Сладкият живот на електромобилите приключи. Постепенно в Европа се въвежда данък на километър пробег

7 Ноември, 2025 15:10 37 877 34

  • електромобили-
  • такса-
  • данък-
  • европа-
  • великобритания

Таксата на километър изглежда е новата, неизбежна реалност в цяла Европа

Сладкият живот на електромобилите приключи. Постепенно в Европа се въвежда данък на километър пробег - 1

В продължение на години електромобилността беше абсолютен любимец на държавните хазни – собствениците на EV се радваха на внушителни субсидии, данъчни облекчения и преференциален режим, докато шофьорите на бензинови и дизелови автомобили поемаха все по-голямата финансова тежест от постоянно нарастващите такси за CO2. Но, ах, горката ирония! Този „меден месец“ изглежда е към своя край. Колкото повече електромобили заливат пътищата, толкова по-големи са зеещите дупки в държавните бюджети, причинени от изчезващите приходи от данъци върху горивата.

Именно тази неизбежна финансова реалност е на път да бъде посрещната с радикално решение във Великобритания. Въпреки че Обединеното кралство следва общия европейски курс за забрана на нови ДВГ през следващото десетилетие, то е на път да въведе революционна (и спорна) такса за своите електромобили. Информацията е на авторитетното издание focus.de.

Лондон подготвя финансово цунами под формата на „такса пробег електромобили“. Както гръмко съобщава The Telegraph, канцлерът Рейчъл Рийвс планира да въведе допълнителен налог, базиран на изминатото разстояние – плащане за километър. Конкретиката е стряскаща: водачите на електрически превозни средства ще бъдат облагани с три пенса на миля (което се равнява на около 3.4 евроцента за 1.6 километра).

Новият данък, чието въвеждане се планира за 2028 година, ще бъде допълнение към всички останали налози, свързани с превозните средства. Според изчисленията на Британската автомобилна асоциация (AA), това означава, че собствениците на EV ще плащат средно по 250 паунда допълнително годишно (около 290 евро). Разбира се, често пътуващите шофьори ще бъдат принудени да бръкнат значително по-дълбоко в джоба си.

Този драстичен ход е оправдан от колосалния успех на електромобилността на Острова – прогнозите сочат, че до 2028 година по пътищата ще се движат около шест милиона електрически автомобила, което логично води до огромни загуби в хазната. Важно е да се отбележи, че този нов допълнителен данък ще засегне и хибридните превозни средства, макар и в по-малка степен, тъй като те вече плащат данък върху горивото, когато ползват своя бензинов двигател.

Междувременно, контрастът в Европа е огромен. Докато Германия все още предлага на чисто електрическите автомобили, регистрирани до края на 2025 година, пълно освобождаване от данък върху превозните средства чак до 31 декември 2030-а, което води до загуби в милиарди евро, съседна Австрия вече направи решителна крачка.

В Алпийската република привилегиите за EV бяха премахнати още от април 2025 година, тъй като и там електромобилите се движеха „извън отчета“ без да допринасят за износването на пътищата и публичната инфраструктура. Австрийците въведоха сложна, но справедлива система за данъчно облагане, базирана на теглото на превозното средство и неговата мощност. Това доведе до солидни годишни такси, като например: VW ID.3 Pro: 514 евро / година, Tesla Model Y: 950 евро, Audi e-tron 55: 1142 евро

Имайки предвид, че в Германия вече има 1.65 милиона електрически автомобила – число, което бързо ще надхвърли два милиона, – въвеждането на подобен данък би могло да донесе стотици милиони евро годишно. Британският прецедент е ясен сигнал: сладкият живот на EV приключи. Правителствата по света са принудени да търсят нови, устойчиви начини за финансиране на пътната мрежа, а таксата на километър изглежда е новата, неизбежна реалност.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 60 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    45 6 Отговор
    🚘Тееее-сль-ооооооо🚘
  • 2 Електрик

    43 6 Отговор
    Крайно време беше! Гледах в Амстердам как електромобилите се движат по велоалеите с мръсна газ, а един дрифтеше на мост, който е забранен за други превозни средства.
  • 3 Kaлпазанин

    74 6 Отговор
    Като ни вкарат и цифровото евро направо ще си вземат парите предварително ,викали му свобода щеш не щеш ще сме в кафез
  • 4 вие сериозно ли си помислихте че

    80 4 Отговор
    Световното еврейство ще ви позволи да карате без пари?

    Ало????

    Помислете пак!¡!
  • 5 електрически позор

    89 4 Отговор
    Какъв позор, какъв позор,
    сервираха ми таратор.
    И с него бих си хапнал яко
    но го сервираха без мляко.
    Без краставица, без вода,
    една паница СВОБОДА!!!!
  • 6 Зелената Зелка какво стана

    56 2 Отговор
    Или всичко беше само за пари?
    Парицата е царица. Ал.Константинов
  • 7 Оруел

    39 4 Отговор
    И как ще мерят пробега? Ще има хакове и ежедневно връщане. Освен да искат следене през 100% от времето чрез мобилните оператори.

