Дългогодишният спор между почитателите на дизела и бензина често намира своя неочакван, но изключително практичен, консенсус в лицето на автомобилните газови уредби (АГУ). Преминаването на пропан-бутан (LPG) е повече от мода; то е интелигентен финансов ход, който значително намалява експлоатационните разходи. Ключът към успеха обаче се крие в избора на правилния двигател. Не всеки бензинов агрегат "обича" газта, а някои са направо създадени за нея. Представям ви петте двигателя, които понасят газификацията с впечатляваща лекота и надеждност.
1. Toyota 1.6 / 1.8 VVT-i (Серии 1ZZ-FE и 3ZZ-FE)
Японците от Toyota отдавна са си спечелили репутацията на производители на неразрушими двигатели, а техните атмосферни агрегати с променливо газоразпределение VVT-i са истински диаманти за монтаж на АГУ. Сериите 1ZZ-FE и по-малкият 3ZZ-FE, които се срещат масово в модели като Corolla и Avensis, са пример за безкомпромисна издръжливост. Техните масивни клапани и сравнително простата конструкция на главата на цилиндрите отлично понасят по-високата температура на горене на пропан-бутана. Дори след сериозен пробег, тези мотори демонстрират завидна устойчивост, което ги прави първи избор за всеки, търсещ дългосрочна икономия без излишни главоболия.
2. Opel 1.6 / 1.8 Ecotec (Серии Z16XEP, Z18XER и A-версиите)
Немското инженерство, макар и понякога противоречиво, има своите безусловни попадения. Атмосферните двигатели Ecotec на Opel, които намират място в бестселъри като Astra и Vectra, са сред най-често газифицираните в Европа. Тези агрегати обикновено разполагат с хидравлични повдигачи, което е огромно предимство – системата автоматично компенсира луфтовете на клапаните, предотвратявайки нуждата от често и скъпо ръчно регулиране, което е „ахилесовата пета“ на газифицираните мотори без хидравлика. Прости, надеждни и доказано толерантни към LPG – какво повече може да иска човек?
3. BMW R6 – Серии M52/M54 (2.0, 2.5, 2.8, 3.0 литра)
Кой казва, че икономията трябва да бъде скучна? Легендарните редови шестцилиндрови двигатели на BMW от сериите M52 и M54 (познати от E39, E46, E60 и др.) са пример за това как един високотехнологичен агрегат може да бъде съвършено съвместим с АГУ. Техният чугунен блок (при M52) и общата здравина на конструкцията ги правят изключително издръжливи на термични натоварвания. Дори по-новият M54, макар и с алуминиев блок, запазва тази черта. Тези мотори предлагат отлична мощност и забележителна плавност на работа, а газификацията им, макар и по-скъпа заради шестте цилиндъра, се изплаща бързо, превръщайки един премиум автомобил в изненадващо икономичен "дългоходец".
4. Ford 2.0 / 2.3 Duratec (Focus, Mondeo)
Семейството двигатели Duratec на Ford е разработено в сътрудничество с Mazda и заслужава място в този списък заради своята простота и липса на турбокомпресор. Конкретно атмосферните версии с обем 2.0 и 2.3 литра, които се монтират в Mondeo, Focus и дори някои модели на Mazda (MZR), се отличават с изключителна непретенциозност. Те често имат подсилени седла на клапаните, което ги прави устойчиви на износването, причинено от по-сухото горене на газта. Това са работни коне, които не търсят внимание, а просто обслужване, и се отблагодаряват с дълъг и безпроблемен живот на пропан-бутан.
5. Renault K7M / K4M (1.6 литра)
Агрегатите от серията K на Renault са станали нарицателно за надеждност и ниска себестойност на поддръжката, особено 1.6-литровите осемклапанови (K7M) и шестнадесетклапанови (K4M) версии. Тези двигатели, познати от Logan, Sandero и Megane, са с елементарна конструкция и не съдържат директно впръскване, което елиминира нуждата от скъпа газова система от последно поколение. По-важното е, че техните компоненти са създадени да издържат, а потенциалните проблеми с клапаните при K4M могат лесно да бъдат избегнати чрез по-често регулиране или използването на добавка за омасляване (Flashlube). Считани за едни от най-лесните и евтини за газифициране, те са идеалният избор за бюджетно ориентирания шофьор.
