Японското правителство предупреждава Виетнам за последиците от забраната за бензинови мотоциклети

22 Октомври, 2025 10:00 10 757 15

  • мотоциклети-
  • двг-
  • забрана-
  • япония-
  • виетнам

Ефектът се пренася и върху автомобилите

Японското правителство предупреждава Виетнам за последиците от забраната за бензинови мотоциклети - 1

Виетнам, една от страните с най-високо съотношение на мотоциклети спрямо населението в света, е на прага на сериозни икономически и социални сътресения. Плановете на правителството за забрана на бензиновите мотоциклети в централната част на Ханой, стартираща от средата на 2026 година, предизвикаха остра реакция от страна на японското правителство и ключови автомобилни производители, доминиращи на пазара.

Пазарът на двуколесни превозни средства във Виетнам се оценява на внушителните $4,6 милиарда за тази година. Регистрациите на мотоциклети достигнаха почти 80 милиона – феноменална цифра за 100 милиона население. Този пазар е здраво контролиран от японски гиганти, като Honda е безспорен лидер с около 80% пазарен дял.

Внезапното въвеждане на забраната, очаквана да се разшири за цялата столица през 2028 г. и потенциално за други региони след това, предизвика сериозни опасения за икономически „странични ефекти“.

Японското посолство в Ханой изпрати официално писмо, предупреждавайки, че внезапното прилагане на забраната може да „засегне заетостта в свързани индустрии като търговията с мотоциклети и доставчиците на части“. Японската страна настоява за „подходяща пътна карта“ за електрификация, която да включва преходен период и поетапно въвеждане на разпоредбите.

Основната търговска асоциация на чуждестранните производители на двуколесни превозни средства във Виетнам, водена от Honda, Yamaha и Suzuki, също се обърна към правителството. Те предупреждават за възможни „прекъсвания в производството и рискове от фалити“ по веригата за доставки, която обхваща близо 2000 дилъра и около 200 доставчици на компоненти. Производителите настояват за преходен период от „поне две до три години“, за да се осигури време за пренастройка на производствените линии, изграждане на необходимата мрежа от зарядни станции и въвеждане на стандарти за безопасност.

Въпреки че Honda официално не обяви планове за затваряне на фабрики, продажбите на компанията във Виетнам отбелязаха спад от близо 22% през август спрямо юли, непосредствено след обявяването на директивата. Този спад, макар и последван от леко възстановяване през септември, показва непосредственото въздействие върху пазара.

Междувременно, местният виетнамски производител на електрически превозни средства VinFast отчита сериозен ръст. Продажбите на електрически велосипеди и скутери на компанията са скочили с 55% на годишна база през второто тримесечие на 2025 г., достигайки близо 70 000 бройки. Потребителските проучвания също прогнозират скок в търсенето на електрически превозни средства, което позиционира местните играчи като потенциални печеливши от тази регулаторна промяна.

Не само пазарът на двуколесни е засегнат. Според Виетнамската автомобилна асоциация (VAMA), предупрежденията за забраната вече оказват влияние и върху продажбите на леки автомобили. През септември продажбите на бензинови автомобили сред членовете на асоциацията са спаднали с 18% на годишна база.

Виетнамското правителство, от своя страна, защитава решението като необходимо за борба с високите нива на замърсяване на въздуха в Ханой. Въпреки натиска от Япония и индустрията, властите все още не са дали публичен отговор на исканията за отлагане или промяна на графика, а според източници на Ройтерс, временно не са се съгласили с предложенията.

Предварителният график и форматът за този амбициозен преход към електрификация остават въпрос на интензивни преговори и несигурност за милиони потребители и стотици хиляди работници.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ДрайвингПлежър

    30 8 Отговор
    При над 50% електричество идващо от въглища да въвеждаш електрификация е толкова смешно и жалко, че оставам безмълвен към такава глупост...
    Може би да пробват да се еа по-малко и да намалят паплачта...?! Ама май не са се сещали за тоя вариант

    Коментиран от #3, #7, #12

  • 2 Каква е тази снимка, Радо?

    24 0 Отговор
    На нея ни виетнамец, ни японец, ни типичните за Ханой мотоциклети.

