При какъв пробег една кола става опасна?

28 Юли, 2025 09:27 24 650 65

  • автомобилът на старо-
  • пробег-
  • надеждност

Когато пробегът достигне 500 хиляди км, колата трябва да бъде изхвърлена

При какъв пробег една кола става опасна? - 1
Снимка: Shutterstock

Много хора в България се чудят кога една кола става опасна за шофиране, особено когато пробегът ѝ се увеличава. У нас болшинството собственици на автомобили продължават да използват превозните си средства дълго след като гаранцията им е изтекла, като не е необичайно да се видят коли с пробег от над 300 000 км по българските пътища. Това е доста голяма промяна в сравнение с близкото минало, когато пробег от 100 000 км се е смяташе за много висок и е затрудняваше продажбата на автомобил.

Пробегът много зависи и от марката и модела на превозното средство. Въпреки че европейски, японски и корейски автомобили често достигат 200 000 км без сериозни проблеми, все още е рано да се каже същото за китайските производители, тъй като те все още не са толкова разпространени на вторичния пазар у нас. При по-висок пробег, например над 300 000 км, колата обаче се нуждае от по-често обслужване. Дори и да изглежда безпроблемна отвън, ресурсът на различни компоненти може да е изчерпан, което да доведе до неочаквани повреди.

Ето някои средни стойности за износване на основните компоненти, но е важно да се отбележи, че те варират в зависимост от модела, начина на шофиране и поддръжката. Слез тези стойности е добре да се обърне внимание на отделните възли и агрегати и те да се заменят или основно ремонтират:

Двигател – 250 000 км
Автоматична трансмисия – 150 000 км
Шаси – 100 000 км
Елементи на интериора – 150 000 км
Електрическа система – 100 000 км

При правилна и навременна поддръжка, както и след необходими ремонти, животът на тези компоненти може да бъде удължен значително. Но всяко нещо си има край. Според повечето експерти, когато пробегът достигне около 500 000 км, е силно препоръчително автомобилът да бъде изведен от експлоатация.

В този момент надеждността му става изключително непредсказуема и рискът от сериозни повреди, които могат да застрашат безопасността на пътуващите, се увеличава значително. За да се гарантира безопасността на всички участници в движението, е важно да се обмисли изхвърлянето на автомобили, които са достигнали такъв висок пробег.


Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 59 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Всичко

    30 79 Отговор
    това е вярно, но за съжаление у нас тези съвети не се спазват

    Коментиран от #5, #13, #33

  • 3 Абе

    14 72 Отговор

    До коментар #1 от "Пич":

    както пише в статията всяко нещо си има край. След 50 000 км каквото и да правиш, колите стават ненадеждни и опасни

    Коментиран от #14

  • 4 Няма

    148 16 Отговор
    такъв филм! Всичко зависи от поддръжката и начина на шофиране. Има коли на 50 години и на над милион и половина километра и са по-здрави и сигурни от някой чисто нов боклук...!

    Коментиран от #64

  • 5 Вярно

    103 9 Отговор

    До коментар #2 от "Всичко":

    За кой ? За търговците които искат да ти пробутат нова кола еднодневка от рециклирани материали безспорно е вярно ! Паветник си , нали ?
  • 6 Танас

    90 6 Отговор
    Пълни глупости
  • 7 Читател

    126 6 Отговор
    Радославчо, безмислена, безполезна и откровено идиотска статия.
  • 8 321

    92 6 Отговор
    Хохохоохоххохоохохохоххоохххх!
    По тая логика, всички коли втора употреба в България, с много малки изключения са за боклука. Всички коли, които идват от Европа в Бг са със превъртяни километражи, ама с много. Не може 20 годишна кола да е на 200 хиляди километра и то карана в страни от Европа, след като тия там не знаят какво е да ходиш пеш и даже до външния си кенеф в двора ходят с колата. Друг е въпросът, че в България това не води до никакви последствия, даже е насърчавано връщането на километрите. Ако колата е поддържана, няма проблем да мине 500к км. Всичко си зависи от собствениците и шофьорите. Че да не би новите щайги да са много добри? Страдат от същите проблеми, умишлено направени по-трошливи. Вярно си е, най-добре си е нова кола, факт. Хората обаче нямат пари за нови...
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Опорка

    94 1 Отговор
    Когато изгние купето. Всичко останало е резервна част към него.
  • 11 Хахахах

    96 4 Отговор
    По-голяма глупост отдавна нв баях чел. Радославе,...болт и гайка виждал ли си на живо, м?

