Европейският кошмар: Защо Китай печели, а Вашият нов автомобил поскъпва?

13 Октомври, 2025 12:29 8 678 43

  • автомобилни производители-
  • европа-
  • проблеми

Европейската автомобилна индустрия в криза: Германските гиганти са под натиска и на Китай, и на несигурната политика на ЕС

Европейският кошмар: Защо Китай печели, а Вашият нов автомобил поскъпва? - 1
Снимка: Shutterstock

Европейският автомобилен сектор, и в частност германската му локомотивна сила, преживява една от най-тежките си кризи в новата история. На фона на стагнация в продажбите, масови съкращения и труден преход към електрически превозни средства, индустрията се бори за оцеляване и конкурентоспособност. Повече от 50 000 работни места вече са изчезнали само в Германия.

Проблемите достигнаха точка на кипене, което наложи свикването на високопоставена автомобилна среща на върха в Берлин, събрала политици, ръководители на компании като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, и синдикати. Основният въпрос не е просто краят на двигателите с вътрешно горене (ДВГ), а много по-голямата заплаха, идваща от Изтока.

Технологично изоставане и китайската инвазия

Някога доминиращи в технологиите и престижа на марките, германските компании сега изостават от китайските си конкуренти както в софтуерните иновации, така и в пазарното приемане на електрически превозни средства. Китайски гиганти като BYD и други агресивно се разширяват на европейския пазар, предлагайки по-достъпни и технологично напреднали електромобили.

Според Сандер Тордоар, главен икономист в лондонския Център за европейски реформи (CER), защитата на ДВГ от страна на Берлин е „незначителен проблем“ на фона на много по-голямата заплаха, която представлява Китай. „Необходим е отговор на Китай в областта на индустриалната и търговската политика“, категоричен е той.

Напрежението се усложнява допълнително от протекционистката политика на американския президент Доналд Тръмп, която нанесе допълнителен удар върху доминиращия германски експортен сектор. През първата половина на 2025 година износът на европейски автомобили за Китай, движен основно от Германия, е спаднал с 42%, а този за САЩ – с 13.6%.

Политическият отговор

На фона на кризата, германското правителство търси решителен отговор. Канцлерът Фридрих Мерц вече призова Европейския съюз да отмени планираната забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ от 2035 година. Той описа тази мярка като „усмирителна риза“ за конкурентоспособността на производителите. „Не бива да забраняваме: Трябва да активираме технологиите, това е моята цел“, заяви Мерц.

Въпреки лобирането, Крейг Мейли от Cox Automotive предупреждава, че промяната на крайния срок рискува да подкопае доверието в транспортния преход: „Потребителите се нуждаят от яснота в тази несигурна пазарна среда. Клиентите се нуждаят от уверение, че електрическата мобилност е предпочитаната технология.“ Германските медии съобщават, че вероятният компромис, който ще бъде постигнат на срещата в Берлин, ще позволи продажбата на хибридни превозни средства и след 2035 година.

Решенията

С оглед на „свръхкапацитета и липсата на търсене за европейско производство на автомобили на целия континент“, експертите призовават за действия от страна на търсенето.

Министърът на финансите Ларс Клингбайл вече обяви удължаване на данъчното облекчение за електрически превозни средства в Германия до края на 2030 година. Сандер Тордоар от CER смята, че следващата стъпка трябва да бъде въвеждането на координирани субсидии за закупуване на електромобили в целия Европейски съюз, като посочи ефективна отстъпка до 7 500 евро като възможна мярка.

Някои страни вече предприемат протекционистки мерки. Франция преразгледа системата си за стимулиране (до 7000 евро), за да изключи превозни средства от страни извън ЕС, произведени с много енергия от въглища – мярка, насочена пряко срещу по-евтините китайски модели.

Проблемите на германската автомобилна индустрия са дълбоко структурни и водят до тежки финансови резултати: Mercedes-Benz отчете спад на печалбата с 56% до 2,7 милиарда евро през първата половина на 2025 година. Volkswagen регистрира спад на оперативната печалба с една трета до 6,7 милиарда евро. BMW отчете спад на печалбата преди данъци с 29% до 4,02 милиарда евро.

Между юни 2024-а и юни 2025 година германската индустрия е загубила близо 52 000 работни места. Почти половината от анкетираните компании описват текущото си състояние като „лошо“ или „много лошо“, като близо 80% планират да отложат инвестиции или да ги преместят в чужбина.

