Много хора в България се чудят кога една кола става опасна за шофиране, особено когато пробегът ѝ се увеличава. У нас болшинството собственици на автомобили продължават да използват превозните си средства дълго след като гаранцията им е изтекла, като не е необичайно да се видят коли с пробег от над 300 000 км по българските пътища. Това е доста голяма промяна в сравнение с близкото минало, когато пробег от 100 000 км се е смяташе за много висок и е затрудняваше продажбата на автомобил.
Пробегът много зависи и от марката и модела на превозното средство. Въпреки че европейски, японски и корейски автомобили често достигат 200 000 км без сериозни проблеми, все още е рано да се каже същото за китайските производители, тъй като те все още не са толкова разпространени на вторичния пазар у нас. При по-висок пробег, например над 300 000 км, колата обаче се нуждае от по-често обслужване. Дори и да изглежда безпроблемна отвън, ресурсът на различни компоненти може да е изчерпан, което да доведе до неочаквани повреди.
Ето някои средни стойности за износване на основните компоненти, но е важно да се отбележи, че те варират в зависимост от модела, начина на шофиране и поддръжката. Слез тези стойности е добре да се обърне внимание на отделните възли и агрегати и те да се заменят или основно ремонтират:
Двигател – 250 000 км
Автоматична трансмисия – 150 000 км
Шаси – 100 000 км
Елементи на интериора – 150 000 км
Електрическа система – 100 000 км
При правилна и навременна поддръжка, както и след необходими ремонти, животът на тези компоненти може да бъде удължен значително. Но всяко нещо си има край. Според повечето експерти, когато пробегът достигне около 500 000 км, е силно препоръчително автомобилът да бъде изведен от експлоатация.
В този момент надеждността му става изключително непредсказуема и рискът от сериозни повреди, които могат да застрашат безопасността на пътуващите, се увеличава значително. За да се гарантира безопасността на всички участници в движението, е важно да се обмисли изхвърлянето на автомобили, които са достигнали такъв висок пробег.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Всичко
Коментиран от #5, #13, #33
09:33 28.07.2025
3 Абе
До коментар #1 от "Пич":
както пише в статията всяко нещо си има край. След 50 000 км каквото и да правиш, колите стават ненадеждни и опасниКоментиран от #14
09:34 28.07.2025
4 Няма
Коментиран от #64
09:35 28.07.2025
5 Вярно
До коментар #2 от "Всичко":
За кой ? За търговците които искат да ти пробутат нова кола еднодневка от рециклирани материали безспорно е вярно ! Паветник си , нали ?09:40 28.07.2025
6 Танас
09:41 28.07.2025
7 Читател
09:41 28.07.2025
8 321
По тая логика, всички коли втора употреба в България, с много малки изключения са за боклука. Всички коли, които идват от Европа в Бг са със превъртяни километражи, ама с много. Не може 20 годишна кола да е на 200 хиляди километра и то карана в страни от Европа, след като тия там не знаят какво е да ходиш пеш и даже до външния си кенеф в двора ходят с колата. Друг е въпросът, че в България това не води до никакви последствия, даже е насърчавано връщането на километрите. Ако колата е поддържана, няма проблем да мине 500к км. Всичко си зависи от собствениците и шофьорите. Че да не би новите щайги да са много добри? Страдат от същите проблеми, умишлено направени по-трошливи. Вярно си е, най-добре си е нова кола, факт. Хората обаче нямат пари за нови...
09:48 28.07.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Опорка
09:54 28.07.2025
11 Хахахах
Коментиран от #17
09:55 28.07.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Хахахах
10:04 28.07.2025
16 Ами не
10:05 28.07.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Бензино Наполони
10:12 28.07.2025
19 хаха
И другото. Наистина новите коли се правят с по-евтини материали с цел икономия. Вместо гумени маркучи с живот над 10г се слагат пластмасови тръби, които от температурата стареят за 4-5г, и т.н. Самите двигатели са по-маломощни от старите и така се износват по-бързо, но това пак е до емисиите и разхода на гориво. И все пак с грижа, ако не е баш от жертвите на икономии(GM примерно са известни, че пестят яко), смяната на масла по-често спасява положението.
