Дискусията за автомобилите с десен волан в България е дълга и емоционална. Някои смятат, че тези превозни средства са опасни и трябва да бъдат забранени, докато други твърдят, че това е ненужна регулация.
Аргументи "за" забраната
Основният аргумент на противниците на колите с десен волан е безопасността. При изпреварване на двупосочен път, видимостта на шофьора е силно ограничена. За да се увери, че насреща не идва друга кола, той трябва да се подаде повече към платното или да разчита на преценката на пътниците си. Тази маневра е рискова и може да доведе до сериозни инциденти.
Според някои експерти, забраната ще намали броя на катастрофите и ще повиши сигурността на пътя. Те също така посочват, че при евентуална проверка от пътната полиция или при плащане на такси на гише, шофьорът е затруднен и това води до забавяне и допълнителен риск.
Аргументи "против" забраната
От друга страна, собствениците на автомобили с десен волан твърдят, че тези коли са напълно безопасни, ако се шофират от опитен водач. Те посочват, че проблемът не е в разположението на волана, а в липсата на достатъчно внимание и умения. Много от тези автомобили са втора употреба, в добро състояние и се предлагат на по-ниска цена. За много хора това е единствената възможност да си позволят по-качествена кола.
Освен това, противниците на забраната твърдят, че тя би била дискриминационна и би ограничила правото на избор на потребителите. Те посочват, че в много други държави от Европейския съюз колите с десен волан са разрешени и не се смятат за проблем.
Възможни решения
Вместо пълна забрана, може да се търсят алтернативни решения. Едно от тях е въвеждането на по-строги технически изисквания за пререгистрация. Например, може да се задължи монтажът на допълнителни огледала или специални системи за подпомагане на видимостта. Друго възможно решение е въвеждането на по-високи данъци за тези автомобили, което да компенсира евентуалния по-висок риск.
В крайна сметка, решението е сложно и трябва да балансира между безопасността на пътя и правата на гражданите. Преди да се вземе окончателно решение, трябва да се проведе задълбочен анализ на всички аспекти на проблема.
Какво мислите по въпроса? Споделете мнението си в коментарите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
Коментиран от #113
11:21 03.09.2025
2 Ем.
11:21 03.09.2025
3 Марин
11:22 03.09.2025
4 Трол
11:23 03.09.2025
5 Ддд
Само глупости ли мислят някои хора в тази държава?
Коментиран от #100
11:23 03.09.2025
6 Пипи
11:24 03.09.2025
7 Мералня
11:25 03.09.2025
8 Аз съм за забрана това че излизат
Определението безопасни са когато се управляват от опитен шофьор е много разтегливо кой опитен кой не
Коментиран от #101
11:26 03.09.2025
9 Даа!
Коментиран от #52, #102, #117
11:26 03.09.2025
10 Ъъъъъъъъ
Ще е интерсно някой да предостави данни, колко катастрофи са предизвикали водачите на такива автомобили и какъв е процента от общия брой катастрофи.🤣
Коментиран от #30, #53
11:27 03.09.2025
11 Тези с десните
11:27 03.09.2025
12 Задължителна забрана!
Коментиран от #14
11:27 03.09.2025
13 Десен волан
Коментиран от #91
11:29 03.09.2025
14 Ъъъъъъъ
До коментар #12 от "Задължителна забрана!":
"Тарикатите, платили по-тънко,са опасни за живота и здравето на другите"Глупости!
Аз още не съм виждал автомобил с десен волан в автобус или пък разцепен на две. Мислете за тези с левия волан, че те са много по-ооасни.
Коментиран от #77
11:32 03.09.2025
15 Оракула от Делфи
изпитите за книжка за право на управление на ППС!
Този тип автомобил е построен за съвсем друг вид движение по пътя!
Примерите с катастрофи с десен волан в ЕО са хиляди!!!
Коментиран от #20, #92
11:33 03.09.2025
16 Лопата Орешник
11:36 03.09.2025
17 ВМИРИСАН ВАРЯГ
Коментиран от #26, #103
11:36 03.09.2025
18 подкрепям
11:39 03.09.2025
19 Хахаха
11:40 03.09.2025
20 Лелеле
До коментар #15 от "Оракула от Делфи":
Нали си разбрал, че става дума просто за автомобил с волан отдясно, не говорим за управление на хеликоптер в Хималаите? Първият път като се качих ми трябваха 2 минути да се ориентирам за позиционирането на платното, още десет да свикна да сменям скорости с лявата ръка. За няколко години няма катастрофа с моя вина. Единственото сериозно препятствие е натоварен двулентов път с трафик от бавни камиони и автобуси. Тогава просто караш по-бавно. Ако тръгнеш да изпреварваш наред при липса на видимост, ще го правиш и с ляв волан. Иначе с десен волан мога при нужда да се изнеса толкова надясно и далеч от осевата линия, че като съм возил шофьори отпред си мислят, че едва ли не ще се ударя или изляза от пътя, а аз имам видимост и върху платното, и върху маркировката.11:43 03.09.2025
21 Кандидат Депутатите !