    Коментиран от #17

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Хахахах

    45 0 Отговор
    Според повечето експерти...колко повече 51% ли? Къде ги намери - в тик ток? Поне да беше цитирал източниците си. Според повечето лелки...време е да оставиш ии да пише.
  • 16 Ами не

    57 1 Отговор
    Не е така! Зависи кой, как и къде я кара и поддържа! Виждал съм кошници на 70 х км!
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Бензино Наполони

    76 0 Отговор
    Всяка кола е опасна, ако се кара от опасен водач и обратно.
  • 19 хаха

    44 2 Отговор
    Не знам. Според експерти кола и от новите спокойно може да държи 200-300 000км. Проблемът е в подръжката, и то не даже откъм самите собственици. Производителите искат да накарат хората да вярват, че може да карат с малко подръжка, и от там слагат нереални километри за смяна на масла и филтри. Разбира се, така колата държи докъм 100 000км, но после има износвания като за 300 000км. Незнайно защо е пълно с видеа на механици с препоръки при 20000км сервизен интервал да се сменя маслото на 3-5000км. Особено с турбините, които сега са навсякъде заради емисиите, просто по-старото масло значи повече замърсявания в двигателя, прегрявания и износване. Производителите, разбира се, искат лизинг на нови коли със смяна на 3-4 години и гонят този сегмент клиенти. Типичният клиент на скъпа кола не я кара 10г, а я заменя с нов модел. Защо да мислят клиентите за 2ра употреба, които не носят приходи на компанията?
    И другото. Наистина новите коли се правят с по-евтини материали с цел икономия. Вместо гумени маркучи с живот над 10г се слагат пластмасови тръби, които от температурата стареят за 4-5г, и т.н. Самите двигатели са по-маломощни от старите и така се износват по-бързо, но това пак е до емисиите и разхода на гориво. И все пак с грижа, ако не е баш от жертвите на икономии(GM примерно са известни, че пестят яко), смяната на масла по-често спасява положението.
    И друг проблем на пазара на стари коли. Все по-често се хващат измами, при които 100% подържана във фирмения с

    Коментиран от #61

  • 20 Каращ лизингови

    9 61 Отговор
    Не съм човек втора ръка, за да карам кола втора ръка. Мине ли колата 40 000 или гаранцията си - да заминава при производителя. Все пак става дума за живота ми, а не за телефон. Щом не дава гаранция, че колата е ок - значи не е ок. И без това разликите м/у 2-3 годишна кола и нова (ако знаеш как да се договаряш) не е над 10-20%. Ако си балък да купуваш на цената на витрината - проблема си е твой.

    Коментиран от #41

  • 21 Въпрос

    28 38 Отговор
    колко от вас ползват в момента Нокиа 3310. Най-добрия телефон. Стабилен, седмица батерия, трудно се чупи, винаги добър обхват. Доказано качество. НЕ.. всички сте на китайски боклуци дето сменяте на 2 години. Що така спецове по старите коли дето обяснявате колко добри били?

    Коментиран от #31

  • 22 Аз незнам защо

    11 30 Отговор
    Производителите като дават гаранция на колите от няколко години или изминати километри защо не ги извеждат от експлоатация и така да се освобождава място за нови автомобили
    Сега ако имаш нова кола трябва да я караш между много стари автомобили на които техническото състояние е съмнително
  • 23 деди..

    33 3 Отговор
    Е какво да подържам на моята каринка турбодизелачка-на 440 хиледарки е и е на четвърт век и косур..лошото е че она е комби и като я натовара с 800 кила кукуруз от село-не виждам предницата куде оди..
  • 24 Порно

    39 2 Отговор
    Радо, мислех те за сериозен човек. То повечето нов внос на такива километри идва, нищо че показна 97 876 км за 10 годишна кола. Отделно от това, едно най обикновено Пежо 308 го карах до 320 000 км, после го кара дъщеря ми, никакви проблеми, ама никакви. Най сериозни ремонти - ангренажен ремък и спирачни дискове, ама то на практика си е консуматив. Дъщеря ми я продаде, и още я виждам да се движи.
  • 25 турбина

