София, градът, който често диша тежко под мъглата от фини прахови частици, предприема решителна стъпка в битката за по-чист въздух. От 1 декември 2025 година. влизат в сила значително по-строги ограничения в нискоемисионните зони на града, които несъмнено ще разтърсят ежедневието на хиляди автомобилисти.
„Малкият ринг“ – вече недостъпен за най-старите
Ако Вашият автомобил попада в Първа (I) или Втора (II) екологична група, имате причина да се притеснявате, ако често пътувате в сърцето на столицата. В периода от 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г. – трите най-мрачни и студени месеца – тези автомобили ще бъдат с пълна забрана за навлизане в т.нар. първи градски ринг.
Говорим за зоната, заключена между бул. „Опълченска“, бул. „Васил Левски“, бул. „Скобелев“ и бул. „Патриарх Евтимий“. Истината е, че именно тези "ветерани" на пътя, чиито катализатори или липсата им често са само формално проверени на годишния технически преглед (ГТП), са сред основните замърсители, особено през зимата. Време е държавата да затегне контрола върху техническата изправност, защото в момента сме свидетели на твърде много очевадно неизправни превозни средства, които някак успяват да минат ГТП.
Разширяване на забраната: Първа група излиза от широкия център
Успоредно с „Малкия ринг“, Първа еко група получава забрана и за навлизане във Втория градски ринг – по-широкия център.
Тази разширена зона включва булевардите „Константин Величков“, „Сливница“ и „Ситняково“ (като границата се простира до улица „Сребърна“). Ограничението важи отново за същия тримесечен период – 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г.
Ако се чудите как ще бъдат контролирани тези забрани – отговорът е с автоматизирано видеонаблюдение. Камерите вече следят всяко навлизане и няма да има място за заобикаляне на правилата.
Има ли изключения?
Да, разумът е надделял поне за някои групи граждани. От правилото са изключени:
Собственици на автомобили с постоянен адрес в самата зона, които притежават валиден стикер за платено паркиране.
Хората с увреждания, притежаващи преференциална карта за паркиране, издадена от която и да е българска община.
Работи ли мярката? Статистиката говори
Действията на Столичната община не са просто прищявка, а част от европейска тенденция. Нискоемисионните зони са признати в цяла Европа като един от най-ефективните инструменти за справяне със замърсяването. Именно те директно влияят върху емисиите на фини прахови частици (ФПЧ 2,5, ФПЧ10) и азотен диоксид (NO2), които са сред основните причинители на респираторни и сърдечносъдови заболявания.
Има ли резултат? Категорично да! След въвеждането на малката зона през изминалата зима, Столична община отчита 25% подобрение в качеството на въздуха през първия месец и 10% общо подобрение за целия тримесечен период.
Поглед към бъдещето: Какво предстои?
София няма да спре дотук. Докато в Европа вече има близо 400 такива зони и се очаква те да надхвърлят 500 до края на 2025 г., България догонва. Следващата голяма промяна е насрочена за 1 декември 2027 г., когато към забраната за навлизане в „големия ринг“ (Втория) ще се присъедини и Втора еко група – тогава ограниченията ще станат още по-сериозни.
Как да проверите екогрупата си? За да избегнете неприятни изненади и глоби, незабавно проверете коя екологична група е Вашият автомобил ТУК
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Даниел
Мярката е не е лоша,но първо трябва да се измисли някакво ограничение за вноса на автомобили голяма част от,който са докарани от депата за разфасоване в западна Европа!?
Коментиран от #34, #37, #56
11:25 03.11.2025
2 Не могат
Коментиран от #7
11:31 03.11.2025
3 Гончар Романенко
ами си я пукат в промишлени количества! :))
11:31 03.11.2025
4 сос
Коментиран от #64
11:32 03.11.2025
5 европиец
Коментиран от #8
11:35 03.11.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Един
До коментар #2 от "Не могат":
Бензин от 1998 година гори масло ,а ако има газово гори още повече ,освен ако са му сменяни вложки и сигментиКоментиран от #10, #30, #59, #63
11:40 03.11.2025
8 А защо
До коментар #5 от "европиец":
Трябва да тровиш останалите хора с твоята глупост?Коментиран от #31
11:42 03.11.2025
9 Дизела
11:44 03.11.2025
10 Георги
До коментар #7 от "Един":
глупости! Имам фиат от 96-а и масло се налива само при смянатаКоментиран от #36
11:45 03.11.2025
11 Георги
11:46 03.11.2025
12 Кореняк
Коментиран от #18
11:48 03.11.2025
13 Големият ринг е само за еко 1
11:50 03.11.2025
14 Орел
11:52 03.11.2025
15 Някой
Иначе това е оспоримо, защото може да се разглежда като нарушаване на конституцията. Кола е движимо имущество. Или имуществено състояние. По конституция член 6 алинея 2, права не се делят по (изброяване) ... имуществено състояние.