И Депутатите !
Трябва да преминат !
Тест за интелигентност !
И Психо тест !
11:45 03.09.2025
22 Аз пък искам да седна на лоста за
11:46 03.09.2025
23 ХЗцдпрц
Защото иначе са получава безпочвено философстване и генериране на Интернет трафик, в което няма лошо, но няма и полза. Само се хаби ток.
За протокола, не карам такава кола и нямам никакво желание да карам, но и налагането на ограничения на базата на "усещания" и "мнения" ми се нрави още по-малко.
Коментиран от #104
11:46 03.09.2025
24 нннн
11:46 03.09.2025
25 Десняк
Повечето коментиращи дори не са се качвали да шофират подобен автомобил.
Аз съм карал такива и в Англия и в БГ. Имал съм 3 десняка и да си призная си е просто въпрос на свикване. В Англия ми беше по-трудно да свикна с посоката на движение отколкото с автомобила.
Тая дъвка със забраната от 20години я има…
И дамо да ви кажа - проблема не е в автомобила, а в шофьора!!! Докато простия народец не свикне с идеята, че никой не му е длъжен в живота и на пътя, докато кара в лявата лента на “магистралата” с пуснат ляв мигач… все някой ще му е виновен, ако ще и летяща чиния на пътя да има…
П.С. В България шофьорите на десни волани са много по толерантни и внимателни на пътя от всички останали… А и вече цените не са толкова по- различни от италианка - милионник и кола внос от UK. Още повече, че вноса е намалял до минимум, а и ДДС и мито трябва да се плаща… така че не е изгодно..
11:47 03.09.2025
26 Ако си опитал,
До коментар #17 от "ВМИРИСАН ВАРЯГ":
не си успял и си мислиш, че нарушават рефлекси и координация - потърси лекар. Или имаш проблем с очите, вестибуларния апарат, някоя част от мозъка, или просто разказваш по картинка. Години съм се качвал от такава с десен в такава с ляв, вечер пак с десен. Свикването за човек, който никога не е карал с десен, е въпрос на минути.11:47 03.09.2025
27 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
та не може такива МПС пред КАТ,
но десния волан според тях не е опасен❗
11:47 03.09.2025
28 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Защо ли ЗАТРУДНЯВАТ производителите🤔❗
11:53 03.09.2025
29 ДРТ ПРЧ
Коментиран от #32
11:55 03.09.2025
30 Не Хексперт
До коментар #10 от "Ъъъъъъъъ":
Аман от пишман Хексперти в територията. Само глупости ни занимават. Зад кормилното устройство е опасно, не колата.11:56 03.09.2025
31 Гост
11:57 03.09.2025
32 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #29 от "ДРТ ПРЧ":
Спорът е относно "ОБРАТНИТЕ" с българска регистрация.🚘11:58 03.09.2025
33 Какъв
12:01 03.09.2025
34 Жорката
12:03 03.09.2025
35 Някой
12:09 03.09.2025
36 Здравей
12:16 03.09.2025
37 Мим
12:20 03.09.2025
38 хаха
Колкото да си лаят там. "опасни" били. ХАХАХА
Вие сте опасни бе измет. Защото междуушието ви е вакуум. А възпитанието ви съответства на това на друг обитател на обора в който сте израснали.
12:23 03.09.2025
39 Морски
12:24 03.09.2025
40 50 стотинки
12:24 03.09.2025
41 Няма доказателства
Вярно е, че е неудобно, но който не се чувства уверен да не кара такава кола.
За изпреварването, просто не изпреварваш когато нямаш видимост. Аз карах 10 години такава и нямаше проблем.
12:25 03.09.2025
42 Дика
12:25 03.09.2025
43 И още,
12:32 03.09.2025
44 Какъвто и волан
Проблемът не е страната на волана, на всичко се намира начин.
Проблемът е купените книжки и слабите наказания за диваците по пътя.
12:35 03.09.2025
45 Мисля
Коментиран от #105
12:45 03.09.2025
46 Толбухин
12:53 03.09.2025
47 Янкулов
Коментиран от #106
12:54 03.09.2025
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Аз съм от ссср
13:16 03.09.2025
50 Дии
13:18 03.09.2025
51 Фикри
Тоя дето отнесе трамвая в София беше с ляв волан, да ги за раница значи ?