Заключение
Изборът на един от тези пет двигателя за инсталиране на АГУ не е гаранция за вечен живот, но значително увеличава шансовете за успешна и дългосрочна експлоатация на пропан-бутан. Ключът, както винаги, е в качествения монтаж от оторизиран сервиз и стриктното спазване на интервалите за обслужване на самата газова уредба. Умно газифициран автомобил е инвестиция, която не просто се изплаща, а променя из основи уравнението на ежедневните ви разходи за гориво.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ои8уйхътгрф
Коментиран от #2, #34
10:25 02.11.2025
2 Име
До коментар #1 от "ои8уйхътгрф":
Ми то на такива коли се слага АГУ. Никой не си слага АГУ на цисто новата кола от магазина.Коментиран от #7, #10
10:54 02.11.2025
3 Ицо
10:55 02.11.2025
4 Ти да видиш
Коментиран от #39
11:16 02.11.2025
5 Гккхх
Странно, че няма нито един двигател на Хюндай/Киа. Все пак в София от години такситата са масово такива и са газифицирани, и въртят по поне половин милион километра на газ.
11:28 02.11.2025
6 таксиджия 🚖
11:31 02.11.2025
7 таксиджия 🚖
До коментар #2 от "Име":
Дакия предлагат опция заводска газова за стария 1.0 и новия 1.2 3 цилиндъра.11:34 02.11.2025
8 Да допълня
11:48 02.11.2025
9 Мюмюн
Пиклива работа е.
12:08 02.11.2025
10 6135
До коментар #2 от "Име":
Някои слагат.В Ниш има една фирма за таксита. Главно ползват VW Passat c 1.5 TSI и им ги докарват от фабриката с монтирани газови уредби.
Малко е неудобно за пътниците когато имат много багаж, защото се намалява полезния обем на багажника, но пазар за нови коли с газова уредба има.
Коментиран от #11
12:11 02.11.2025
11 Име
До коментар #10 от "6135":
Аз не казвам че няма Има и SKODA предлагат Dacia и Huawei мисля но когато човек си купи нова кола без газова уредба не и слага газова уредба газови уредби се слагат на стари колиКоментиран от #12
13:06 02.11.2025
12 6135
До коментар #11 от "Име":
В това сте прав!И аз никога не бих преправил нова кола по такъв начин.
Интересно ми е, ако има търсене на коли с газови уредби защо няма коли, които са фабрично произведени само с газова бутилка и без бензинов резервоар. Все пак една двойна система на захранване винаги е по-сложно.
Коментиран от #13, #14, #30, #35
13:50 02.11.2025
13 Риба
До коментар #12 от "6135":
Има такива - Кия с втечнена газ, без резервоар за бензина, провери! Иначе по темата - също мн.добре понася газификацията и 1,6 на Форд фокус.14:04 02.11.2025
14 Танко
До коментар #12 от "6135":
Фиат Мултипла на метан.Няма бензинов резервоар.14:07 02.11.2025
15 Според мен
Коментиран от #18
14:12 02.11.2025
16 Шкода дизел разход 5л градско
Коментиран от #17
15:02 02.11.2025
17 Хайл 14/88
До коментар #16 от "Шкода дизел разход 5л градско":
То и "S" класа на газ си е смях...купуват от англия деснячки,слагат газова и тъмни стъкла да не видят колко ги е срам🤣🤣🤣15:49 02.11.2025
18 Oт гаража на Рено
До коментар #15 от "Според мен":
Газовата уредба се "избива" за 15 000 км. След 150 000 км си икономисал колкото за още една кола. Тайната е да си караш колите, а не да им бършеш праха.От Рено F4R 2.0/16V za 200 000 на газ сменени само семеринги на колянов и разпределителни валове. Без регулиране на клапани.Разход 8.5-9.5 смесено.
К7М за 200 000 км изяжда клапановите легла и се налага да се престъргват и слагат нови. Никакви смазки. Клапаните се регулират на около 20 000. Разход 7-8 смесено.
Коментиран от #19
16:11 02.11.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Никси
18:33 02.11.2025
22 йохохох и битилка дизел
До коментар #19 от "кй87ъ6трхуй":
от 2014 до август тази година търкалях дизелови джипове ама се наиграх с разните му там дпф и егр -ри. да, градско се караха не повече от 5-6 км, но почти всяка седмица излизах на над 500км извънградско. в момента съм с в6 бензин и се родих дори и без газова: разхода е почти същия можеби заради ZF8 кутията, но просто си е друга бира (нафта). Карай си 1.5 дизела с 90 по магистралата, гони икономия и застрашавай живота на дригите участници в движението.18:47 02.11.2025
23 нема
19:12 02.11.2025
24 Васик атанасов
Че за му е тъничко
20:38 02.11.2025
25 Какво правите
Коментиран от #26, #27, #29, #31
21:18 02.11.2025
26 Работим, кво да правим?