11:58 03.11.2025
16 нищо ново
12:01 03.11.2025
17 Някой
12:02 03.11.2025
18 Селтак калтак
До коментар #12 от "Кореняк":
Къв корен си ти веееееее12:09 03.11.2025
19 баба вуна
12:27 03.11.2025
20 Иван Симеонов
12:28 03.11.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Край
Коментиран от #24
12:31 03.11.2025
23 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
после стана широкия център,
а сега от табела до табела‼️
12:31 03.11.2025
24 Пилотът Гошу
До коментар #22 от "Край":
С пушещите рейсове и камиони кво прайм. С кошниците на живущите кво прайм. Или само Ганьо от Горно Нанадолнище, дето ходи в София един път на 5 години цапа въздуха...Коментиран от #26
12:38 03.11.2025
25 софиянец
Коментиран от #91
12:49 03.11.2025
26 аха
До коментар #24 от "Пилотът Гошу":
Ако Ганьо веднъж на 5 години ходи в София - да ходи с влака. Да. Ама не. Ганьо всеки ден дими в СофияБусовете возят не по еьин калпак а 100-200.
12:52 03.11.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Не така
13:06 03.11.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Льольо
13:37 03.11.2025
33 Пешо
Коментиран от #66, #77
13:43 03.11.2025
34 Име
До коментар #1 от "Даниел":
По-важното е какво правят, за да ограничат отоплението на дърва, въглища, гуми, паркети и т.н.боклуци! Газификация е решението, другото е абсолютно неадекватно. Затваряне на Топлофикация София също трябва да е на дневен ред!Коментиран от #55
13:53 03.11.2025
35 Асен
Коментиран от #74
14:15 03.11.2025
36 Берлин
До коментар #10 от "Георги":
Имам Е36 ,много пазена и в почти заводско състояние с наличен катализатор 92 г .Допълнителното масло за доливане което купувам при смяна винаги остава неизползвано.Когато шофирам по магистрала ауспухът побелява като на Зеленски носът.Коментиран от #78, #83
14:36 03.11.2025
37 Mай не си софиянец?
До коментар #1 от "Даниел":
В градския транспорт няма дизелови автобуси. Или са на природен газ, или електрически.Коментиран от #42
14:47 03.11.2025
38 редник
Много, ама много неостро мнение!
Понеже стават убийства с ножове, държавата да ги забрани, а?!
Това, че накой карат пияни - държавата да забрани алкохолните напитки, а?!
Това, че някои тарикати с наистина пушещи коли минават някак си на преглед, не е основание да се създават измислени и ненужни проблеми на стотици хиляди и то защо - заради центъра, където живеят 2-3% от софиянци, но са основните администратвни служби.
14:56 03.11.2025
39 Живея
Коментиран от #40
14:59 03.11.2025
40 Баща ти
До коментар #39 от "Живея":
Палячо,яхвай тротинетката и отивай за соево капучино,но да не забравиш и розовото елеченце,че да те виждат колите с категория 4Коментиран от #76
15:26 03.11.2025
41 Огнян Боевски
Коментиран от #43
15:37 03.11.2025
42 Факт
До коментар #37 от "Mай не си софиянец?":
Сънувал сиКоментиран от #44
15:46 03.11.2025
43 редник
До коментар #41 от "Огнян Боевски":
/ И отново ставаме свидетели на оная глупост с фините прахови частици!/Преди година от БАН се похвалиха, че са получили последно поколение техника за измерване на замърсяването на въздуха и се оказа, че колите са причина само за 7-8 % от общото замърсяване!
Коментиран от #45
15:51 03.11.2025
44 А със
До коментар #42 от "Факт":
Бразилците и там на каквото се отопляват, какво правим!??16:06 03.11.2025
45 Лейтенант
До коментар #43 от "редник":
не съм го чел това. дай да го видим и ние, че нещо на редници не вЕрвам. Има ли някой който да застане с името си за това или "един от БАН каза... май беше чистачката"16:06 03.11.2025
46 БЕЗ КОЛИ В ЦЕНТЪРА НА ГРАДОВЕТЕ
16:08 03.11.2025
47 Българин
В София проблемът идва не от колите а от нечистенето + корупцията. Всеки път щом отида в това село и колата ми става мръсна, а уж по чист път се движим. Винаги е било така и пеша да си пак си в прах.