И друг проблем на пазара на стари коли. Все по-често се хващат измами, при които 100% подържана във фирмения с
Коментиран от #61
10:20 28.07.2025
20 Каращ лизингови
Коментиран от #41
10:26 28.07.2025
21 Въпрос
Коментиран от #31
10:32 28.07.2025
22 Аз незнам защо
Сега ако имаш нова кола трябва да я караш между много стари автомобили на които техническото състояние е съмнително
10:36 28.07.2025
23 деди..
11:43 28.07.2025
24 Порно
11:59 28.07.2025
25 турбина
300-400 хил. отгоре на това дето пише. Цифрите са се превъртели няколко пъти, ама така е по-благо за очите на купувача - да си купи отпадък на 25 години, на малко километри по неговите мисли. И после се почва изпразване на сметката по ремонти. Никога няма да се промени това в БГ. Даже ЕС да приеме, че е престъпление връщането на показанията за км, тука няма никой да го спазва, щото на контролните органи им дд...е какво се внася.
12:06 28.07.2025
26 Дизел шоу
12:12 28.07.2025
27 Не баш
Коментиран от #60
12:40 28.07.2025
28 Петър
Както мърка като коте ,като излезне биелата през блока или като превърти основен лагер тогава ти ще виеш като линейка
Коментиран от #43
13:12 28.07.2025
29 Бай Данчо
14:11 28.07.2025
30 паси идиота с трабанта
Коментиран от #37, #55
14:13 28.07.2025
31 емил
До коментар #21 от "Въпрос":
Бъркаш елементарните понятия те за времето бяха и извършиха революция но днес не можеш да ги използваш защото самата ОS система е много по сложна и програмата заема много от помета . Микропроцесорът не в състояние да да подържа най елементарното - някое видео да гледаш защото пикселите са милиони за по добро изображение и цялата конфигурацията Технологически остарял и не е способен да подържа нито една от новите програми които са много Гига Байтове не като някога Кбайт или Мегабайт бяха . Начинът ти на мислене е като да върнем времето 30 години назад .14:25 28.07.2025
32 Въпрос
а за ОС системи ще ти подскажа нещо: гоогъл - XDA p-vlad. Да разбереш кой съм и дали случайно НЕ бъркам елементарни понятия ;)
Коментиран от #59, #63
14:42 28.07.2025
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 ОПРЕДЕЛЕНО Е ВЕРНО ЧЕ СИ ЧИПИК
15:10 28.07.2025
37 Леле
До коментар #30 от "паси идиота с трабанта":
колко си тп.16:10 28.07.2025
38 Я по сериозно!
Коментиран от #39
16:31 28.07.2025
39 виж
До коментар #38 от "Я по сериозно!":
В днешно време хората си живеят живота. Излизат навън. Срещат се. Общуват. Ходят на почивки. Не всеки е застанал под колата си събота и неделя и ровичка да види коя от 30 000те части и болтове са износени. За повечето хора колата е средство за придвижване, не господар на който да слугуваш и да храниш спЕцЕалистите, които ти "ремонтират" колата с китайски и турски "сЕртЕфицирани части". Свиквайте. Не е 1980та още. Не съм длъжен да се завирам под колата и да си прекарвам живота там. И 250 000 км са много. Механика е - износва се, прецаква се. Вижте хубавите ни пътища.Коментиран от #40
17:01 28.07.2025
40 Я по сериозно!