Бъдещето е в съюза

Въпреки мрачната картина, експертите не виждат края на европейското автомобилостроене. Тордоар призовава Брюксел да предприеме мерки за укрепване на целия европейски пазар, тъй като Испания, Италия и Франция също губят пазарен дял.

„Най-добрият изход е да разширим собствения си [европейски] пазар, който все още е много голям и има потенциал да генерира по-голямо търсене от сега“, подчертава Тордоар. Той добавя, че Европа трябва да използва силните си съюзници – САЩ, Япония, Южна Корея и Обединеното кралство – за да формира глобална стратегия срещу китайската конкуренция и да спечели време за адаптация, иновации и запазване на конкурентоспособността си.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГОЛАТА ИСТИНА

    74 3 Отговор
    В Германия, искат 200% печалба от произведен автомобил и щедри бонуси , между ръководството. Нищо ново не са измислили китайците ! Просто не ламтят, за огромни печалби.
  • 2 БОЗА

    68 2 Отговор
    Лакомията и недалновидността на европейските производители ги докараха до това дередже-"Фолксваген" от народна кола се докараха до СКЪПА кошница и геополитика...но,за това бил виновен Китай...автомобилостроенето е само единия куцащ(при това с двата крака )сегмент докарал смешното и безумно евро ТКЗС до фалит...маските паднаха-всички виждат,КАКВО се случва... ;-)
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Хохо Бохо

    67 3 Отговор
    Някой помни ли Нокия? Така ще стане и с европейските автомобили

    Коментиран от #23

  • 5 Дядо Стою

    25 1 Отговор
    Една работа може да се оправи, само след като се развяли.

    Коментиран от #37

  • 6 Цялата истина

    20 11 Отговор
    Електричката запали ли се, и в язовира да я хвърлил, продължава да гори още 2-3 дни. Няма средство което да угаси ужаса. Така че който купува такова нещо, първо да му разкове вратите и тогава да са ишива колко му душа иска.

    Коментиран от #19

  • 7 име

    38 0 Отговор
    Първата причина са безумните зелени регулации, които гонят производствата от САЩ и ЕССР. Те не намалят вредните емисии в световен план, а просто ги местят от едно място на друго. И това е в най-добрия случай, защото най-малкото заради транспорта на изнесените производства обратно към ЕССР и САЩ, вредните емисии се увеличават, отделно че в държави с по-ниски регулации и изисквания, има увеличени вредни емисии при производството на един и същи продукт в сравнение с ЕССР преди зелената измама. Втората причина е политиката на фирмите-производители и държавите зад тях. Докато при европейските и американските се цели максимизиране на печалбата, при китайците се цели все по-голям пазарен дял, вкл на международните пазари. И това се случва с активната подкрепа на китайската държава, която отпуска средства както за развитие и внедряване на нови технологии в производството, така и за да работят на загуба само и само да спечелят по-голям дял. Докато в ЕССР парите от митата на китайските автомобили ще потънат я в продънената каца бандеристан, я в някоя друга схема на урсула. Няма да бъдат насочени към производителите за да станат по-конкурентоспособни на китайците.

    Коментиран от #33

  • 8 авто маниак

    50 1 Отговор
    За какво да купя немски автомобил , заради емблемата ли или заради два пъти по-високата цена ?
  • 9 ПЗСпзсс

    33 1 Отговор
    Нямало търсене на стоката на европейския континент? Брех, ти да видиш, да не искат да кажат, че след години на неглижиране и откровено изнудване на европейските потребители, това е дало отражение? Не, не мога да го повярвам това. Ае, бегайте обратно да се мазните на китайските потребители, дето са ви любими от 20-ина години и всичко се правеше, за да им се угоди на тях.

    70-те, 80-те и 90-те можехте да сте европейски производители за европейски потребители, ама се полакомихте и ви беше малко и сикахте още и още. Ами, да ви кажа, сега сега ще гледате отблизо филма "късно е либе за китка" след като ви натирят в стил "миналогодишна инфлуенсърка от Дубай" и се наложи да се приберете обратно вкъщи в Европа със скъсан чорапогащник и подвита опашка.
  • 10 Анонимен

    39 1 Отговор
    Кой инженер сложи ангренажен ремък в системата с двигателно масло? Ей тези глупости ви докараха до тук.

