Нов тип батерия променя електрическите автомобили завинаги

7 Ноември, 2025 11:44 7 413 16

  • батерии-
  • електромобили-
  • натриево-йонната технология

Истинският бъдещ пробив е заложен в натриево-йонната технология

Нов тип батерия променя електрическите автомобили завинаги - 1

Пазарът на електрически превозни средства е в епицентъра на титанична битка за оцеляване и само сериозна трансформация може да доведе започнатото до успех. Пред очите ни се ражда нова ера, но ограниченият пробег и високата цена са спирка за развитието. Това обаче може скоро да остане в миналото.

Докато някои автомобилни производители, като часовникари, усъвършенстват добре познатите литиево-железно-фосфатни (LFP) батерии, други вече са насочили поглед към следващия голям претендент – натриево-йонната технология. Според експерти от CSIT Energy, интензивното разработване на алтернативи на литиевите батерии е ключът към масовото навлизане на електромобилите.

Към днешна дата, LFP батериите са неоспорим фаворит в сегмента на достъпните и безопасни решения. Като елиминират скъпия и дефицитен кобалт от химическия си състав, те вече постигнаха значително намаление на цената на електрическите превозни средства.

Резултатите са впечатляващи и красноречиви: китайският гигант CATL например наскоро представи своята батерия Shenxing Plus, която обещава грандиозен пробег до 1000 км и, което е по-важно, може да се зареди само за 10 минути. Именно тези технологични скокове правят електромобилите привлекателни за масовия потребител – нещо, за което мечтаем от години.

Въпреки успеха на LFP, истинският бъдещ пробив е заложен в натриево-йонната технология. Предимството е фундаментално: натрият, като основен компонент, е широко разпространен в природата, лесно се извлича дори от морска вода и е изключително евтин. Това прави натриево-йонните батерии по-достъпни, по-екологични и потенциално по-надеждни.

Компании като CSIT Energy вече активно популяризират това решение, предлагайки на пазара идеалния баланс между производителност и достъпност. Този драматичен преход към натрий може да се окаже катализаторът, който най-сетне да направи електрическите автомобили достъпна реалност за всеки потребител по света.

В добавка към химията, производителите модернизират и самия дизайн на силовите клетки. Понятието "Cell-to-chassis" (интегриране на клетките директно в силовата структура на каросерията) набира скорост. Тази архитектурна иновация позволява да се намали теглото и цената на автомобила, като същевременно се увеличи пробегът и се подобри управлението – печеливша комбинация отвсякъде!

Ярки примери за този инженерен подход са разработките на Tesla и Leapmotor. Технологичната надпревара е безмилостна: китайските гиганти (CATL и BYD) засега доминират със своята скорост и мащаб, докато западните им конкуренти се опитват да ги настигнат, често чрез съвместни предприятия, за да локализират производството и да си осигурят технологичен достъп.

В крайна сметка, независимо дали иновациите идват от LFP усъвършенстванията на CATL или от революционните натриево-йонни батерии на CSIT Energy, целта е една и съща: зеленият транспорт да стане по-широко разпространен, по-ефективен и наистина по-екологичен от всякога.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 7 Отговор
    Те-сльо, четеш ли 🤔

    "Пазарът на електрически превозни средства

    е в епицентъра на

    ТИТАНИЧНА БИТКА ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ...."
  • 2 БРАВО

    20 6 Отговор
    Напоследък всеки месец излиза батерия, която променя ел.вибраторите за винаги
  • 3 Политкоректен

    8 0 Отговор
    Звучи обнадеждаващо. Нека да ги видим на практика.
  • 4 Механик

    11 13 Отговор
    Да, именно батерията прави сегашните ел. коли нерентабилни, негъвкави и безпереспективни.
    Но точно тая батерия от статията, няма с нищо да промени нещата.
    Първо, литий и калийй са от тдна група и много сходни по всички параметри. Второ при добива, обработката и рециклирането им се отделят много вредни емисии и съпътсващи отходни материали. Трето, и двата елемента не са лесно достъпни и са с много малки наличности. Четвърто, батерията на базата на калий няма да е по-лека от литиевата.
    С две думи, докато не се намери батерия която тежи колкото резервоар с въглеродно гориво и да може да измине с едно зареждане еквивалентно разстояние, няма да има електирчки.
    Няма да се състои така силно натрапваната ни "революция".