13:45 03.09.2025
52 Фикри
До коментар #9 от "Даа!":
Това кой ти го каза или само го измисли ?13:47 03.09.2025
53 Фикри
До коментар #10 от "Ъъъъъъъъ":
И кой са тези експерти ?Бабите пред блока 😀
13:48 03.09.2025
54 ООрана държава
13:51 03.09.2025
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Бръм
1. Статистически е доказано, че при системите на движение с десен волан има по-нисък брой инциденти
2. Ще пренасочим вносът на автомобили предимно от Англия и Япония, от което неминуемо ще се вдигне и качеството на автопарка у нас.
3. Ще имаме шансът да експлоатираме красива азиатска техника недостъпна в момента и лишим от нищетата завладяла евро-автомобилостроенето.
14:19 03.09.2025
57 Стас
14:29 03.09.2025
58 На практика
15:11 03.09.2025
59 реалистъ
Коментиран от #93
15:39 03.09.2025
60 хъхъ
Коментиран от #107
15:40 03.09.2025
61 Кирил
15:57 03.09.2025
62 Красимир Костов
16:42 03.09.2025
63 Никола
16:42 03.09.2025
64 оня с коня
Коментиран от #80
16:47 03.09.2025
65 Дълго име :-)
16:51 03.09.2025
66 Русев
В Белгия,Франция,а може би и в Германия като злизат от ферибота им слагат ограничително фолио на левия фар и червен стикер на предното стъкло за разрешение да шофира в страната 7 дни.
Коментиран от #75
17:08 03.09.2025
67 Георги
17:15 03.09.2025
68 Пловдив
17:27 03.09.2025
69 Българин
18:24 03.09.2025
70 Да допълня
18:24 03.09.2025
71 Врачанин
18:28 03.09.2025
72 Никой
Коментиран от #108
20:38 03.09.2025
73 еми
Коментиран от #109
21:22 03.09.2025
74 еми
21:24 03.09.2025
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Не умен народ
22:34 03.09.2025
77 Мнение
До коментар #14 от "Ъъъъъъъ":
Обяснението е по-просто.Колко на 1000 са автомобилите с десен волан?
И да, такива автомобили са опасни за околните, особено при изпреварване с навлизане в насрещната лента.
И колко на 1000 са тези с лява резба?
А?
22:42 03.09.2025
78 местен
Нямат място по нашите пътища. Щом някой е събрал пари за кола с десен волан, ще изчака малко и ще събере и за такава с ляв волан каквато е редно да кара.
Ако са местни работещи в Британия и са си дошли от там, но живеят за постоянно там, нека си ги карат като са тук. Пълно е с такива хора цяло лято.
Обаче да ми обясняват колко били хрисими шофьорите и как спазвали всичко! Хайде стига! Вие сте се учили и държали листовки и изпити на ляв или десен волан? Нашия правилник за движение за дясно движение ли е или за ляво, хайде пак?
Коментиран от #110
22:54 03.09.2025
79 Борис П.К.
05:40 04.09.2025
80 Хамсал
До коментар #64 от "оня с коня":
Има такава кола, с три седалки, една отпред и две отзад, казва се Макларън Ф1. "McLaren връща волана в средата, като при F1. Новото хипер GT се казва BP23".05:45 04.09.2025
81 Бисер
09:00 04.09.2025
82 Съвест
10:03 04.09.2025
83 категорично да се махат
10:38 04.09.2025
84 Момчето
Коментиран от #95
10:48 04.09.2025
85 АЛТЕРНАТИВА
10:52 04.09.2025
86 Милин
Коментиран от #94
11:01 04.09.2025
87 Милен
11:03 04.09.2025
88 0123
11:15 04.09.2025
89 0123
11:18 04.09.2025
90 ДЕДО
11:23 04.09.2025
91 а ЕТО истината
До коментар #13 от "Десен волан":
Колите с десен волан са ВИНАГИ в рьцете на супер вода4и ОХЛЮВИ а 70 % са и тираджииотносно катастрфите -БИХ ПОГЛЕДНАЛ как тея пишлемета вземат книжки
си4ките с ЛЯВ ВОЛАН и ДРУсАНИ
КОЛА с десен наркоманите и непитните и новобранките НЕ МОГАТ ПОДКАРА ЩОТ НЯМА ДА НАМЕРЯТ 1 предавка да поотеглят А И ДА Я НАМЕРЯТ 2 ра посмьртно
А ДООРИ ДА ГИ НАЦЕЛЯТ
НИКГА НЯМА ДА ВДИГНАТ 199 км в 4ас ОТ ШУБЕ
11:31 04.09.2025
92 Бат Мишо
До коментар #15 от "Оракула от Делфи":
хиляди са и брьмбарите в главата оракулея има 2 % птп с десен волан я не
11:33 04.09.2025
93 Бат Мишо
До коментар #59 от "реалистъ":
Ам да забраним тракторите тях волана им е в средата- после да изсе4ем и дьрветата краи пьтя
- после да забраним атракциите по курортите