    Коментиран от #35

  • 11 Сзо

    19 1 Отговор
    Така е- един ден си напред, на следващия-с краката напред......
  • 12 Варна

    34 2 Отговор
    Ще загубят и още щото не само, че получават субсидии от времето на ВСВ, а ми и предлагат боклуци на безумни цени. - С техните камъни по техните глави.
    Следващата кола, която ще си купя вероятно ще бъде китайска, корейска или в най- тежкия случай японска. Въобще нямам намерение да се занимавам повече с коли от ЕС. - Цялата икономика на Западна Европа е базирана на субсидиите и "удари под кръста" за останалите членове на съюза.
  • 13 Георги

    22 0 Отговор
    айде, ганьо не е умен, ама защо и интелигентните европейци се мусят на тая толкова революционна технология - електричката? То не бяха субсидии, движение в бус лента, безплатно паркиране, отстъпки от данъци, задължително служебни електрички... и пак се дърпат. Иначе аз лично нямам търпение електричките да навлязът и тока да започне да не стигна, особено у нас!
  • 14 665

    34 2 Отговор
    Кво пискат тия , като само Дачията остана народен автомобил. Всичко друго е с цени за лукс сектора. .
  • 15 дедо..

    11 9 Отговор
    За всичко са виновни масковците-почнаха да доставят на шанхай..бандерски безплатен литий от складовете на зеления мухал в шевченкое,и батарейките на сипин-излизат почти без пари и юръпо на коленца-долу у ниското..
  • 16 ШЕФА

    28 0 Отговор
    Защото в Китай продажници,некадърници и престъпници като Фон Пфайзер,Мерц,Шолц,Доналд Туск,Байдън и тн ги разстрелват !!!!!!!!!
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Залупен евроатлантически цървул

    31 1 Отговор
    Защото Китай не налага санкции и получава в пъти по евтина енергия. Европейския ра,. йх сам се простреля в крака - налагат санкции и имат скъпа енергия. Как ще се кокурираш с тия където имат много по евтина енергия? Тряя си много про,. ст да си мислиш, че ще успееш.
  • 19 ФОЛКЛОР

    6 20 Отговор

    До коментар #6 от "Цялата истина":

    ДВГ фолклора е цяла митология

    - Литиевите железофосфатни (LiFePo4) батерии са негорими. На пълно късо се издува и дотам. Днес такива се влагат масово в колите.
    - NMC натерия НЕ се гаси с вода. Гаси се с пяна. Покрива се с огнеупорно одеало или пясък. Поставя се в огнеупорен контейнер.
    - Батерия не се пали, без да има човешка грешка.
    - LFP (литиево ферофосфатни) батерия НЕ гори.
    - Батерия първо пуши и хората излизат. Няма експлозия като при резервоара.
    - Литиево йонните (NMC) са многократно по-безопасни от пластмасов резервоар под задните седалки със силно запалима течност вътре.
    - ДВГ значи двигател с вътрешно горене т.е. там нещо гори постоянно, вечкно омаслено и само чака горенето да стане външно.
    - ДВГ работи на принципа на непрекъснати експлозии.

    ! Съюза на Застрахователите са изнесли точни данни:
    На 100 хил. петролни коли - 1529 случая на пожар.
    На 100 хил. електромобила - 25
    ! В петролната кола имаме над 60 пъти по-голяма опасност не само от пожар, но и експлозия - нещо невъзможно при клетките от автомобилен клас в титаниев корпус (не пластмасов резервоар), снабдени до една с предпазни клапани в съвременните коли на ток.

    Коментиран от #22

  • 20 Гост

    6 11 Отговор
    То голяма радост, голямо подскачане и ръкопляскане за китайските боклуци, няма що! Първо, на цепа са доста близки с европейските, и второ, припомнете ми колко китайски завода има в Европа? Работни месна нещо, ляб?

    Коментиран от #24, #26

  • 21 Българин

    25 1 Отговор
    Ала бала, трябва да е на ток......
    Нищо не казаха пак тези евро-хомота. Разбира се не се съобщава как в германия 7 милиона души не могат да си платят сметката за ток и вода.
    Благодаря ти евро съюз....
    Дано Факти да останат с екип от не толкова корумпирани журналисти и да гледат на нещата реално, а не от своята гледна точка.
  • 22 Хаха

    10 3 Отговор

    До коментар #19 от "ФОЛКЛОР":

    Точко подкара с пропагандата на електрички.Учудваме защо още се вози на дизел?
  • 23 Никси

    4 6 Отговор

    До коментар #4 от "Хохо Бохо":

    а ти Моторола и Ериксон помниш ли ? щото аз Нокия я имам и в момента , Нокия е Мерцедеса на телефоните след Айфоните обаче отхапаната ябълка е ко ша каеш , твойто да не е Самсунг Галакси !!!.