    Коментиран от #4

  • 3 Механик

    17 6 Отговор

    До коментар #1 от "ДрайвингПлежър":

    Напротив. По тоя край на света от години се работи яко в тая област. И то не от вчера или днес.
    Задавал ли си въпроса, защот точно в Далечния Изток има толкова много гейове? Та там над 50% от мъжете са от другия бряг.
    Пусни си камери на живо от тия региони и гледай, че тия все още масово ходят с маските. Да не мислиш, че това на 40 градуса да пуфтиш цял ден под маската се оказва добре на здравето??
    Работят хората в посока намаляване бройката на шебеците, ама то не може бързо.
  • 4 Механик

    10 2 Отговор

    До коментар #2 от "Каква е тази снимка, Радо?":

    Точно от Виетнаям си е снимката, но на нея се вижда някаква група европейски мотоциклетисти. Вероятно правят някакъв круиз и един от тях снима останалите.
    При по-внимателно вглеждане ще видиш едно виетнамско момиче, един "типичен скутер" и една дясна виетнамска ръка, държаща десния "масур" на една типична за там моторетка.

    Коментиран от #5

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Данчо

    8 3 Отговор
    Аман
    от гейзери.
  • 7 Еколог

    7 5 Отговор

    До коментар #1 от "ДрайвингПлежър":

    Само че останалите 50% ел енергия идва от ВЕИ. Коя европейска държава може да се похвали с такова постижение?

    Коментиран от #9

  • 8 Така Така

    10 3 Отговор
    Хехе енергия от въгища...... ама около 40% като в последните години освен изграждане на газоелектрически централи сериозно е увеличен капацитета на слънчевата и вятърнага енергия. Като в бъдеще ще ке залага основно на слънцето което тук работи добре. Маските основно ги носят жените и не срещу ковид, а за са си пазят кожата на лицето от слънцето. И още нещо поради топлото време тук за електрички у добре изкарват си пробега. Въпреки че аз лично предпочитам бензиновите моторетки :))) Виетнам има бъзеще, докато територията ще се утопи
  • 9 граф Монте Карло

    13 0 Отговор

    До коментар #7 от "Еколог":

    Ама ти можеш ли да сравниш слънчевите дни във Виетнам със слънчевите дни в Холандия и Норвегия???
  • 10 Kaлпазанин

    10 4 Отговор
    Па джапанките не се ли тревожат за външния си дълг и те и за говедарските бази в Япония или най вече се тревожат че няма да могат да си продават моторетките на виетнамците
  • 11 Хи-хи-хи

    15 2 Отговор
    Японците започнали да дават акъл на виетнамците, че било огромна грешка да подкрепят виетнамската промишленост и в частност виетнамски производител на електрически мотопеди, който да наема все повече работници.

    Било много по-разумно да подкрепят японската промишленост, защото японците щели да я изгубят работни места.
  • 12 Преподавател

    6 9 Отговор

    До коментар #1 от "ДрайвингПлежър":

    Ти не си безмълвен. Ти просто си неинформиран или се правиш на щур. Излез от Интернет, подишай малко 2-тактов пушек и бракуван дизел (в България са 3 милиона) и се върни.

    Данни на Евростат (не на "един приятел каза"; не на "аз така си мисля")

    Енергиен микс на Европа за 2025 година:
    54 на сто от тока, произвеждан в ЕС, е от възобновяеми източници - слънце, вятър, хидроенергия, геотермална енергия и биогорива.
    54%.
    Следва АЕЦ и природен газ. Какви въглища ви гонят 21 век, къде виждате мини, миньори и ТЕЦ-ове на въглища?

    Елдрайв, има т.нар. Гаранции за произход (GOs), които са официални сертификати за зеления произход на електроенергията, която продават. Когато зареждаш на техните станции, а те са на всеки километър, колата ти има 0 емисии.
    Нада.
    Зеро.
    Зилч!

    В затворена атмосфера 🌍 да копаш нещо и гориш е като в скафандъра си да 🐒💨иш.
    Гърнето бълва отрова за всички живи организми на този свят и затова е чао.

  • 13 Оня с коня

    2 1 Отговор
    В централната градска част на Ханой при този натоварен трафик с мотори дали ще си с мотор-ДВГ или с електрически велосипед мисля че е всв тая за водача. Все ще стигнеш за едно и също време от А до Б.

    Коментиран от #15

  • 14 Всичко тръгна от

    3 2 Отговор
    Урси и розовите понита соросоидни мекотели без гръбначни много полови. Усещам каква криза ще ни тресе и още преди три години го осъзнавах и алармирах но когато капацитетът на това ръководство е такъв целият материал ще страда.
  • 15 Така е

    5 0 Отговор

    До коментар #13 от "Оня с коня":

    Дали всички мотоциклети в центъра на града ще са електрически или ДВГ ще стигнеш по същото време, разликата е само в качеството на въздуха.