само и сам да не погледнем КАК се раздават книжките И КВА корупция е там
дкат там е анархия воолана и в багажника да е се в ГьЗ
11:38 04.09.2025
94 Бат Мишо
До коментар #86 от "Милин":
МИЛИ4О МАМА КВИ 76 кс оня дет изби 15 4овека с ел АТВ то 18 годишния нямаше и 25 коня11:40 04.09.2025
95 Бат Мишо
До коментар #84 от "Момчето":
ЛАПЕ аз не карам за да те респектирам А ЗА ДА РАБОТЯбеги си праи дрифта да ма респектираш после кат минавам краи паметника ти
11:43 04.09.2025
96 Жоро
14:11 04.09.2025
97 Фен на Опел
16:17 04.09.2025
98 Бай Х
20:26 04.09.2025
99 А50
22:15 04.09.2025
100 Не!
До коментар #5 от "Ддд":
Мислят как да "ударят едно рамо" на тези вносители, които си плащат, .... естествено, "под масата". Защо, по дяволите, не стартирате дискусия на тема "как така може да живеем с автомобилни отпадъци, една голяма част от които са бракувани, и на запад, и на изток, и се карат тук с ф а л ш и ф и ц и р а н и документи". Защо, по дяволите, не повдигнете дискусия как така 35 г. не сме започнали да сглобяваме нещо тук (за друго като не ставаме), евтино и сигурно, при положение, че в ЦЯЛ СВЯТ страните от "нашата черга", че и много по-добре от нас, го правят. Т о в а е начина да се намалят убийствата на пътя и, естествено, да се реши транспортния проблем.22:36 04.09.2025
101 А тия, дето ти ги внасят
До коментар #8 от "Аз съм за забрана това че излизат":
С превъртяните с по няколко стотин хиляди км. километражи и със прикрити удари, те са безопасни, само щото са сляв волан, така ли? Ми що не стартирате, тогава, една дискусия за това, как примерно, 8 от 10 оферти за внос 2-ра ръка са измама. А на властта реално не й пука, че хората умират, тя си събира глобите и си пълни бюджета. И колкото повече катастрофи, толкова по-тежки рестрикции, съответно повече се укрепва властта с по-тежки наказателни закони, А си мръднал у лЕво, А си се озовал у хапусо и там си смЕнил резбата на лЕва.22:43 04.09.2025
102 Това е решено
До коментар #9 от "Даа!":
С така нареченото перископично огледало. Струва 50-60 лева, а може и да се направи в стил "направи си сам". Е, не е точно като левия волан, но и НЯМА НУЖДА да изнасяш половината кола, даже и 1/4 няма нужда да изнасяш.22:46 04.09.2025
103 Нали знаеш кои са варягите
До коментар #17 от "ВМИРИСАН ВАРЯГ":
Вмирисаните "викинги", дето в момента в техните страни управлява партията на "феминистките" , а към тях са присламчени и хомосексуалистите, защото ги е срам да си направят самостоятелна партия. Така че помисли си кого, всъщност, обиждаш... Щото е ясно , че това се ОПИТВАШ да правиш.22:53 04.09.2025
104 Ти остави другото, ами
До коментар #23 от "ХЗцдпрц":
Като сравниш покупателната ни способност тук, с най-евтината продавана кола в РБ и после сравниш покупателната способност , в Турция например, с най-евтините коли, дето ТАМ сами си ги сглобяват, но са в пъти по - надеждни от "западния" внос, какво ще ти дойде наум? Да го изразя ли? Нарича се "мокри сънища" на европеИдите и звучи така : няма за кога на тия да им организираме евтини и качествени коли, било от внос, било от местна сглобка, защото те и така след някоя и друга година ще изчезнат. Доказателства? Доклада на Йоханес Хан "България след българите" от 2010г.23:00 04.09.2025
105 Да не говорим, че
До коментар #45 от "Мисля":
се опитват да въведат безпилотно управление, лидари и радари, в китай пуснаха запис как водача спи на магистрала. Има едно известно изказване на замдиректор, ама в Гугъл ли беше в Тесла ли беше : "В бъдеще няма да имате право вие да управлявате, ама и няма да ви се иска, като видите какво удобство е" Иначе беше някакъв етнически китаец, човеко. Така че, наистина си дъвчем "стафидките", щото ни е свършила дъвката. Пък, и ако стане, представете си колко още ще облажат вносителите...23:10 04.09.2025
106 Янкулов,
До коментар #47 от "Янкулов":