16:21 03.11.2025
48 с. Говнягово
16:33 03.11.2025
49 Боко праните гащи
Коментиран от #51
16:40 03.11.2025
50 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
Коментиран от #97
17:15 03.11.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Васил Терзиев
Първият български град, свободен от СМОГ.
17:47 03.11.2025
53 Мдаа
17:56 03.11.2025
54 Лазо
Коментиран от #68
18:01 03.11.2025
55 Иво
До коментар #34 от "Име":
Вярно. В САЩ всички къщи се отопляват и готвят на природен газ. Евтино и екологично. Тук никой не го интересува въздуха, важно е да се козирува на европейските директиви, да се вземат пари и да се тормозят хората.Коментиран от #57
18:06 03.11.2025
56 бай Даньо
До коментар #1 от "Даниел":
Как какво, купувате електрически автобуси и не е нужно да ходите до Европа за пример, целия градски транспорт на Бургас е електрически от 2-3 години , ама първо Ганчо се превиваше от смях с тая "глупава зелена идея" ...18:19 03.11.2025
57 бай Даньо
До коментар #55 от "Иво":
В Америка от известно време върви процес на отказване от газта. Първо поскъпна много и второ се появяват менния че е вредно за здравето , скоро ще дойдат и ваучерите за смяна на газовите печки и бойлери с електрически и ще настигнат България ....18:23 03.11.2025
58 васил
18:34 03.11.2025
59 по-скоро
До коментар #7 от "Един":
ти гориш масло…19:01 03.11.2025
60 Някой
Ако за първия месец вредните емисии са намалели с 25%, а за целия период са с едва 10%, то колкото и некомпетентен да е един човек, разбира че проблемът са замърсяването на въздуха не са автомобилите.
20:41 03.11.2025
61 Хаха
20:45 03.11.2025
62 Боко
20:52 03.11.2025
63 Бойлер
До коментар #7 от "Един":
Колата ми е 96г.От смяна до смяна 10 000км.не доливам капка масло.Ориг.двигател без ремонт на 260 000.разбра лице тъп...оправи си колата...продават и катализатори...20:59 03.11.2025
64 Коментиращ
До коментар #4 от "сос":
Меко казано!Първо, ни една мисирка НЕ се поинтересува от фактът, че Ковачки гореше европейски от.адъци, бълвайки тонове отрови, но сега охотно съобщават за спрените стари дизели и бензини (дето се карат по час сутрин и час вечер)?!
Второ ни една мисирка НЕ се поинтересува ,че смогът в големите градове ИДВА ГЛАВНО ОТ ПЕЧКИТЕ НА ТВЪРДО ГОРИВО?!
Сега обаче обясняват на зомби читателите си (щото нормалните нема им се вържат), че старите дизели и бензини били причината за замърсения въздух в големи градове???
Също колкото реалната инфлация в България е под 3%, и колкото Боко и Шишо "НЕ" са корумпирани?!
Пълна пародия!
Факти:
1. Без евтина енергетика и енергийни ресурси, НЯМА КОНКУРЕНТНИ ПРОДУКТИ И УСЛУГИ!!!!!!!!!
2. Който ти каже, че се е отказал от руския газ и петрол и ще взема "демократичен" чрез танкери (бачкащи на мазут и дизел), идващи от страни търгуващи именно с Русия, знайте, че или мозъкът му е спрял напълно, или се е продал до девето коляно и продава и своя народ!!!
3. Съвременните ел автомобили са толкова "екологични" колкото и ТЕЦ-а на Ковачки, който най-вероятно ги зарежда, докато панелите и пелките не генерират нищо, но как да го обясниш това на промитите мозъци???!!!
Коментиран от #94
22:13 03.11.2025
65 Аз съм
22:17 03.11.2025
66 Правата на бедните
До коментар #33 от "Пешо":
Свършват там където започват тези на другите. Не искам здравето ми да страда от саждите на някого, който не е инвестирал достатъчно в себе си, че да не може си позволи бензинова кола след 2000г….. то вече и ромите карат по-нови22:39 03.11.2025
67 Луд
23:41 03.11.2025
68 Гуги
До коментар #54 от "Лазо":
Ще плащаш и пушек ще изпускаш! Тарикат!Коментиран от #69
02:00 04.11.2025
69 Лазо
До коментар #68 от "Гуги":
Ще ми лапаш ... нищо не съм плащал от години, нито глоби, нито фишове, нито на съдия изпълнител.Коментиран от #86, #87
03:46 04.11.2025
70 Никой
Да - комфортно е - но е скъпо и глупаво - какво толкова има в Градският транспорт.