    32 3 Отговор
    Еми изхвърлят ги бе! Европейците определено ги изхвърлят, даже да не са на 500 хилки. Изхвърлят ги и ни ги докарват тука в Бг. Щото ние сме пето качество хора за тях. По-ниско в йерархията и от африканските племена сме. Като ги изхвърлят и дойдат тук, тия коли стават новички. Боя, китосване, изправяне на огънати ламарини. Като я погледнеш, все едно сега е излязла от завода. Някой от тях нямат и 300 хиляди, а са карани до дупка и нон-стоп, с
    300-400 хил. отгоре на това дето пише. Цифрите са се превъртели няколко пъти, ама така е по-благо за очите на купувача - да си купи отпадък на 25 години, на малко километри по неговите мисли. И после се почва изпразване на сметката по ремонти. Никога няма да се промени това в БГ. Даже ЕС да приеме, че е престъпление връщането на показанията за км, тука няма никой да го спазва, щото на контролните органи им дд...е какво се внася.
  • 26 Дизел шоу

    38 4 Отговор
    Карам дизелова S класа на 20 години, с пробег 350 000. Нямам никакви ядове, а двигателят мърка като коте.
  • 27 Не баш

    7 13 Отговор
    Много философи тука... Металът старее, ма кой му пука, че това е важно за шофьора, не за самата кола.

    Коментиран от #60

  • 28 Петър

    14 27 Отговор
    До колегата с дизеловата S с класата
    Както мърка като коте ,като излезне биелата през блока или като превърти основен лагер тогава ти ще виеш като линейка

    Коментиран от #43

  • 29 Бай Данчо

    26 2 Отговор
    Предпочитам акорд I-CTDI с редовно сменяно масло 0W30 и е на 250 хил.км. пред неуДАЧИЯ на 50 хил.Особенно пък ако е и три цилиндрова!
  • 30 паси идиота с трабанта

    31 1 Отговор
    Радослав е или си глупав или някой те кара да драскаш глупости . При правилно поддържане една кола може да достигне и Един милион км и да не застрашава останалите . Когато зад волан е някой пиян , дрогиран без значение е на колко хиляди км е колата . Единственото което си казал е вярно ,че новите коли имат ресурс на ДВГ --150-200 хиляди останалите части с време се налага да се сменят - като полуоски , лагерите и четките на динамото , втулките на стартера , съединителят , ремъка на определени км или веригата при Немските около 200 хиляди и така нататък . Не като някогашните които без сериозен ремонт изкарваха 350-400 даже 500 хиляди км. имаха малко поддържане - бяха елементарни без електроника и сума ти ненужни опции като днешните коли просто нямаше какво да се разваля при подържан автомобил. Сегашните заради един сензор за няколко лева може да те остави и на пътя. .

    Коментиран от #37, #55

  • 31 емил

    9 6 Отговор

    До коментар #21 от "Въпрос":

    Бъркаш елементарните понятия те за времето бяха и извършиха революция но днес не можеш да ги използваш защото самата ОS система е много по сложна и програмата заема много от помета . Микропроцесорът не в състояние да да подържа най елементарното - някое видео да гледаш защото пикселите са милиони за по добро изображение и цялата конфигурацията Технологически остарял и не е способен да подържа нито една от новите програми които са много Гига Байтове не като някога Кбайт или Мегабайт бяха . Начинът ти на мислене е като да върнем времето 30 години назад .
  • 32 Въпрос

    1 16 Отговор
    бъркане няма. Още по-малко на елементарните понятия (които не ги упомена). Но горе долу си схванал идеята. 90% от старите коли нямат 90% от асистенциите като спиране пред водач, спазване на дистанция от предната кола, мъртва точка и т.н. и .т.н. поне още 20 неща които са голямо удобство. Да. И старите и новите коли те придвижват от точка А до точка Б. И новите и старите телефони свързват човек А с човек Б да обменят информация.
    а за ОС системи ще ти подскажа нещо: гоогъл - XDA p-vlad. Да разбереш кой съм и дали случайно НЕ бъркам елементарни понятия ;)

    Коментиран от #59, #63

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 ОПРЕДЕЛЕНО Е ВЕРНО ЧЕ СИ ЧИПИК

    17 1 Отговор
    Има сто годишни машини които при правилна и грамотна експлоатация почти са вечни. ЯВНО ТИ СИ ОТ неможещите и незнаещите. ЗА 650 ЛЕВА ПЪЛЕН РЕМОНТ НА ДВИГАТЕЛ КОЙТО МОЖЕ ДА ИЗКАРА ОЩЕ 250000 . ДРАГИ !
  • 37 Леле

    1 7 Отговор

    До коментар #30 от "паси идиота с трабанта":

    колко си тп.
  • 38 Я по сериозно!

