След дълги месеци на напрегнати дискусии, Европейският съюз взе изненадващо решение за ускоряване на преразглеждането на планираното постепенно премахване на бензиновите и дизеловите автомобили до 2035 година. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен лично обяви този ключов ход, който може радикално да промени бъдещето на автомобилната индустрия на континента.
В писмо до лидерите на 27-те страни членки преди важната среща на върха, насрочена за 23 октомври, Фон дер Лайен не остави място за съмнения: „След последния стратегически диалог реших да ускоря прегледа на регламента за емисиите на автомобили и микробуси до края на годината.
“Това внезапно изтегляне напред на прегледа, който първоначално беше планиран за по-късна дата, е директен отговор на настойчивите искания на редица правителства и големи автомобилни производители. Основната концепция, която най-накрая изглежда е приета от Комисията, е технологичната неутралност - основният стълб на критиката срещу изцяло електрическата визия на ЕС.
Фон дер Лайен категорично подчерта: „При подготовката на прегледа оценяваме ролята на горивата с нулеви и ниски емисии в прехода към пътен транспорт с нулеви емисии след 2030 година, като например електронните горива (e-fuels) - за които вече имам ангажимент - и усъвършенстваните биогорива.
“Това отваря вратата за алтернативни, нисковъглеродни решения, които могат да продължат живота на двигателите с вътрешно горене след 2035 година. Времето е малко – остават по-малко от два месеца до края на 2025-а, а Комисията е изправена пред тежка задача да координира разнопосочните мнения на държавите членки.
От една страна стоят правителствата, настояващи за гъвкавост и неутралитет, а от друга - скандинавските страни, Испания и Португалия, които са по-малко склонни към преразглеждане на строгия план. Този дебат е интегрална част от по-широкия преглед на Европейския зелен пакт.
Паралелно с политическия дебат, реалността в индустрията вече се отклонява от първоначалните ултраелектрически планове. Много производители вече постепенно се отказват от амбицията да произвеждат само електромобили до края на десетилетието. Конкретните примери включват:
Porsche обяви появата на SUV модели с термични двигатели. Alfa Romeo забави представянето на новия Stelvio (първоначално планиран като изцяло електрически). Lancia потвърди наличието на двигатели с вътрешно горене за новата Gamma още при пускането ѝ на пазара.
Бъдещето: Неутралитет с електрически привкус
Общото усещане е, че Европа най-накрая ще отвори вратата за технологичния неутралитет, като същевременно запази предпочитанието си към електричеството. А целта е ясна: създаване на устойчива икономическа система за индустрията и потребителите, която да може да се конкурира с нарастващото влияние на китайските производители.
Доказателство за това е и проектът „европейски kei car“ – малки, икономични електромобили, които да се произвеждат в рамките на ЕС. Въпреки широката политическа подкрепа за тази идея, предстои да се изяснят бюрократичните основи за нейното осъществяване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
13:16 21.10.2025
2 Марто
13:17 21.10.2025
3 Лост
13:21 21.10.2025
4 бай Бай
13:22 21.10.2025
5 Хипотетично
13:27 21.10.2025
6 Долу ЕС
13:35 21.10.2025
7 Айдеее
14:04 21.10.2025
8 Аоо
14:06 21.10.2025
9 Стар Вълк
14:10 21.10.2025
10 Анонимен
14:27 21.10.2025
11 Фал
14:45 21.10.2025
12 Абе хора
15:17 21.10.2025
13 Селянин
16:05 21.10.2025
14 Турбо
17:00 21.10.2025
15 Чудесно
19:24 21.10.2025
16 да се съдерете
Пък вий си пишете!!!!
Га га га
00:20 22.10.2025
17 12345
07:54 22.10.2025
18 Инженер в Мерцедес🔬
ДВГ е довиждане.
Мазни сервизи са довиждане.
Литър 3 евро е довиждане.
Пушещи гърнета са довиждане.
Вносен петрол е довиждане.
Коментиран от #21, #24
13:51 23.10.2025
19 Айоник 5
Колата е с 2 мотора, 325 коня 🚀
Top във всеки сезон и всяка ситуация.
Колата почти се е изплатила, а е още в гаранция.
Никой, повтарям никой няма да ти купува гориво, когато тези коли станат по 10-20 бона.
Никой не го интересува Европа какво произвежда.
Щатите, Китай и Южна Корея правят коли та дрънка.
Последните месеци Tesla е инсталирала 18 хил. суперчарджъра. Това е повече от следващите 9 зарядни оператори, взети заедно. Защото техниката им е скаларна - слагат трансформатор шкаф и натам десетки колонки, които са само терминали.
Вие си правете сметката дали и докога ще наливате пари в ремонти и горива - бездънна яма.
Вадя телефона, паля парното или климата към края на срещата и газ (тоест⚡) на 4-те валяка и каде дома.
Коментиран от #22
14:10 23.10.2025
20 ДИЗЕЛГЕЙТ
Питам пак: Фолксваген имат ли свободни милиарди за изцяло нови и модерни заводи или ще дадат по няколко милиона на онези по комисиите и Европарламента да ви върнат ДВГ-тата, за да може Фауве да си пpъцкaт на диваня, а вие си дишайте смога и ходете уикенда "на чист въздух"
Коментиран от #23
14:35 23.10.2025
21 И ти си
До коментар #18 от "Инженер в Мерцедес🔬":
взел-дал довиждане ама ти гледаме сеира.... инДжинерине....16:00 23.10.2025
22 Нищо от написаното
До коментар #19 от "Айоник 5":
не е истина и не се е случвало.... продължавай да си го "караш"...16:02 23.10.2025
23 Не ще стоим
До коментар #20 от "ДИЗЕЛГЕЙТ":
и ще тровим теб и отрочетата ти....16:03 23.10.2025
24 незнайко
До коментар #18 от "Инженер в Мерцедес🔬":
Еми като тази БЪЛГАРСКА разработка не можахме да я запазим и развием има концерни които я внедряват а ние ще духаме супата отново както с автоматичните скоростни кутии , алуминиевите джанти лети с противоналягане , заваръчните апарати под вода и какви ли още не БЪЛГАРСКИ ИЗОБРЕТЕНИЯ които сме продали !!!17:26 23.10.2025
25 🇧🇬 България е на ⚡
В Ловеч вече работи най-голямата батерия (BESS) в Европа за съхранение на ток от ВЕИ. Нова ера в енергетиката на континента!
Най-голямата компания за строеж на соларни паркове в света е българската Сънотек
Най-големият заряден оператор с мрежа за зареждане на електромобили в България и Европа, е българската компания Елдрайв.
Компанията лидер в разработката на приложения за всички зарядни оператори по света, в мониторинга и управлението на зарядна мрежа за електромобили - българската компания Ampeco
Enhauto е БГ компанията, която прави S3ХY бутоните и допълнително оборудване за колите на Tesla и изнася в целия свят.
България е страната с най-много зарядни на глава от населението в ЕС след Холандия и най-много спрямо броя коли на ток.
България е технологичен Център на електромобилизма и чистата енергия (ВЕИ) в Европа!
00:03 24.10.2025