    Коментиран от #27

  • 24 ганг

    15 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Защо не идват тука на китайските цени? Мислил ли си че имат интересни предложения около 10 000 долара? Хайде да ги докарат тука да видим европейските производители тогава.
  • 25 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    11 0 Отговор
    Санкциите работят !
  • 26 Чети и мисли

    14 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Има и заводи за китайски, корейски и японски автомобили. Строят се нови заводи също. Инвестиции в милиарди. Не и в България, разбира се. Имай търпение до 2028. Цените на китайските автомобили са не много по-ниски, поради протекционистките мита при внос в Европа. А тази среща е след дъжд качулка. Европа само се самоуби или по-скоро евролиберастите и зеленичките активисти съсипаха континента. Както пише в края на всяка серия от horror movie: to be continued… така че, на първо място се погрижете за фамилията и себе си. Държавите и политиците НЕ се интересуват от Вас.

    Коментиран от #28

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Гост

    0 13 Отговор

    До коментар #26 от "Чети и мисли":

    Пробвай, и мисли! Китай нямят нито 1, ама нито 1 нещо, което те да са разработили по автомобилите! Всичко е копи пейст, дори и дизайна, толкова са зле! Аре ....

    Коментиран от #29, #32

  • 29 Мисля си

    9 0 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    Mercedes нямаше ли да ползват китайски двигатели за новите си модели?
  • 30 Гост

    2 7 Отговор
    Преди години, големипе рейсъри по пътищата бяха тези с Тойотите! Гледаш, нормален семеен автомобил, ама се пъне и прави щуротии. Посре дойдоха тези с Дачийте, още по зле, особено баничарките и Дъстърите! Сега та наред китайските самолети, със чутовните 170 коня....
    Всяко нещо с времето си, ще мине и тази мона на киселото грозде!
  • 31 Елементарно

    8 0 Отговор
    Щото на политиците и на търговците са им лакоми г@зовете!
  • 32 ои8уйхътгрф

    10 1 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    Почти позна ама не съвсем... ОК, не са измислили двг-то и колите като цяло... Но това важи и за корейците... Само дето китайците развиват технологиите и техните бензинови мотори отдавна прескочиха 40% КПД, а вашите иврупейски бензинки едва стигат 35% КПД... Към момента имат 4 или 5 бензинови двг-та които са на 46+% КПД което надскача и модерните дизели... И не щото дизела не може повече, а щото е зверски задушен от еколозите...
  • 33 Жорко

    5 2 Отговор

    До коментар #7 от "име":

    Май не си запознат,че ние хората докарваме повече вредни емисии от издишането отколкото другите "устройства" първо трябва да се почне от нас у след това от другото,логично,повече хора повече вредни емисии, а доколкото знам един WV в Китай е два пъти по евтин отколкото тук,защо трябва да храня господата немци??
  • 34 васко де гама

    10 3 Отговор
    ""Франция преразгледа системата си за стимулиране (до 7000 евро), за да изключи превозни средства от страни извън ЕС, произведени с много енергия от въглища – мярка, насочена пряко срещу по-евтините китайски модели."" Ид...оти клиентите не ги интерисува с какво с произведени с въглища или друг вид источник най вече цената и качеството. С години съм бил в Европа навсякъде улиците са пълни с автомобили и всяка година става по трудно да намериш място за паркиране (навсякъде платени паркинги) и Европа имал огромен пазар ? на кого да вярвам на това което съм видял или някой който не осъзнава това което говори даже Китайските автомобили да не бяха пак е трудно защото пазарът с всяка година става по малък тъй като е наситен . Ерата на доминирането на Европейската автомобилна индустрия е вече история и нищо няма да ги спаси защото при високи енергийни разходи и високите заплати не са в състояние да конкурират Китай която в момента произвежда около 30 Милиона автомобили пълният капацитет е над 60 Милиона автомобили годишно . Или ще се качат на Китайският поезд или ще бъдат смачкани.
  • 35 123

    8 2 Отговор

    До коментар #10 от "Анонимен":

    Заради тези измислени двигатели на Ситроен-Пежо, 2019г. не си купих кола от тях.Бях се спрял на Ситроен С3, само с отварянето на предния капак и вида на малкото моторче тотално ме отказаха от автомобила.
  • 36 ДрайвингПлежър

    7 1 Отговор
    "Клиентите се нуждаят от уверение, че електрическата мобилност е предпочитаната технология."