До коментар #39 от "виж":
Ами кой ти говори да лежиш под колата си всеки почивен ден? Говорим за поддържана или неподдържана кола. След като не можеш да си позволиш разходи за кола и ритмична поддръжка е нормално да не се пънеш да се гордееш като собственик на някоя никога необслужвана след като е напуснала магазина трошка, която си купил на далавера, за да се самоуспокояваш и да се хвалиш пред останалите, че и ти имаш "кола". Естествено е ако я закараш на сериозен майстор, както ти гледа "стоката", да ти предложи износената част смяна с такава на цена 50 лв. или 150 лв. и ти да избереш за 50, а след два месеца като ти се издъни отново същата част да си я сменяш сам на улицата, за да спестиш парите за труд. Каква надеждност да очакваш от такава кола?18:15 28.07.2025
41 Морско
До коментар #20 от "Каращ лизингови":
Ако караш средно качество коли - да. Ако обаче имаш марка от премиум производител - още с изнасянето й от магазина цената е с мин 20% надолу.Коментиран от #42
18:44 28.07.2025
42 Каращ лизингов
До коментар #41 от "Морско":
Няма ако. От тебе зависи на колко ще я вземеш или на колко човека ще им платиш премиите.19:46 28.07.2025
43 123123
До коментар #28 от "Петър":
колега, ти какви думи знаеш.. споко, ако масло и антифриз(!) се сменя нищо не илиза21:04 28.07.2025
44 Глупости разни
21:47 28.07.2025
45 кон
22:23 28.07.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Животното
00:54 29.07.2025
50 Хаха
01:48 29.07.2025
51 Хаха
До коментар #47 от "Лекувам наркозависимост":
Световно известенРуски манипулативен
01:52 29.07.2025
52 емо
03:17 29.07.2025
53 Планетата
06:55 29.07.2025
54 Гост
07:24 29.07.2025
55 Един от онези
До коментар #30 от "паси идиота с трабанта":
Младеж,ненужните опции са за жигулите и москвичите! Какви еърбеци, какви външни огледала, какви климатици, какви фарове за мъгла, паркинг сензори, турбо-компресори и т.н. Всичко е нужно защото новите автомобили са светлинни години напред в технологиите!
Иначе никой не ти пречи на да си караш жигулито - най яката кола!
Казах!
09:32 29.07.2025
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Тигре тигре тигре
Нямаш ли пари стари жигули
11:21 29.07.2025
58 Лидия
16:25 31.07.2025
59 Шофьор
До коментар #32 от "Въпрос":
Тия асистенти трябва при задействане да ти правят книжката на сол и да се прибираш пеша. Никакво удобство не са, само некадърник може да му харесва колата да се шофира сама. Ти за къв си там?15:49 03.08.2025
60 Пилотът Гошу
До коментар #27 от "Не баш":
В интерес на истината, ако е порядъчно поддържана, много части щяха да са подменени. Проблемът е, че наш Ганьо не обича да поддържа или гледа да е все от майстор тарикат... После що тъй станало... Всичко в тоя живот е относително.11:31 19.08.2025
61 Пилотът Гошу
До коментар #19 от "хаха":
Няма никакъв проблем при добро обслужване. За 3 години служебният ми бенц навъртя 237000 км. С изключение на агр вентил първото лято на няма и 25000, което после мерцедес смени на всички, друг яд нямаше. На 25000 като отидох на сервиз и те викат "оо ти вече си сменил", аз им викам то може аз да съм го открил... 😂 Средно на 3 до 4 месеца минавах на сервиз всеки 25000км и това е, никакви проблеми. Нормален 2л 150кс дизел с 8 скорости. Явно и хората в сервиза си вършат качествено работата.11:36 19.08.2025
62 Пилотът Гошу
Аман от глупости писани от пълни глъмпери...
10:59 02.11.2025
63 Пилотът Гошу
До коментар #32 от "Въпрос":
Мдааа, поредните глупости на галфон, който и гугъл не може да напише правилно, на понеже си играе с ромчета и е схванал нещо от софтуера, смята че разбира нещо от автомобили... Подобно на софтуерните инженерчета в Тесла, които смятат, че таблет на 4 гуми е автомобил. За разлика от тях, разбира се, нашият пън тук си няма хал хабер, те поне се учат на гърба на клиентите си...Вози се на автобус, така не ти се налага да шофираш ти. Въобще за какво ти е автомобил, след като искаш нещо друго да върши всичко вместо теб...
11:05 02.11.2025
64 123
До коментар #4 от "Няма":
Не съм напълно съгласен с теб. Аз имам два автомобила, един купен чисто нов и в момента е на 5 г.- дизел.Разходите за него, освем за горива , застраховка и данък, са за обслужване в гаранционните сервизи и нищо другоДругият ми автомобил е на 41г. и също е купен чисто нов, но вярвай ми покрай него си има непрекъснато нещо което да оправящ и всъщност това си е повече работа за голям ентусиаст, какъвто може би съм и аз.Новата кола е за вършене на работа и за сигурно придвижване , колата 40+ си е повече хоби.19:25 02.11.2025
65 Луд
20:44 02.11.2025