с безотказен софтуер (собствена OS) и останалото са само изпълнителни механизми. Спестени км кабели. Лесно за диагностика, лесно за ремонт. Просто и надеждно. Най-добрите BMS (управление и термоуправление на батерията), цилиндрични клетки, мотори и инвертори.

    Тесла не плаща за реклама, защото е излишно. Парите се влагат в недостижими продукти в една обща екосистема от-до: слънце, ток, батерия, зарядно, МПС, връзка, автономия.
    Разказ от служител: Мъск със своите 1.88 се навежда към тебе с пръст в гърдите: "Ти правиш!". А след това: "Те бяха добри инженери. Недостатъчно добри за Tesla.."

    Tesla Project Loveday (видеа от собственици и фенове) и Tesla Light Show (светлинни шоута по целия свят) са дело изцяло на нас - обществото на собствениците.
    Лошо няма, харесвайте и карайте каквото искате, но най-доброто технически с най-лесната употреба и поддръжка, е Тесла. Да не изключваш всеки

    Коментиран от #20, #21

  • 20 Тотален

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Собственик":

    вРесльо... фен на лампчиките и приложенията... ако поне грам разбираше от транспортна техника, нямаше да пишеш тези небивалици за технологии и съвършенство в 1 изречение с тРесла...
  • 21 бай Даньо

    0 1 Отговор

    До коментар #19 от "Собственик":

    И аз съм от "собствениците" бе льoьлo само не съм кон с капаци а им виждам кусурите...