В Европа електромобилите бързо се превръщат в мейнстрийм явление, но голяма част от водачите все още не са запознати с една от най-иновативните им технологични характеристики: еднопедалната система за шофиране (One Pedal Driving), позната още като режим "B". Този на пръв поглед прост метод преобръща философията на управлението и е ключът към максималната енергийна ефективност, особено в градски условия, където всъщност е и основната среда на електромобилите.
Концепцията е елементарна: водачът използва само педала на газта за ускорение и забавяне. Когато педалът бъде освободен, електромоторът не просто се изключва, а започва да работи в обратен режим, функционирайки като генератор. Това предизвиква силно, но контролирано спирачно усилие, което възстановява кинетичната енергия на автомобила обратно в батерията.
В традиционните автомобили, когато натиснем спирачката, енергията се пилее като топлина чрез триене на накладките и дисковете – чиста загуба. При еднопедалната система, до 90% от ежедневното забавяне може да бъде извършено чрез регенерация. Това означава не само увеличен пробег, но и драстично намаляване на износването на традиционните спирачки. Мнозина собственици на електромобили споделят, че накладките им имат живот от над 100 000 километра, което е немислимо при конвенционалните коли.
Шофирането с един педал обаче изисква кратък период на адаптация
Първоначалното рязко забавяне може да бъде смущаващо, но след няколко часа зад волана, то се превръща във втора природа. Водачите се научават да дозират освобождаването на педала, което води до по-плавно и по-предсказуемо движение, особено в натоварения градски трафик с постоянно спиране и тръгване.
Инженерите са постигнали майсторски баланс – системата е настроена така, че при пълно отпускане на педала, колата да забавя до пълно спиране, без да е необходимо да докосвате спирачния педал (който, разбира се, остава на разположение за аварийни ситуации). Това прави маневрирането в задръстванията по-малко уморително и по-фокусирано.
Модели на Tesla, Nissan Leaf (със своя e-Pedal) и BMW i3 бяха сред пионерите на тази технология. Днес тя е задължителна функция за всеки нов електромобил, като повишава ефективността с двуцифрени проценти. Еднопедалната система е тихият герой на електрическата революция – тя превръща загубената енергия в допълнителни километри и прави градското шофиране по-лесно и по-икономично от всякога.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Др.Тодор Живков 🇧🇬
Коментиран от #23
13:50 09.11.2025
2 име
Коментиран от #4
14:02 09.11.2025
3 Маани
14:11 09.11.2025
4 само с газта е супер
До коментар #2 от "име":
на таблото постоянно виждаш колко ток ти връща електромотораКоментиран от #5
14:11 09.11.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Механик
Коментиран от #14
14:56 09.11.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Даа
До коментар #12 от "Механик":
В сервиза колко педала работите?Коментиран от #24
15:03 09.11.2025
15 оня с коня
15:15 09.11.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Шмид
Коментиран от #29
17:28 09.11.2025
20 Нищо ново
Коментиран от #32
19:02 09.11.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 яшаре
До коментар #1 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
разбиргаш ги21:04 09.11.2025
24 она
До коментар #14 от "Даа":
е главнио21:12 09.11.2025
25 Мое мнение
03:10 10.11.2025
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 гост
08:32 10.11.2025
28 любител шофьор
09:35 10.11.2025
29 Ааа чи то проста работа
До коментар #19 от "Шмид":
Ам чи смазвай ги редовно тия дискове, че да не ти ръждясват.10:43 10.11.2025
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 сотко
13:56 10.11.2025
32 Чети не философствай
До коментар #20 от "Нищо ново":
Миксери в кухнята. Тука са мегаватови ракети🚀3 пенса на миля е смешно. За 20 хил. км 370 паунда е нищо пред 2500 за Октавия TDI - данък+нафта.
На бегачката като й смажеш газта, кучето излита през задния джам. А като дойде светофара, 2-та или трите мотора на Плада връщат стотици киловати обратно и така...
Безкраен кеф!
13:59 10.11.2025
33 карчи
10:15 11.11.2025
34 Е то пък
16:49 17.11.2025
35 До Шмид
16:54 17.11.2025
36 Име
23:44 17.11.2025