Европейският автомобилен сектор, и в частност германската му локомотивна сила, преживява една от най-тежките си кризи в новата история. На фона на стагнация в продажбите, масови съкращения и труден преход към електрически превозни средства, индустрията се бори за оцеляване и конкурентоспособност. Повече от 50 000 работни места вече са изчезнали само в Германия.
Проблемите достигнаха точка на кипене, което наложи свикването на високопоставена автомобилна среща на върха в Берлин, събрала политици, ръководители на компании като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, и синдикати. Основният въпрос не е просто краят на двигателите с вътрешно горене (ДВГ), а много по-голямата заплаха, идваща от Изтока.
Технологично изоставане и китайската инвазия
Някога доминиращи в технологиите и престижа на марките, германските компании сега изостават от китайските си конкуренти както в софтуерните иновации, така и в пазарното приемане на електрически превозни средства. Китайски гиганти като BYD и други агресивно се разширяват на европейския пазар, предлагайки по-достъпни и технологично напреднали електромобили.
Според Сандер Тордоар, главен икономист в лондонския Център за европейски реформи (CER), защитата на ДВГ от страна на Берлин е „незначителен проблем“ на фона на много по-голямата заплаха, която представлява Китай. „Необходим е отговор на Китай в областта на индустриалната и търговската политика“, категоричен е той.
Напрежението се усложнява допълнително от протекционистката политика на американския президент Доналд Тръмп, която нанесе допълнителен удар върху доминиращия германски експортен сектор. През първата половина на 2025 година износът на европейски автомобили за Китай, движен основно от Германия, е спаднал с 42%, а този за САЩ – с 13.6%.
Политическият отговор
На фона на кризата, германското правителство търси решителен отговор. Канцлерът Фридрих Мерц вече призова Европейския съюз да отмени планираната забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ от 2035 година. Той описа тази мярка като „усмирителна риза“ за конкурентоспособността на производителите. „Не бива да забраняваме: Трябва да активираме технологиите, това е моята цел“, заяви Мерц.
Въпреки лобирането, Крейг Мейли от Cox Automotive предупреждава, че промяната на крайния срок рискува да подкопае доверието в транспортния преход: „Потребителите се нуждаят от яснота в тази несигурна пазарна среда. Клиентите се нуждаят от уверение, че електрическата мобилност е предпочитаната технология.“ Германските медии съобщават, че вероятният компромис, който ще бъде постигнат на срещата в Берлин, ще позволи продажбата на хибридни превозни средства и след 2035 година.
Решенията
С оглед на „свръхкапацитета и липсата на търсене за европейско производство на автомобили на целия континент“, експертите призовават за действия от страна на търсенето.
Министърът на финансите Ларс Клингбайл вече обяви удължаване на данъчното облекчение за електрически превозни средства в Германия до края на 2030 година. Сандер Тордоар от CER смята, че следващата стъпка трябва да бъде въвеждането на координирани субсидии за закупуване на електромобили в целия Европейски съюз, като посочи ефективна отстъпка до 7 500 евро като възможна мярка.
Някои страни вече предприемат протекционистки мерки. Франция преразгледа системата си за стимулиране (до 7000 евро), за да изключи превозни средства от страни извън ЕС, произведени с много енергия от въглища – мярка, насочена пряко срещу по-евтините китайски модели.
Проблемите на германската автомобилна индустрия са дълбоко структурни и водят до тежки финансови резултати: Mercedes-Benz отчете спад на печалбата с 56% до 2,7 милиарда евро през първата половина на 2025 година. Volkswagen регистрира спад на оперативната печалба с една трета до 6,7 милиарда евро. BMW отчете спад на печалбата преди данъци с 29% до 4,02 милиарда евро.
Между юни 2024-а и юни 2025 година германската индустрия е загубила близо 52 000 работни места. Почти половината от анкетираните компании описват текущото си състояние като „лошо“ или „много лошо“, като близо 80% планират да отложат инвестиции или да ги преместят в чужбина.
Бъдещето е в съюза
Въпреки мрачната картина, експертите не виждат края на европейското автомобилостроене. Тордоар призовава Брюксел да предприеме мерки за укрепване на целия европейски пазар, тъй като Испания, Италия и Франция също губят пазарен дял.