    Не бе нищожество - като клиент се нуждая от избор! Като клиент се нуждая от евтини алтернативи! Политическите простотии на Брюксел са единствената причина за възхода на китайците!

    Винаги съм давал този пример - действията на Брюксел са равнозначни на това ескимосите да бъдат задължени да ядат само фурми - деюре биха могли да ги отглеждат при специални условия и на северния полюс - дефакто е ясно, че всеки арабин боднал костилка в задния си двор и ще бие като цена и най-добрите ескимоски добиви!

    Китайците имат предимства при ЕЛ, които европа не може да бие и електрификацията ще е краят на европейското автомобилостроене

    Коментиран от #38

  • 37 Не си прав

    7 0 Отговор

    До коментар #5 от "Дядо Стою":

    Ние, като строшихме всичко, което беше направено през соца да на би да сме се оправили и да сме прокопсали?
  • 38 А не е ли обратното

    8 0 Отговор

    До коментар #36 от "ДрайвингПлежър":

    А защо не се замислиш Защо китайците имат предимство? Защо са по-напред както при електромобилите така и вече при автомобилите с ДВГ?

    Дали не е защото освен тениски, произвеждат и най-много инженери на година в световен мащаб, защото това е държавна политика? Да се стимулират иновациите и учениците да стават по-добри от учителите?

    Казано по друг начин, учим се от технологиите на запада и ги правим още по-добри, но на по-ниска цена.

    А западът освен продукти започна да купува и технологии от Китай, за да пести пари. Защо ти е да си образоваш инженери, като китайските работят по-евтино? ЛАКОМИЯ.
  • 39 У МОЛ-а

    3 1 Отговор
    на времето опели, пежота, фиати, а сега джили. Европейските авто производители на фалит.
  • 40 В Китай печатат юани и ги дават на

    2 2 Отговор
    Фабриките за коли
    В Европа производителите на коли искат да бръкнат в джоба на клиента да се финансират
    Европа трябва да печати евро и да дава на автопроизводителите които да намалят цената на колите в Европа

    Коментиран от #41

  • 41 ои8уйхътгрф

    7 0 Отговор

    До коментар #40 от "В Китай печатат юани и ги дават на":

    Грешиш генерално за раздаването на пари у Китай, там схемата с "държавните помощи" е много по-проста:

    Държавата може да ти предостави терен за завод (земята е под наем и си остава държавна), може да ти изгради инфраструктурата до завода (ток, вода, път) и до тук с прякото подпомагане- завода си го строиш сам... После ти се осигуряват от 10 до 15г. (според зависи) данъчни облекчения (разбирай не плащаш данъци), всичко свързано с разрешителни, лицензи и т.н. се прави максимално бързо... И т.н. в този ред на мисли- дава се огромна подкрепа, но пари у кеш, в брой, на ръка- НЕ...

    Пари- от инвеститори или от банките с по-ниска лихва, но пари от бюджета НЕ СЕ ДАВАТ. Уловката е, че срещу тази държавна помощ фирмите се задължават да продават на минимум печалба като целта е да ликвидират иврупейските модели дето се продават у Китай... И успяват...
  • 42 гост

    0 0 Отговор
    Интересно е как в ЕС се продават китайски коли с ДВГ които нямат обозначени емиси на СО2 - в най добрия случай се дава един единствен среден разход даден с точност от 0.01л/100км от китайците. Докато всички останали автомобилни производители се гонят и глобяват за всеки грам СО2 над нормата и са принудени да минават на 3 цилиндъра. Как така китайците се разминават с това и си продават 4 цилиндровите мотори?
  • 43 Добри Колев

    0 0 Отговор
    Каква глупава статия, която нищо не казва, какви мерки ще предприемат производителите, за да станат конкурентноспособни. А проклетата държава да не пречи, че на всяка манджа започна да става мерудия. Аз лично не виждам перспектива. Цената на работната сила в този бранш е 60 евро на час, при 10 евро в Китай и 8 евро в Индия. Цената на енергията е с пъти по-висока, в сравнение с тази от преди няколко години. На хората вече не им се работи, особено на белите европейци. А онези, които идват от Азия и Африка, стават да правят най-много дюнери.