Това е пълна комплексарщина - автомобила. Да не говорим - колко са агресивни в автомобилите.
И къде паркираш Друг познат - пък ме караше да му седя в колата - докато си върши работа.
Глупащина.
04:18 04.11.2025
71 ООрана държава
05:56 04.11.2025
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 защо се пренебрегва факта че само
06:38 04.11.2025
74 Геле Коняра
До коментар #35 от "Асен":
Супер. Тогава всички попадат в изключението за настоящ адрес, и си карат спокойно.07:19 04.11.2025
75 Сър Мастър Бейтс
07:41 04.11.2025
76 Стой
До коментар #40 от "Баща ти":
си на село с барутника и ако случайно идваш в София , където по принцип нямаш работа, ще се движиш с трамвай. Иначе глоба08:10 04.11.2025
77 Няма
До коментар #33 от "Пешо":
дискриминация. Не съм длъжен да дишам сажди в 21ви век. Ние сме общество -- моят глас също важи Аз съм от София и живея в малкия ринг. Подкрепям новите правила. Вие във вашите градове си решавайте за вас си, в София решават софиянци.А колкото до правата на бедните -- още малко ще се оплачеш че Ферари те дискриминира с цени които не можеш да си позволиш. Като не можеш, не можеш, но това не е дискриминация.
08:12 04.11.2025
78 Мюнхен
До коментар #36 от "Берлин":
Значи викаш от ауспуха маправо бЕло излиза?08:23 04.11.2025
79 То па...
08:33 04.11.2025
80 Софиянец
Коментиран от #81
08:42 04.11.2025
81 Абе
До коментар #80 от "Софиянец":
Баце, не е сигурно. Ти знайш ли кви кореняци шопи има тука. Бедна ти е фантазията.09:55 04.11.2025
82 кукувици в СО
Абе льохмани, тези зонички да не са под някакъв похлупак бре, или мръсният въздух, които е зависим преди всичко от не/наличието на въздушни течения и ветрове, ще ви се съобразява със зоничките. Ай да ви....всички роднини поетапно и незабавно!!!
10:17 04.11.2025
83 Перо
До коментар #36 от "Берлин":
Бря бря10:36 04.11.2025
84 Умен
10:54 04.11.2025
85 Красимир
14:48 04.11.2025
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Бойко Борисов
ВИЕ РАБОТА В ЦЕНТЪРА НЯМАТЕ!
Там е за държавни глави!
18:29 04.11.2025
91 Ми то
До коментар #25 от "софиянец":
И “софиянци” първо поколение трябва да е забранено да се движат в центъра….но трябва не е като разрешено и забранено21:42 04.11.2025
92 Никой
От 1 декември старите дизелови и бензинови коли няма да могат да влизат в центъра на София.
Казват, че е „за чист въздух“.
Истината е, че е поредната принуда – не реформа, а принудителна подмяна на живота на обикновените хора.
В Европа помагаха на хората да сменят колите си.
В България – ги глобяват.
Никакви компенсации, никакъв преход – само забрани и нови глоби.
Новите коли замърсяват не по-малко – просто по-добре лъжат в данните.
Електрическите уж „чисти“ коли оставят мръсотията другаде – в електроцентралите и мините за батерии.
Но това не влиза в сметката.
София ще стане една централна част за мутрите а останалата част ще се превърнат в предградия на бедните роби служещи на мутрите.
10:11 05.11.2025
93 Факт
11:07 05.11.2025
94 Васил Терзиев
До коментар #64 от "Коментиращ":
Запознайте се с фактите:ВЕИ електроенергията представлява над 50% от енергийното производство.
Най-голямата батерия в ЕС за съхранение на ВЕИ ток вече работи в Ловеч.
Най-големият завод за батерии вече работи в Челопечене - 15-30% от цялото производство на батерии в Европа.
България е страна на чиста енергия и чисти коли.
Столицата на България - София - е град, освободен от смог и изгорели газове.
Това не е дискриминация. Това е прогрес и еволюция. В замърсена среда няма обществено здраве и работеща икономика. Това е приоритет номер 1. На мислещите, можещите знаещите и способните, които движат нашата икономиката и растеж.
13:35 05.11.2025
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Палахан
14:26 07.11.2025
97 Никси
До коментар #50 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
е да ама тия на втория етаж Богатите че траят като пу...ка в нови гащи щото си нямат Шофьор , той от втория етаж не може да кара или си викаш щом е на първия етаж той е от бедните нали ? !!!.19:57 07.11.2025
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Този коментар е премахнат от модератор.