„Най-добрият изход е да разширим собствения си [европейски] пазар, който все още е много голям и има потенциал да генерира по-голямо търсене от сега“, подчертава Тордоар. Той добавя, че Европа трябва да използва силните си съюзници – САЩ, Япония, Южна Корея и Обединеното кралство – за да формира глобална стратегия срещу китайската конкуренция и да спечели време за адаптация, иновации и запазване на конкурентоспособността си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ГОЛАТА ИСТИНА
12:45 13.10.2025
2 БОЗА
12:45 13.10.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Хохо Бохо
Коментиран от #23
13:05 13.10.2025
5 Дядо Стою
Коментиран от #37
13:05 13.10.2025
6 Цялата истина
Коментиран от #19
13:09 13.10.2025
7 име
Коментиран от #33
13:10 13.10.2025
8 авто маниак
13:15 13.10.2025
9 ПЗСпзсс
70-те, 80-те и 90-те можехте да сте европейски производители за европейски потребители, ама се полакомихте и ви беше малко и сикахте още и още. Ами, да ви кажа, сега сега ще гледате отблизо филма "късно е либе за китка" след като ви натирят в стил "миналогодишна инфлуенсърка от Дубай" и се наложи да се приберете обратно вкъщи в Европа със скъсан чорапогащник и подвита опашка.
13:16 13.10.2025
10 Анонимен
Коментиран от #35
13:23 13.10.2025
11 Сзо
13:26 13.10.2025
12 Варна
Следващата кола, която ще си купя вероятно ще бъде китайска, корейска или в най- тежкия случай японска. Въобще нямам намерение да се занимавам повече с коли от ЕС. - Цялата икономика на Западна Европа е базирана на субсидиите и "удари под кръста" за останалите членове на съюза.
13:31 13.10.2025
13 Георги
13:34 13.10.2025
14 665
13:40 13.10.2025
15 дедо..
13:40 13.10.2025
16 ШЕФА
14:25 13.10.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Залупен евроатлантически цървул
14:33 13.10.2025
19 ФОЛКЛОР
До коментар #6 от "Цялата истина":
ДВГ фолклора е цяла митология- Литиевите железофосфатни (LiFePo4) батерии са негорими. На пълно късо се издува и дотам. Днес такива се влагат масово в колите.
- NMC натерия НЕ се гаси с вода. Гаси се с пяна. Покрива се с огнеупорно одеало или пясък. Поставя се в огнеупорен контейнер.
- Батерия не се пали, без да има човешка грешка.
- LFP (литиево ферофосфатни) батерия НЕ гори.
- Батерия първо пуши и хората излизат. Няма експлозия като при резервоара.
- Литиево йонните (NMC) са многократно по-безопасни от пластмасов резервоар под задните седалки със силно запалима течност вътре.
- ДВГ значи двигател с вътрешно горене т.е. там нещо гори постоянно, вечкно омаслено и само чака горенето да стане външно.
- ДВГ работи на принципа на непрекъснати експлозии.
! Съюза на Застрахователите са изнесли точни данни:
На 100 хил. петролни коли - 1529 случая на пожар.
На 100 хил. електромобила - 25
! В петролната кола имаме над 60 пъти по-голяма опасност не само от пожар, но и експлозия - нещо невъзможно при клетките от автомобилен клас в титаниев корпус (не пластмасов резервоар), снабдени до една с предпазни клапани в съвременните коли на ток.
Коментиран от #22
14:34 13.10.2025
20 Гост
Коментиран от #24, #26
15:05 13.10.2025
21 Българин
Нищо не казаха пак тези евро-хомота. Разбира се не се съобщава как в германия 7 милиона души не могат да си платят сметката за ток и вода.
Благодаря ти евро съюз....
Дано Факти да останат с екип от не толкова корумпирани журналисти и да гледат на нещата реално, а не от своята гледна точка.
15:37 13.10.2025
22 Хаха
До коментар #19 от "ФОЛКЛОР":
Точко подкара с пропагандата на електрички.Учудваме защо още се вози на дизел?16:05 13.10.2025
23 Никси
До коментар #4 от "Хохо Бохо":
а ти Моторола и Ериксон помниш ли ? щото аз Нокия я имам и в момента , Нокия е Мерцедеса на телефоните след Айфоните обаче отхапаната ябълка е ко ша каеш , твойто да не е Самсунг Галакси !!!.Коментиран от #27
17:18 13.10.2025
24 ганг
До коментар #20 от "Гост":
Защо не идват тука на китайските цени? Мислил ли си че имат интересни предложения около 10 000 долара? Хайде да ги докарат тука да видим европейските производители тогава.17:18 13.10.2025
25 Др.Тодор Живков 🇧🇬
20:18 13.10.2025
26 Чети и мисли
До коментар #20 от "Гост":
Има и заводи за китайски, корейски и японски автомобили. Строят се нови заводи също. Инвестиции в милиарди. Не и в България, разбира се. Имай търпение до 2028. Цените на китайските автомобили са не много по-ниски, поради протекционистките мита при внос в Европа. А тази среща е след дъжд качулка. Европа само се самоуби или по-скоро евролиберастите и зеленичките активисти съсипаха континента. Както пише в края на всяка серия от horror movie: to be continued… така че, на първо място се погрижете за фамилията и себе си. Държавите и политиците НЕ се интересуват от Вас.Коментиран от #28
20:21 13.10.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Гост
До коментар #26 от "Чети и мисли":
Пробвай, и мисли! Китай нямят нито 1, ама нито 1 нещо, което те да са разработили по автомобилите! Всичко е копи пейст, дори и дизайна, толкова са зле! Аре ....Коментиран от #29, #32
22:06 13.10.2025
29 Мисля си
До коментар #28 от "Гост":
Mercedes нямаше ли да ползват китайски двигатели за новите си модели?07:51 14.10.2025
30 Гост
Всяко нещо с времето си, ще мине и тази мона на киселото грозде!