До коментар #25 от "Какво правите":
Имаме по-динамични професии от библиотекар или помощник-готвач. Ако ще правиш 200 километра на месец по-добре не поддържай кола.Коментиран от #28
21:54 02.11.2025
27 Сър Мастър Бейтс
До коментар #25 от "Какво правите":
Повечето, типично по български, се изхвърлят, за да правят впечатление на непознати в Интернет. Но в действителност има и хора, които въртят такива километри. Примерно, единия от майсторите, при който си обслужвам колите, прави Дупница-София и обратно 5 дни в седмицата.22:05 02.11.2025
28 Сър Мастър Бейтс
До коментар #26 от "Работим, кво да правим?":
Първо, ти професията си с личния си автомобил ли изпълняваш? Щото ставаше дума за лични автомобили. И второ, библиотекар може да живее на 50 км от библиотеката и да прави повече км от тебе на година. Динамичността на професията не непременно е свързана с това колко "динамично" се употребява личния автомобил.22:15 02.11.2025
29 3 K за 10 дни
До коментар #25 от "Какво правите":
Ами като съм в България и имам задачки така е. И понеже не поддържам собствен автомобил - рентвам.С Жигулката бях навъртял 100 К за 3 години на газ без да усетя. Хем тогава магистралите бяха в зародиш.
22:19 02.11.2025
30 Потърси при чичо
До коментар #12 от "6135":
Гошо. carsbg11. Там ще намериш това за което питаш. По-интересният въпрос е. Защо големите европейски производители не искат да ги правят, при положение, че веднага ще бъдат Евро 7? И то без особено изменение на производствените линии.Коментиран от #36
22:39 02.11.2025
31 Новоизлюпен селянин
До коментар #25 от "Какво правите":
Изнесохме се от София и живеем в къща на 30 км от центъра. Веднъж в седмицата обикаляме клиенти из страната. Често ходим до Гърция. Годишен пробег, 40 хиляди км.00:47 03.11.2025
32 Нафто
Коментиран от #38
01:59 03.11.2025
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Народ
До коментар #1 от "ои8уйхътгрф":
Споменатите двигатели на Рено се монтират в Дачия!07:01 03.11.2025
35 Специалист
До коментар #12 от "6135":
Има такива модели на Киа и Хюндай.Без резервоар за бензин са. Проектирани са да вървят само на газ Оригинално излизат с 60литрив резервоар за LPG/GPL.
08:04 03.11.2025
36 кй87ъ6трхуй
До коментар #30 от "Потърси при чичо":
Вкратце- щото има глупави наредби от преди 40+ години които ЗАБРАНЯВАТ колите да се правят САМО на газ... Затова дълги години разните там Зафира, Кади и подобните им се произвеждаха с мизерен резервоар за бензин от порядъка на 10 литра...Кади-то дори няма копче да го обърнеш принудително на бензин (Зафира-та има) и миналата година на прегледа един маймун 30 минути търси копчето та да замери газовете на бензин... Накрая се обади на местния дилър да пита къде е копчето и му заявиха "Такова копче тази кола НЯМА и НИКОГА НЕ Е ИМАЛА"
09:11 03.11.2025
37 ...
09:14 03.11.2025
38 2554
До коментар #32 от "Нафто":
Губят се чушки.Дачия 1.0 с фабрична газ е 100 к.с., като обърнеш на бензин става 90 к.с. Пише го в книжката.
12:36 03.11.2025
39 Мим
До коментар #4 от "Ти да видиш":
Точно този двигател изобщо не е подходящ за газ,защото е с пулове,а не с хидравлични повдигачи.А и на тези километри такава кола не би трябвало да съществува,заради проблема с корозията...Коментиран от #40
20:55 03.11.2025
40 кй87ъ6трхуй
До коментар #39 от "Мим":
Физически още се срещат тея коптори, а и бас хващам, че като казва "не съм пипал нищо по мотора" се има предвид, че ТОЙ ЛИЧНО не е пипал мотора ама в кварталният сервиз се ползва с огромни привилегии като най-редовен клиент21:41 03.11.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Тони
23:21 06.11.2025