    24 1 Отговор
    Няма такова понятие кола зади пределен пробег да бъде опасна.Има поддържани и неподдържани коли. Неподдържаните могат да станат опасни дори на по малко от 100 000 км. Старателно поддържана кола може да бъде по безопасна от много други дори на 2 или повече милиона км.

    Коментиран от #39

  • 39 виж

    9 18 Отговор

    До коментар #38 от "Я по сериозно!":

    В днешно време хората си живеят живота. Излизат навън. Срещат се. Общуват. Ходят на почивки. Не всеки е застанал под колата си събота и неделя и ровичка да види коя от 30 000те части и болтове са износени. За повечето хора колата е средство за придвижване, не господар на който да слугуваш и да храниш спЕцЕалистите, които ти "ремонтират" колата с китайски и турски "сЕртЕфицирани части". Свиквайте. Не е 1980та още. Не съм длъжен да се завирам под колата и да си прекарвам живота там. И 250 000 км са много. Механика е - износва се, прецаква се. Вижте хубавите ни пътища.

    Коментиран от #40

  • 40 Я по сериозно!

    18 3 Отговор

    До коментар #39 от "виж":

    Ами кой ти говори да лежиш под колата си всеки почивен ден? Говорим за поддържана или неподдържана кола. След като не можеш да си позволиш разходи за кола и ритмична поддръжка е нормално да не се пънеш да се гордееш като собственик на някоя никога необслужвана след като е напуснала магазина трошка, която си купил на далавера, за да се самоуспокояваш и да се хвалиш пред останалите, че и ти имаш "кола". Естествено е ако я закараш на сериозен майстор, както ти гледа "стоката", да ти предложи износената част смяна с такава на цена 50 лв. или 150 лв. и ти да избереш за 50, а след два месеца като ти се издъни отново същата част да си я сменяш сам на улицата, за да спестиш парите за труд. Каква надеждност да очакваш от такава кола?
  • 41 Морско

    6 3 Отговор

    До коментар #20 от "Каращ лизингови":

    Ако караш средно качество коли - да. Ако обаче имаш марка от премиум производител - още с изнасянето й от магазина цената е с мин 20% надолу.

    Коментиран от #42

  • 42 Каращ лизингов

    0 3 Отговор

    До коментар #41 от "Морско":

    Няма ако. От тебе зависи на колко ще я вземеш или на колко човека ще им платиш премиите.
  • 43 123123

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "Петър":

    колега, ти какви думи знаеш.. споко, ако масло и антифриз(!) се сменя нищо не илиза
  • 44 Глупости разни

    6 6 Отговор
    Старият автомобил си е стар автомобил какво и собственика му да си го хвали. Имал съм класни автомобили което надхвърляха 350к км без сериозен проблем, но с редовни ремонти, макар и не скъпи. Двигателите си “мъркаха” 🤣. Но в никакъв случай един автомобил ва 350х км не може да се сравни с класен автомобил на 50к км.
  • 45 кон

    16 2 Отговор
    аз имам пари за нов, но си карам стария. Защо да му робувам на нов автомобил, да ми го крадат, да ми вземат сумати пари в оторизиран сервиз, каскота и какво ли не? За да впечатля комшията ли? Парите могат да носят пари, а не да ги затривам с нова кошница, която я изкара 100 000 км, я не.
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Животното

    15 0 Отговор
    Опасен е автомобил, който е бил смачкан и след това реставриран и се продава на вторичния, третичния пазар, като автомобил в изрядно състояние. Купувачът реално не знае, какво купува и смята, че този автомобил е безопасен, а дали реално заварките са качествени, дали са минали качествен контрол, дали въобще на тези места трябва да има заварки, остава загадка. Да, може да има корозия, но да се продават автомобили, които са много корозирали и след това са замаскирани също си е престапление.
  • 50 Хаха

    8 1 Отговор
    Поръчкова статия
  • 51 Хаха

    4 1 Отговор

    До коментар #47 от "Лекувам наркозависимост":

    Световно известен
    Руски манипулативен
  • 52 емо

    9 2 Отговор
    Нали някой, за да се направи на експерт, трябва да пусне някоя изцепка. Всеки автомобил си има предписание не само на колко км да се сменя маслото,, но и за всички модули, възли и агрегати. На пробег или на време, което настъпи първо. Второ, оригиналните части изкарват много, примерно 10 г. или 100 000 км. После като се смени с "оригинална" от китай, на която само са сложили етикет на елитен производител, вече изкарват много по-малко, но това не е проблем на автомобила. Вярно е, в старите автомобили няма асистенции и подпомагане на водача, но със стар автомобил се става истински шофьор, не с нов. Катастрофите с нови автомобили и млади водачи са в пъти повече от тези със стари автомобили, и в повечето случаи те не са по вина на автомобила.
  • 53 Планетата