    Коментиран от #6

  • 5 Госあ

    4 6 Отговор
    Водорода и HTGR са истинската нисковъглеродна революция
  • 6 Колега!

    18 0 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Какъв каклий?
    За Натрий се говори!
    Сол демек.

    Коментиран от #7

  • 7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    5 4 Отговор

    До коментар #6 от "Колега!":

    Отвори си учебника по химия❗
    Натрият сам по себе си не е сол ❗
    А елементите от всяка група имат близки за групата химични свойства❗
  • 8 9938

    11 6 Отговор
    Батерията има определен живот измерен в цикли на зареждане-разреждане. Любопитно ми е след като вече ги вграждат в шасито на превозното средство, това означава ли, че могат да се подменят или за по-лесно се подменя ПС? Ако е второто и някой ми каже, че след пет години ПС е остаряло и подлежи на подмяна, ще задам следващ въпрос - За каква ЕКОЛОГИЯ говорим след като ще бълваме "консервени" кутии (то може и да са пластмасови де)?

    Коментиран от #11, #16

  • 9 наблюдател

    2 4 Отговор
    Натриево-йонните са точно същите като литиево йонните, но имат един допълнителен дефект:
    При еднакво тегло имат с 1/3 по-нискък капацитет в сравнение с литиевите.
  • 10 Дервишоглу

    8 5 Отговор
    За такива батерии слушам вече 10 години. Всеки път е революция и зелено безумие. То не беше литии, то не беше желязо, тории, кадмии и т. н.
  • 11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    16 6 Отговор

    До коментар #8 от "9938":

    Това с ЕКОлогията е дъвка за наивници и прах в очите❗
    То не беше Озонова дупка, то не беше глобално затопляне, то не беше СО замърсяване.. .
    Спомни си какви истерии бяха по К-19....
    то чували, то маски, то ваксини...
    и как само за една сутрин д-р Путин
    излекува света от него ❗
  • 12 Някой

    6 0 Отговор
    Когато се говори за сравнение на батерии, показателите които се сравняват са брой цикли, цена и енергийна плътност, Втч/кг и Втч/литър, Втч/цена . Пробега който може да измине един автомобил с едно зареждане не е показател за качество на батерията, а е показател за количество.
    Мерцедес и БМВ са по-големи, по-бързи, по-комфортни, по-хубави ... автомобили от Москвич, но имат един недостатък ЦЕНАТА.

    Същото е и с батериите, най-важното е ЦЕНА, ТЕГЛО, ОБЕМ, пробега е вторична характеристика.
  • 13 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    8 1 Отговор
    Батерията на кадрото няма нищо общо с аФтонобилите.

    Този модел е 5 кв/ч и Е за локална фотоволтаична система.Могат да се връзват паралелно няколко бройки.

    Лошите комуняги в Чайна ги произвеждат за "умните" западналяци.

    Коментиран от #14

  • 14 незнайко

    0 1 Отговор

    До коментар #13 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":

    Снимката не е критерий за това каква технология е вградена в нея ! Това е една опаковка в която може да се сложат и оловни батерии ! Що се отнася до новостите, то трябва да стигнат 20 години живот на (без значение каква ще е батерията ) за да станат електромобилите що годе конкурентни ! Засега след 10 години батериите са за скраб и затова е пълно с електромобили втора употреба от 2012 година насам.!

    Коментиран от #15

  • 15 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "незнайко":

    ЕлектроИстерията е ПОЛИТИЧЕСКИ ход да се ударят производителите на ПЕТРОЛ !!

    Щото или не са послушни или не си подаряват петроля.(РФ,Венецуела,С.Арабия т. д.)

    Няма нищо общо с "екологията" на френдовете с печатницата.
  • 16 Име

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "9938":

    Трябва да се комсумира, парата да се върти. Екологията е само извинението за обира на масите!