Ами "те" от СИФ отдавна са "за" забрана на живота, нашия, и на хората, на нас, не на тях си, бе. Така, с тия две забрани, всичко се решава. Колко пъти да "ви" го казват и доказват, и гои ви наричат, и матрял, и ви плашат, че няма да ви стигнат чувалите за трупове, и ви увещават, че "няма да имате нищо, ма ще сте щастливи". Кое от изброеното, а има и още много" не ти е достатъчно да събереш "2+2"?23:16 04.09.2025
107 Виж, и това го има
До коментар #60 от "хъхъ":
Ама, дай да не правим от него генерални изводи. Тия, за които говориш, те по-добри ли стават, като седнат зад леви волани, или пак си се забиват в автобуси и стърчат от автобуси и си карат неизправни АТВ-та и тротинетки, като че ли пътя е техен.23:23 04.09.2025
108 Тц,тц, тц
До коментар #72 от "Никой":
Рече и отсече. Ми посмали "марципанго" :)23:25 04.09.2025
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 Добре, и като ги забранят,
До коментар #78 от "местен":
А продължим да се трепем по пътищата, но вече с леви волани, по-добре ли ще ти е? Какво от това? Тогава какво ще забраняваш, себе си ли? Ако те тресне , не дай Боже, някой с ляв волан, по - леко ли ще ти е? Или доктора ще те намести по - добре, щото си ударен от ляв волан, а не от десен....Коментиран от #111
23:38 04.09.2025
111 местен
До коментар #110 от "Добре, и като ги забранят,":
Едното няма нищо общо с другото. Говорим за недостатъците и опасностите от десния волан на пътища като нашите с дясно движение. Тези коли тук са недопустими от транспортно-инженерна и даже физична гледна точка. Много си наперен, май както си се развихрил тебе ще те блъсне някой с ляв волан и ще те намества доктора. Малко по-спокойно го давай! Пак по нашенски говорим едно и се почва друго, за да се излезе отгоре в разговора. Събирай за нормална кола и не се прави на много хитър, че е пълно с дървени философи като тебе в тази страна!00:29 05.09.2025
112 Христо
Всички знаем, че са служителите на държавната "МВР - група", който преди в момента а явно и за в бъдеще, (като държавни служители с 50-те % увиличени заплати), ще продължат да вземат все същите абсурдни решения без да се интересуват от проблемите на шофьорите в България.
В крайна сметка те са на държавната издръжка и това само им помага да си взимат решения, без значение от това какви ще са последиците за шофиращите.
Със сигурност трябва да има институция, която да поддържа бази данни и изводи (на база статистиката), след всяко подписано от тази същата "МВР - група" решение.
Без да има йерархични и финансови стимули и понижения в зависимост от получените реални резултати, ще продължим да обсъждаме същите неща и нищо няма да се е подобрило след 10 или 20 години.
Извинявам се, ако някой се е почувствал засегнал от тези мой заключения, но това е действителността според мен и не виждам как ще се промени в близко бъдеще.
12:30 07.09.2025
113 Димитър Димитров
До коментар #1 от "Име":
Пълна забрана за движението на автомобили с десен волан по родните пътища. Но все пак, за да сме толерантни, към такива внесени коли, нека има гратисен период за обръщане на дирекцията, например 60 дена.12:01 08.09.2025
114 Даниела
10:05 14.09.2025
115 ДЕДО
13:31 14.09.2025
116 1234
колкото са останали поне на по 10 години, колко живот имат още 3-4- години...
а дали са опасни(дали създават предпоставки за ПТП) ще повярвам след като КАГ изкара статистика колко коли с десен волан са регистрирани, какъв процент от тях са участвали в ПТП и сравни процента с тези с ляв волан...
05:44 17.09.2025
117 1234
До коментар #9 от "Даа!":
В закона се казва, че ако нямаш видимост непредприемаш маневра!!!!Разбра ли и с десен и с ляв и с прав волан нямаш видимост не предприемаш маневра!!!!!
ама това че била по-лоша ами береш си гайлето и спазваш закона...
05:47 17.09.2025
118 Име
17:32 19.09.2025
119 Боби
11:31 06.10.2025
120 Майстор десноволанов
18:24 04.11.2025