07:52 14.10.2025
31 Елементарно
08:45 14.10.2025
32 ои8уйхътгрф
До коментар #28 от "Гост":
Почти позна ама не съвсем... ОК, не са измислили двг-то и колите като цяло... Но това важи и за корейците... Само дето китайците развиват технологиите и техните бензинови мотори отдавна прескочиха 40% КПД, а вашите иврупейски бензинки едва стигат 35% КПД... Към момента имат 4 или 5 бензинови двг-та които са на 46+% КПД което надскача и модерните дизели... И не щото дизела не може повече, а щото е зверски задушен от еколозите...09:22 14.10.2025
33 Жорко
До коментар #7 от "име":
Май не си запознат,че ние хората докарваме повече вредни емисии от издишането отколкото другите "устройства" първо трябва да се почне от нас у след това от другото,логично,повече хора повече вредни емисии, а доколкото знам един WV в Китай е два пъти по евтин отколкото тук,защо трябва да храня господата немци??09:28 14.10.2025
34 васко де гама
09:48 14.10.2025
35 123
До коментар #10 от "Анонимен":
Заради тези измислени двигатели на Ситроен-Пежо, 2019г. не си купих кола от тях.Бях се спрял на Ситроен С3, само с отварянето на предния капак и вида на малкото моторче тотално ме отказаха от автомобила.09:55 14.10.2025
36 ДрайвингПлежър
Не бе нищожество - като клиент се нуждая от избор! Като клиент се нуждая от евтини алтернативи! Политическите простотии на Брюксел са единствената причина за възхода на китайците!
Винаги съм давал този пример - действията на Брюксел са равнозначни на това ескимосите да бъдат задължени да ядат само фурми - деюре биха могли да ги отглеждат при специални условия и на северния полюс - дефакто е ясно, че всеки арабин боднал костилка в задния си двор и ще бие като цена и най-добрите ескимоски добиви!
Китайците имат предимства при ЕЛ, които европа не може да бие и електрификацията ще е краят на европейското автомобилостроене
Коментиран от #38
10:52 14.10.2025
37 Не си прав
До коментар #5 от "Дядо Стою":
Ние, като строшихме всичко, което беше направено през соца да на би да сме се оправили и да сме прокопсали?11:47 14.10.2025
38 А не е ли обратното
До коментар #36 от "ДрайвингПлежър":
А защо не се замислиш Защо китайците имат предимство? Защо са по-напред както при електромобилите така и вече при автомобилите с ДВГ?Дали не е защото освен тениски, произвеждат и най-много инженери на година в световен мащаб, защото това е държавна политика? Да се стимулират иновациите и учениците да стават по-добри от учителите?
Казано по друг начин, учим се от технологиите на запада и ги правим още по-добри, но на по-ниска цена.
А западът освен продукти започна да купува и технологии от Китай, за да пести пари. Защо ти е да си образоваш инженери, като китайските работят по-евтино? ЛАКОМИЯ.
12:21 14.10.2025
39 У МОЛ-а
12:26 14.10.2025
40 В Китай печатат юани и ги дават на
В Европа производителите на коли искат да бръкнат в джоба на клиента да се финансират
Европа трябва да печати евро и да дава на автопроизводителите които да намалят цената на колите в Европа
Коментиран от #41
13:09 14.10.2025
41 ои8уйхътгрф
До коментар #40 от "В Китай печатат юани и ги дават на":
Грешиш генерално за раздаването на пари у Китай, там схемата с "държавните помощи" е много по-проста:Държавата може да ти предостави терен за завод (земята е под наем и си остава държавна), може да ти изгради инфраструктурата до завода (ток, вода, път) и до тук с прякото подпомагане- завода си го строиш сам... После ти се осигуряват от 10 до 15г. (според зависи) данъчни облекчения (разбирай не плащаш данъци), всичко свързано с разрешителни, лицензи и т.н. се прави максимално бързо... И т.н. в този ред на мисли- дава се огромна подкрепа, но пари у кеш, в брой, на ръка- НЕ...
Пари- от инвеститори или от банките с по-ниска лихва, но пари от бюджета НЕ СЕ ДАВАТ. Уловката е, че срещу тази държавна помощ фирмите се задължават да продават на минимум печалба като целта е да ликвидират иврупейските модели дето се продават у Китай... И успяват...
16:42 14.10.2025
42 гост
14:47 31.10.2025
43 Добри Колев
20:31 10.11.2025