    11 1 Отговор
    .... На потребителските бойлери. Модерните маймуни са създали свят, в който благото и личният кеф на повечето двуноги зависи от икономиката. А икономиката зависи от броя на продажби на услуги и продукти. Затова, всичко се прави с идеята да се изразходи, развали и подмени с ново. Има някакви обикъркани либерасти, Които обясняват как щели сме да станем "зелени" ама нещо не им излиза логиката на сметките. Вървим си към самоунищожение. Това е.
  • 54 Гост

    14 0 Отговор
    То половината автопарк в страната е над 500 000 км.
  • 55 Един от онези

    5 5 Отговор

    До коментар #30 от "паси идиота с трабанта":

    Младеж,
    ненужните опции са за жигулите и москвичите! Какви еърбеци, какви външни огледала, какви климатици, какви фарове за мъгла, паркинг сензори, турбо-компресори и т.н. Всичко е нужно защото новите автомобили са светлинни години напред в технологиите!
    Иначе никой не ти пречи на да си караш жигулито - най яката кола!
    Казах!
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Тигре тигре тигре

    5 0 Отговор
    Имаш ли пари хубави коли
    Нямаш ли пари стари жигули
  • 58 Лидия

    1 1 Отговор
    някой да свали тази статия... защото това е изключително грешна и подвеждаща информация
  • 59 Шофьор

    4 1 Отговор

    До коментар #32 от "Въпрос":

    Тия асистенти трябва при задействане да ти правят книжката на сол и да се прибираш пеша. Никакво удобство не са, само некадърник може да му харесва колата да се шофира сама. Ти за къв си там?
  • 60 Пилотът Гошу

    2 0 Отговор

    До коментар #27 от "Не баш":

    В интерес на истината, ако е порядъчно поддържана, много части щяха да са подменени. Проблемът е, че наш Ганьо не обича да поддържа или гледа да е все от майстор тарикат... После що тъй станало... Всичко в тоя живот е относително.
  • 61 Пилотът Гошу

    2 0 Отговор

    До коментар #19 от "хаха":

    Няма никакъв проблем при добро обслужване. За 3 години служебният ми бенц навъртя 237000 км. С изключение на агр вентил първото лято на няма и 25000, което после мерцедес смени на всички, друг яд нямаше. На 25000 като отидох на сервиз и те викат "оо ти вече си сменил", аз им викам то може аз да съм го открил... 😂 Средно на 3 до 4 месеца минавах на сервиз всеки 25000км и това е, никакви проблеми. Нормален 2л 150кс дизел с 8 скорости. Явно и хората в сервиза си вършат качествено работата.
  • 62 Пилотът Гошу

    1 0 Отговор
    Глупости... Всичко е относително... Автомобилът, средата, поддръжката...
    Аман от глупости писани от пълни глъмпери...
  • 63 Пилотът Гошу

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "Въпрос":

    Мдааа, поредните глупости на галфон, който и гугъл не може да напише правилно, на понеже си играе с ромчета и е схванал нещо от софтуера, смята че разбира нещо от автомобили... Подобно на софтуерните инженерчета в Тесла, които смятат, че таблет на 4 гуми е автомобил. За разлика от тях, разбира се, нашият пън тук си няма хал хабер, те поне се учат на гърба на клиентите си...
    Вози се на автобус, така не ти се налага да шофираш ти. Въобще за какво ти е автомобил, след като искаш нещо друго да върши всичко вместо теб...
  • 64 123

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Няма":

    Не съм напълно съгласен с теб. Аз имам два автомобила, един купен чисто нов и в момента е на 5 г.- дизел.Разходите за него, освем за горива , застраховка и данък, са за обслужване в гаранционните сервизи и нищо другоДругият ми автомобил е на 41г. и също е купен чисто нов, но вярвай ми покрай него си има непрекъснато нещо което да оправящ и всъщност това си е повече работа за голям ентусиаст, какъвто може би съм и аз.Новата кола е за вършене на работа и за сигурно придвижване , колата 40+ си е повече хоби.
  • 65 Луд

    1 0 Отговор
    В България когато колата стане на оригинални 499 000 км и автоматично след това се връща на заводски оригинални километри от порядъка на 175 000 - 190 000 км. и най важното става и гаражна малко карана.