    Коментиран от #12

  • 8 Полуидиот

    60 3 Отговор
    Демокрацията ми харесва все повече и повече!
  • 9 електрона

    60 1 Отговор
    Реклами,зарибяване,и накрая "шат на патката данъци-и-и".А рециклирането на батериите колко ще струва и кой ще го поеме?Е,това искам да знам.Нищо не е безплатно.
  • 10 ООрана държава

    43 2 Отговор
    Гавра с гражданите
  • 11 Електрик

    55 6 Отговор
    Електромобилите може никога да не изплатят първоначалното замърсяване, нужно за производството им
  • 12 Хзсхзцспз

    65 1 Отговор

    До коментар #7 от "Оруел":

    Охоо, ама, ти сега ли се сещаш защо всички нови автомобили са "свързани" постоянно? И защо са пълни с камери, дори и вътре в купето?

    А всичките камери за разните тол-мол системи и превишена скорост да не мислиш, че не могат да се ползват и за следене кой, къде и кога е минал?

    Конспирация, конспирация, ама не е далече момента, в който сядаш сутринта в колата, искаш да потеглиш, обаче ти излиза събщение на 57-инчовия дисплей, "Недостатъчна наличност на въглеродни кредити! Моля, останете си вкъщи и размишлявайте какъв лош жител на планетата сте! Или заредете нови кредити на промоция чрез пръстов отпечатък в цифровия паспорт на телефона".

    Я, дайте сега пак статистиката за рекордните продажби на чистак-бърсак нови автомобили и да си зададем въпроса, "Пука ли му на стадото потребители или не?".

    Коментиран от #26

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Бойко

    59 1 Отговор
    Добре се справяте .... ЕС.... скоро и въздушен данък - вдишване/издишване, заради въглеродния отпечатък .... Много се забавихте!
  • 15 Газар

    8 41 Отговор
    Не мисля, че данък от 4 стотинки на километър ще ме събори. Да му мислят тея с джиповете, дето харчат 20 на сто бензин.

    Коментиран от #21

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 набутаното камилче

    11 1 Отговор
    Вай вай вай.....
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 логика

    17 1 Отговор
    Ще си купя кон и ще си направя луксозен файтон. С файтон ще гоня мацките. Ха, да видя ще искат ли данък за файтона.
  • 21 Браво

    19 0 Отговор

    До коментар #15 от "Газар":

    Добре е да се знае, че има заможни хора които хем са се изръсили един куфар пари за ел. миксер, хем са се ограничели в мобилността си, хем се радват и да плащат за това.

    Коментиран от #33

  • 22 емил

    23 0 Отговор
    Преди много години бяха писали ,че център на Лондон за паркиране на леки автомобили ще се плаща . Тогава това за мен беше нещо като нереалистично но минаха години и почти във всички Европейски градове не центъра даже и покрайнините се заплаща. Автомобилът е вече средство от където се извличат милиони . Най елементарното днес нанасят боя върху асфалта и на другият ден вече носи приходи . Без никакви сериозни инвестиции , без допълнителни разходи най - печелившият отрасъл е за сега . От винетките , застраховките , каско , данъци , поддържане всичко това разходи и да намериш място за паркиране е цяло събитие голям проблем с часове обикаляш докато намериш и се радваш ,че си намерил .
  • 23 Свобода

    16 1 Отговор
    Автомобила, като свободно средство за придвижване вече е в миналото. Тази свобода се експлоатира финансово все по-агресивно! Това буди тревога, коя ще е следващата ни агресивно атакувана свобода?
  • 24 Сатана Z

    23 0 Отговор
    Аха...свободното придвижване в Европейският концлагер приключи.
  • 25 Той

    13 1 Отговор
    На всеки ГТП ти записват километража и после аре у киреча на всекиго
  • 26 Азззззззз

    15 0 Отговор

    До коментар #12 от "Хзсхзцспз":

    За камерите е факт вече. Преди няколко месеца, у нас, изловиха някакъв убиец с тол камера защото минал по някакъв път два пъти през нощта. Имал си винетка, не е превишил скоростта, но са го заснели. Та биг брадъра вече е факт.
  • 27 хи хи

    14 0 Отговор
    Сиренцето е безплатно само в капана за джендъpи, пардон мишки🤣
  • 28 Буха ха

    6 0 Отговор
    РУК за Тесльо
  • 29 Друго е да ти взимат по 3 пенис@

    14 2 Отговор
    на км.Така се чувстваш някак по Арабия.Европа всеки ден се чуди от къде да дърпа пари със законен рекет.Тук замирисва на много спарени европейски Л@йн@ с всеки нов ден.Разбрах, че ще има такса за навлизане в Кауфланд 10лв. дори и да не си купувате нещо + още 5 лв. за гледане.Ако си купите нещо за 50лв. таксата отпада.
  • 30 Европейски Карлик на колело със

    4 0 Отговор
    смарт седалка и задвижване на дебел евро пени$ с механизъм за ллубрикиране на простатата.
  • 31 Хора нещо ми става

    6 0 Отговор
    от както започнаха през 1 час да вадят закони аз само п@рдя.
  • 32 Споко, Коко ⚡

    0 1 Отговор
    Ако въведат 3 пенса на миля в Англия, това са 370 паунда на година за 20 хил.км, което е нищо спрямо бензин и дизел: 2500 паунда данък+гориво.
    Сладкият живот на ток е ВЕЧЕН ⚡🌞
    Или поне в следващите 4-10 милиарда години, докато има слънце.

  • 33 Ограничен е тоя де не мисли

    0 2 Отговор

    До коментар #21 от "Браво":

    Плащаш като караш. Не както сега годишен данък и за 0 км каране. Пътя струва пари.
    Когато си на ток караш неограничено и безплатно, това е важното.
  • 34 Магарето

    0 0 Отговор
    Тъй е то - първо морковът, а после тоягата !